VEEN - Veen zat op nieuwjaarsdag braaf in de kerk. Alle drie de protestantse kerken in het dorp zaten bomvol tijdens de ochtenddiensten. In de kerken van Veen is tijdens de diensten op oudejaarsavond en ook nieuwjaarsdag aandacht geweest voor de rellen van 30 december. "Veen is even goddeloos geweest."
Lang niet alle kerkgangers willen op nieuwjaarsdag na de dienst praten over de gebeurtenissen vlak voor oud jaar. Er braken rellen uit op 30 december nadat de politie ingreep in het dorp. Er waren ongeregeldheden waarbij de politie werd bestookt met vuurwerk en flessen. Honderd jongeren werden opgepakt en zitten nog vast.
Volgens de kerkgangers hebben sommige dominees Veen 'goddeloos' genoemd. De dominee van de Hersteld Hervormde Kerk had gezegd de toestanden 'niet normaal' te vinden.
Volgens de kerkgangers kwam de dominee zelf niet uit Veen en was hij deze 'ellende' niet gewend. "Hij schaamde zich voor wat de jongeren hadden gedaan, en dat de refo's helemaal los waren gegaan", zegt een jongen die in de kerk zat.
Een kerkganger van de Gereformeerde Gemeente zegt dat de predikant in zijn preek heeft gezegd dat het jammer is dat deze dingen gebeuren. "En dat dat ons tot schuld zou moeten worden. We hebben kinderen, dus dat betekent dat wij tegen onze kinderen zeggen dat we vinden dat ze er niet aan mee moeten doen. Dat wil niet zeggen dat ze er niet bij staan, ze zijn ook jong en vinden het spannend, zo werkt dat."
Veen is een tamelijk streng protestants dorp. Volgens de kerkgangers heeft die strengheid van het dagelijks leven niets te maken met de rellen op en rond Oudjaar. "Dat kan net zo goed te maken hebben met de boerenmentaliteit en handelsgeest die hier ook is, niet zozeer met onze religie", aldus een gereformeerde kerkganger.
bron: omroep Brabant
Oudejaarsavond.
Re: Oudejaarsavond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik hoorde vanochtend een meisje op Radio 1 die was opgepakt terwijl ze sigaretten ging halen en ongewild (volgens haarzelf) opgepakt is.
Ze was waarschijnlijk haar baan kwijt omdat ze 2 dagen geen contact kon hebben, ze zat vast.
En zo waarschijnlijk de meeste die zijn opgepakt, waarschiijnlijk niet terrecht.
Maar wat zijn de alternatieven als de politie zich bedreigd voelt? Het is moeilijk om uit zo'n grote groep de echte schuldigen aan te pakken lijkt mij. De stenen, flessen en vuurwerkgooiers zullen vast ergens achteraan gestaan hebben...
Al met al is het heel wat...
Ze was waarschijnlijk haar baan kwijt omdat ze 2 dagen geen contact kon hebben, ze zat vast.
En zo waarschijnlijk de meeste die zijn opgepakt, waarschiijnlijk niet terrecht.
Maar wat zijn de alternatieven als de politie zich bedreigd voelt? Het is moeilijk om uit zo'n grote groep de echte schuldigen aan te pakken lijkt mij. De stenen, flessen en vuurwerkgooiers zullen vast ergens achteraan gestaan hebben...
Ik heb dat ook gehoord. En daarna de woordvoerder van de rechtbank, die zei dat het min of meer dikke pech betrof. Want dat het nu eenmaal lastig na te gaan is op zo'n moment, wie wat doet en wie niet. Er scheen een zeer grote dreiging uit te gaan van de bewoners.ejvl schreef:Ik hoorde vanochtend een meisje op Radio 1 die was opgepakt terwijl ze sigaretten ging halen en ongewild (volgens haarzelf) opgepakt is.
Dus de goeden lijden zoals altijd onder de kwaden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Droevig.JolandaOudshoorn schreef:Bewust zwijgen is een misdrijf.
„Klopt. Maar ik heb daar geen moeite mee. Er zijn maandagnacht ook misdrijven gepleegd door de politie. Ze vragen hier om. Het verlinken van iemand geldt in de kroeg ook als een misdrijf.”
Jullie blijven auto’s stoken? Dat is tegen de wet.
„Hoe meer blauwe zwaailichten, hoe meer auto’s wij stoken.”
Maar dat is volstrekte anarchie.
„Kan wel wezen, maar er gebeuren ook dingen die wij niet willen. De kunst is elk jaar ten minste één auto te stoken. Volgend jaar gaan er alleen maar meer auto’s de lucht in. Het is een kat-en-muisspel. Dat gaan wij winnen.”
Veen was ooit, net als Rijssen en veel meer plaatsen in ons land, een dorp waar God velen
van Zijn volk had. We zien er niet veel meer van terug, in Rijssen ook niet en eigenlijk is wat we nog
kunnen waarnemen meer vorm dan wezen, vrees ik. Maar ook in deze tijden zouden ook in
deze plaatsen nog wel mensen kunnen zijn die dit alles met leed aanzien, en die het zich wellicht
meer aantrekken dan de daders. Dat zijn dan de daders voor God geworden door inleving van eigen
verdorvenheid. Dan zoekt men niet de straat op, maar het verborgene.
van Zijn volk had. We zien er niet veel meer van terug, in Rijssen ook niet en eigenlijk is wat we nog
kunnen waarnemen meer vorm dan wezen, vrees ik. Maar ook in deze tijden zouden ook in
deze plaatsen nog wel mensen kunnen zijn die dit alles met leed aanzien, en die het zich wellicht
meer aantrekken dan de daders. Dat zijn dan de daders voor God geworden door inleving van eigen
verdorvenheid. Dan zoekt men niet de straat op, maar het verborgene.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mooi antwoord.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry