Dat kan inderdaad kloppen ja.WimA schreef: Dat is niet de gangbare opvatting in onze gezindte. Dat was de opvatting van de vroege kerk. Mij lijkt het aannemelijk dat men destijds nog erg beinvloed wordt door het mythologische denken van die tijd. Dat argument had ik al genoemd dus daar stop ik verder mee.
Tja, dat doen Augustinus en Calvijn ook, dat zijn ook buitenbijbelse bronnen.Allemaal buitenbijbelse bronnen. Die geven niet aan wat de Schrift bedoeld.
Die brief heb ik nog niet gelezen, die zal ik eens opzoeken.Inderdaad. Er wordt teruggegrepen op oude - mythologische - geschriften zonder de bezwaren die hiertegen in te brengen zijn vanuit Schrift en belijdenis te weerleggen. Zie ook b.v. ingezonden brief van ds. C. Molenaar gisteren in het RD.
Overigens vind ik Josephus nu niet echt mythologisch hoor, evenals Julius Africanus (die trouwens beide opties open liet.) En verschillende dode zeerollen die het ook letterlijk benoemen noem ik ook niet mythologisch.
Maar nogmaals, ik wil de door mij genoemde stellingen niet bewijzen, integendeel zelfs, ik probeer alleen aan te tonen dat er mijns inziens meerdere theorieën naast elkaar kunnen en mogen bestaan aangaande dit onderwerp.
Ja, ik was inderdaad tekort door de bocht.WimA schreef:Zou je deze, toch wel heel domme redenering, willen corrigeren?