Toen ik een abonnement nam op het RD was het jaren tachtig en vinkjes bestonden nog niet.Tiberius schreef:Mogelijk heb je vergeten een vinkje weg te halen bij je aanmelding.Luther schreef:Dat gebeurt zeker vaak, maar niet zomaar zonder expliciete toestemming.eilander schreef:Het gebeurt ontzettend vaak dat er adressenbestanden gekocht of verkocht worden. Echt niet alleen in onze gezindte ofzo.
Erdee
- Dodo
Re: Erdee
Slechts in de natuurDodo schreef:Toen ik een abonnement nam op het RD was het jaren tachtig en vinkjes bestonden nog niet.Tiberius schreef:Mogelijk heb je vergeten een vinkje weg te halen bij je aanmelding.Luther schreef:Dat gebeurt zeker vaak, maar niet zomaar zonder expliciete toestemming.eilander schreef:Het gebeurt ontzettend vaak dat er adressenbestanden gekocht of verkocht worden. Echt niet alleen in onze gezindte ofzo.

Dodo schreef:Toen ik een abonnement nam op het RD was het jaren tachtig en vinkjes bestonden nog niet.Tiberius schreef:Mogelijk heb je vergeten een vinkje weg te halen bij je aanmelding.Luther schreef:Dat gebeurt zeker vaak, maar niet zomaar zonder expliciete toestemming.eilander schreef:Het gebeurt ontzettend vaak dat er adressenbestanden gekocht of verkocht worden. Echt niet alleen in onze gezindte ofzo.
Dan waren het de kleine lettertjes.

Nee, het waren toen ook geen kleine lettertjes. Je vulde een bon in met adresgegevens en de gegevens van je bank. Dat was het. We hoeven geen moeite te doen om het RD er uit te kletsen. Die adressen worden al sinds jaar en dag ongevraagd en zonder toestemming verkocht. Om een voorbeeld te noemen: de bekende heer GPPB wist, voor zijn vertrek naar Canada, door dit bestand precies naar welke adressen hij zijn dame met camper moest sturen om zijn boeken aan te smeren en indien betreffende abonnee niet van zins was een boek af te nemen het oordeel aan te zeggen.Tiberius schreef:
Dan waren het de kleine lettertjes.
Hier een link naar het rapport:
http://www.cbpweb.nl/downloads_rapporte ... -erdee.pdf
http://www.cbpweb.nl/downloads_rapporte ... -erdee.pdf
Dat denk ik wel, ja.WimA schreef:Zouden ze - als ik vraag aan wie ze mijn adres hebben geleverd - verplicht zijn dit melden? In dit rapport is het geskipt. (de klanten waaraan het verkocht is).
Hier de zienswijze van het RD.
-----
„EMG heeft toestemming abonnees nodig voor verkoop adressen”
De Erdee Media Groep (EMG) mag alleen naam- en adresgegevens verstrekken aan andere organisaties met „uitdrukkelijke toestemming” van abonnees, stelt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Het CBP houdt toezicht op de verwerking van persoonsgegevens in Nederland. In een rapport, dat donderdag openbaar wordt gemaakt, constateert het college dat EMG geregeld namen en adressen van RD- en Terdege-abonnees verstrekt aan andere organisaties.
Normaal gesproken is dit geen probleem, als er aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, zegt CBP-collegelid mr. W. Tomesen. „Maar bij EMG gaat het om bijzondere, gevoelige gegevens. Het mediabedrijf afficheert op zijn websites zijn abonnees nadrukkelijk met zijn godsdienstige gezindheid, de gereformeerde gezindte. Het gaat daarom om heel persoonlijke gegevens die volgens de wet alleen met uitdrukkelijke toestemming aan andere organisaties voor directmarketingdoeleinden mogen worden verstrekt. Bij de Volkskrant, met een heel anders samengestelde lezersgroep, kan dit anders liggen.”
Volgens Tomesen kan EMG de toestemming alsnog regelen. „Leg aan je abonnees uit welk belang je bedrijf en de andere organisaties hebben en vraag om toestemming. De meerderheid zal hier geen probleem mee hebben.”
EMG heeft aan het CBP kenbaar gemaakt het niet eens te zijn met zijn standpunt en heeft bezwaar aangetekend. Het Apeldoornse mediabedrijf stelt dat het geen persoonsgegevens met betrekking tot godsdienst of levensovertuiging vastlegt in de abonnementen- en klantenadministratie. De abonneelijsten moeten dan ook niet worden aangemerkt als lijsten met bijzondere persoonsgegevens, aldus EMG. Hooguit zou het gaan om „indirect gevoelige gegevens”, waarop het wettelijk verbod niet van toepassing is.
Directeur ir. B. Visser: „Het feit dat wij bezwaar aantekenen tegen de uitspraak van het CBP geeft aan dat wij nog niet overtuigd zijn dat we een fout hebben gemaakt. De inhoudelijke argumentering vechten we aan. Wel hebben we besloten de verkoop van adressen hangende deze uitspraak en ons bezwaar te stoppen.” Juridisch adviseur mr. A. Singewald bereidt op dit moment een bezwaarschrift voor om de inhoudelijke argumentering (opnieuw) aan te vechten.
-----
„EMG heeft toestemming abonnees nodig voor verkoop adressen”
De Erdee Media Groep (EMG) mag alleen naam- en adresgegevens verstrekken aan andere organisaties met „uitdrukkelijke toestemming” van abonnees, stelt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Het CBP houdt toezicht op de verwerking van persoonsgegevens in Nederland. In een rapport, dat donderdag openbaar wordt gemaakt, constateert het college dat EMG geregeld namen en adressen van RD- en Terdege-abonnees verstrekt aan andere organisaties.
Normaal gesproken is dit geen probleem, als er aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, zegt CBP-collegelid mr. W. Tomesen. „Maar bij EMG gaat het om bijzondere, gevoelige gegevens. Het mediabedrijf afficheert op zijn websites zijn abonnees nadrukkelijk met zijn godsdienstige gezindheid, de gereformeerde gezindte. Het gaat daarom om heel persoonlijke gegevens die volgens de wet alleen met uitdrukkelijke toestemming aan andere organisaties voor directmarketingdoeleinden mogen worden verstrekt. Bij de Volkskrant, met een heel anders samengestelde lezersgroep, kan dit anders liggen.”
Volgens Tomesen kan EMG de toestemming alsnog regelen. „Leg aan je abonnees uit welk belang je bedrijf en de andere organisaties hebben en vraag om toestemming. De meerderheid zal hier geen probleem mee hebben.”
EMG heeft aan het CBP kenbaar gemaakt het niet eens te zijn met zijn standpunt en heeft bezwaar aangetekend. Het Apeldoornse mediabedrijf stelt dat het geen persoonsgegevens met betrekking tot godsdienst of levensovertuiging vastlegt in de abonnementen- en klantenadministratie. De abonneelijsten moeten dan ook niet worden aangemerkt als lijsten met bijzondere persoonsgegevens, aldus EMG. Hooguit zou het gaan om „indirect gevoelige gegevens”, waarop het wettelijk verbod niet van toepassing is.
Directeur ir. B. Visser: „Het feit dat wij bezwaar aantekenen tegen de uitspraak van het CBP geeft aan dat wij nog niet overtuigd zijn dat we een fout hebben gemaakt. De inhoudelijke argumentering vechten we aan. Wel hebben we besloten de verkoop van adressen hangende deze uitspraak en ons bezwaar te stoppen.” Juridisch adviseur mr. A. Singewald bereidt op dit moment een bezwaarschrift voor om de inhoudelijke argumentering (opnieuw) aan te vechten.
Bijzonder boeiend!
Wat ik na snelle lezing van het document begrijp, is dat de EMG de adressen niet mag verstrekken omdat dit een groep betreft met bijzondere kenmerken. Ik vind dat een erg interessante gedachte. Blijkbaar ben je gebrandmerkt als je een abo op het RD neemt? Ben je niet helemaal "normaal" meer?
Dit dus even los wat mij betreft van de discussie of het fijn en goed is dat onze adressen worden verhandeld (ik heb daar een bloedhekel aan, maar het schijnt dus te mogen in het algemeen).
Wat ik na snelle lezing van het document begrijp, is dat de EMG de adressen niet mag verstrekken omdat dit een groep betreft met bijzondere kenmerken. Ik vind dat een erg interessante gedachte. Blijkbaar ben je gebrandmerkt als je een abo op het RD neemt? Ben je niet helemaal "normaal" meer?
Dit dus even los wat mij betreft van de discussie of het fijn en goed is dat onze adressen worden verhandeld (ik heb daar een bloedhekel aan, maar het schijnt dus te mogen in het algemeen).
Dan zal daar zeker ook weer het gelijkheisdenken en de volledige vrijheid van meningsuiting in meespelen?Panny schreef:Dat lijkt me niet de boodschap.Floppy schreef:Ben je niet helemaal "normaal" meer?
Het gaat er gewoon om dat afkomst, religie, geaardheid, etc, etc... gevoelige informatie is.
We mogen geen vrouwen weren van de SGP kieslijsten...
We moeten de zogenaamde 'enkele feit-constructie' loslaten...
Scholen mogen zich niet teveel beperken in hun benoemingsbeleid?
Het verbod op smalende Godslastering moet weg?
Enz. enz. enz. Zie elke dag de krant.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik heb het hele rapport gelezen (bedankt voor de link). Hoewel ik geen jurist ben, heb ik de indruk dat het CPB een (veel) sterker verhaal heeft dan Erdee Media. De reacties van het Erdee, die in het rapport aangehaald worden, komen op mij zelfs niet overtuigend over (slechte jurist?); die van het CPB juist wel.
Het lijkt mij terecht dat het CPB stelt dat (zie de geciteerde teksten van de div. webpagina's / missie+visie Erdee Media) je kunt spreken van een doelgroep (grootste gedeelte van abonnees zeker-te-weten) die een bepaalde levensovertuigen/godsdienst aanhangt. Met de in het rapport genoemde voorbeelden, uit MvT en rapport Registratiekamer 'Herkomst v/d klant', kan ik niet tot een andere conclusie komen dan het CPB trekt.
Ik ben benieuwd naar de steekhoudende tegenargumenten van Erdee Media.
Wel jammer dat de organisaties waaraan de adresgegevens zijn verstrekt 'vertrouwelijk' zijn.
Het lijkt mij terecht dat het CPB stelt dat (zie de geciteerde teksten van de div. webpagina's / missie+visie Erdee Media) je kunt spreken van een doelgroep (grootste gedeelte van abonnees zeker-te-weten) die een bepaalde levensovertuigen/godsdienst aanhangt. Met de in het rapport genoemde voorbeelden, uit MvT en rapport Registratiekamer 'Herkomst v/d klant', kan ik niet tot een andere conclusie komen dan het CPB trekt.
Ik ben benieuwd naar de steekhoudende tegenargumenten van Erdee Media.
Wel jammer dat de organisaties waaraan de adresgegevens zijn verstrekt 'vertrouwelijk' zijn.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Daar heb je gelijk in.-DIA- schreef:Dan zal daar zeker ook weer het gelijkheisdenken en de volledige vrijheid van meningsuiting in meespelen?
Ik denk dat het te maken heeft met de manier van politiek bedrijven, waar de SGP volop aan meedoet.
De SGP stemt voor verhoging van prostitutieleeftijd en verlaging van abortusmogelijkheden in plaats van een volledige afschaffing.
De SGP stemt voor gelijkheid van godsdienst in plaats van de valse godsdiensten te weren in Nederland.
Evenals gelijkheid in bijzondere scholen en noem maar op.
Er wordt nadrk gelegd op vrijheid, vrijheid en nog eens vrijheid omdat dan ook de SGP en zijn achterban vrijheid heeft.
Ik vind dat geen goede manier van politiek bedrijven, maar de andere kant is dat ze nu wel het hoogst haalbare (menselijk gezien) eruit proberen te halen in tegenstelling tot (weer menselijk gezien) niets.
En dat is ook het oordeel wat op ons land en volk en kerk rust.ejvl schreef:Daar heb je gelijk in.-DIA- schreef:Dan zal daar zeker ook weer het gelijkheisdenken en de volledige vrijheid van meningsuiting in meespelen?
Ik denk dat het te maken heeft met de manier van politiek bedrijven, waar de SGP volop aan meedoet.
De SGP stemt voor verhoging van prostitutieleeftijd en verlaging van abortusmogelijkheden in plaats van een volledige afschaffing.
De SGP stemt voor gelijkheid van godsdienst in plaats van de valse godsdiensten te weren in Nederland.
Evenals gelijkheid in bijzondere scholen en noem maar op.
Er wordt nadrk gelegd op vrijheid, vrijheid en nog eens vrijheid omdat dan ook de SGP en zijn achterban vrijheid heeft.
Ik vind dat geen goede manier van politiek bedrijven, maar de andere kant is dat ze nu wel het hoogst haalbare (menselijk gezien) eruit proberen te halen in tegenstelling tot (weer menselijk gezien) niets.
En dat we er zo onbewogen onder kunnen blijven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«