Kerk maakt reclame

Jongere

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Jongere »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het past bij het moderne instituut.

Wat me eerder al opviel zijn de grote logo's die vele PKN-kerken (ont)sieren.
Net supermarkten soms. De kerk moet herkenbaar zijn voor de mens van nu door een
logo van nu. Groot, kleurrijk, niet te sober, het moet iets herkenbaars zijn, wat de
moderne mens associeert met waar hij het zag: De kerk! Even verder borduren in deze
lijn, dan ligt de reclame in de lijn die we konden verwachten.

De kerk: Fris en eigentijds, schaam je er niet voor, dat is de boodschap.
Maar je kunt je wel met recht afvragen of dit de Weg is...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Met welk recht meen je je dat te mogen afvragen dan?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens met DIA. Het is goed om te proberen buitenkerkelijke mensen naar de kerk te krijgen, en de Kerst is daarvoor een goede gelegenheid, denk ik. Maar zo'n reclamespot - ik heb er vorige week iets over gehoord op de radio - gaat volgens mij te ver. De bedoeling is goed, maar er worden m.i. teveel concessies gedaan om over te komen bij het grote publiek.

De vraag kan natuurlijk zijn: hoe zou het beter kunnen? Wij sturen een kerstfolder, waarin een uitnodiging staat om naar de kerk te komen of de dominee te mailen.
DDD

Bericht door DDD »

Helaas blijft wederom volledig onvermeld welke onaanvaardbare concessies dan wel gedaan worden. Maar ik hoor graag welke dat zijn.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Helaas blijft wederom volledig onvermeld welke onaanvaardbare concessies dan wel gedaan worden. Maar ik hoor graag welke dat zijn.
Is er ergens een link waarop we de spot kunnen bezien? Dan kan er inhoudelijk gereageerd worden.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

WimA schreef:
DDD schreef:Helaas blijft wederom volledig onvermeld welke onaanvaardbare concessies dan wel gedaan worden. Maar ik hoor graag welke dat zijn.
Is er ergens een link waarop we de spot kunnen bezien? Dan kan er inhoudelijk gereageerd worden.
Ik neem aan deze http://nos.nl/op3/artikel/584652-kerkre ... oenen.html
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Wittewrongel schreef:
WimA schreef:
Dit is niet de uiteindelijke reclame, lijkt me.
Hier beneden is het niet.
Mara

Bericht door Mara »

Germanicus schreef:
Wittewrongel schreef:
WimA schreef:
Hij zal eerst nog geknipt en geplakt moeten worden lijkt mij. Daarna heb je zo'n 125 keer de kans om tegen te komen. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Vraag vooraf: is elk medium geschikt om 'reclame voor de kerk' te maken (vraag ik me af vóórdat we kennis hebben kunnen nemen van in dit geval een TV-spot)?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Op de radio hoorde ik een voorproefje. Er wordt een muziekstijl gekozen die wel aansluit bij buitenkerkelijken, in combinatie met het lied "Komt allen tezamen". Dat laatste lied is dan een knipoog naar: Komt allen naar de kerk.
Alleen die twee dingen - en dan heb ik nog geen begeleidende tekst gezien/gehoord - vind ik onaanvaardbaar.
Mara

Bericht door Mara »

Bona Fide schreef:Vraag vooraf: is elk medium geschikt om 'reclame voor de kerk' te maken (vraag ik me af vóórdat we kennis hebben kunnen nemen van in dit geval een TV-spot)?
Kan het wat jou betreft ook in de bios, vlak voor de hoofdfilm?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Germanicus schreef:
Wittewrongel schreef:
WimA schreef:
Nope, maar dit geeft al een klein beeld van hoe het werkelijk zal worden, althans dat lijkt mij zo
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Mara schreef:
Bona Fide schreef:Vraag vooraf: is elk medium geschikt om 'reclame voor de kerk' te maken (vraag ik me af vóórdat we kennis hebben kunnen nemen van in dit geval een TV-spot)?
Kan het wat jou betreft ook in de bios, vlak voor de hoofdfilm?
Ik gaf bewust nog geen mening, maar stelde expres deze vraag (ook aan mezelf) om over te denken. Want naast het voorbeeld dat jij noemt kun je ook denken aan advertenties in allerlei (discutabele) bladen. Ik denk zelf dat, ook al is de boodschap goed, nog niet elk medium zich leent voor verspreiding van die boodschap. En waar ligt de grens...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Op de radio hoorde ik een voorproefje. Er wordt een muziekstijl gekozen die wel aansluit bij buitenkerkelijken, in combinatie met het lied "Komt allen tezamen". Dat laatste lied is dan een knipoog naar: Komt allen naar de kerk.
Alleen die twee dingen - en dan heb ik nog geen begeleidende tekst gezien/gehoord - vind ik onaanvaardbaar.
De muziekstijl is dus onaanvaardbaar, daar ben ik het niet mee eens maar dat kun je vinden, het lijkt me in ieder geval niet nuttig om daarover nu te gaan discussiëren. Maar het bezwaar tegen de toepassing van Komt allen tezamen is me toch nog niet helder. De strekking van de tekst is toch nu juist een oproep om ter kerke te komen? Ik had het niet beter kunnen bedenken.
Plaats reactie