Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrik de 3de »

-DIA- schreef:
Hendrik de 3de schreef:Op dit moment ben ik meerdere boeken aan het lezen:

1. Uw enige troost (deel 1) ~ Ds. J. van Sliedregt
2. Voorwaar, Ik zeg u ~ J.C. Ryle
3. Gereformeerde dogmatiek ~ Dr. C. Steenblok
4. Het heil is des Heeren ~ Ds. C. Smits
De catechismus van ds. J. van Sliedregt zou ik ook graag hebben
Deze (hervormde) predikant had veel licht.
Hij is zeker aan te raden DIA! Ben zelf blij dat ik hem met grote korting bij Den Hertog heb weten te strikken op één van de actiedagen.
Zo rijk! Alles van de mens moet afgesneden worden en Christus wordt voor zulke rijk uitgestald. Nogmaals zeer aan te raden!

Zelf zou ik ook de verklaringen van Ds. C. Smits, Ds. E. Venema, Ds. F. Mallan en Ds. A. Moerkerken willen hebben.
Net als die van Smytegelt, Justus Vermeer en Ds. D. Heemskerk! Ook de verklaring van Ds. A. van Heteren en andere CGK-predikanten staan nog op m'n lijstje.... :haha (wat wil ik nu niet) :blush
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door freek »

Hendrik de 3de schreef:
-DIA- schreef:
Hendrik de 3de schreef:Op dit moment ben ik meerdere boeken aan het lezen:

1. Uw enige troost (deel 1) ~ Ds. J. van Sliedregt
2. Voorwaar, Ik zeg u ~ J.C. Ryle
3. Gereformeerde dogmatiek ~ Dr. C. Steenblok
4. Het heil is des Heeren ~ Ds. C. Smits
De catechismus van ds. J. van Sliedregt zou ik ook graag hebben
Deze (hervormde) predikant had veel licht.
Hij is zeker aan te raden DIA! Ben zelf blij dat ik hem met grote korting bij Den Hertog heb weten te strikken op één van de actiedagen.
Zo rijk! Alles van de mens moet afgesneden worden en Christus wordt voor zulke rijk uitgestald. Nogmaals zeer aan te raden!

Zelf zou ik ook de verklaringen van Ds. C. Smits, Ds. E. Venema, Ds. F. Mallan en Ds. A. Moerkerken willen hebben.
Net als die van Smytegelt, Justus Vermeer en Ds. D. Heemskerk! Ook de verklaring van Ds. A. van Heteren en andere CGK-predikanten staan nog op m'n lijstje.... :haha (wat wil ik nu niet) :blush
Als je één catechismusverklaring gelezen hebt, dan snap je die catechismus toch wel?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door eilander »

freek schreef:
Hendrik de 3de schreef: Hij is zeker aan te raden DIA! Ben zelf blij dat ik hem met grote korting bij Den Hertog heb weten te strikken op één van de actiedagen.
Zo rijk! Alles van de mens moet afgesneden worden en Christus wordt voor zulke rijk uitgestald. Nogmaals zeer aan te raden!

Zelf zou ik ook de verklaringen van Ds. C. Smits, Ds. E. Venema, Ds. F. Mallan en Ds. A. Moerkerken willen hebben.
Net als die van Smytegelt, Justus Vermeer en Ds. D. Heemskerk! Ook de verklaring van Ds. A. van Heteren en andere CGK-predikanten staan nog op m'n lijstje.... :haha (wat wil ik nu niet) :blush
Als je één catechismusverklaring gelezen hebt, dan snap je die catechismus toch wel?
:quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9326
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door parsifal »

Zita schreef:Ik was moe, en dacht: laat ik es snuffelen in de schoolbieb. Ik nam mee: 'Rosalie' van Thea Zoeteman-Meulstee. Mensenkinderen, dat zulke prut wordt uitgegeven is werkelijk ongelooflijk. Het is ware papierverspilling. Maar één ding is zeker: 't is niet voorspelbaar. Ik had aan het begin van het boek echt niet gedacht dat haar ouders niet haar ouders waren. Uiteraard had ik wel meteen door dat die knappe meelevende sympathieke chef een oogje op haar had, en dat was precies wat we nodig hadden voor een happy end.
Voorts had de bieb 'Het gestolen huis' van Hilda van Stockum. Aardig. Ik word wel een beetje moe van elke keer weer een verrassend nieuw perspectief op de tweede wereldoorlog, maar daar kan dit boek natuurlijk niks aan doen. Of de hoofdpersonen zich helemaal leeftijdsconform gedroegen, vraag ik me wel af. Het eind van het boek is een beetje te mooi. Ik hou van jou en blijf je trouw, en sla nu gauw op de vlucht. En pa en ma roepen hi ha ho we gaan fijn naar Parijs en dan mag jij actrice worden, ook al ben je nog maar dertien.
En toen las ik ook nog 'Babs in dubio'. Heel leuk boek als je moe bent. Het kabbelt voort, het is best leuk en vermakelijk. De hoofdpersonen zijn beslist weleens geloofwaardig. Het einde was prut. Ik hou van jou en blijf je trouw en geef zowat alles op wat ik tot nu toe belangrijk vond in mijn leven zonder dat we mekaar ook maar langer dan drie kwartier echt gesproken hebben.

Ik ga maar weer eens een echt boek lezen, te beginnen bij Kees de jongen. Ik dreig mijn leerlingen na een lange werkdag een beetje zat te zijn, en Kees is dan precies wat je nodig hebt om weer heel veel van alle kinderen te gaan houden. En Brieven van een scepticus ligt ook leesklaar.
:humhihi
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door dennis »

Jongere schreef:
dennis schreef:
Jongere schreef:Stilte van Shusaku Endo. Iemand mee bekend?
Ja, gelezen. Bijzonder boek. De theologische gedachte die er volgens mij in zit bevalt me niet zo. Het verhaal vond ik wel buitengewoon boeiend.
Ik heb het nog niet uit, dus ben nog niet echt tegengekomen wat "de theologische gedachte" in het boek zou zijn. Kun je dat wat verder uitleggen?

Ik zag vanochtend een interview op refdag, waaruit blijkt dat de thematiek in ieder geval nog volop actueel is. Het boek wordt er ook in genoemd.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_788343
Bij literatuur is het niet altijd zo eenvoudig om de achterliggende motieven (als die er zijn) tevoorschijn te halen. Het is jaren geleden dat ik dit boek las, dus ik moet voorzichtig zijn.
Wat ik me herinner is de gruwelijke vervolging van (Rooms-Katholieke) christenen. Die moesten, om te bewijzen dat ze hun godsdienst afzworen volgens mij op een kruis of afbeelding van Jezus (Maria?) trappen.
Je merkt. Mijn herinnering is wat vervaagd.
Deden ze het niet dan werden ze doodgemarteld. Bijvoorbeeld op de kop in een put gezet. Gruwelijk.
Idee wat er volgens mij in zat: Het is niet zo erg om Christus in uiterlijke zin af te zweren, omdat je leven voor God veel belangrijker is.

Die gedachte kan heel diepzinnig lijken, maar is uiteindelijk naar mijn mening toch niet Bijbels.
Laatst gewijzigd door dennis op 03 dec 2013, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door dennis »

Zita schreef:
jan34willem schreef:
-DIA- schreef:De chatechismus van ds. J. van Sliedregt zou ik ook graag hebben
Deze (hervormde) predikant had veel licht.
Ik ben trouwens "The Goldfinch" van Donna Tartt aan het lezen op dit moment
Dan ben je nog wel even zoet :hum Is het boek zo mooi als ze zeggen?
Ik overweeg het te kopen, al is het wel dik. Maar ik wacht even af hoe jij het vindt...
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jan34willem »

dennis schreef:
Zita schreef:
jan34willem schreef:Ik ben trouwens "The Goldfinch" van Donna Tartt aan het lezen op dit moment
Dan ben je nog wel even zoet :hum Is het boek zo mooi als ze zeggen?
Ik overweeg het te kopen, al is het wel dik. Maar ik wacht even af hoe jij het vindt...
Ik vind het een goed boek, nauwkeurig geschreven, meeslepend verhaal, al wordt de situatie voor de hoofdpersoon wat somberder nu ik halverwege ben. Het boek is stukken beter dan Donna Tartts vorige boek, "The Little Friend", dat ik nogal langdradig vond. Het is wel anders van toon dan haar eerste boek, "The Secret History", dat ik werkelijk een meesterwerk vind.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jan34willem »

helma schreef:
jan34willem schreef:Hebben of lezen? Sommige mensen posten volop in het "Laatst gekochte boeken"-topic, maar nooit in het "Welk boek ben jij nu aan het lezen?"-topic. Wonderlijk. Ik ben trouwens "The Goldfinch" van Donna Tartt aan het lezen op dit moment, en "Money, Possessions, and Eternity" van Randy Alcorn.
meestal lees ik van alles door elkaar ;-). Soms begin ik ergens aan maar leg ik het toch weer weg.
ik ben benieuwd hoe je het boek van Randy Alcorn vindt; is het een e-book?
Dit vind ik een zeer lezenswaardig boek: gedetailleerde uitleg van relevante bijbelpassages, plus goede aanwijzingen hoe je als Christen hier praktisch naar kunt leven. Soms is dat niet makkelijk. Ik lees het inderdaad als een e-book, maar je kunt het ook als dode boom krijgen.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrik de 3de »

eilander schreef:
freek schreef:
Hendrik de 3de schreef: Hij is zeker aan te raden DIA! Ben zelf blij dat ik hem met grote korting bij Den Hertog heb weten te strikken op één van de actiedagen.
Zo rijk! Alles van de mens moet afgesneden worden en Christus wordt voor zulke rijk uitgestald. Nogmaals zeer aan te raden!

Zelf zou ik ook de verklaringen van Ds. C. Smits, Ds. E. Venema, Ds. F. Mallan en Ds. A. Moerkerken willen hebben.
Net als die van Smytegelt, Justus Vermeer en Ds. D. Heemskerk! Ook de verklaring van Ds. A. van Heteren en andere CGK-predikanten staan nog op m'n lijstje.... :haha (wat wil ik nu niet) :blush
Als je één catechismusverklaring gelezen hebt, dan snap je die catechismus toch wel?
:quoi
@ freek :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23920
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

De Catechismus was bedoeld als een leerboekje.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33444
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Tiberius »

En is later geautoriseerd als belijdenisgeschrift.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door helma »

jan34willem schreef:
helma schreef:
ik ben benieuwd hoe je het boek van Randy Alcorn vindt; is het een e-book?
Dit vind ik een zeer lezenswaardig boek: gedetailleerde uitleg van relevante bijbelpassages, plus goede aanwijzingen hoe je als Christen hier praktisch naar kunt leven. Soms is dat niet makkelijk. Ik lees het inderdaad als een e-book, maar je kunt het ook als dode boom krijgen.
volgens mij is dat in het Nederlands vertaald? (Eeuwige beloning) of vergis ik me dan? Dat vond ik tenminste ook erg lezenswaardig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door helma »

Momenteel: Al 't heidendom Zijn lof getuigen' ds G Kuijt, pionier onder de papoea's. Indrukwekkend. (en ook interessant)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Floppy »

Appeltjes voor de Vorst van Adrian Plass.
Op zich wel goede eye-openers, maar vaak op of over de grens van wat ik eerbiedig vind.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door dennis »

Floppy schreef:Appeltjes voor de Vorst van Adrian Plass.
Op zich wel goede eye-openers, maar vaak op of over de grens van wat ik eerbiedig vind.
Ik vond het vaak OVER die grens (althans de mijne)
Plaats reactie