Kerkelijke verdeeldheid

Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Kerkelijke verdeeldheid

Bericht door Peregrina »

Laatst hoorde ik het volgende in een lezing.
De afscheidingen van de ene Kerk van Christus zijn ontstaan door vervalsingen van de leer van Christus, menselijke dwalingen en gebrek aan bereidheid tot verzoening – meestal door vertegenwoordigers aan beide kanten. De christenen van nu treft geen schuld aan de historische scheuringen in de Kerk.

Scheuringen zijn als wonden aan het lichaam van Christus, ze doen pijn en zweren. Scheuringen leiden tot vijandschap en ondermijnen het geloof en de geloofwaardigheid van de christenen. Om het schandaal van de afscheidingen uit de wereld te helpen is bekering van alle betrokkenen nodig, kennis van de eigen geloofsovertuigingen en van die van de anderen, maar vooral gemeenschappelijk gebed en gemeenschappelijke dienst van de christenen aan de mensen. Degenen die in de kerk verantwoordelijkheid dragen, mogen de theologische dialoog niet laten afbreken.
Met name twee zinnen vielen mij op. Die heb ik even gecursiveerd.
Wat vinden jullie daarvan?
In hoeverre moeten wij schuld eigenen van scheuringen in het verleden?
En is het samen optrekken in het tonen van barmhartigheid aan de mensen inderdaad een sleutel om het schandaal van de afscheidingen uit de wereld te helpen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke verdeeldheid

Bericht door Mara »

Peregrina schreef:Laatst hoorde ik het volgende in een lezing.
De afscheidingen van de ene Kerk van Christus zijn ontstaan door vervalsingen van de leer van Christus, menselijke dwalingen en gebrek aan bereidheid tot verzoening – meestal door vertegenwoordigers aan beide kanten. De christenen van nu treft geen schuld aan de historische scheuringen in de Kerk.

Scheuringen zijn als wonden aan het lichaam van Christus, ze doen pijn en zweren. Scheuringen leiden tot vijandschap en ondermijnen het geloof en de geloofwaardigheid van de christenen. Om het schandaal van de afscheidingen uit de wereld te helpen is bekering van alle betrokkenen nodig, kennis van de eigen geloofsovertuigingen en van die van de anderen, maar vooral gemeenschappelijk gebed en gemeenschappelijke dienst van de christenen aan de mensen. Degenen die in de kerk verantwoordelijkheid dragen, mogen de theologische dialoog niet laten afbreken.
Met name twee zinnen vielen mij op. Die heb ik even gecursiveerd.
Wat vinden jullie daarvan?
In hoeverre moeten wij schuld eigenen van scheuringen in het verleden?
En is het samen optrekken in het tonen van barmhartigheid aan de mensen inderdaad een sleutel om het schandaal van de afscheidingen uit de wereld te helpen?
Schuld eigenen? Misschien niet, maar het gebeurt nu nog net zo. De laatste kerkscheuring dateert immers van niet zo lang geleden, dat wij dit allemaal goed kunnen herinneren?
En ik denk dat dit nooit gaat veranderen, alle samengaan ten spijt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 525
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Kerkelijke verdeeldheid

Bericht door Bona Fide »

Peregrina schreef:Laatst hoorde ik het volgende in een lezing.
De afscheidingen van de ene Kerk van Christus zijn ontstaan door vervalsingen van de leer van Christus, menselijke dwalingen en gebrek aan bereidheid tot verzoening – meestal door vertegenwoordigers aan beide kanten. De christenen van nu treft geen schuld aan de historische scheuringen in de Kerk.

Scheuringen zijn als wonden aan het lichaam van Christus, ze doen pijn en zweren. Scheuringen leiden tot vijandschap en ondermijnen het geloof en de geloofwaardigheid van de christenen. Om het schandaal van de afscheidingen uit de wereld te helpen is bekering van alle betrokkenen nodig, kennis van de eigen geloofsovertuigingen en van die van de anderen, maar vooral gemeenschappelijk gebed en gemeenschappelijke dienst van de christenen aan de mensen. Degenen die in de kerk verantwoordelijkheid dragen, mogen de theologische dialoog niet laten afbreken.
Met name twee zinnen vielen mij op. Die heb ik even gecursiveerd.
Wat vinden jullie daarvan?
In hoeverre moeten wij schuld eigenen van scheuringen in het verleden?
En is het samen optrekken in het tonen van barmhartigheid aan de mensen inderdaad een sleutel om het schandaal van de afscheidingen uit de wereld te helpen?
In een lezing? Beide citaten komen uit de Jongerencatechismus van de RKK.
v/a 130: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... acramenten
v/a 131: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 005&al=131
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 525
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Kerkelijke verdeeldheid

Bericht door Bona Fide »

Het verslag van de lezing van ds. M. van Kooten (Elspeet) voor DC al gelezen? http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_789607
Ik heb er niet veel tegenin te brengen. Jullie?
Als ik me niet vergis mag complete tekst hier geplaatst worden (anders lukt het straks niet meer zonder Digibron):

Ds. Van Kooten voor DC: Gebaar CGK rond kanselruil is wolkje als eens mans hand
Het gebaar van de Christelijke Gereformeerde Kerken om predikanten van andere kerkverbanden op hun kansels toe te laten is een „wolkje als eens mans hand” vindt ds. M. van Kooten.

De predikant van de hervormde gemeente in Elspeet ziet uit naar „meer tekenen van eenheid” in de reformatorische gezindte. Hij sprak donderdagavond in Utrecht voor de reformatorische studentenvereniging Depositum Custodi (DC) over de eenheid van de Nederlandse kerk.
Ds. Van Kooten begon met het beeld van een toerist die op een zomerzondag op een van de Elspeetse terrasjes zit. De man ziet kerkgangers naar vijf verschillende reformatorische kerken gaan, waar men allemaal uit de Statenbijbel leest en de psalmen op hele noten zingt.

De predikant liet het beeld vervolgens verspringen naar Johannes 17:21: „Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn, opdat de wereld gelove dat Gij mij gezonden hebt.” Ds. Van Kooten: „Calvijn stelt dat het hier niet om een missionair aspect gaat, maar om de overtuiging in het gericht. Ik ben het in dit geval meer eens met Luther, de kanttekenaren en Matthew Henry, die vinden dat het wel degelijk gaat om het evangelisatorische aspect. De kerk dient één te zijn, opdat anderen aangelokt worden. Het aantrekkelijkste van de kerk is als men één is en wrok en twist verdwijnen.”

Het derde beeld was dat van de (ongedeelde) Gereformeerde Kerk in Nederland rond 1700. Toen was het geen paradijs. „Als je een jubileumbundel van een plaatselijke gereformeerde gemeente leest, is het beeld positiever dan van Montfoort of Waarder in de achttiende eeuw. Er was in de Gereformeerde Kerk in die tijd geen curatorium dat studenten weerde; theologiestudenten richtten drinkgelagen aan; predikanten preekten vlak en voorwerpelijk; de Nadere Reformatie was maar van betrekkelijke geringe invloed; de macht van de overheid op de kerk was groot; sommige predikanten waren remonstrants, ook al hadden ze de Drie Formulieren van Enigheid ondertekend; andere waren cartesiaans, de voorloper van de vrijzinnigheid.”
Om zijn stelling kracht bij te zetten wees de Elspeetse predikant op diverse oudvaders die klaagden over het verval van de kerk in die dagen, onder anderen Jodocus van Lodenstein, Simon Simonides en Wilhelmus à Brakel. Des te opvallender was het, zo zei hij, dat de mannen van de Nadere Reformatie zich niet afscheidden.

Het vierde beeld was dat van de kerken nu. Ds. Van Kooten haalde de schrijver Harry Mulisch aan, die eens zei dat de christelijke kerk bewijst dat God niet bestaat. „Doe dat woord niet af als vijandschap,” waarschuwde hij. Verder citeerde hij ds. G. H. Kersten, die in 1938 stelde verdriet te hebben over de breuken in de kerk. De Gereformeerde Gemeenten moesten volgens hun voorman geen genoegen nemen met separatisme, maar schouder aan schouder staan met hen die strijden voor de waarheid.
Hoe het verder moet? Ds. Van Kooten: „We kunnen geen kerkmuren afbreken. We moeten simpelweg beginnen met kanselruil en elkaar zien als broeders en zusters. De tijd is kort.”
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34753
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke verdeeldheid

Bericht door Tiberius »

Als het een gratis artikel is, mag het hier met bronvermelding geplaatst worden.
In dit geval prima dus.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Kerkelijke verdeeldheid

Bericht door MoesTuin »

Helemaal mee eens met bovenstaand artikel

Ik pik even deze zin uit het artikel

die vinden dat het wel degelijk gaat om het evangelisatorische aspect. De kerk dient één te zijn, opdat anderen aangelokt worden. Het aantrekkelijkste van de kerk is als men één is en wrok en twist verdwijnen.”



Overigens, de versplintering van al die verschillende kerken zal vanzelf ophouden met bestaan denk ik.

Het zal er op aan gaan komen dat Christenen uit al die verschillende kerken, elkaar ontzettend hard nodig zullen gaan hebben de komende tijden.

Ben heel blij met dit artikel en dat deze dominee dit ook inziet, de tijd waarin we leven.

inderdaad, de tijd is kort.....

en de mens hecht zo aan tradities en zekerheden omdat dit zo veilig en vertrouwd aanvoelt, maar daarmee kom je er niet

"want ik schaam mij het Evangelie niet"

We hebben een opdracht hierin gekregen......

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie