Boerenpartij - Tav. BJdenDekker

Plaats reactie
strik

Boerenpartij - Tav. BJdenDekker

Bericht door strik »

Beste mijnheer BJdenDekker,

Ik weet niet hoe oud je bent, maar dat plaatje van Koekoek, weet je wel wie hij was?

Ben je je ervan bewust dat die man, buiten zijn lachwekkend gedrag om, van een nog ergere politieke snit was dan die engerd Janmaat van de Centrumpartij? Of van die De Winter van het Vlaams Blok?
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Mijn politieke interesse dateert van 1981, het jaar waarin Koekoek verdween en een jaar voor Janmaat verscheen. Dat laatste veroorzaakte een schok in de politiek. Mij is niets bekend van iets dergelijks bij Koekoek. Werd de politiek in '82 ineens anti-rechts? Of viel Koekoek toch nog wel een beetje mee?

Ik heb verschillende publicaties over de BP gelezen, ken verschillende oud-BP'ers, maar van echt extreme denkbeelden is mij nooit iets gebleken. Tenzij je alles rechts van de PVDA extreem-rechts noemt. Sommigen doen dat.

Maar goed, blijkbaar ben jij een insider, dus brand maar eens los wat extreme standpunten en gedragingen van Koekoek betreft.

Ik heb nog even op internet gekeken. Op een site van een antiracismeclub (adboost.nl), onverdachte bron dus, vond ik het volgende:

"Een andere rechts-radicale partij, de Nederlandse Oppositie Unie (NOU), doet weer mee aan de verkiezingen. Vreemdelingenhaat speelde bij deze groepering echter geen rol. In 1956 was dat natuurlijk ook geen issue. Uit de NOU is Hendrik Koekoek voortgekomen, de stichter van de Boerenpartij.
Deze rechts-populistische partij wist in de jaren zestig tot het parlement door te dringen. De beweging mat zich een underdog-imago aan en speelde in op het ongenoegen van veel kiezers jegens de gevestigde politiek. Zij ondervonden veel steun van het dagblad De Telegraaf. De Boerenpartij wist enkele zetels te verwerven om vervolgens weer in de kiezersgunst terug te vallen, en in de jaren '80 geheel uit beeld te verdwijnen. Anti-buitenlanders gevoelens speelden bij deze partij wel een rol, maar niet prominent."

Het beginselprogram van de BP kun je overigens vinden op http://docserver.ub.rug.nl/dnpp/polpart ... artij.html

Het lijkt me dus sterk overdreven om Koekoek te betitelen als erger dan Janmaat en Dewinter. Laten we stellen dat hij rechts was.

Dat hij lachwekkend was ben ik met je eens, daarom koos ik ook het plaatje. Ik had ook het affiche van het GPV met Jongeling kunnen kiezen dat op dezelfde webpagina stond. Tenslotte ben ik lid van die partij. Maar vanwege het ludieke koos ik voor dit affiche.

[Veranderd op 31/12/02 door bjdendekker]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Beste Strik,

Zoals je ziet heb ik mijn plaatje inmiddels aangepast. Tenzij Rouvoet erger blijkt te zijn dan Janmaat en DeWinter zal zijn hoofd voorlopig mijn bijdragen sieren.
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

Haha
Plaats reactie