Financiele crisis

Hendrien

Financiele crisis

Bericht door Hendrien »

Hoe denken jullie over de huidige financiele crisis? Zal het weer beter gaan of zal de crisis nog veel ernstiger worden? In Het Zoeklicht staat een artikel over de journalist Joris Luijendijk; hij voorspelt een nieuwe, nog veel ergere financiele crisis waardoor ons hele economische systeem zal instorten. Hij baseert dit op heel veel interviews met belangrijke mensen uit de financiele wereld.
Zie: http://volzin.nu/index.php/redactie/44- ... emaal-fout

Zelf ben ik bang dat hij helemaal gelijk heeft. Als je alleen al kijkt naar de gigantische overheidsschuld van o.a. de VS! Maar hoe moet onze houding als Christen hierin zijn? We mogen toch geen doemdenker worden!? Maar we moeten de realiteit wel onder ogen zien.
-DIA-

Re: Financiele crisis

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:Hoe denken jullie over de huidige financiele crisis? Zal het weer beter gaan of zal de crisis nog veel ernstiger worden? In Het Zoeklicht staat een artikel over de journalist Joris Luijendijk; hij voorspelt een nieuwe, nog veel ergere financiele crisis waardoor ons hele economische systeem zal instorten. Hij baseert dit op heel veel interviews met belangrijke mensen uit de financiele wereld.

Zelf ben ik bang dat hij helemaal gelijk heeft. Als je alleen al kijkt naar de gigantische overheidsschuld van o.a. de VS! Maar hoe moet onze houding als Christen hierin zijn? We mogen toch geen doemdenker worden!? Maar we moeten de realiteit wel onder ogen zien.
Vanaf het eerste begin werd het (ik meen niet alleen door onze predikant) gezien als een oordeel
van God. Ook werd meteen gezegd dat het niet zomaar kortstondig zou zijn, ondanks soms wat
positieve berichten. Dat had niet met pessimisme te maken meer met de realiteit die we liever niet
willen zien of erkennen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Ik vond dit wel mooi om te lezen in dit interview
Het zou je niet verbazen, schreef je in een column, als er een religie-revival komt. Bedoel je dat serieus?
“Zeker. Als mensen zich niet onderdeel wanen van een grotere gemeenschap waarbinnen ze zich voor een langere termijn beschermd weten, en ze hebben alle loyaliteit ingewisseld voor liquiditeit, dan zal dat op termijn inherent instabiel blijken te zijn. Dat is de reden dat religies zo taai zijn gebleken. Er zijn meerdere boeken van economen die de Bijbel lezen als een economisch handboek of een handboek voor toezichthouders. Het is kenmerkend hoe de heilige boeken tjokvol staan met waarschuwingen om de economie niet in te richten zoals wij dat hebben gedaan.
Verder: Zolang wij nog ons dagelijks brood mogen ontvangen hebben wij genoeg...het meerdere is overvloed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

huisman schreef:Ik vond dit wel mooi om te lezen in dit interview
Het zou je niet verbazen, schreef je in een column, als er een religie-revival komt. Bedoel je dat serieus?
“Zeker. Als mensen zich niet onderdeel wanen van een grotere gemeenschap waarbinnen ze zich voor een langere termijn beschermd weten, en ze hebben alle loyaliteit ingewisseld voor liquiditeit, dan zal dat op termijn inherent instabiel blijken te zijn. Dat is de reden dat religies zo taai zijn gebleken. Er zijn meerdere boeken van economen die de Bijbel lezen als een economisch handboek of een handboek voor toezichthouders. Het is kenmerkend hoe de heilige boeken tjokvol staan met waarschuwingen om de economie niet in te richten zoals wij dat hebben gedaan.
Verder: Zolang wij nog ons dagelijks brood mogen ontvangen hebben wij genoeg...het meerdere is overvloed.
Zeker heel goed en mooi om te lezen

In het algemeen gesteld is de bijbel is een leidraad voor ieder mensen leven, vol nuttige leefregels ook voor de ongelovige mens.....

Verder...

Het valt mij op dat in nieuws berichten de toon de laatste tijd zo positief is, zoals...de huizenprijzen zakken niet meer zo erg, of er is zelfs licht herstel.... de economie zou wat aantrekken, 2014 is nog een overgangs jaar, maar vanaf 2015, ja dan wordt alles beter.

Ik vraag me af hoe men dat allemaal zo goed denkt te weten.

Dat kan toch helemaal niet!

Ik kijk liever om me heen, en dan zie je dat de huizenprijzen bijvoorbeeld nog veels te hoog zijn, veel banen verdwijnen, de werkeloosheid toeneemt en de lonen niet stijgen.

Van mij mogen alle prijzen wel meer in verhouding komen te staan

Laat maar dalen al die prijzen, de lonen stijgen toch ook niet meer........

Als je ziet wat je moet betalen voor een stel stenen.

Ik ben dus niet positief gestemd over het einde van de crisis :modo

Maar ik ben een mens, niet zonder hoop, maar leef met de Hoop die in mijn Hart woont, Jezus mijn Heer en Heiland

Hij zal het goed maken in veel betere opzichten dan geld en goed.

Geprezen zij de Heer,
die eeuwig leeft.
Die vol ontferming ieder troost
en alle schuld vergeeft.
Die heel het aard gebeuren
vast in handen heeft.

REFREIN:

Hem zij de glorie,
want Hij die overwon,
zal nooit verlaten wat Zijn hand begon.
Halleluja. Geprezen zij het Lam,
dat de schuld der wereld op zich nam.

Verdreven is de schaduw van de nacht.
En wie Hem aanvaarden wil wordt eens veilig thuis gebracht.
Voor Hem geldt ook dit wonder:
alles is volbracht.

REFREIN (1X)

Hij doet ons dankbaar schouwen in het licht,
dat uitstraalt van het kruis,
dat eens voor ons werd opgericht.
En voor ons oog verrijst een heerlijk vergezicht.

refrein 2x

http://www.youtube.com/watch?v=TfweqXDyioQ
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gian

Bericht door Gian »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:Hoe denken jullie over de huidige financiele crisis? Zal het weer beter gaan of zal de crisis nog veel ernstiger worden? In Het Zoeklicht staat een artikel over de journalist Joris Luijendijk; hij voorspelt een nieuwe, nog veel ergere financiele crisis waardoor ons hele economische systeem zal instorten. Hij baseert dit op heel veel interviews met belangrijke mensen uit de financiele wereld.

Vanaf het eerste begin werd het (ik meen niet alleen door onze predikant) gezien als een oordeel
van God. Ook werd meteen gezegd dat het niet zomaar kortstondig zou zijn, ondanks soms wat
positieve berichten. Dat had niet met pessimisme te maken meer met de realiteit die we liever niet
willen zien of erkennen.

Joris Luijendijk doet prima werk en ben het helemaal eens met zijn visie. Alleen snap ik niet wat het oordeel van God er mee te maken heeft. De financiele crisis is een gevolg van wanbeleid, de gevolgen zullen gevoeld worden.
Als ik mijn financiën niet regel en failliet gaat, moet ik dat dan een oordeel van God noemen? Ik dacht het niet. Dan is het mijn eigen stomme schuld.

We leven in een wereld die overgeleverd is aan de god van deze eeuw, de overste van deze wereld nl de boze. Daarom is er leed en allerlei gevolgen van de zonden. Daar vallen rampen, ziekten en crisissen ook onder.

Het overgeleverd zijn aan deze dingen kan je een oordeel noemen, dat doet Paulus ook in de Romeinenbrief. Dat is echter wat anders dan een godsbeeld van een god die in onze tijd persoonlijke straffen uitdeelt. Hier valt veel meer over te zeggen, alleen valt dat buiten het gereformeerde traditie.

Niemand verdient een zegen, en ook niemand mag beoordelen of iets een directe straf of oordeel van God is voor zover de Bijbel dat niet per specifiek geval doet, of de apostelen dat deden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:Ik vond dit wel mooi om te lezen in dit interview
Dat is zo. Maar toch....als je alleen maar dagelijks brood kan kopen en geen extra; kan dat best pittig zijn. Zeker als je om je heen ziet dat anderen wel royaal leven. Ik zeg dit (gelukkig....) niet voor mezelf; maar ik herinner me deze fase in mijn leven nog heel goed. Zeker als je een gezin hebt die je ook af en toe best iets heel lekkers gunt.
En ik vond het best wel eens slikken als mensen dit zeiden die zelf een vrij royaal belegde boterham aten....
Desiree

Bericht door Desiree »

.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

DDD

Bericht door DDD »

Ik ben ook niet bang, maar ik denk wel dat de huizenprijzen nog flink zullen dalen. Dat verwachtte ik al in 1998. Waar ik in die tijd nog niet zo'n zicht op had is de geldcreatie door commerciële banken en het verkopen van securisaties. Daar ben ik pas de laatste jaren wat meer van op de hoogte geraakt, onder andere door Joris Luyendijk inderdaad, en via http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl.

Het zorgt ervoor dat ik niet erg veel vertrouwen heb in het westers monetair systeem. Ik ben ook al jaren lid van een LETS-groep, maar dat zet nog niet zoveel zoden aan de dijk. Ik ben bang dat bij het klappen van het systeem de echt rijke mensen die eigen onroerend goed hebben de dans ontspringen, maar dat de anderen hun vermeende bezit waardeloos zien worden, zoiets als op Cyprus, maar dan erger. Feitelijk is de inflatie torenhoog, en leid je op spaargeld sowieso op dit moment al enorme verliezen. Dat de officiële inflatie niet zo hoog is is alleen te danken aan het feit dat er steeds goedkope spullen uit het buitenland komen.

Overigens ben ik het helemaal met Gian eens: dit is net zo min een oordeel van God als dat het een oordeel van God is dat je buikpijn krijgt als je bedorven voedsel eet. Dit is gewoon de stompzinnigheid van het geldsysteem zoals dat in de jaren zeventig is gekozen.
alexv

Bericht door alexv »

Zover ik het zie zal niemand aan de gevolgen van deze man made crisis ontkomen. Dat het ernstig is bewijst zich ook al door de sussende woorden die oa. door Dijsselbloem worden uitgesproken. knip - spreek met respect

Maar wat me op dit ogenblik veel meer verontrust is dit http://whatreallyhappened.com/category/ ... a-disaster.

Dit lees je niet in de krant. Google maar eens op Fukushima. Hier krijgen we heel veel problemen mee. Je moet werkenlijk op God vertrouwen anders is er geen toekomst voor onze kinderen. Nu is er zonder God geen toekomst in de goede zin maar ieder begrijpt hoop ik wat ik bedoel. Noord Europa en Noord Amerika krijgen de volle laag. Onbegrijpenlijk dat er niet echt over geschreven wordt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

alexv schreef:Zover ik het zie zal niemand aan de gevolgen van deze man made crisis ontkomen. Dat het ernstig is bewijst zich ook al door de sussende woorden die oa. door Dijsselbloem worden uitgesproken. knip - spreek met respect

Maar wat me op dit ogenblik veel meer verontrust is dit http://whatreallyhappened.com/category/ ... a-disaster.

Dit lees je niet in de krant. Google maar eens op Fukushima. Hier krijgen we heel veel problemen mee. Je moet werkenlijk op God vertrouwen anders is er geen toekomst voor onze kinderen. Nu is er zonder God geen toekomst in de goede zin maar ieder begrijpt hoop ik wat ik bedoel. Noord Europa en Noord Amerika krijgen de volle laag. Onbegrijpenlijk dat er niet echt over geschreven wordt.
Gelukkig hebben we jou om te schrijven over allerhande rampspoed die ons zal treffen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
alexv schreef:Zover ik het zie zal niemand aan de gevolgen van deze man made crisis ontkomen. Dat het ernstig is bewijst zich ook al door de sussende woorden die oa. door Dijsselbloem worden uitgesproken. knip - spreek met respect

Gelukkig hebben we jou om te schrijven over allerhande rampspoed die ons zal treffen.
Nee Luther, er is een betere Bron. Lees de Bijbel er maar eens goed op na.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Overigens ben ik het helemaal met Gian eens: dit is net zo min een oordeel van God als dat het een oordeel van God is dat je buikpijn krijgt als je bedorven voedsel eet. Dit is gewoon de stompzinnigheid van het geldsysteem zoals dat in de jaren zeventig is gekozen.[/quote]

In de jaren zeventig was ik nog maar een kind... Ben je dan ook verantwoordelijk? Ik heb me later wel erg verbaasd over alle hypotheekvormen die mogelijk waren toen wij een huis kochten! Wij hebben toen ook een spaarhypotheek en gedeeltelijk aflossingsvrij genomen, anders was je een dief van je eigen portemonnee. Nu is dit idd. allemaal weer teruggedraaid en terecht...
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn meer mogelijkheden dan dat God of jij verantwoordelijk zijn, toch? Er zijn nog een heleboel andere mensen die zo hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben.
alexv

Bericht door alexv »

Luther schreef:

Ik weet het Luther, heel veel mensen zitten net als jij in de ontkenningsfase, maar dat knapt nog wel op.

De US Government heeft de "veilige level" van straling al flink verhoogt, dat voelt wel goed denk je?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

alexv schreef:
Luther schreef:

Ik weet het Luther, heel veel mensen zitten net als jij in de ontkenningsfase, maar dat knapt nog wel op.

De US Government heeft de "veilige level" van straling al flink verhoogt, dat voelt wel goed denk je?
Snel allemaal een alu-hoedje halen. :huhu
Plaats reactie