dieren en politiek

Plaats reactie
limosa

dieren en politiek

Bericht door limosa »

'k Heb me in de afgelopen dagen geweldig geërgerd aan die reclame van de milieujongens en-meisjes. Ik hoorde ze op de radio en zag ze aangeplakt, zelfs over de verkiezingsposters van de partijen heengeplakt.

Men tracht de kiezer te beinvloeden om zo meer stemmen, naar men zegt, voor de dieren te krijgen. Ik zie het anders. De linkse milieulobby tracht met subsidiegeld (óns geld!) meer stemmen aan de linkerzijde te krijgen. Het gaat nog niet eens om de dieren, het gaat om de macht van links!

Ligt het nou aan mij, dat ik hier een complot-theorie in zie? Of zijn er meer die dit is opgevallen?
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Inderdaad, een landelijk complot! En, dit zal ik je in vertrouwen meedelen, het schijnt dat er nog meer van dit soort complotten gesmeed worden. Sinds 3 januari proberen steeds meer mensen je stemgedrag te beïnvloeden. Schandalig! :D
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Weet je hoe dat komt? Omdat de hele campagne draait om rechtse thema's. Zelfs GL en SP praten over waarden en normen, veiligheid en immigratie. Helaas is het milieu in deze campagne de grote afwezige.

Maar goed, voor een milieuvriendelijk stemadvies: Lijst 8, nummer 5: Dick Stellingwerf.
Adje

Bericht door Adje »

Maar goed, voor een milieuvriendelijk stemadvies: Lijst 8, nummer 5: Dick Stellingwerf.
Als we het toch over personen gaan hebben: dan lijst 9, nummer 3 maar: Elbert Dijkgraaf. Die is wat meer milieu-minded dan 1 & 2.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Misschien hoort het wel niet bij dit onderwerp maar dit is het eerste wat ik vandaag lees over politiek: Femke Halsema deed het volgens mij erg goed in het lijsttrekkersdebat, tenminste het stukje dat ik gezien heb. Om iets over half tien viel de stroom weg en die kwam er een half uurtje geleden ofzo pas weer op..

Maarre, wat is er mis met een 'milieu-complot'? Het milieu is niet zo belangrijk ofzo?

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel geplaatst door lebaoth
Misschien hoort het wel niet bij dit onderwerp maar dit is het eerste wat ik vandaag lees over politiek: Femke Halsema deed het volgens mij erg goed in het lijsttrekkersdebat, tenminste het stukje dat ik gezien heb. Om iets over half tien viel de stroom weg en die kwam er een half uurtje geleden ofzo pas weer op..

Maarre, wat is er mis met een 'milieu-complot'? Het milieu is niet zo belangrijk ofzo?

Lebaoth
Femke deed het inderdaad niet slecht. Maar eigenlijk deed gisteravond niemand het echt slecht (behalve de presentatoren dan)
Over het milieu-complot: ik zou het liever campagne-voeren willen noemen, want dat doen andere partijen ook.
limosa

Bericht door limosa »

Lees ff voordat je grappig wordt . . .

Het gaat mij niet om de politieke partijen die campagne voeren. Dat moeten ze doen, hoort erbij, etc. Het gaat mij om de milieubeweging die openlijk tracht het publiek op links te laten stemmen. Volgens mij zijn Milieudefensie, BontVoorDieren en DierenBescherming clubs die hier aan meewerken.

Posters van CDA en VVD wordt overheen geplakt met "Uw stem kan ernstige schade toebrengen aan het milieu" en "Geef dit kabinet geen tweede kans".

Dat de milieubeweging in Den Haag aan het lobby-en is vind ik prima, dat mogen ze. Maar deze pogingen het stemgedrag te beinvloeden met overduidelijk een vingerwijzing naar links vind ik niet kunnen. Er zijn debatten en verkiezingsbijeenkomsten enzo. Mensen kunnen kennis nemen van programma's en dan stemmen. Maar als dit soort clubs zich met de campagne bemoeien wordt het troebel. Er wordt slechts één onderwerp uitvergroot en da's nooit goed.

Bovendien kan het leiden tot uitwassen. Wat gebeurt er als Shell, Philips, Unilever, noem maar op, samen een media-offensief starten om vooral toch allemaal op de VVD te stemmen. Waar blijven we dan?
Loïs

Bericht door Loïs »

Hmm ik had gisteren geen tv (arme studenten hebben daar allemaal geen geld voor) dus ik kon het lijsttrekkersdebat niet kijken.

Verder hebben de milieubewegingen gelijk wat betreft het 'brengt de gezondheid ernstige schade toe'. Ze waren trouwens heel netjes hoor! Ik werd ook nog aangesproken maandagmorgen op Utrecht Centraal, nou die lui van milieudefensie waren heel netjes vond ik.

Groetjes van Loïs.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oh, maar ik wist precies waar het over ging hoor. Ik heb de posters ook overal zien hangen. Natuurlijk proberen milieugroeperingen invloed uit te oefenen op de verkiezingein. Want wees eerlijk: VVD is niet echt de meest milieuvriendelijke partij.

Maar aan de andere kant gebeurt precies hetzelfde: zo ging de AEX vandaag door de 300 punten grens. Dit komt doordat in de peilingen links op grote winst stond en PvdA waarschijnlijk als eerste zou eindigen. Zou deze waarschuwing dan geen effect hebben op het stemgedrag? Nu vraag ik wat wel kan: 'rechtse' propaganda, of 'linkse'?
limosa

Bericht door limosa »

Er is natuurlijk niemand die de AEX even wat lager zet om zo de verkiezingen te beïnvloeden. Zo werkt dat niet. 't Is een effect, een gevolg van gebeurtenissen en verwachtingen van beleggers. Dat kun je geen propaganda noemen. Dit in tegenstelling tot onze milieuvrienden die wel bewust proberen de uitslag van de verkiezingen te beïnvloeden. En dat kan niet vind ik. Dat de VVD niet milieuvriendelijk is zou kunnen. Maar dat moeten de kiezers zelf bekijken. En de VVD zal dat wel uitdragen in de campagne. Prima. Maar belangengroepen moet zich daar niet mee bemoeien, in ieder geval niet in de verkiezingstijd, en zeker niet in de vorm van antireclame tegen partijen die hen niet aanstaan, en al helemaal niet in deze vorm die bestaat uit regelrechte PvdA/d66/GL/SP propaganda. Politieke propaganda hoort bij de politieke patijen. Anders, ik zeg het nog eens, gaan Shell en Unilever straks reclame voor de VVD maken. Dat lokt een mediageweld uit dat we helemaal niet moeten willen. De inhoud, en dan bedoel ik de hele inhoud, moet centraal staan. Als we alleen nog het soort uitvergroting van één onderwerp krijgen dat de milieubeweging nu laat zien kan van een zuivere campagne geen sprake zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

VOlgens mij gaat het wat betreft de inhoud al fout bij het druk laten zien van je logo en het hoofd van je lijsttrekker. VOlgens mij gaat het in deze mediatijd al lang niet meer om standpunten, al is deze dierenbeweging een uitzondering. Zij hebben wel een inhoudelijk punt. De vraag is of je het met hun punt eens bent, maar ze geven in ieder geval weer inhoud in campagnes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie