Columns

Mara

Re: Columns

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
helma schreef:Boeten en vasten? Zeker, maar dan ook breken met de zonde

12-11-2013 08:11 | S. M. de Bruijn / Reformatorisch Dagblad
In het kader van deze column; draaf ik door als ik dit een bedroevend filmpje vind? http://www.youtube.com/watch?v=ZtanXf-Xg7w
Ik bedoel die vraag oprecht, want misschien zijn er goede redenen om het normaal te vinden. Maar ik voel me toch ongemakkelijk bij zoiets als een "christelijke bruidsbeurs", inclusief catwalk.
Crisis? Waarzo? :jongle
Ik krijg hier ook een heel ongemakkelijk gevoel bij. De bruidsjurken en trouwpakken verschillen in niets van een andere zaak en met zo'n lasershow ziet het er behoorlijk gelikt uit. Het kon zo een show zijn van Mart Visser.
Koetsen, oude auto's, een trouwfilmreportage, het kon niet op.
Kennelijk luistert men goed naar premier Rutte: mensen, laat het geld lekker rollen. We moeten meer uitgeven. :huhu
Ik heb hier nog "koren te velde", dat wordt sparen. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Mara schreef: Ik heb hier nog "koren te velde", dat wordt sparen. :sweat
Ben je mal :huhu laat je niet opjagen!

de bruiloft van onze zoon/schoondochter was sober, maar heel erg gezellig.
We hebben een heerlijk etentje gehad bij La Place :)
Ik was dankbaar voor de manier waarop zij tevreden waren/zijn met hele gewone dingen.
Ik hoop dat de rest hierin volgen zal.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Mara schreef: Ik heb hier nog "koren te velde", dat wordt sparen. :sweat
Ben je mal :huhu laat je niet opjagen!
de bruiloft van onze zoon/schoondochter was sober, maar heel erg gezellig.
We hebben een heerlijk etentje gehad bij La Place :)
Ik was dankbaar voor de manier waarop zij tevreden waren/zijn met hele gewone dingen.
Ik hoop dat de rest hierin volgen zal.
Er zal eerst nog een aanstaande gevonden moeten worden :)
Wij hadden zelf ook een sobere trouwdag, ik kan me niet herinneren dat er trouwbeurzen waren toen.
Is de keus dan niet moeilijk als je zoveel luxe en nieuwe snufjes ziet?
Het is voor één dag, een paar uurtjes.
We hebben onlangs een filmpje bekeken (eerst op video gezet en weer later op DVD) van onze trouwdag, ik werd er alleen maar verdrietig van.
Zoveel dierbaren die er niet meer zijn. :ouin
En inmiddels ook al een trouwring verder... gelukkig nog wel dezelfde man. :super
Dodo

Bericht door Dodo »

Door omstandigheden was ik er niet bij toen mijn dochter de trouwjurk kocht, en dat vind ik jammer. Verder heeft ze alles zelf geregeld en het was - hoewel low-budget - enorm gezellig, gastvrij en relaxed.
Ik heb de link met het filmpje naar haar gestuurd, kan ze alsnog de kriebels krijgen over al dat luxe trouwgedoe.

Ik kreeg van het filmpje de indruk dat de meisjes hun kleren uit dezelfde winkel hadden, de jongens er shabby bijliepen, vergeleken met de meisjes, en dat de jongens ook minder interesse hadden. Verder zag ik veel luxeproducten, en een verkoper die stond te kauwen terwijl hij met klanten praatte. De rookmachine vond ik weer wat apart, en de jurken vrij tuttig. De mannen waren mooier.
Desiree

Bericht door Desiree »

Wij zijn naar zo'n beurs geweest.

Opzich is het best leuk. Je hebt alles bij elkaar en je komt bekenden tegen. Maar als je echt gaat beginnen met plannen etc merk je dat iedereen uit heel Nederland komt en of dat wel zo handig is.. wij hebben dat uiteindelijk niet gedaan.

Qua luxe kan het je wel overvallen.. ik vond soms ook als ik een afwijkend idee had, dat daar niet zo goed op ingespeeld werd.

Commercieel is het handig, het geld blijft rollen binnen de gereformeerde gezindte. Dát is natuurlijk de bedoeling.

Wij besloten het normaler te doen, maar dat uiteindelijk hebben we nogal uitgepakt door ongewone dingen te doen. Tja, alles wat anders is dan normaal, kost geld.. We hebben een geweldige dag gehad.

Daar en tegen heb ik weleens een bruiloft meegemaakt in een hooiberg met pompoensoep. Naar het stadhuis ging je op de fiets met een hartjesballon.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die bruiloft ook geweldig vond.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

henriët

Bericht door henriët »

Jongere schreef:

In het kader van deze column; draaf ik door als ik dit een bedroevend filmpje vind? http://www.youtube.com/watch?v=ZtanXf-Xg7w
Ik bedoel die vraag oprecht, want misschien zijn er goede redenen om het normaal te vinden. Maar ik voel me toch ongemakkelijk bij zoiets als een "christelijke bruidsbeurs", inclusief catwalk.
Wat me dan intrigeert is de vraag waarom je dit bedroevend vindt?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

henriët schreef:
Jongere schreef:

Vooral vanwege een combinatie die ik moeilijk kan rijmen: enerzijds het feit dat dit expliciet 'christelijk' wordt genoemd; anderzijds zoiets als een catwalk of verzameling van erg dure merken. De vraag die mij dan vooral intrigeert is: waarom wordt dit nu zo nadrukkelijk een christelijke trouwbeurs genoemd? Wat is er dan wat dit christelijk maakt?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef: Vooral vanwege een combinatie die ik moeilijk kan rijmen: enerzijds het feit dat dit expliciet 'christelijk' wordt genoemd; anderzijds zoiets als een catwalk of verzameling van erg dure merken. De vraag die mij dan vooral intrigeert is: waarom wordt dit nu zo nadrukkelijk een christelijke trouwbeurs genoemd? Wat is er dan wat dit christelijk maakt?
Heb even naar het filmpje gekeken...

Behalve dat het de naam van christelijk draagt, zie ik niets dat er bepaald christelijk is, ziende ook hoe veel dames er gekleed gaan (hoe kort kan dat schaamlapje)...

Dus, men neemt een wereldse bezigheid, doet er een etiket van 'christelijk' op, en voila!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

Het crhistelijke zit em alleen in het feit dat met name bedrijven vanuit eigen gezindte mee doen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

helma schreef:Het crhistelijke zit em alleen in het feit dat met name bedrijven vanuit eigen gezindte mee doen.
Daar is niks christelijks aan, gaat puur om geld verdienen door de naam 'christelijk' te misbruiken
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:Het crhistelijke zit em alleen in het feit dat met name bedrijven vanuit eigen gezindte mee doen.
Het is gewoon zakelijk. Het woord christelijk wordt gebruikt omdat het extra bekendheid oplevert. Dat het op sites zoals deze wordt besproken. Dat levert veel extra reclame op. Het levert naamsbekendheid op voor die bedrijven in en het een gevoel dat we het zelf gelukkig allemaal veel beter (=christelijker) hebben gedaan.
Laatst gewijzigd door WimA op 15 nov 2013, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
henriët schreef:
Jongere schreef:

Vooral vanwege een combinatie die ik moeilijk kan rijmen: enerzijds het feit dat dit expliciet 'christelijk' wordt genoemd; anderzijds zoiets als een catwalk of verzameling van erg dure merken. De vraag die mij dan vooral intrigeert is: waarom wordt dit nu zo nadrukkelijk een christelijke trouwbeurs genoemd? Wat is er dan wat dit christelijk maakt?
+1
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
henriët schreef:
Jongere schreef:

Ik denk omdat het winkels en bedrijven zijn die het "refokeurmerk" hebben. ;)
helma

Bericht door helma »

En toch snap ik het ook wel weer een beetje. Toen wij gingen trouwen zijn we naar een trouwbeurs geweest (een christelijke was er toen nog niet) We zijn toen weggegaan vanwege de keiharde muziek.
Ik mag aannemen dat je dat op een 'christelijke' trouwbeurs niet aantreft.

En ik neem het op zich de jongeren ook niet kwalijk; de hang naar lux en mooi leeft/geeft onze generatie voor/door....
Maar ik word er ook wel eens verdrietig van als ik bij een jong stel zie dat het allemaal zó perfect en luxe moet worden ingericht. Zowel het huis als de bruiloft.Het 'gij geheel anders' moet ook in deze dingen gestalte krijgen.
En ik heb de indruk dat het in onze gezindte allemaal nog veel duurder gebeurt dan 'in de wereld'.
Niet alleen de trouwerijen maar ook de inboedels.

Pas sprak ik iemand van 'buiten' de kring en zij kwam erachter dat ik ook Refo was.
Ze vroeg me of er een reden voor was dat 'wij' over het algemeen onze kinderen zo duur kleedden....
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:En toch snap ik het ook wel weer een beetje. Toen wij gingen trouwen zijn we naar een trouwbeurs geweest (een christelijke was er toen nog niet) We zijn toen weggegaan vanwege de keiharde muziek.
Ik mag aannemen dat je dat op een 'christelijke' trouwbeurs niet aantreft.

En ik neem het op zich de jongeren ook niet kwalijk; de hang naar lux en mooi leeft/geeft onze generatie voor/door....
Maar ik word er ook wel eens verdrietig van als ik bij een jong stel zie dat het allemaal zó perfect en luxe moet worden ingericht. Zowel het huis als de bruiloft.Het 'gij geheel anders' moet ook in deze dingen gestalte krijgen.
En ik heb de indruk dat het in onze gezindte allemaal nog veel duurder gebeurt dan 'in de wereld'.
Niet alleen de trouwerijen maar ook de inboedels.

Pas sprak ik iemand van 'buiten' de kring en zij kwam erachter dat ik ook Refo was.
Ze vroeg me of er een reden voor was dat 'wij' over het algemeen onze kinderen zo duur kleedden....
Op zich snap ik het ook wel, meer dan een beetje zelfs, ;) maar word je niet hebberig gemaakt op zo'n beurs?
Er worden daar dingen getoond, waar je wellicht het bestaan niet eens van weet.
En die bedrijven staan er maar voor één ding toch, geld verdienen, dat er kennelijk is in de refogezindte.
De valkuil is, je loopt daar met je dochter, ze ziet iets en dat je zegt als moeder: nou kind, koop of bestel dat dan maar.
Laatst trouwde een dochter van een vriendinnetje van me, in de trouwjurk van haar moeder.
Dat vond ik nou leuk. En de vader van de de bruid ook. :)
Plaats reactie