Gedichten

Marco

Re: Gedichten

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Kunt u dan wel positief over dit boek spreken?
Ik zeg niet dat er totaal geen goeds in staat, maar we moeten ons toch ook niet in verzoeking brengen?
Dan een waarschuwing erbij dat je je distantieert van het verkeerde is wel op zijn plaats dacht ik zo.
Ik kan er in ieder geval geen respect voor opbrengen. Moet dat dan echt? Moet ik knielen voor
dit liedjesboek? Nu wordt het wellicht een forumproef: Hoe reageren we er op als reformatorische
christenen? Buigen of... barsten? Ik vrees dat het niet altijd zonder barsten gaat, zo je niet buigt.
Je zou het gewoon liedboek kunnen noemen. Dan buig of kniel je nergens voor, en kan je nog steeds prima aangeven dat je het geen goed liedboek vindt.

Als je alles als 'forumproef' gaat opvoeren, zullen er uiteindelijk weinigen slagen.
jan de jong

Bericht door jan de jong »

Er is - zoals bekend mag worden verondersteld - weer een nieuw Liedboek uitgekomen. Ik meen dat er - naast de 150 psalmen (berijming 1968) tal van nieuwe liederen (ook van hedendaagse dichters) in staan.

En Dia, zou je je in je aanmerkingen wat kunnen matigen, die komen toch wel (vaak) kwetsend over.
We weten zo langzamerhand wel hoe of je over alles denkt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jan de jong schreef:Er is - zoals bekend mag worden verondersteld - weer een nieuw Liedboek uitgekomen. Ik meen dat er - naast de 150 psalmen (berijming 1968) tal van nieuwe liederen (ook van hedendaagse dichters) in staan.

En Dia, zou je je in je aanmerkingen wat kunnen matigen, die komen toch wel (vaak) kwetsend over.
We weten zo langzamerhand wel hoe of je over alles denkt.
Ik bedoel niemand te kwetsen.
Zeker niet met opzet.
Zoals ik nu reageer was ik niet,
maar dat wellicht ben ik geworden
uit noodweer.
Mijn hele leven op dit forum is één strijd geweest.

Een aanklacht aan mijn adres:
Je zit in de verkeerde kerk,
probeer te relativeren,
een beetje meegaan met...
respect voor de anders gelovende...
(heb het niet over respect voor medemensen)
enz.

In plaats om eens eerlijk uit te zoeken
wat we altijd hebben geleerd.
Wat God altijd zo aam Zijn volk heeft geleerd.

Je mag over me heen lopen.
echt waar hoor.
Maar kom niet aan die Heilige God!
Dam MOET ik soms wat zeggen...

Kunt u altijd zwijgen
als er over ùw zaken
verkeerd wordt gesproken?

Hoe zouden we dan moeten staan
tegenover van Gods eeuwige Woord
afwijkende leringen?

Hoe lang wordt het christendom nog verdragen?
Hebben christenen de waarheid dan in pacht?
Is dat arrogant
om het zo te stellen dat Gods Woord
de ENIGE NORM is?
Moeten we dan ruimer gaan denken?

Zijn de posts die ik uit noodweer
en ook uit grote bezorgdheid
plaats niet in overeenstemming met onze belijdenis?
Merk op:
Ben ik niet (te) scherp geworden
door alle tegenspreken?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Bericht door Desiree »

Dia,

jouw mening,
is ook een mening.

Ik had een heel gedicht,
maar dat heb ik gewist.

Slaap lekker!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Dia,

jouw mening,
is ook een mening.

Ik had een heel gedicht,
maar dat heb ik gewist.

Slaap lekker!
Een mening is wat anders dan geloof.
Over een mening kan men verschillend denken.
Of zie ik dat verkeerd?

Ook een goede nacht gewenst.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Ik ga slapen
Ik ben moe
k Sluit mijn beide ogen toe
Here houdt ook deze nacht
Over ons allen getrouw de wacht
Amen
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
gallio

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: Een mening is wat anders dan geloof.
Of zie ik dat verkeerd?

Yep, je mag een mening hebben, over het Liedboek bv, en die mag je ook nog eens met ons delen zolang het op een nette manier gebeurt. Je mag het oneens zijn met de mening van een ander. Het gaat meestal fout als je de motieven van een ander verdacht maakt of als je termen gebruikt zoals 'knielen voor het liedjesboek'.

Dit heeft allemaal niet zo veel te maken met het geloof - je weet zelf wel dat gelovigen wel eens van mening verschillen....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Een mening is wat anders dan geloof.
Of zie ik dat verkeerd?

Yep, je mag een mening hebben, over het Liedboek bv, en die mag je ook nog eens met ons delen zolang het op een nette manier gebeurt. Je mag het oneens zijn met de mening van een ander. Het gaat meestal fout als je de motieven van een ander verdacht maakt of als je termen gebruikt zoals 'knielen voor het liedjesboek'.

Dit heeft allemaal niet zo veel te maken met het geloof - je weet zelf wel dat gelovigen wel eens van mening verschillen....
U weet dat dit niet mijn gewoonte is, en het is ook niet uit lust tot schelden,
maar dit boek bevat zulke aanstootgevende liederen dat ik er geen eerbied voor kan opbrengen.
En ik geloof zelfs, dat ik hier nog nier geheel alleen in sta.
Je verwacht toch ook geen lovende woorden op een reformatorisch forum over zo'n boek, als je
weet dat de achterban, on zo te zeggen, gezangen sowieso al uit de kerken weert.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:U weet dat dit niet mijn gewoonte is, en het is ook niet uit lust tot schelden,
maar dit boek bevat zulke aanstootgevende liederen dat ik er geen eerbied voor kan opbrengen.
En ik geloof zelfs, dat ik hier nog nier geheel alleen in sta.
Je verwacht toch ook geen lovende woorden op een reformatorisch forum over zo'n boek, als je
weet dat de achterban, on zo te zeggen, gezangen sowieso al uit de kerken weert.
Voor het "sowieso al weren van gezangen" heeft de achterband nog nooit valide argumenten geformuleerd. Is ook een beetje moeilijk, wanneer de Bijbel [Ef. 5: 19 en Kol. 3: 16] al spreekt van "psalmen, lofzangen en geestelijke liederen" (en ga me nou niet vertellen dat dit drie soorten psalmen zijn, want dat gelooft niemand meer).

Het Liedboek van 2013 is samengesteld voor een zeer veelkleurige kerk. Iedereen moet er wat van z'n gading in kunnen vinden, niemand hoeft alles te zingen. In geen enkele gemeente zal het liedboek van kaft tot kaft worden gezongen. Net zo min als het psalmboek van kaft tot kaft wordt gezongen, of de Bijbel van kaft tot kaft wordt bepreekt.
Wees eerlijk: iedereen selecteert.

Het is niet moeilijk om in het Liedboek van 2013 liederen aan te wijzen die je niet zou willen zingen.

Maar het is ook niet moeilijk om in de psalmberijming van 1773 verzen aan te wijzen die we never nooit zingen en die we ook niet willen zingen.

Gelukkig hij, die u terneer zal slaan,
Uw kinderkens zal grijpen, o gij trotsen,
En wredelijk verplettren aan de rotsen.

Dacht 't toch niet....
~~Soli Deo Gloria~~
jan de jong

Bericht door jan de jong »

Zo is het maar net! En daarom kwam er in 1968 een nieuwe psalmberijming!
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:Het Liedboek van 2013 is samengesteld voor een zeer veelkleurige kerk. Iedereen moet er wat van z'n gading in kunnen vinden, niemand hoeft alles te zingen. In geen enkele gemeente zal het liedboek van kaft tot kaft worden gezongen. Net zo min als het psalmboek van kaft tot kaft wordt gezongen, of de Bijbel van kaft tot kaft wordt bepreekt.
Wees eerlijk: iedereen selecteert.
Ik kan in dit topic DIA geen ongelijk geven. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet zo makkelijk vinden, als zo'n liedboek als product van mijn kerk er kwam. En om je er dan maar bij neer te leggen dat iedereen toch wel kiest wat hem/haar aanstaat - dat blijft toch iets verdrietigs, of niet? Het nieuwe liedboek ken ik niet, maar in het oude kwam ik soms teksten tegen waarvan ik werkelijk niet begrijp dat de kerk die in haar gezangenbundel wil hebben. Een "veelkleurige kerk" klinkt natuurlijk mooi (ik ben daar ook een voorstander van), maar er zijn wel grenzen. Die worden wat mij betreft bij een aantal liederen (en vooral het daarbij horende geestelijke 'klimaat') echt overschreden. Ik weet niet of ik het een goed teken vind als we dat soort liederen gewoon maar links laten liggen. Met liederen gaat dat nog, maar dat kan toch niet met dat deel uit onze(!) kerk?
Hendrikus schreef:Het is niet moeilijk om in het Liedboek van 2013 liederen aan te wijzen die je niet zou willen zingen.

Maar het is ook niet moeilijk om in de psalmberijming van 1773 verzen aan te wijzen die we never nooit zingen en die we ook niet willen zingen.

Gelukkig hij, die u terneer zal slaan,
Uw kinderkens zal grijpen, o gij trotsen,
En wredelijk verplettren aan de rotsen.

Dacht 't toch niet....
Dit is toch wel een erg slecht voorbeeld.
Dit stukje psalmberijming is direct terug te voeren op de bijbeltekst. De moeite die je hier mee hebt, heb je dan met psalm 137 zelf.
Niet dat ik die moeite niet begrijp, overigens. Maar het omgaan met moeilijke dingen uit de openbaring is nog wel van een andere orde dan het omgaan met liedereen van Oosterhuis e.a. in het liedboek.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Ik snap niet dat er zo oneerbiedig hier over het Liedboek gesproken word.

In deze liederen vanuit het Liedboek wordt de Heere God groot gemaakt en bezongen, net als in de Psalmen en andere Geestelijke Liederen

Onderstaand lied is ook zo prachtig vanuit het Liedboek

Gezang 392

1 Blijf mij nabij, wanneer het duister daalt.
De nacht valt in, waarin geen licht meer straalt.
Andere helpers, Heer, ontvallen mij.
Der hulpelozen hulp, wees mij nabij.

2 Wees bij mij, nu de dag ten einde spoedt.
Alles verdoft wat glans bezat en gloed.
Alles vervalt in 't wisselend getij,
maar Gij die eeuwig zijt, blijf mij nabij.

3 U heb ik nodig, Uw genade is
mijn enig licht in nacht en duisternis.
Wie anders zal mijn leidsman zijn dan Gij?
In nacht en ontij, Heer, blijf mij nabij.

4 Ik vrees geen kwaad, want bij mij is de Heer.
Tranen en leed zijn nu niet bitter meer.
Waar is uw prikkel, dood, wat dreigt ge mij?
Ik triomfeer, mij is de Heer nabij.

5 Houd, Heer, uw kruis hoog voor mijn brekend oog,
licht in het duister, wijs de weg omhoog.
Uw dag breekt aan, de schaduw gaat voorbij.
In dood en leven, Heer, wees Gij nabij.

Liedboek voor de Kerken 1973

Ik zou me juist meer druk maken om popsongs waarin de naam van de Here wordt misbruikt.

De Heere God ziet het hart aan, het hart van de mens, de hart van de mens persoonlijk.

Hier kan niet gesproken worden in het algemeen en de indruk gewekt worden dat de inhoud van de teksten van het liedboek niet juist zijn.

De Heere God ziet enkel het hart aan.

Als je een psalm in de kerk zingt, omdat het nu eenmaal gezongen wordt, maar de woorden die je zingt je hart niet bereiken en je niet vanuit je hart de woorden zingt, dan kan je beter niet meezingen, hoe juist de psalm ook moge zijn bijbels.

Als je een Lied uit het Liedboek zingt, vanuit je hart, de woorden oprecht, wie heeft dan nog het recht om te zeggen dat het geen juist lied is?

Pas toch op met oordelen en veroordelen, zeker als het gaat om Liederen waarin de Heere God groot wordt gemaakt, waarin de mens ook zijn afhankelijkheid aan Hem bezingt, Hem zij alleen alle eer en Glorie, aan Hem is het oordeel, niet aan de mens, die graag altijd overal zijn oordeel alvast over wilt geven, maar vaak niet weet of beseft waarover die het heeft.

We kunnen beter samen met elkaar bidden

Heere, wil het goede zegenen, maar wilt u vooral ook het verkeerde in Uw ogen wegnemen.
U bent de Almachtige en Eeuwige God en Vader
U heeft alle macht in handen
U overziet het geheel.
U houdt Uw kerk en gemeente vast, ondanks de vele verschillen en gedachtes en meningen waarin de mens het zicht op U zo vaak verliest.
U bent de Ene Levende God en Vader
Maak ons samen, ondanks de zovele verschillen Eén in U
Naar U belofte, dat U nooit zal laten varen, het werk dat U begonnen bent!
Wat een Troost, wat een Genade, onverdiend
Amen.

Tenslotte het volgende

De vader van een meisje uit de klas van mijn jongste zoon, is overleden afgelopen zaterdag.....

Vreselijk! Er is in de klas over gesproken, en veel verdriet

De moeder blijft achter met 2 dochters van 9 en 11 jaar

Boven de kaart staat het volgende.

De mens ziet aan wat voor ogen is
Maar de Here ziet het hart aan

Gisteren was de begrafenis.

http://www.youtube.com/watch?v=71-VN-HPesA

Daarmee wil ik zo ontzettend aangeven, mensen wees toch zo voorzichtig met het veroordelen van dingen, van mensen, van mede christenen, van Gemeentes.

Niemand kan het waarachtig ware geloof bezitten en zich toe eigenen hier op deze aarde.

Op deze aarde is niets volmaakt

We kunnen beter stil zijn, heel stil zijn

en ons heel kwetsbaar en afhankelijk opstellen tegenover allereerst onze Groot en Genadige God en tegenover ons mede mens....

Wees hier niet blind voor

Ook zeker niet wat er momenteel gaande is in de Reformatorische kringen

Een alsmaar grotere kloof tussen de ouderen en de jongeren

Laat deze kloof niet grote worden, maar sla bruggen in Liefde Begrip Oprechtheid

De tijden veranderen, blijf niet stil staan, beweeg mee in gebed, en bij twijfel, geef het over aan onze Heere God want alleen Hij overziet het Geheel, iets wat wij niet kunnen en waarom we tegelijk zo afhankelijk zijn en dat is maar goed ook.
Geloven is niet alleen Redeneren, maar vooral.....
Geloven is ook Vertrouwen en Overgeven
Overgeven aan de God en Vader die heel deze Aarde en Wereld Regeert en alles maar ook alles in Zijn Hand heeft en houdt.

Ruwe stormen moge woeden
Alles om mij heen wordt nacht
Maar Hij is de Rots in de branding
Zijn Licht schijnt door de duisternis

Wees zo een klein lichtje voor je medemens om zo Zijn Licht te verspreiden in alle eenvoud.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Marco

Bericht door Marco »

De crux zit hem erin dat je het liedboek niet als product van je of een kerk moet zien. Het is een boek met liederen. Het zullen goede en slechte zijn, en je kunt eruit zingen of niet. Als je er meer van gaat maken, krijg je vreemde dingen:

@Moestuin: natuurlijk zingen mensen met heel hun hart en heel hun ziel. En als ze dat doen, is het tot Gods eer. Maar toch is daarmee niet meteen alles goed wat er gezongen wordt: Ook in de tekst van die liederen kunnen dingen zijn die niet juist zijn, of bij nadere inspectie God tekort doen. En een liedboek is ook niet meteen in zijn geheel goed als er liederen in staan die je voluit en verantwoord met heel je hart en ziel kan zingen.

@Dia, @Jongere e.a.: Ja, het heeft iets triests. Dat heeft de kerkelijke verdeeldheid nu eenmaal, en totdat 'we' dat op kunnen lossen zullen we daarmee moeten leren leven. Van een veelkleurige kerk is nog geeneens sprake, er zijn veel kleurige kerken.
Vraag is alleen, of je in die gebroken situatie waarin we leven overweg kunt met een bundel waar ook gezangen in staan die weliswaar goed bedoeld zijn, maar die je toch niet kunt zingen. Uiteindelijk is een bundel.. een bundel, oftewel een stapeltje papier met wat touw en lijm om de zaak bij elkaar te houden met een kaftje daaromheen.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:Spreek met respect.. Ook al ben je het niet eens met mensen.
Het is een citaat uit Wikipedia, dus verwijt me alstublieft niet iets wat ik niet gezegd heb.
Trouwens, wie KAN er ook maar respect hebben voor een boek dat zoveel ketterijen bevat
Of onderkennen we het niet hoe geraffineerd de duivel hier bezig is zelfs ook in vanouds
reformatorische kerken in te dringen?
Mag dat niet gezegd worden? Is dat de barmhartigheid van vandaag?
Komt dit uit Wikipedia?
Kreeg nog een schok ook: Zelfs Huub Oosterhuis werkt mee aan dit liedjesboek... :bobo
Dan is Wikipedia diep gezonken.. :fi
Kunt u dan wel positief over dit boek spreken?
Ik zeg niet dat er totaal geen goeds in staat, maar we moeten ons toch ook niet in verzoeking brengen?
Dan een waarschuwing erbij dat je je distantieert van het verkeerde is wel op zijn plaats dacht ik zo.
Ik kan er in ieder geval geen respect voor opbrengen. Moet dat dan echt? Moet ik knielen voor
dit liedjesboek? Nu wordt het wellicht een forumproef: Hoe reageren we er op als reformatorische
christenen? Buigen of... barsten? Ik vrees dat het niet altijd zonder barsten gaat, zo je niet buigt.
Ik kan geen woorden vinden om mijn verbazing hierover goed weer te geven. Ik wist wel dat je in mijn ogen de neiging hebt ietwat door te draven maar zoiets had ik zelfs voor in een film niet kunnen verzinnen. Natuurlijk hoef je niet te knielen voor het Liedboek voor de Kerken, maar het zou wel passend zijn om met enig respect te spreken over de zangbundel van een deel van Gods wijngaard.

Want wie Gods kinderen aanraakt, raakt zijn oogappel aan.

En bovendien is het zaak dat om onzentwil Gods naam niet gelasterd, maar veeleer geëerd en geprezen wordt. Dat bereik je niet door op allerlei tenen te gaan staan springen. Ik vrees dat het heilige moeten vermengd is met veel onheilig vuur.

Ik vrees ook dat je geloof en mening zelf niet zo scherp uit elkaar houdt.

Voor het overige eens met Moestuin.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:
Het is een citaat uit Wikipedia, dus verwijt me alstublieft niet iets wat ik niet gezegd heb.
Trouwens, wie KAN er ook maar respect hebben voor een boek dat zoveel ketterijen bevat
Of onderkennen we het niet hoe geraffineerd de duivel hier bezig is zelfs ook in vanouds
reformatorische kerken in te dringen?
Mag dat niet gezegd worden? Is dat de barmhartigheid van vandaag?
Komt dit uit Wikipedia?
Kreeg nog een schok ook: Zelfs Huub Oosterhuis werkt mee aan dit liedjesboek... :bobo
Dan is Wikipedia diep gezonken.. :fi
Kunt u dan wel positief over dit boek spreken?
Ik kan geen woorden vinden om mijn verbazing hierover goed weer te geven. Ik wist wel dat je in mijn ogen de neiging hebt ietwat door te draven maar zoiets had ik zelfs voor in een film niet kunnen verzinnen. Natuurlijk hoef je niet te knielen voor het Liedboek voor de Kerken, maar het zou wel passend zijn om met enig respect te spreken over de zangbundel van een deel van Gods wijngaard.
Want wie Gods kinderen aanraakt, raakt zijn oogappel aan.

En bovendien is het zaak dat om onzentwil Gods naam niet gelasterd, maar veeleer geëerd en geprezen wordt. Dat bereik je niet door op allerlei tenen te gaan staan springen. Ik vrees dat het heilige moeten vermengd is met veel onheilig vuur.
Ik vrees ook dat je geloof en mening zelf niet zo scherp uit elkaar houdt.
Voor het overige eens met Moestuin.
Ik ben het toch van harte eens met @Dia. De trend lijkt wel dat een liedboek / boek / geschrift voor elk wat wils moet bevatten zodat een ieder zijn of haar waarheid eruit kan citeren cq zingen. Een shop center. Elk lied wat echter de toets van de Schrift niet kan doorstaan behoort echter niet in een liedboek te staan.
Plaats reactie