Ik snap niet dat er zo oneerbiedig hier over het Liedboek gesproken word.
In deze liederen vanuit het Liedboek wordt de Heere God groot gemaakt en bezongen, net als in de Psalmen en andere Geestelijke Liederen
Onderstaand lied is ook zo prachtig vanuit het Liedboek
Gezang 392
1 Blijf mij nabij, wanneer het duister daalt.
De nacht valt in, waarin geen licht meer straalt.
Andere helpers, Heer, ontvallen mij.
Der hulpelozen hulp, wees mij nabij.
2 Wees bij mij, nu de dag ten einde spoedt.
Alles verdoft wat glans bezat en gloed.
Alles vervalt in 't wisselend getij,
maar Gij die eeuwig zijt, blijf mij nabij.
3 U heb ik nodig, Uw genade is
mijn enig licht in nacht en duisternis.
Wie anders zal mijn leidsman zijn dan Gij?
In nacht en ontij, Heer, blijf mij nabij.
4 Ik vrees geen kwaad, want bij mij is de Heer.
Tranen en leed zijn nu niet bitter meer.
Waar is uw prikkel, dood, wat dreigt ge mij?
Ik triomfeer, mij is de Heer nabij.
5 Houd, Heer, uw kruis hoog voor mijn brekend oog,
licht in het duister, wijs de weg omhoog.
Uw dag breekt aan, de schaduw gaat voorbij.
In dood en leven, Heer, wees Gij nabij.
Liedboek voor de Kerken 1973
Ik zou me juist meer druk maken om popsongs waarin de naam van de Here wordt misbruikt.
De Heere God ziet het hart aan, het hart van de mens, de hart van de mens persoonlijk.
Hier kan niet gesproken worden in het algemeen en de indruk gewekt worden dat de inhoud van de teksten van het liedboek niet juist zijn.
De Heere God ziet enkel het hart aan.
Als je een psalm in de kerk zingt, omdat het nu eenmaal gezongen wordt, maar de woorden die je zingt je hart niet bereiken en je niet vanuit je hart de woorden zingt, dan kan je beter niet meezingen, hoe juist de psalm ook moge zijn bijbels.
Als je een Lied uit het Liedboek zingt, vanuit je hart, de woorden oprecht, wie heeft dan nog het recht om te zeggen dat het geen juist lied is?
Pas toch op met oordelen en veroordelen, zeker als het gaat om Liederen waarin de Heere God groot wordt gemaakt, waarin de mens ook zijn afhankelijkheid aan Hem bezingt, Hem zij alleen alle eer en Glorie, aan Hem is het oordeel, niet aan de mens, die graag altijd overal zijn oordeel alvast over wilt geven, maar vaak niet weet of beseft waarover die het heeft.
We kunnen beter samen met elkaar bidden
Heere, wil het goede zegenen, maar wilt u vooral ook het verkeerde in Uw ogen wegnemen.
U bent de Almachtige en Eeuwige God en Vader
U heeft alle macht in handen
U overziet het geheel.
U houdt Uw kerk en gemeente vast, ondanks de vele verschillen en gedachtes en meningen waarin de mens het zicht op U zo vaak verliest.
U bent de Ene Levende God en Vader
Maak ons samen, ondanks de zovele verschillen Eén in U
Naar U belofte, dat U nooit zal laten varen, het werk dat U begonnen bent!
Wat een Troost, wat een Genade, onverdiend
Amen.
Tenslotte het volgende
De vader van een meisje uit de klas van mijn jongste zoon, is overleden afgelopen zaterdag.....
Vreselijk! Er is in de klas over gesproken, en veel verdriet
De moeder blijft achter met 2 dochters van 9 en 11 jaar
Boven de kaart staat het volgende.
De mens ziet aan wat voor ogen is
Maar de Here ziet het hart aan
Gisteren was de begrafenis.
http://www.youtube.com/watch?v=71-VN-HPesA
Daarmee wil ik zo ontzettend aangeven, mensen wees toch zo voorzichtig met het veroordelen van dingen, van mensen, van mede christenen, van Gemeentes.
Niemand kan het waarachtig ware geloof bezitten en zich toe eigenen hier op deze aarde.
Op deze aarde is niets volmaakt
We kunnen beter stil zijn, heel stil zijn
en ons heel kwetsbaar en afhankelijk opstellen tegenover allereerst onze Groot en Genadige God en tegenover ons mede mens....
Wees hier niet blind voor
Ook zeker niet wat er momenteel gaande is in de Reformatorische kringen
Een alsmaar grotere kloof tussen de ouderen en de jongeren
Laat deze kloof niet grote worden, maar sla bruggen in Liefde Begrip Oprechtheid
De tijden veranderen, blijf niet stil staan, beweeg mee in gebed, en bij twijfel, geef het over aan onze Heere God want alleen Hij overziet het Geheel, iets wat wij niet kunnen en waarom we tegelijk zo afhankelijk zijn en dat is maar goed ook.
Geloven is niet alleen Redeneren, maar vooral.....
Geloven is ook Vertrouwen en Overgeven
Overgeven aan de God en Vader die heel deze Aarde en Wereld Regeert en alles maar ook alles in Zijn Hand heeft en houdt.
Ruwe stormen moge woeden
Alles om mij heen wordt nacht
Maar Hij is de Rots in de branding
Zijn Licht schijnt door de duisternis
Wees zo een klein lichtje voor je medemens om zo Zijn Licht te verspreiden in alle eenvoud.
MoesTuin