Verwachte boeken theologie

Luther
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Auto schreef:
huisman schreef:Heerlijk die lange winteravonden.

Van dit boek van ds A.C. Uitslag verwacht ik veel.
Afbeelding
Een verhelderend en confronterend boek.
Zoals een sleutel nodig is om de auto te starten of om een huis binnen te gaan, zo is Paulus’ brief aan de Romeinen onmisbaar voor het verstaan van de Bijbelse boodschap. De Romeinenbrief opent de deur tot het verstaan van de hele Heilige Schrift, zeggen de kanttekeningen. De ‘sleutelbrief’ maakt duidelijk waar het in de Bijbel echt om gaat. Wie de Romeinenbrief niet verstaat, verstaat de Bijbelse boodschap niet. Blijvend actueel!
Paulus is in deze brief bepaald niet eenzijdig. Hij richt zich niet tegen één bepaalde dwaling of op één specifiek onderwerp. Alle wezenlijke geloofsthema’s komen aan de orde. Denk maar aan onderwerpen als het mensbeeld, de rechtvaardiging van de goddeloze, vrede met God, de zekerheid van het geloof, de heiliging van het leven, groeien in het geloof, de plaats van Israël, de wederkomst of het duizendjarig vrederijk.
De brief aan de Romeinen is niet alleen een sleutel, maar fungeert ook als een spiegel. Dat plaatst ons voor de vraag: waar staan we nu als gereformeerde gezindte? Ze roept ons op om de bijbelse leer, die door de reformatoren werd herontdekt, goed te bewaren en zuiver door te geven aan ons nageslacht.
Dit boek is vandaag verschenen.
Ik heb het inmiddels gelezen. Echt aan te bevelen vooral ook voor jonge mensen. ds Uitslag gaat in 16 hoofdstukken door de hele Romeinenbrief en belicht de wezenlijke dogma's op een actuele wijze.
Vandaag in de boekhandel uitgebereid doorgebladerd en stukjes uit gelezen. Staat op m'n verlanglijstje met extra vermelding [spoed]...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Zonderling schreef:
huisman schreef:
Belijden in zevenvoud
€ 34.90
Harmonie van zeven protestantse belijdenisgeschriften

Belijden in zevenvoud

Auteurs: Prof. Dr. A. Baars | Drs. A. Groothedde MA

In dit boek staan zeven invloedrijke belijdenisgeschriften centraal:
de Augsburgse Confessie,
de Heidelbergse Catechismus,
de Catechismus van Genève,
de Westminster Confessie,
de Korte Westminster Catechismus,
de Nederlandse Geloofsbelijdenis
en de Dordtse Leerregels.
De belijdenisgeschriften zijn, geselecteerd op onderwerp, in kolommen naast elkaar afgedrukt.
Deze harmonische weergave maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier de inhoud van de confessies te vergelijken.
Ieder belijdenisgeschrift is voorzien van een uitvoerige inleiding.

Doelgroep: studieboek voor zowel de theologiestudent als de geïnteresseerde leek; hulpmiddel voor predikanten en catecheten

Uniek naslagwerk met zeven invloedrijke belijdenisgeschriften
Het zou nuttig zijn als de Augsburgse Confessie in twee versies weergegeven werd, de onveranderde en de later enigszins aangepaste versie, met name vanwege de passage over het Heilig Avondmaal.

Overigens heb ik een Duits werk met (uit mijn hoofd) misschien wel 50 klassieke belijdenisgeschriften en een inhoudsopgave naar onderwerp. Dit aantal van 7 vind ik voor een dergelijk werk toch vrij beperkt, ik mis onder andere de invloedrijke Tweede Helvetische Confessie en de oude Schotse belijdenis van 1560.
Dan zou je dit boek moeten kopen.(€ 11,95 in de ramsj bij den Hertog) Samen met het nieuwe boek van Prof Baars heb je dan genoeg studiemateriaal.
Afbeelding
Gereformeerde geloofsverantwoording in zestiende-eeuws Europa
Van de belijdenisgeschriften uit de Reformatietijd zijn de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB) en de Heidelbergse Catechismus overbekend geworden. Daarentegen bestaat er onder protestants-gereformeerde Nederlanders nauwelijks kennis van andere Europese belijdenisgeschriften uit die eeuw. Dit boek wil de rijke confessionele erfenis uit de gereformeerde traditie ontsluiten voor een breed publiek. Het biedt naast de bekende tekst van de NGB vier andere belangrijke confessies uit de jaren rond 1560:
-De geloofsbelijdenis van Theodorus Beza, medewerker en opvolger van Calvijn. Hij schreef die in Lausanne in 1556-1557 als verantwoording van zijn geloof voor zijn oude vader die rooms-katholiek was gebleven.
-De geloofsbelijdenis van de Franse Hugenotenkerken, opgesteld door hun eerste (geheime) synode in Parijs in 1559.
-De geloofsbelijdenis van de Schotse kerken, in opdracht van het Schotse parlement in 1560 geschreven door John Knox en vijf andere theologen om te dienen als basis voor het doorvoeren van de Reformatie in Schotland.
-Na de vierde confessie, de NGB van Guido de Brès uit 1561, volgt dan als vijfde geschrift de Tweede Helvetische confessie. Die werd in 1561 opgesteld als geestelijk testament door Heinrich Bullinger, de opvolger van Zwingli in Zürich, en in 1566 gepubliceerd.

Het boek opent met een algemene verantwoording en een brede kerkhistorische inleiding. Elke belijdenis wordt voorafgegaan door een historische introductie en is voorzien van aantekeningen over personen en begrippen die minder bekend zijn. Via een register kan men voor eigen studie vergelijken wat de diverse belijdenissen zeggen over elk belangrijk leerstuk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

@Huisman, bedankt. Dat boek heb ik. Maar dan wordt het toch een handmatige vergelijking tussen de belijdenissen.
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
De preken van ds. W.C. Lamain (1904-1984) in dit boek komen uit recent ontdekte, gestencilde preken uit de jaren veertig van de vorige eeuw. Onderaan de stencils kunnen we lezen: “Stenografisch opgenomen door dhr. M. Geuze en gecontroleerd door ds. Lamain”. Ds. Lamain preekte schriftuurlijk, bevindelijk en zeer eenvoudig, zoals uit het volgende citaat blijkt: “De Heere verlene u, bedrukt volk in ons midden, genade om gebracht te worden tot de kennis van die gezegende Middelaar, Die staan zal voor de kinderen Zijns volks, tot een Banier der volken. Hij heeft de verlossing bewerkt en zal ze ook volvoeren bij Zijn volk door de benauwdheden der tijden heen. ‘Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven.’ Bij de huichelaar en bij al degenen, die Christus zélf aangenomen hebben, zal alles ontvallen in de verheffing van de (doods)Jordaan.”

In dit eerste deel staan zes vrije stoffen, een oudejaarspreek en een dankdagpreek, alle gehouden in Rotterdam-Zuid. Deze preken zijn niet eerder in boekvorm uitgegeven en geschikt voor persoonlijk gebruik en de leesdiensten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Afbeelding
De preken van ds. W.C. Lamain (1904-1984) in dit boek komen uit recent ontdekte, gestencilde preken uit de jaren veertig van de vorige eeuw. Onderaan de stencils kunnen we lezen: “Stenografisch opgenomen door dhr. M. Geuze en gecontroleerd door ds. Lamain”. Ds. Lamain preekte schriftuurlijk, bevindelijk en zeer eenvoudig, zoals uit het volgende citaat blijkt: “De Heere verlene u, bedrukt volk in ons midden, genade om gebracht te worden tot de kennis van die gezegende Middelaar, Die staan zal voor de kinderen Zijns volks, tot een Banier der volken. Hij heeft de verlossing bewerkt en zal ze ook volvoeren bij Zijn volk door de benauwdheden der tijden heen. ‘Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven.’ Bij de huichelaar en bij al degenen, die Christus zélf aangenomen hebben, zal alles ontvallen in de verheffing van de (doods)Jordaan.”

In dit eerste deel staan zes vrije stoffen, een oudejaarspreek en een dankdagpreek, alle gehouden in Rotterdam-Zuid. Deze preken zijn niet eerder in boekvorm uitgegeven en geschikt voor persoonlijk gebruik en de leesdiensten.
Hoezo "buiten Christus" worden niemand de handen opgelegd?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zag dat er een een nieuw boek van Matthew Henry over de Heilige Doop uit was.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Auto

Bericht door Auto »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zag dat er een een nieuw boek van Matthew Henry over de Heilige Doop uit was.
Je bedoeld deze?

Afbeelding
huisman

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zag dat er een een nieuw boek van Matthew Henry over de Heilige Doop uit was.
Die is al uit sinds 2010. Ik neem aan dat je deze uitgave bedoeld ?

Afbeelding
Als wij kinderen van de Heere ontvangen, mogen wij ze aan Hem teruggeven. Door hen ten doop te houden vertrouwen we hen toe aan Zijn grote liefde en genade. Wij leggen ze aan Jezus’ voeten en vragen Hem om Zijn zegen.

In dit boek toont Matthew Henry (1662-1714) de rijkdom van de kinderdoop, als teken en zegel van Gods verbond. Hij gaat uitvoerig in op de verschillen tussen volwassen- en kinderdoop, de betekenis van het sacrament en de juiste toepassing ervan. Ook laat hij zien hoe ouders en kinderen samen werkzaam mogen zijn met hun doop.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Die is al uit sinds 2010. Ik neem aan dat je deze uitgave bedoeld ?

Afbeelding
Als wij kinderen van de Heere ontvangen, mogen wij ze aan Hem teruggeven. Door hen ten doop te houden vertrouwen we hen toe aan Zijn grote liefde en genade. Wij leggen ze aan Jezus’ voeten en vragen Hem om Zijn zegen.

In dit boek toont Matthew Henry (1662-1714) de rijkdom van de kinderdoop, als teken en zegel van Gods verbond. Hij gaat uitvoerig in op de verschillen tussen volwassen- en kinderdoop, de betekenis van het sacrament en de juiste toepassing ervan. Ook laat hij zien hoe ouders en kinderen samen werkzaam mogen zijn met hun doop.
Ja die, maar volgens mij stond er 2013 in dus misschien was het dan een heruitgave. Ik heb het niet eerder gezien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Prachtig dat het boek Gebedsgestalten van ds F. Bakker in Engeland opnieuw wordt uitgegeven

Afbeelding
BOOK DESCRIPTION

Originally published as Facets of Prayer, Praying Always is a brief but remarkable study of the life of prayer. With great simplicity and directness of style it covers a variety of important themes: prayer in secret, humility, effective prayer, unfulfilled prayer, and various other important topics.
dennis

Bericht door dennis »

huisman schreef:Prachtig dat het boek Gebedsgestalten van ds F. Bakker in Engeland opnieuw wordt uitgegeven

Afbeelding
BOOK DESCRIPTION

Originally published as Facets of Prayer, Praying Always is a brief but remarkable study of the life of prayer. With great simplicity and directness of style it covers a variety of important themes: prayer in secret, humility, effective prayer, unfulfilled prayer, and various other important topics.
buitengewoon waardevol boek!
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:

Dit is ironie, neem ik aan?
Lamain preekte schriftuurlijk, bevindelijk en zeer eenvoudig, zoals uit het volgende citaat blijkt:
Ik moest het citaat toch wel twee keer lezen om enigszins te begrijpen wat er bedoeld wordt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:

Dit is ironie, neem ik aan?
Lamain preekte schriftuurlijk, bevindelijk en zeer eenvoudig, zoals uit het volgende citaat blijkt:
Ik moest het citaat toch wel twee keer lezen om enigszins te begrijpen wat er bedoeld wordt.
Alle respect voor ds. Lamain, maar hier worden mensen die Christus nog niet kennen, 'Gods bedrukte volk' genoemd. En daar moet je toch mee oppassen.
WimA

Bericht door WimA »

Posthoorn schreef:Alle respect voor ds. Lamain, maar hier worden mensen die Christus nog niet kennen, 'Gods bedrukte volk' genoemd. En daar moet je toch mee oppassen.
Volgens mij wordt hier geen rust gegeven buiten Christus. Dit is exact wat de DL - aan de orde geweest in een ander topic vandaag - ook doen, namelijk:
"Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten."

Maar de stukjes in de hsvj daarentegen bieden wel rust buiten Christus. En daar zegt niemand wat van. Vreemd.
dennis

Bericht door dennis »

WimA schreef:
Posthoorn schreef:Alle respect voor ds. Lamain, maar hier worden mensen die Christus nog niet kennen, 'Gods bedrukte volk' genoemd. En daar moet je toch mee oppassen.
Volgens mij wordt hier geen rust gegeven buiten Christus. Dit is exact wat de DL - aan de orde geweest in een ander topic vandaag - ook doen, namelijk:
"Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten."

Maar de stukjes in de hsvj daarentegen bieden wel rust buiten Christus. En daar zegt niemand wat van. Vreemd.
Ik sluit me bij het eerste gedeelte van wat Wim zegt aan.
Over de laatste opmerking durf en kan ik niets zeggen, omdat ik de hsvj niet gelezen heb.
Plaats reactie