Zondag was er preeklezen bij ons en van de kerkenraad is bekend de grote sympathie voor Wisse. Zo was de preek die gelezen werd ook van Wisse. Halverwege wist ik al dat het Wisse was! Hoe dat zo? Omdat hij een meester is in het vergeestelijken. Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van. Zo ook van de voorgelezen preek. Tenminste ik wel! Geef mij dan Ds. C. Smits maar ... !-DIA- schreef:Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
Het een van de geliefde werkjes van Prof. G. Wisse: De droefheid naar God.
Wat is deze prediker helder! Ik was zelf bij het beluisteren weer aangenaam verrast.
Wat had die prediker een gave de zaken helder en klaar voor ogen te stellen.
Iedereen van harte aanbevolen.
Preken beluisteren op internet
-
- Inactief
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Waarom moet toch altijd de Waarheid het ontgelden? Zouden toch ergens nietHendrik de 3de schreef:Zondag was er preeklezen bij ons en van de kerkenraad is bekend de grote sympathie voor Wisse. Zo was de preek die gelezen werd ook van Wisse. Halverwege wist ik al dat het Wisse was! Hoe dat zo? Omdat hij een meester is in het vergeestelijken. Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van. Zo ook van de voorgelezen preek. Tenminste ik wel! Geef mij dan Ds. C. Smits maar ... !-DIA- schreef:Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
Wat is deze prediker helder! Ik was zelf bij het beluisteren weer aangenaam verrast.
meespelen dat hier de mens op het diepst vernederd wordt?
Ik denk ook aan 2 Kronieken 18, waar we van een profeet Micha lezen:
Maar Josafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij van hem vragen mochten?
Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen;
maar ik haat hem, want hij profeteert over mij niets goeds, maar altijd kwaad; deze is Micha,
de zoon van Jimla. En Josafat zeide: de koning zegge niet alzo.
Toen riep de koning van Israël een kamerling, en hij zeide: Haal haastelijk Micha, den zoon
van Jimla.
De koning van Israël nu en Josafat, de koning van Juda, zaten elk op zijn troon, bekleed met
hun klederen,
en zij zaten op het plein, aan de deur der poort van Samaria; en al de profeten profeteerden
in hun tegenwoordigheid.
Een beetje kennis van wat er in de mens is, en gezien het tijdsgewricht waarin we leven
lijkt ne dit niet helemaal uitgesloten.
Men spant heden ten dage gaarne het godvrezend voorgeslacht voor hun kar als het te
pas komt, maar de hele leer dat godvruchtig voorgeslacht overnemen doet men vaak niet,
of men gaat de klemtonen zo verleggen dat ze passen in de meer moderne theologie.
Ik kan er helaas niets aan doen, maar dit is helaas wel een bevinding die ik opdoe.
Men kan de rechterflank van de GG of de GGiN wel eens 'ophouders op de weg' vinden,
maar wat daar geleerd wordt is totaal niets anders als wat prof Wisse leerde.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 okt 2013, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrik de 3de schreef:Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van.

Dan heb je de inleiding van prof. Baars kennelijk niet goed gelezen.Afgewezen schreef:Hendrik de 3de schreef:Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van.![]()
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Inactief
Nee inderdaad heb ik die niet goed gelezen, want die staat er geen eens inLuther schreef:Dan heb je de inleiding van prof. Baars kennelijk niet goed gelezen.Afgewezen schreef:Hendrik de 3de schreef:Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van.![]()

-
- Inactief
Ja en dat wilde zeggen?Afgewezen schreef:Hendrik de 3de schreef:Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van.![]()
-
- Inactief
Broeder DIA,-DIA- schreef:Waarom moet toch altijd de Waarheid het ontgelden? Zouden toch ergens nietHendrik de 3de schreef:Zondag was er preeklezen bij ons en van de kerkenraad is bekend de grote sympathie voor Wisse. Zo was de preek die gelezen werd ook van Wisse. Halverwege wist ik al dat het Wisse was! Hoe dat zo? Omdat hij een meester is in het vergeestelijken. Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van. Zo ook van de voorgelezen preek. Tenminste ik wel! Geef mij dan Ds. C. Smits maar ... !-DIA- schreef:Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
Maar Josafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij van hem vragen mochten?
Toen zeide de koning van Israël tot Josafat: Er is nog een man, om door hem den HEERE te vragen;
maar ik haat hem, want hij profeteert over mij niets goeds, maar altijd kwaad; deze is Micha,
Toen riep de koning van Israël een kamerling, en hij zeide: Haal haastelijk Micha, den zoon
van Jimla.
De koning van Israël nu en Josafat, de koning van Juda, zaten elk op zijn troon, bekleed met
hun klederen,
en zij zaten op het plein, aan de deur der poort van Samaria; en al de profeten profeteerden
in hun tegenwoordigheid.
Een beetje kennis van wat er in de mens is, en gezien het tijdsgewricht waarin we leven
Men spant heden ten dage gaarne het godvrezend voorgeslacht voor hun kar als het te
pas komt, maar de hele leer dat godvruchtig voorgeslacht overnemen doet men vaak niet,
of men gaat de klemtonen zo verleggen dat ze passen in de meer moderne theologie.
Ik kan er helaas niets aan doen, maar dit is helaas wel een bevinding die ik opdoe.
Men kan de rechterflank van de GG of de GGiN wel eens 'ophouders op de weg' vinden,
Rustig aan! Blijven ademhalen.
Is persoonlijk! En verschilt de leer van Prof Wisse nu veel van Ds. C. Smits? Denk het niet

Maar is gewoon hoe je het persoonlijk ervaart. Naar de ene dominee kan je beter luisteren naar de andere, en van de ene schrijver verslind je zijn boeken meer dan een andere. Dat is iets persoonlijks, maar zeg ik hiermee dan dat ik zulke predikers afkeur?
Nee! Of dat ik hun boodschap afkeur? Nee!
Ik bedoel de algemene trend heden ten dage. Verder bedoel ik niemand speciaalHendrik de 3de schreef:Broeder DIA,-DIA- schreef:Waarom moet toch altijd de Waarheid het ontgelden? Zouden toch ergens nietHendrik de 3de schreef:Zondag was er preeklezen bij ons en van de kerkenraad is bekend de grote sympathie voor Wisse. Zo was de preek die gelezen werd ook van Wisse. Halverwege wist ik al dat het Wisse was! Hoe dat zo? Omdat hij een meester is in het vergeestelijken. Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van. Zo ook van de voorgelezen preek. Tenminste ik wel! Geef mij dan Ds. C. Smits maar ... !-DIA- schreef:Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
van Jimla.
hun klederen,
in hun tegenwoordigheid.
Rustig aan! Blijven ademhalen.
Is persoonlijk! En verschilt de leer van Prof Wisse nu veel van Ds. C. Smits? Denk het niet![]()
Maar is gewoon hoe je het persoonlijk ervaart. Naar de ene dominee kan je beter luisteren naar de andere, en van de ene schrijver verslind je zijn boeken meer dan een andere. Dat is iets persoonlijks, maar zeg ik hiermee dan dat ik zulke predikers afkeur?
Nee! Of dat ik hun boodschap afkeur? Nee!
Mogelijk dat sommigen zich wel aangesproken weten, maar dat was niet mijn
bedoeling.
-
- Inactief
Zie PB!-DIA- schreef:Ik bedoel de algemene trend heden ten dage. Verder bedoel ik niemand speciaal
Mogelijk dat sommigen zich wel aangesproken weten, maar dat was niet mijn
bedoeling.
Met hartelijke dank aan een vriend die ik reeds via pb bedankt heb hier de link
om het leerrijke werkje van prof. G. Wisse toch te kunnen beluisteren.
https://www.dropbox.com/sh/y0bqhg1i86yrbl7/-nUFgNSttV
Nogmaals van harte aanbevolen.
Heeft de prediking van ds. Smits je dan nog nooit terneer geslagen?Hendrik de 3de schreef:Zondag was er preeklezen bij ons en van de kerkenraad is bekend de grote sympathie voor Wisse. Zo was de preek die gelezen werd ook van Wisse. Halverwege wist ik al dat het Wisse was! Hoe dat zo? Omdat hij een meester is in het vergeestelijken. Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van. Zo ook van de voorgelezen preek. Tenminste ik wel! Geef mij dan Ds. C. Smits maar ... !-DIA- schreef:Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Het is ook niet echt mogelijk om 2 predikanten tegen elkaar uit te spelen diePvS schreef:Heeft de prediking van ds. Smits je dan nog nooit terneer geslagen?Hendrik de 3de schreef:Zondag was er preeklezen bij ons en van de kerkenraad is bekend de grote sympathie voor Wisse. Zo was de preek die gelezen werd ook van Wisse. Halverwege wist ik al dat het Wisse was! Hoe dat zo? Omdat hij een meester is in het vergeestelijken. Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van. Zo ook van de voorgelezen preek. Tenminste ik wel! Geef mij dan Ds. C. Smits maar ... !-DIA- schreef:Het is wel geen preek, maar zeker stichtelijk en leerzaam.
op dezelfde grond staan. Ik ben er van overtuigd dat ds. Wisse en ds. Smits
beiden nu eeuwig God mogen verheerlijken. We kunnen hoogstens wat karakter-
eigenschappen noemen die we mogelijk wat aantrekkelijker vinden, maar ik zou
denken dat het hier toch niet uitmaakt of we nu zeggen van Cefas of van
Paulus te zijn.
Waarom eigenlijk?Heb ooit getracht "De Heilsfeiten" te lezen ... wordt je ongelofelijk terneergeslagen van.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Inactief
Dank je! Pas geleden het boekje: Droefheid naar God, gekocht.-DIA- schreef:Met hartelijke dank aan een vriend die ik reeds via pb bedankt heb hier de link
Dus zal het zeker gaan beluisteren!
@ Luther: Ik schrijf Prof. Wisse niet af! En dat zal je mij ook nooit horen zeggen. Maar van verre weet je al dat het Wisse is.
Hij is behoorlijk goed in het vergeestelijken van dingen. Is niet per definitie slecht, maar moet je zo ontzettend mee oppassen!
Maar het lag toen misschien ook aan de tijd waarin ik het las. Werd toen ontzettend heen en weer geslingerd.
Maar dat heb ik op zondagmiddag al snel. Meestal weet ik al na een korte tijd van wie de preekHendrik de 3de schreef:Dank je! Pas geleden het boekje: Droefheid naar God, gekocht.-DIA- schreef:Met hartelijke dank aan een vriend die ik reeds via pb bedankt heb hier de link
Dus zal het zeker gaan beluisteren!
@ Luther: Ik schrijf Prof. Wisse niet af! En dat zal je mij ook nooit horen zeggen. Maar van verre weet je al dat het Wisse is.
Hij is behoorlijk goed in het vergeestelijken van dingen. Is niet per definitie slecht, maar moet je zo ontzettend mee oppassen!
Maar het lag toen misschien ook aan de tijd waarin ik het las. Werd toen ontzettend heen en weer geslingerd.
zou kunnen zijn. Vaak is dat raak, want elke predikant heeft zo zijn eigen stijl. Zo zijn preken van ds. A. Hoogerland vaak snel te herkennen, of ds. Spaans, met zijn eenvoudig soms eigenaardig, Nederlands. Of ds. Mijnders, die vaak (vooral in zijn oudere preken) heel vaak komt met zinnen als: Is het dan een groot om een aanzienlijk ambt te mogen bekleden, veel groter is het... enz. Ik noem maar een voorbeeld van zo'n zinsconstructie. Bovendien vaak: Zie nu, of zie daar!