Columns

Erasmiaan

Re: Columns

Bericht door Erasmiaan »

Volgens mij sla je door, Jongere. Pas toch op in het meegaan met een hype. Wat zegt een Amerikaans boek over onze vleesindustrie? In het Reformatorisch Dagblad heeft een interview gestaan met twee boeren die allebei kippen voor de slacht fokten. De een fokte zgn. door 'Wakker Dier' zogenoemde, plofkippen, de ander een kip met wat meer mogelijkheden.

Dat was voor mij toch wel een eyeopener. Van door de poten zakken van die plofkippen is echt geen sprake. Die foto is belachelijk. De meeste boeren hebben ook hart voor hun dieren. Kijk eens naar wat er gebeurde met de ruimingen. Toen waren dieren voor de politiek ineens 'dingen' maar voor de veehouder waren het 'hun dieren'. Zieke dieren, zoals die op de foto van Wakker Dier, komen echt niet in aanmerking voor de slacht, zoals ik die boer begreep.

Natuurlijk geloof ik ook dat er misstanden zijn. Dat wil ik niet goed praten en niet bagatelliseren. Maar waar jij nu aan meedoet is demoniseren van de boeren. En voorzover ik daar zicht op heb is dat niet helemaal terecht voor de situatie in Nederland.

Ik kan daarom erg meevoelen met Dodo.
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:Volgens mij sla je door, Jongere. Pas toch op in het meegaan met een hype. Wat zegt een Amerikaans boek over onze vleesindustrie? In het Reformatorisch Dagblad heeft een interview gestaan met twee boeren die allebei kippen voor de slacht fokten. De een fokte zgn. door 'Wakker Dier' zogenoemde, plofkippen, de ander een kip met wat meer mogelijkheden.

Dat was voor mij toch wel een eyeopener. Van door de poten zakken van die plofkippen is echt geen sprake. Die foto is belachelijk. De meeste boeren hebben ook hart voor hun dieren. Kijk eens naar wat er gebeurde met de ruimingen. Toen waren dieren voor de politiek ineens 'dingen' maar voor de veehouder waren het 'hun dieren'. Zieke dieren, zoals die op de foto van Wakker Dier, komen echt niet in aanmerking voor de slacht, zoals ik die boer begreep.

Natuurlijk geloof ik ook dat er misstanden zijn. Dat wil ik niet goed praten en niet bagatelliseren. Maar waar jij nu aan meedoet is demoniseren van de boeren. En voorzover ik daar zicht op heb is dat niet helemaal terecht voor de situatie in Nederland.

Ik kan daarom erg meevoelen met Dodo.
koeien en varkens hebben het in Nederland inderdaad niet slecht. Al hebben de koeien wel veel uierproblemen omdat ze zo zijn doorgefokt op melkproductie en het vervoer van varkens laat te wensen over (Die beesten kunnen niet zweten en vervoer met veel dieren in hete wagens is wel erg wreed). Kippen is een ander verhaal (al is het niet zo geindustraliseerd als in sommige andere landen) en de "foie gras" zou gewoon helemaal verboden moeten worden over de hele wereld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Volgens mij sla je door, Jongere. Pas toch op in het meegaan met een hype.
Laten we elkaar in ieder geval gewoon serieus nemen.
Ik houd erg van vlees/vis eten. Ik heb dus geen verborgen agenda, het is ook geen hobbyisme ofzo. Eerder integendeel: ik zou heel graag willen dat het anders was. Dit is iets waarin ik probeer om me zorgvuldig te verdiepen, voor zover dat voor mij mogelijk is. Ik geloof graag alle verhalen waarin een ander geluid klinkt. Maar ik kan niet op basis van een neef of een rd-interview de lading feiten die ik de afgelopen tijd heb gelezen naast me neerleggen. Het gaat ook om de totale industrie, niet de kleinere ondernemers. Die zijn maar een miniscule spil in een heel groot systeem.
Erasmiaan schreef:Wat zegt een Amerikaans boek over onze vleesindustrie?
Ik zou de vraag andersom willen stellen: waarom zou het er veel anders aan toegaan? Bovendien vraag ik me af of er zo'n duidelijke lijn te trekken is tussen verschillende vleesindustrieën.
Erasmiaan schreef:Zieke dieren, zoals die op de foto van Wakker Dier, komen echt niet in aanmerking voor de slacht, zoals ik die boer begreep.
Dat hoop ik, maar daar heb ik mijn twijfels over. In ieder geval in de grote bedrijven die de werkelijke druk voelen van de vraag naar vlees (de belangen zijn erg groot!) is gezondheid niet het eerste thema waaraan wordt gedacht. Daarover kan ik een heel aantal voorbeelden noemen, die de eetlust snel wegnemen.
Alleen dit nieuws van gisteren (en vandaag) maakt trouwens al duidelijk dat er nog steeds een aantal dingen niet in orde is, als inspecteurs bijv. het werk moeilijk wordt gemaakt: http://nos.nl/video/547489-dijksma-hard ... rijen.html
Erasmiaan schreef:Natuurlijk geloof ik ook dat er misstanden zijn. Dat wil ik niet goed praten en niet bagatelliseren. Maar waar jij nu aan meedoet is demoniseren van de boeren. En voorzover ik daar zicht op heb is dat niet helemaal terecht voor de situatie in Nederland.
Ik demoniseer geen enkele boer die niet aan dit soort praktijken meedoet en gewoon met liefde voor zijn vee zijn werk doet. Ik heb ook nooit alle boeren over één kam gescheerd in mijn vorige posts, dat kun je teruglezen.
Gian

Bericht door Gian »

Jongere schreef:Denk aan het onverdoofd eraf rukken van de staarten van biggetjes, onverdoofd met de hand castreren (gewoon alles eraf trekken en maar zien of ze het overleven).
Laat je voorlichten door 'onderzoeken'. Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen dat ik niets geef om 'onderzoeken' uit het linkse journalistieke wereldje waar ze nog nooit een koe in het echt gezien hebben.
Jij neemt het blijkbaar nogal serieus, dat moet je zelf weten. Post er maar niet over want er wordt nergens een staart onverdoofd afgerukt. Het geeft blijk van jou onkunde omtrent deze dingen.

Wakker dier werd geconfronteerd met hun spotje, de helft van de mestkuikens zou kreupel zijn. Het bleek niet waar en onzinnig te zijn. Weet je wat de reactie was? Mja, maar in een spotje mag je het wat aanzetten, anders heeft het geen effect. Men geeft dus gewoon toe dat hun verhalen niet kloppen.

Je hebt geen idee hoe zielig ze bij wakker dier zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Ik heb zelf in mijn omgeving veel kippenboeren. Juist in deze sector zijn de laatste 10 jaar grote stappen gemaakt in dierenwelzijn. Veel stallen hebben vrije uitloop en de aantallen kuikens per vierkante meter is erg afgenomen.
Deze kuikens hebben dan ook het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. (Zogenaamde 1 ster kippen)

Toch worden deze boeren nog steeds door PvD en Wakker dier beschuldigd van bio-industrie....gewoon onzin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gian schreef:
Jongere schreef:Denk aan het onverdoofd eraf rukken van de staarten van biggetjes, onverdoofd met de hand castreren (gewoon alles eraf trekken en maar zien of ze het overleven).
Laat je voorlichten door 'onderzoeken'. Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen dat ik niets geef om 'onderzoeken' uit het linkse journalistieke wereldje waar ze nog nooit een koe in het echt gezien hebben.
Jij neemt het blijkbaar nogal serieus, dat moet je zelf weten. Post er maar niet over want er wordt nergens een staart onverdoofd afgerukt. Het geeft blijk van jou onkunde omtrent deze dingen.

Wakker dier werd geconfronteerd met hun spotje, de helft van de mestkuikens zou kreupel zijn. Het bleek niet waar en onzinnig te zijn. Weet je wat de reactie was? Mja, maar in een spotje mag je het wat aanzetten, anders heeft het geen effect. Men geeft dus gewoon toe dat hun verhalen niet kloppen.

Je hebt geen idee hoe zielig ze bij wakker dier zijn.
Twee dingen:

- ik weet niet waarom wakker dier telkens ter sprake komt, daar heb ik niets mee. Ik verdedig hun spotjes niet, die ken ik niet eens. Ik weet niet waarom dat telkens weer wordt genoemd.

- de onderzoeken waar ik me op baseer hoef je niet tussen aanhalingstekens te zetten. Dat zijn wetenschappelijke, peer-reviewed onderzoeken. Daar is niets links of rechts aan. Ik vind het eigenlijk redelijk onthutsend dat jij durft te beweren dat er nergens zoiets gebeurt. Op basis waarvan doe jij dat eigenlijk?

Je moet je ogen niet sluiten voor dit soort dingen. Dat heeft niets, maar dan ook niets met rechts of links te maken. Het is de plicht van een christen informatie te verzamelen en bewust te leven.

Ik wil heus niet beweren dat als jullie positieve verhalen kennen, dat die onwaar zouden zijn. Ik ken er zelf ook. Maar het is een zwaktebod om de ander onkunde in de schoenen te schuiven. Ik ben geen kenner of iets dergelijks. Jij misschien wel - dan hoor ik graag waar jij je ideeën op baseert. Maar ik weet wat ik lees, ik kan je de onderzoeken noemen. En dan heb ik het niet over de feiten waarmee wakker dier aan komt. Ik heb het gewoon over wetenschappelijk onderzoek hiernaar.
Om wetenschappelijk onderzoek als links of onwaar af te doen is bewust kortzichtig; het spijt me, maar dat kan ik niet anders noemen.
Jongere

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Ik heb zelf in mijn omgeving veel kippenboeren. Juist in deze sector zijn de laatste 10 jaar grote stappen gemaakt in dierenwelzijn. Veel stallen hebben vrije uitloop en de aantallen kuikens per vierkante meter is erg afgenomen.
Deze kuikens hebben dan ook het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. (Zogenaamde 1 ster kippen)
Die ontwikkeling zie ik ook, dat is zeker een goede ontwikkeling! Zelf proberen we op die ster te letten bij het kopen in de winkel, dat wordt ook goed aangegeven.
Overigens duurt het nog wel een tijd voordat bij de Albert Heijn werkelijk de betere producten komen te liggen, las ik op hun eigen site. Zeker de kippen gaan nog wel langzaam.
Maar dat kan ook niet anders - als er maar verbetering zit.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:Ik heb zelf in mijn omgeving veel kippenboeren. Juist in deze sector zijn de laatste 10 jaar grote stappen gemaakt in dierenwelzijn. Veel stallen hebben vrije uitloop en de aantallen kuikens per vierkante meter is erg afgenomen.
Die ontwikkeling zie ik ook, dat is zeker een goede ontwikkeling! Zelf proberen we op die ster te letten bij het kopen in de winkel, dat wordt ook goed aangegeven.
Overigens duurt het nog wel een tijd voordat bij de Albert Heijn werkelijk de betere producten komen te liggen, las ik op hun eigen site. Zeker de kippen gaan nog wel langzaam.
Maar dat kan ook niet anders - als er maar verbetering zit.
Ik merk dat wij dichter bij elkaar komen.
1.Dierenwelzijn moet aandacht hebben maar dat heeft het in Nederland ook al jaren.
2.Boerenwelzijn moet ook de aandacht hebben en die aandacht en begrip voor onze boeren is er helaas niet veel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat mij betreft stoppen we er ook weer over.
Ik zag vanochtend trouwens wel dit filmpje op nos.nl, over het keurmerk 'Beter leven'. Ik ben benieuwd naar het Zembla-onderzoek. Dit klinkt helaas niet goed.

http://nos.nl/video/547900-zembla-struc ... vlees.html
helma

Bericht door helma »

Uit de Hervormde Kerkbode Scherpenzeel
Vader zag het niet

15 oktober 2013

Al weer een tijd geleden liep ik eens in een winkelcentrum toen mijn oog viel op een vader met zijn zoontje. Ik vermoed dat het ventje een jaar of vier moet zijn geweest. Mooie donkere ogen en in voor een ommetje of iets van dien aard. Al spoedig kwam er iets in zicht. Een trap, met vlak daarnaast een schuinoplopende wand. De vader liep de trap op, maar zoonlief zag zijn kans schoon om een prestatie van jewelste te gaan leveren. Hij zou met zijn vier jaren de schuine wand omhoog nemen. Het kostte hem zo te zien best wel moeite. De kleine beentjes moesten grote stappen nemen. Maar het lukte hem. Een wereldprestatie. Alleen vader zag het niet. Vader was namelijk druk aan ‘t bellen. Vader was in een andere wereld, ongetwijfeld veel belangrijker. Ik lachte vriendelijk naar het jongetje, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Hij die er toe doet in zijn leven, zag hem niet. Later kwam ik ze opnieuw tegen in het winkelcentrum. De zoon draaide pirouetjes, en vader was nog steeds (of opnieuw?) aan het bellen. Je ziet die dingen wel vaker gebeuren. Ik zie moeders achter de kinderwagen lopen. Fijn even eruit, met je kind. Vrolijk kraaiend vraagt het kind om aandacht. Maar zoveel moeders zien het niet. Ze zijn aan het bellen. Ongetwijfeld heel belangrijke dingen.

Op de ijsbaan zag ik eens een vader samen met zijn dochter schaatsen. Dan komt het grote moment van het uitje: de chocolademelk. Vader kocht een grote beker chocomel voor zijn dochter, met uiteraard een kop slagroom. Gezellig nestelden de twee zich naast elkaar. De tengere handjes van het meisje klemden zich om de warme beker en het was duidelijk een moment van genieten. Dat doe je bij voorkeur samen. Maar vader had er nauwelijks oog voor. In de tijd dat ik de twee gadesloeg, was de vader voortdurend bezig met zijn mobiele telefoon: whats app, sms, internet of facebook. Wat het ook geweest moge zijn, het was voor die man blijkbaar heel belangrijk. Ik weet het, het is maar wat voor ogen komt. Het gaat gelukkig ook anders. Maar toch. Ik zie het wel een beetje erg vaak.

Dominees worden soms afgerekend omdat ze geen oog voor jongeren of kinderen lijken te hebben (in die zin dat ze zich heel nadrukkelijk tot hen richten), terwijl ik voor mijn ogen zie gebeuren dat ouders zelf voortdurend aan de telefoon zitten of met hun mobiel in hun handen zitten te frommelen of achter hun iPad verstopt zitten. Mag ik dan misschien eens omgekeerd aan u als ouders vragen of u er werkelijk bent voor uw kinderen? Niet slechts lijfelijk, maar met oog en oor en hart. Laten we samen ons best doen om er te zijn voor hen die er toe doen in ons leven.

Met een hartelijke groet,

G.C. Bergshoeff
Hendrien

Bericht door Hendrien »

helma schreef:Uit de Hervormde Kerkbode Scherpenzeel
Vader zag het niet

15 oktober 2013

Al weer een tijd geleden liep ik eens in een winkelcentrum toen mijn oog viel op een vader met zijn zoontje. Ik vermoed dat het ventje een jaar of vier moet zijn geweest. Mooie donkere ogen en in voor een ommetje of iets van dien aard. Al spoedig kwam er iets in zicht. Een trap, met vlak daarnaast een schuinoplopende wand. De vader liep de trap op, maar zoonlief zag zijn kans schoon om een prestatie van jewelste te gaan leveren. Hij zou met zijn vier jaren de schuine wand omhoog nemen. Het kostte hem zo te zien best wel moeite. De kleine beentjes moesten grote stappen nemen. Maar het lukte hem. Een wereldprestatie. Alleen vader zag het niet. Vader was namelijk druk aan ‘t bellen. Vader was in een andere wereld, ongetwijfeld veel belangrijker. Ik lachte vriendelijk naar het jongetje, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Hij die er toe doet in zijn leven, zag hem niet. Later kwam ik ze opnieuw tegen in het winkelcentrum. De zoon draaide pirouetjes, en vader was nog steeds (of opnieuw?) aan het bellen. Je ziet die dingen wel vaker gebeuren. Ik zie moeders achter de kinderwagen lopen. Fijn even eruit, met je kind. Vrolijk kraaiend vraagt het kind om aandacht. Maar zoveel moeders zien het niet. Ze zijn aan het bellen. Ongetwijfeld heel belangrijke dingen.

Op de ijsbaan zag ik eens een vader samen met zijn dochter schaatsen. Dan komt het grote moment van het uitje: de chocolademelk. Vader kocht een grote beker chocomel voor zijn dochter, met uiteraard een kop slagroom. Gezellig nestelden de twee zich naast elkaar. De tengere handjes van het meisje klemden zich om de warme beker en het was duidelijk een moment van genieten. Dat doe je bij voorkeur samen. Maar vader had er nauwelijks oog voor. In de tijd dat ik de twee gadesloeg, was de vader voortdurend bezig met zijn mobiele telefoon: whats app, sms, internet of facebook. Wat het ook geweest moge zijn, het was voor die man blijkbaar heel belangrijk. Ik weet het, het is maar wat voor ogen komt. Het gaat gelukkig ook anders. Maar toch. Ik zie het wel een beetje erg vaak.

Dominees worden soms afgerekend omdat ze geen oog voor jongeren of kinderen lijken te hebben (in die zin dat ze zich heel nadrukkelijk tot hen richten), terwijl ik voor mijn ogen zie gebeuren dat ouders zelf voortdurend aan de telefoon zitten of met hun mobiel in hun handen zitten te frommelen of achter hun iPad verstopt zitten. Mag ik dan misschien eens omgekeerd aan u als ouders vragen of u er werkelijk bent voor uw kinderen? Niet slechts lijfelijk, maar met oog en oor en hart. Laten we samen ons best doen om er te zijn voor hen die er toe doen in ons leven.

Met een hartelijke groet,

G.C. Bergshoeff
Echt een zorgelijke ontwikkeling; zie het zelfs al op de basisschool in de buurt bij het buitenspelen van de kinderen. De jufs zijn gewoon bezig met hun mobieltje!! Ik hoorde van een schoolleider dat het op veel meer scholen gebeurt.
Ik moet zelf ook echt beter op gaan passen; ik zit ook weleens achter de laptop als de kinderen thuis komen...
Mara

Bericht door Mara »

Hendrien schreef: Echt een zorgelijke ontwikkeling; zie het zelfs al op de basisschool in de buurt bij het buitenspelen van de kinderen. De jufs zijn gewoon bezig met hun mobieltje!! Ik hoorde van een schoolleider dat het op veel meer scholen gebeurt.
Ik moet zelf ook echt beter op gaan passen; ik zit ook weleens achter de laptop als de kinderen thuis komen...
Ik vind het vreselijk om te zien hoe velen verkleefd zijn met hun mobiel. Ik heb een mobieltje dat meestentijds uitstaat, ik zit niet op twitter en FB.
Eerst dacht ik dat het een generatiekloof zou zijn, maar ik zie veel ouderen ook continue met dat ding in hun hand of aan hun oor.
Ik liep in de bouwmarkt en om me heen hoor ik alleen maar ringtones, je hoort iemand praten zonder dat er een antwoord hoorbaar is.
Het viel me mee dat de caissiere nog niet met dat ding zat.
Je krijgt per mail uitnodigingen voor twitter van allerlei mensen.
Zijn die groepen vrienden die mensen op hun FB account hebben, niet één grote zeepbel?
Men condoleert elkaar zelfs via twitter. :fi
Een gesprek van hart tot hart, wanneer vindt dat plaats? Dan moet je misschien eerst vragen om dat mobieltje eens neer te leggen.
Anderzijds hoor je klagen over eenzaamheid. Misschien is internet wel een schijnoplossing.
Ik weet het niet. Het is wel goed dat er van tijd tot aandacht aandacht aan wordt besteed, zoals bijv. in deze column.
Bedankt voor het plaatsen Helma. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Ik vind het vreselijk om te zien hoe velen verkleefd zijn met hun mobiel. Ik heb een mobieltje dat meestentijds uitstaat, ik zit niet op twitter en FB.
Eerst dacht ik dat het een generatiekloof zou zijn, maar ik zie veel ouderen ook continue met dat ding in hun hand of aan hun oor.
Ik liep in de bouwmarkt en om me heen hoor ik alleen maar ringtones, je hoort iemand praten zonder dat er een antwoord hoorbaar is.
Zijn die groepen vrienden die mensen op hun FB account hebben, niet één grote zeepbel?
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. FB en Twitter kun je ook op je gewone PC of laptop gebruiken, dus dat is niet iets specifieks van de smartphone.
Maar verder ben ik het wel met je eens. Ik heb een mobieltje om mee te bellen. Fotograferen doe ik wel met m'n camera, voor FB of Twitter heb ik een computer. En dat mobieltje staat bij mij ook meestal uit.
Maar goed, wij zijn ouderwets ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Ik vind het vreselijk om te zien hoe velen verkleefd zijn met hun mobiel. Ik heb een mobieltje dat meestentijds uitstaat, ik zit niet op twitter en FB.
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. FB en Twitter kun je ook op je gewone PC of laptop gebruiken, dus dat is niet iets specifieks van de smartphone.
Maar verder ben ik het wel met je eens. Ik heb een mobieltje om mee te bellen. Fotograferen doe ik wel met m'n camera, voor FB of Twitter heb ik een computer. En dat mobieltje staat bij mij ook meestal uit.
Maar goed, wij zijn ouderwets ;)
Ja dat weet ik dat je daarvoor ook de ouderwetsche degelijke homecomputer kunt gebruiken. :)
Mijn man heeft sinds kort een nieuwe mobiel (voor zakelijke doeleinden) hij weet niet eens wat er allemaal mogelijk is.
Hij vroeg in de winkel: maar kan ik er wel gewoon mee bellen? :haha
Is dat ouderwets ja, als je van het telefoongesprek of onder-4-ogen-gesprek bent? En van de brief en de kaart?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Is dat ouderwets ja, als je van het telefoongesprek of onder-4-ogen-gesprek bent? En van de brief en de kaart?
Ik hoor je het zeggen. :hum
Plaats reactie