Curatorium schreef:Dat klopt niet geheel inderdaad; maar de opmerking n.a.v. taalgebruik vond ik toch wel treffend (in het rapport doelt men op hedendaagser taalgebruik, terwijl hetzelfde rapport het tegendeel laat zien).
Heb je het rapport eigenlijk wel gelezen?
Het is geen Jip-en-Janneke taal, nee. Maar nog altijd beter begrijpbaar dan heel wat stukken vanuit bijv. de overheid. En schrijven over de invloed die allerlei Verlichtingsfilosofen hebben gehad, dat gaat niet zo snel makkelijk. Daarmee is het nog niet direct ouderwets.
En op de momenten waar er wèl voor kerkelijke taal wordt gekozen, staat die toch werkelijk niet zo ver af van wat je in de gemiddelde kerk in Nederland hoort.
En dat weten deze panelleden ook heel goed. Ik vond het een erg teleurstellende bespreking. Een beetje meeliften op het tendentieuze geschrijf van journalist Gillisen (ND). En praten over een groot kerkverband alsof het verder van je af staat dan de hedendaagse wereld. Voor christenen als Van Bekkum of Smouter vind ik dat echt teleurstellend. Ik kon het eigenlijk alleen die evangelische dame niet kwalijk nemen, omdat die er duidelijk nóg verder vanaf stond.
Bespreek het dan niet, als het niet wat diepgaander kan. En inderdaad, iemand erbij die dit rapport beter van binnenuit kan plaatsen had ook geen kwaad gekund.