Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

helma

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door helma »

Het nadeel van een zondagse dienst is dat velen het allemaal al of niet onderuit gezakt aan gaan horen.
Denk aan de hond bij de smidse.....
Het nadeel van een apart belegde dag is dat lang niet iedereen hier een extra dag vrij voor zal willen nemen.
Dat zal dan wel de inleving van de nood laten zien.

Ik vond het best frappant dat iedereen positief reageerde op de boetedag, maar toen Ds Meeuse het woord vasten erbij gebruikte er ineens angst was voor activisme.
Terwijl in de Bijbel de boetedagen altijd gepaard gingen met vasten.

Ik ben blij met het initiatief; ik hoop dat het niet uitgesteld wordt naar de biddag.
En ik hoop dat het niet bij 1 dag en 1 kerkverband blijft....aanhoudend verenigd gebed is nodig.
R.M.MacCheyne schreef:Ook is het allezins te vrezen dat er weinig vereniging bestaat in het bidden. De christenen schamen zich om samen te komen tot gebed. Christus heeft beloofd: “Indien er twee van u te samen stemmen op de aarde over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, Ik zeg u dat die hun zal geschieden van Mijn Vader die in de hemelen is.” Vele christenen letten niet genoeg op deze belofte. Spreken velen niet met minachting van het verenigd gebed? Ziet daar een reden om welke God de wolken gebiedt, dat zij geen zegen over ons geven. Hij wacht tot wij Zijn aangezicht te samen zoeken, dan zal Hij de vensteren des hemels opendoen en ons een zegen afgieten. Ach, dat alle christenen tot Hem kwamen met het gebed: “O Israëls verwachting, zijn Verlosser in tijd van benauwdheid, waarin zoudt gij zijn als een vreemdeling in het land, en als een reiziger die slechts inkeert om te vernachten? Waarom zoudt gij zijn als een versaagd man, als een held, die niet kan verlossen? Gij zijt toch in het midden van ons, o Heere! En wij zijn naar uwen naam genoemd, verlaat ons niet.” (Jer. 14:8,9).
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:Ik vond het best frappant dat iedereen positief reageerde op de boetedag, maar toen Ds Meeuse het woord vasten erbij gebruikte er ineens angst was voor activisme. Terwijl in de Bijbel de boetedagen altijd gepaard gingen met vasten.
De angst voor activisme is m.i. met name ingegeven door het praten erover. Matt. 16 vs 17,18 zegt: "Maar gij, als gij vast, zalf uw hoofd, en was uw aangezicht;
18 Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast."
i.p.v. "zien" kan men ook wel "gehoord" lezen denk ik.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

WimA schreef:
helma schreef:Ik vond het best frappant dat iedereen positief reageerde op de boetedag, maar toen Ds Meeuse het woord vasten erbij gebruikte er ineens angst was voor activisme. Terwijl in de Bijbel de boetedagen altijd gepaard gingen met vasten.
De angst voor activisme is m.i. met name ingegeven door het praten erover. Matt. 16 vs 17,18 zegt: "Maar gij, als gij vast, zalf uw hoofd, en was uw aangezicht;
18 Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast."
i.p.v. "zien" kan men ook wel "gehoord" lezen denk ik.
Over vasten praten is nog niet hetzelfde als laten zien dat je vast om door de mensen gezien te worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
WimA

Bericht door WimA »

JolandaOudshoorn schreef:Over vasten praten is nog niet hetzelfde als laten zien dat je vast om door de mensen gezien te worden.
De ervaring leert dat dat helaas maar al te vaak wel zo is. Vandaar ook de - m.i. terechte - angst voor het activisme in deze.
helma

Bericht door helma »

Dan moeten we ook maar niet meer over bidden praten, want dat moet ook in het verborgene.

In alle onze godsdienstige verrichtingen zit zonde. Of het nu activisme heet of zelfbedoeling of ongeloof of noem maar op.
Dat betekent niet dat je het dan maar moet nalaten uit angst dat er dus een zondig element is zit.
Het besef hiervan leidt juist tot diepere verootmoediging en het vluchten tot Christus om vergeving.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

WimA schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Over vasten praten is nog niet hetzelfde als laten zien dat je vast om door de mensen gezien te worden.
De ervaring leert dat dat helaas maar al te vaak wel zo is. Vandaar ook de - m.i. terechte - angst voor het activisme in deze.
Dat leert de ervaring helemaal niet want jij ziet de mensen niet die vasten en er niet over praten.
En een oproep tot vasten en bidden is voluit bijbels. Met het woord activisme kun je alles doodslaan. Als je morgen naar de kerk gaat is dat een activiteit. Plak het etiket activisme er op en je kunt de kerk afschaffen. Laten we nu toch niet alles afschieten omdat we het niet gewend zijn.
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:Dan moeten we ook maar niet meer over bidden praten, want dat moet ook in het verborgene.
Dat is wat te kort door de bocht, bidden is een plicht, vasten niet.

Zie b.v. link

Helma schreef:In alle onze godsdienstige verrichtingen zit zonde. Of het nu activisme heet of zelfbedoeling of ongeloof of noem maar op.
Dat betekent niet dat je het dan maar moet nalaten uit angst dat er dus een zondig element is zit.
Het besef hiervan leidt juist tot diepere verootmoediging en het vluchten tot Christus om vergeving.
Dat klopt, maar dat is niet mijn bezwaar, het gaat mij hier niet om het verrichten maar om de oproep ertoe.
Curatorium

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Curatorium »

Bij de EO reageerden een aantal buitenstaanders op dit rapport: http://www.eo.nl/radio5/programmas/deze ... 2206791b6/
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Bij de EO reageerden een aantal buitenstaanders op dit rapport: http://www.eo.nl/radio5/programmas/deze ... 2206791b6/
Dit is het resultaat als een spruitjesboer over computertechniek praat.
Het vergroot alleen maar de verwarring.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 okt 2013, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:Bij de EO reageerden een aantal buitenstaanders op dit rapport: http://www.eo.nl/radio5/programmas/deze ... 2206791b6/
Volgens mij hoort deze posting in een ander topic; het gaat niet over de SGP maar over GG.
Verder zou het mij niet verbazen dat binnen een jaar of 10 het ledental dramatisch gedaald is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Volgens mij hoort deze posting in een ander topic; het gaat niet over de SGP maar over GG.
Verder zou het mij niet verbazen dat binnen een jaar of 10 het ledental dramatisch gedaald is.
Ik kopieer dit bericht maar even uit het SGP-topic, omdat ik er vragen over heb.
1. Bedoel je met je laatste zin de GG of de SGP?
2. Als je de GG bedoelt, waar baseer je je stelling op?
3. Als je de GG bedoelt, wat moet er dan concreet gebeuren om dat onheil te keren?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij hoort deze posting in een ander topic; het gaat niet over de SGP maar over GG.
Ik kopieer dit bericht maar even uit het SGP-topic, omdat ik er vragen over heb.
3. Als je de GG bedoelt, wat moet er dan concreet gebeuren om dat onheil te keren?
1. De GG; politiek bemoei ik me zelden of nooit mee.

2. Het is geen stelling, maar meer een gedachte van mij; gebaseerd op wat ik om me heen zie en lees. Namelijk, dat jongeren veel bewuster belijdenis doen; merk op, dat dit ook ter synode is opgemerkt door ds. De Wit. De keerzijde hiervan is, dat andere jongeren dat bewust niet doen. Die groep jongeren zal vertrekken; hetzij naar een ander kerkverband, hetzij volledig breken met het geloof. Die trend zie je langzamerhand opkomen en zich verbreden.
Verder zie je ook een (opkomende?) trend dat ouderen (rond de 40-jaar) bewuster in hun kerkelijke gemeente en in het geloof staan; terwijl anderen in die leeftijdscategorie vertrekken.
Het vanzelfsprekend lid zijn of worden van hetzelfde kerkverband als de ouders verdwijnt langzaam maar zeker.

3. Zeg het maar. Terug naar de situatie van (zeg) 50 jaar geleden is niet mogelijk. De individualisering lijkt mij onomkeerbaar.
Dodo

Bericht door Dodo »

In Bodegraven organiseert de GG regelmatig avonden waarvoor jongeren die afhaken of dreigen af te haken, uitgenodigd worden. Met hen wordt het gesprek aangegaan.
Doen meer gemeenten dat? Het lijkt me een heel goede manier om in gesprek te blijven, en wie weet wat het nog uitwerkt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Volgens mij hoort deze posting in een ander topic; het gaat niet over de SGP maar over GG.
De plaats hier lijkt me ook niet zo logisch.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
1. De GG; politiek bemoei ik me zelden of nooit mee.

2. Het is geen stelling, maar meer een gedachte van mij; gebaseerd op wat ik om me heen zie en lees. Namelijk, dat jongeren veel bewuster belijdenis doen; merk op, dat dit ook ter synode is opgemerkt door ds. De Wit. De keerzijde hiervan is, dat andere jongeren dat bewust niet doen. Die groep jongeren zal vertrekken; hetzij naar een ander kerkverband, hetzij volledig breken met het geloof. Die trend zie je langzamerhand opkomen en zich verbreden.
Verder zie je ook een (opkomende?) trend dat ouderen (rond de 40-jaar) bewuster in hun kerkelijke gemeente en in het geloof staan; terwijl anderen in die leeftijdscategorie vertrekken.
Het vanzelfsprekend lid zijn of worden van hetzelfde kerkverband als de ouders verdwijnt langzaam maar zeker.

3. Zeg het maar. Terug naar de situatie van (zeg) 50 jaar geleden is niet mogelijk. De individualisering lijkt mij onomkeerbaar.
Ik herken punt 2.
Wat punt 3 betreft, en dat geldt alle kerken van gereformeerd belijden, moet elke vorm van zelfgenoegzaamheid bij ambtsdragers verdwijnen. (In de trant van: Ik ben wél de dominee, dus...) Enerzijds geen vernieuwingen zoeken om mensen bij de kerk te houden; het verleden leert dat dat tot mislukken gedoemd is. Anderzijds wel proberen elke vorm van verantwoorde aansluiting te zoeken tijdens de prediking, de catechese, het verenigingsleven, en nieuwe initiatieven. Niet vasthouden aan oude kaders. Taalgebruik moet soms echt anders: niet populair, sober, eenvoudig, ronde Hollandse woorden, geen mysterieuze kanseltaal (met bijbehorende stem), etc. Ook de afhakers moeten merken: die dominee weet waar ik ongeveer zit (figuurlijk).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie