Sterker nog: als het wel een vriendelijk boek is en er tegen de in zo'n boek vermelde kritiek niets in te brengen is, ook dan is er een oplossing: gewoon niet recenseren in de Saambinder. Betreft hier: Rechtvaardigmaking van ds. C. Harinck. Als je dat ziet gebeuren, kan ik me voorstellen dat het bij sommige mensen een beetje begint te kriebelen. Niet uit haat tegen de Ger. Gem., maar uit haat tegen bepaalde manieren van doen. Laten we dat aub scheiden. De GG is me lief, maar bepaalde handelswijzen niet echt...Erasmiaan schreef:Helaas was de liefde in hun boeken vaak ook ver te zoeken. Als die er wat meer in was geweest, was er misschien nog wel op een andere manier op gereageerd.jakobmarin schreef:Als we aannemen dat mensen als Johan Blauwendraad en Klaas vd Zwaag in liefde hun kritiek hebben geuit, zie ik vanuit de GerGem weinig liefde in het omgaan met deze kritiek.Zeemeeuw schreef:Ds. Van Ruitenburg sprak de synode toe namens de Noord Amerikaanse gemeenten en noemde verbondenheid in leer, leven en liefde. Regelmatig mis ik die verbondenheid in postings op dit forum. Die hebben soms een flink afbraakgehalte en getuigen meer van kritiek op de leer en het leven zoals dat binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt voorgestaan dan van instemming. De haat spat er soms vanaf. Tenminste zo komt het op mij over, maar ik hoop dat ik het mis heb.
Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013
-
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013
En als het niet ter recensie wordt aangeboden...?
Erasmiaan schreef:En als het niet ter recensie wordt aangeboden...?
Kom nou... Er zullen best meer boeken zijn die niet ter recensie worden aangeboden maar vanwege het belang van de inhoud toch gerecenseerd worden.
Geen idee, ik vermoed van niet.Wilhelm schreef:Erasmiaan schreef:En als het niet ter recensie wordt aangeboden...?
Kom nou... Er zullen best meer boeken zijn die niet ter recensie worden aangeboden maar vanwege het belang van de inhoud toch gerecenseerd worden.
Lijkt me juist helemaal niet vreemd om dan niet te recenseren. Het zou een hoop discussie veroorzaken tussen de flanken waar helemaal niemand iets mee op schiet. Ik denk dat het sommige mensen irriteert dat bepaalde discussies uit de weg worden gegaan binnen de GG. Vindt ik juist goed, scheelt een hoop discussie waar iedereen alleen maar kouder van wordt. Bovendien worden die boeken toch wel gelezen en hebben ze ook hun invloed, ook al gaat dat zeer geleidelijk. In 'De toeleidende weg' waarschuwt C. Harinck tegen de prediking van bijvoorbeeld 'Gods deugden billijken boven eigen behoud' als maatstaf van de ware bevinding in het stuk van de ellendekennis. Ik moet zeggen dat ik dat (gelukkig) de laatste jaren nauwelijks meer hoor binnen de GG. Ook bij de rechterflank is dat sterk minder geworden.GGBeroopingswerk schreef:Sterker nog: als het wel een vriendelijk boek is en er tegen de in zo'n boek vermelde kritiek niets in te brengen is, ook dan is er een oplossing: gewoon niet recenseren in de Saambinder. Betreft hier: Rechtvaardigmaking van ds. C. Harinck. Als je dat ziet gebeuren, kan ik me voorstellen dat het bij sommige mensen een beetje begint te kriebelen. Niet uit haat tegen de Ger. Gem., maar uit haat tegen bepaalde manieren van doen. Laten we dat aub scheiden. De GG is me lief, maar bepaalde handelswijzen niet echt...
Laatst gewijzigd door peterf op 25 sep 2013, 15:33, 5 keer totaal gewijzigd.
-
Betreffende de theologie van de HSV-Jongerenbijbel: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/207 ... renbijbel/
Regel is dat boeken die niet ter recensie worden aangeboden, niet in De Saambinder worden gerecenseerd of aangekondigd. Aldus een mededeling van de hoofdredacteur tijdens de synodevergadering van vorige week.
Ja, wie hier iets op durft te zeggen wordt waarschijnlijk beticht van haat tegen de Ger Gem. Dat risico neem ik dan maar. Ik vind het choquerend om te lezen dat een synode met grote woorden iets veroordeeld waar ze nog kennis van heeft kunnen nemen. Dan wordt het heel moeilijk nog enig respect op te brengen. Ik hoop dan ook dat men snel duidelijk zal maken hoe dit heeft kunnen gebeuren.jan34willem schreef:Betreffende de theologie van de HSV-Jongerenbijbel: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/207 ... renbijbel/
ik weet niet wat je precies wilt zeggen. Zoals het er nu staat ben ik het er mee eens, maar dat werd volgens mij toch al niet gepreekt. Wat wel gepreekt moet worden en waar ds. Harinck hopenlijk geen tegenstander van is, is dat in de ware schulderkenning, God God wordt gelaten. Dus: ik heb die straf echt verdiend, U heeft het recht (Gods deugden!) als u me voor eeuwig voorbij gaat. Iemand wordt dan helwaardig (maar niet met verwaarlozing van zijn eigen behoud, dat is onschriftuurlijk).peterf schreef:Lijkt me juist helemaal niet vreemd om dan niet te recenseren. Het zou een hoop discussie veroorzaken tussen de flanken waar helemaal niemand iets mee op schiet. Ik denk dat het sommige mensen irriteert dat bepaalde discussies uit de weg worden gegaan binnen de GG. Vindt ik juist goed, scheelt een hoop discussie waar iedereen alleen maar kouder van wordt. Bovendien worden die boeken toch wel gelezen en hebben ze ook hun invloed, ook al gaat dat zeer geleidelijk. In 'De toeleidende weg' waarschuwt C. Harinck tegen de prediking van bijvoorbeeld 'Gods deugden billijken boven eigen behoud' als maatstaf van de ware bevinding in het stuk van de ellendekennis. Ik moet zeggen dat ik dat (gelukkig) de laatste jaren nauwelijks meer hoor binnen de GG. Ook bij de rechterflank is dat sterk minder geworden.GGBeroopingswerk schreef:Sterker nog: als het wel een vriendelijk boek is en er tegen de in zo'n boek vermelde kritiek niets in te brengen is, ook dan is er een oplossing: gewoon niet recenseren in de Saambinder. Betreft hier: Rechtvaardigmaking van ds. C. Harinck. Als je dat ziet gebeuren, kan ik me voorstellen dat het bij sommige mensen een beetje begint te kriebelen. Niet uit haat tegen de Ger. Gem., maar uit haat tegen bepaalde manieren van doen. Laten we dat aub scheiden. De GG is me lief, maar bepaalde handelswijzen niet echt...
Ik ben het met je eens en zo bedoel ik het inderdaad, maar dat laatste werd in het verleden wel degelijk gepreekt/geschreven binnen de GG. Ik heb het meermaals gelezen/gehoord.Erasmiaan schreef:ik weet niet wat je precies wilt zeggen. Zoals het er nu staat ben ik het er mee eens, maar dat werd volgens mij toch al niet gepreekt. Wat wel gepreekt moet worden en waar ds. Harinck hopenlijk geen tegenstander van is, is dat in de ware schulderkenning, God God wordt gelaten. Dus: ik heb die straf echt verdiend, U heeft het recht (Gods deugden!) als u me voor eeuwig voorbij gaat. Iemand wordt dan helwaardig (maar niet met verwaarlozing van zijn eigen behoud, dat is onschriftuurlijk).
Klopt.Zeemeeuw schreef:Regel is dat boeken die niet ter recensie worden aangeboden, niet in De Saambinder worden gerecenseerd of aangekondigd. Aldus een mededeling van de hoofdredacteur tijdens de synodevergadering van vorige week.
Bovendien staat het iedereen vrij om zelf boekrecensies in te sturen.
Het bizarre is, dat als Kole iets roept, wordt dat onmiddellijk als zoete koek geslikt (overigens opmerkelijk, dat Refoweb geen reacties toestaat...).
Terwijl als de afgevaardigden van de synode iets zeggen, wordt dat in ieder geval met wantrouwen bekeken.
Ik begin inderdaad steeds meer naar het standpunt van Erasmiaan en Zeemeeuw te neigen.
Terwijl als de afgevaardigden van de synode iets zeggen, wordt dat in ieder geval met wantrouwen bekeken.
Ik begin inderdaad steeds meer naar het standpunt van Erasmiaan en Zeemeeuw te neigen.
Maar hoe legitiem zijn een deel van de vragen van Jan34willem? Drs. Kole beschrijft vrij helder hoe de publicatie bekend gemaakt is. Schijnbaar heeft de synode zich gebaseerd op het boek Jona. Ik vraag me ook nog steeds af wat de synode bedoelde met de 'theologie van de jongerenbijbel'. Het is (mij) niet duidelijk.Tiberius schreef:@Jongere: deze bijvoorbeeld.Ditbenik schreef:Ja, wie hier iets op durft te zeggen wordt waarschijnlijk beticht van haat tegen de Ger Gem. Dat risico neem ik dan maar. Ik vind het choquerend om te lezen dat een synode met grote woorden iets veroordeeld waar ze nog kennis van heeft kunnen nemen. Dan wordt het heel moeilijk nog enig respect op te brengen. Ik hoop dan ook dat men snel duidelijk zal maken hoe dit heeft kunnen gebeuren.jan34willem schreef:Betreffende de theologie van de HSV-Jongerenbijbel: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/207 ... renbijbel/
En andere postings van deze mijnheer.
Tiberius schreef: (overigens opmerkelijk, dat Refoweb geen reacties toestaat...).
Als de GBS er iets over zegt mag je ook niet reageren, ik denk dat ze gewoon geen ellenlange welles-nietes reacties willen
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/207 ... vertaling/
Mister schreef:[Schijnbaar heeft de synode zich gebaseerd op het boek Jona. Ik vraag me ook nog steeds af wat de synode bedoelde met de 'theologie van de jongerenbijbel'. Het is (mij) niet duidelijk.
Mij ook niet.
En als ik het antwoord van dhr. Kole lees, dan schrik ik ook... als het waar is wat hij schrijft, is de veroordeling door de synode gegrond op niets.