De bijbelse gewoonte om te loten verdient eerherstel bij de vervulling van vacatures in kerkenraden en besturen. Die stelling poneert Johan Polder bij zijn proefschrift.
Dr. Johan Polder, econoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
„Mee eens. Waarom loten? De stelling is niet gebaseerd op praktijkervaringen. Zeker niet in mijn eigen gemeente. Er zijn twee overwegingen. De eerste is theoretisch van aard en sluit aan bij het ”prisoner's dilemma”. Wanneer een kleine groep personen –bijvoorbeeld een kerkenraad– gaat stemmen, kan de situatie ontstaan, zeker bij herhaald stemmen, dat mensen gaan anticiperen op het veronderstelde stemgedrag van anderen. Het ”prisoner's dilemma” toont aan dat in die situatie de stemming een onbedoelde uitkomst kan krijgen, waardoor de uitkomst voor iedereen onbevredigend is.
De tweede overweging is principieel van aard en sluit aan bij onze afhankelijkheid ten opzichte van de godsregering. We kunnen onze beleden afhankelijkheid in praktijk brengen door onze invloed daadwerkelijk uit handen te geven. Woord en daad. De stelling moet goed worden gelezen. Voor deze gelegenheid zet ik een streepje onder „bijbelse” en „eerherstel.” Ik bepleit geen loterij. Geen oppervlakkigheid. De religieuze context is essentieel. Het gebed om de leiding van de Heere staat centraal. Evenmin wordt bedoeld om altijd en overal te loten, maar om aspecten daarvan een plaats te geven. Zo zou een kerkenraad via loting een tweetal kunnen stellen, dat daarna tijdens een ledenvergadering in stemming wordt gebracht. Daarbij zou aan de groslijst waarbinnen wordt geloot eventueel ook een aantal randvoorwaarden kunnen worden opgelegd. Zoals de voorwaarde dat een predikant zoveel jaar in zijn huidige gemeente moet staan. De stelling is bedoeld in de geest van de Dordtse Kerkorde, die getuigt van nuchterheid, realiteitszin en bestuurlijke frisheid. Bijvoorbeeld door de zittingstermijn van ambtsdragers aan een maximum te binden. Loten kan een bijdrage leveren aan bestuurlijke frisheid. „En zij wierpen hun loten, en het lot viel op Matthias, en hij werd met algemene toestemming tot de elf apostelen gekozen.”
Prof. dr. W. van 't Spijker, emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis
„Niet mee eens. Door het lot wordt de verantwoordelijkheid van de mens weggenomen. Elk gemeentelid wordt opgeroepen zijn inzichten in de gemeente kenbaar te maken. God geeft het lot slechts in bijzondere gevallen. Alleen dan zou het een oplossing kunnen zijn. We kennen het voorbeeld van Matthias. Overigens werden in de nieuwtestamentische gemeente de gelovigen ingeschakeld.
Het lot is zeker geen „bijbelse gewoonte” geweest. Op diverse plaatsen in het Nieuwe Testament staat immers dat de gemeente ambtsdragers koos, soms op voorstel van de apostelen. Ook is het werpen van het lot in de gereformeerde traditie een misbruik maken van het geloof in de voorzienigheid Gods.
Mijn belangrijkste bezwaar tegen deze stelling is: God geeft aan degene die Hij roept gaven. Vervolgens is het de taak van de gemeente om die gaven te herkennen. Het werpen van het lot brengt ons op de weg van het uitschakelen van de verantwoordelijkheden. Als je eenmaal die weg opgaat, heb je tekortgedaan aan het feit dat de gave van de herkenning ook een gave is van de Geest.
De stelling lijkt uit te gaan van een helaas soms concrete situatie dat de gemeente is verdeeld in partijschappen, die dan in de kerkenraad vertegenwoordigd zouden moeten zijn. Ieder kiest dan zijn eigen partij, zo van: Dat is mijn man. Die idee moet uit de gemeente worden uitgebannen. Het is een denken van onderaf, dat verschilt van het denken van bovenaf: een ambtsdrager vertegenwoordigt niet een groep of een partij in de gemeente, maar wordt in het 'tegenover' ten opzichte van de gemeente gesteld en treedt als zodanig op namens God. Periodiek aftreden van kerkenraadsleden is een gezond gereformeerd principe, door de synode van Middelburg 1581 beaamd.”
Bron: http://www.refdag.nl/oud/for/011018for03.html
Beroepingswerk discussie
-
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Re: Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Chrisje72 schreef:Hand 1,26
En zij wierpen hun loten en het lot viel op Matthias; en hij werd met instemming van allen aan de elf apostelen toegevoegd.
Dit lijkt me nog het meest relevant in deze discussie.
Hoewel het meer lijkt op de stemmingsvergadering dan dat door het werpen van een lot een gemeente wordt toegewezen (wat in de Bijbel helemaal niet op die manier gebeurde, daar werden volgens mij plaatselijke mannen opgeleid)
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
Re: Beroepingswerk discussie
@johannus 3:16:
Het tweede gedeelte gaat erover dat de gelovigen werden ingeschakeld, en dat klopt, maar als nu iemand beleid ongelovig (onbekeerd) te zijn, mag die dan wel stemmen op een ambtsdrager? Dat is toch net zo goed een soort "lot werpen" dan?
Het tweede gedeelte gaat erover dat de gelovigen werden ingeschakeld, en dat klopt, maar als nu iemand beleid ongelovig (onbekeerd) te zijn, mag die dan wel stemmen op een ambtsdrager? Dat is toch net zo goed een soort "lot werpen" dan?
Re: Beroepingswerk discussie
Huh?helma schreef:Chrisje72 schreef:Hand 1,26
En zij wierpen hun loten en het lot viel op Matthias; en hij werd met instemming van allen aan de elf apostelen toegevoegd.
Dit lijkt me nog het meest relevant in deze discussie.
Hoewel het meer lijkt op de stemmingsvergadering dan dat door het werpen van een lot een gemeente wordt toegewezen (wat in de Bijbel helemaal niet op die manier gebeurde, daar werden volgens mij plaatselijke mannen opgeleid)
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Beroepingswerk discussie
Hoezo niet? Onderbouwing? De discipelen bidden nog wel.helma schreef:Chrisje72 schreef:Hand 1,26
En zij wierpen hun loten en het lot viel op Matthias; en hij werd met instemming van allen aan de elf apostelen toegevoegd.
Dit lijkt me nog het meest relevant in deze discussie.
Hoewel het meer lijkt op de stemmingsvergadering dan dat door het werpen van een lot een gemeente wordt toegewezen (wat in de Bijbel helemaal niet op die manier gebeurde, daar werden volgens mij plaatselijke mannen opgeleid)
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Beroepingswerk discussie
Ze hadden overhaast een nieuwe discipel gekozen, maar hadden op God moeten wachten; die had Paulus als 12e apostel bestemd.Johann Gottfried Walther schreef:Hoezo niet? Onderbouwing? De discipelen bidden nog wel.helma schreef:
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
Ik vond het zelf ook een lastige uitleg; de discipelen werpen biddend het lot (nadat ze al dagen volhardend gebeden hadden) en ze nemen Matthias met algemene goedkeuring van alle elf aan.
Maar de ds zei dat je verder in de Bijbel niets meer leest van deze Matthias. En dat de discipelen hadden moeten wachten op God.
Re: Beroepingswerk discussie
Deze uitleg heb ik ook wel gehoord, maar vond het ook een vreemde conclusie. Matthew Henry dacht trouwens dat Paulus in de plaats van Jacobus apostel geworden is:helma schreef:Ze hadden overhaast een nieuwe discipel gekozen, maar hadden op God moeten wachten; die had Paulus als 12e apostel bestemd.Johann Gottfried Walther schreef:Hoezo niet? Onderbouwing? De discipelen bidden nog wel.helma schreef:
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
Ik vond het zelf ook een lastige uitleg; de discipelen werpen biddend het lot (nadat ze al dagen volhardend gebeden hadden) en ze nemen Matthias met algemene goedkeuring van alle elf aan.
Maar de ds zei dat je verder in de Bijbel niets meer leest van deze Matthias. En dat de discipelen hadden moeten wachten op God.
The doubt was determined by lot (v. 26), which is an appeal to God, and lawful to be used for determining matters not otherwise determinable, provided it be done in a solemn religious manner, and with prayer, the prayer of faith; for the lot is cast into the lap, but the whole disposal thereof is of the Lord, Prov. 16:33 . Matthias was not ordained by the imposition of hands, as presbyters were, for he was chosen by lot, which was the act of God; and therefore, as he must be baptized, so he must be ordained, by the Holy Ghost, as they all were not many days after. Thus the number of the apostles was made up, as afterwards, when James, another of the twelve, was martyred, Paul was made an apostle.
-
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Re: Beroepingswerk discussie
Ik heb hier ook een keer een preek over gehoord. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat het te maken zou hebben gehad met het 'ongepaste' optreden van Petrus.helma schreef:Ze hadden overhaast een nieuwe discipel gekozen, maar hadden op God moeten wachten; die had Paulus als 12e apostel bestemd.Johann Gottfried Walther schreef:Hoezo niet? Onderbouwing? De discipelen bidden nog wel.helma schreef:
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
Ik vond het zelf ook een lastige uitleg; de discipelen werpen biddend het lot (nadat ze al dagen volhardend gebeden hadden) en ze nemen Matthias met algemene goedkeuring van alle elf aan.
Maar de ds zei dat je verder in de Bijbel niets meer leest van deze Matthias. En dat de discipelen hadden moeten wachten op God.
In Handelingen 1:15 lees je:
En in dezelve dagen stond Petrus op in het midden der discipelen, en sprak (er was nu een schare bijeen van omtrent honderd en twintig personen)
en in Handelingen 2:14 lees je:
Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.
Re: Beroepingswerk discussie
waarom was dit ongepast?Johannes 3:16 schreef:Ik heb hier ook een keer een preek over gehoord. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat het te maken zou hebben gehad met het 'ongepaste' optreden van Petrus.helma schreef:Ze hadden overhaast een nieuwe discipel gekozen, maar hadden op God moeten wachten; die had Paulus als 12e apostel bestemd.Johann Gottfried Walther schreef:Hoezo niet? Onderbouwing? De discipelen bidden nog wel.helma schreef:
En juist van Matthias hoorde ik pas in een preek dat het niet in Gods weg was dat de discipelen hem erbij voegden.....
Ik vond het zelf ook een lastige uitleg; de discipelen werpen biddend het lot (nadat ze al dagen volhardend gebeden hadden) en ze nemen Matthias met algemene goedkeuring van alle elf aan.
Maar de ds zei dat je verder in de Bijbel niets meer leest van deze Matthias. En dat de discipelen hadden moeten wachten op God.
In Handelingen 1:15 lees je:
En in dezelve dagen stond Petrus op in het midden der discipelen, en sprak (er was nu een schare bijeen van omtrent honderd en twintig personen)
en in Handelingen 2:14 lees je:
Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.
Re: Beroepingswerk discussie
Een ding in het beroepingswerk van de GG vind ik heel gek.
Ds. Bredeweg is nu ongeveer een jaar en een week beroepbaar. In dat jaar heeft hij nog maar voor één beroep bedankt en heeft hij één keer op tweetal gestaan, en is niet gekozen.
Nu heeft hij plotseling vijf beroepen, en staat nog een keer op tweetal.
Hoe komt dat zo plotseling?
Past hij zijn preken aan?
Of hebben gemeenten hem 'ontdekt'?
Ds. Bredeweg is nu ongeveer een jaar en een week beroepbaar. In dat jaar heeft hij nog maar voor één beroep bedankt en heeft hij één keer op tweetal gestaan, en is niet gekozen.
Nu heeft hij plotseling vijf beroepen, en staat nog een keer op tweetal.
Hoe komt dat zo plotseling?
Past hij zijn preken aan?
Of hebben gemeenten hem 'ontdekt'?
Re: Beroepingswerk discussie
Het is niet 'gek'. Opvallend wel.Forummer schreef:Een ding in het beroepingswerk van de GG vind ik heel gek.
Ds. Bredeweg is nu ongeveer een jaar en een week beroepbaar. In dat jaar heeft hij nog maar voor één beroep bedankt en heeft hij één keer op tweetal gestaan, en is niet gekozen.
Nu heeft hij plotseling vijf beroepen, en staat nog een keer op tweetal.
Hoe komt dat zo plotseling?
Past hij zijn preken aan?
Of hebben gemeenten hem 'ontdekt'?
En hij heeft niet 'voor één beroep bedankt', maar hij is 'tot nu toe éénmaal beroepen'.
Re: Beroepingswerk discussie
Oke, sorry meneer R.refo schreef:Het is niet 'gek'. Opvallend wel.Forummer schreef:Een ding in het beroepingswerk van de GG vind ik heel gek.
Ds. Bredeweg is nu ongeveer een jaar en een week beroepbaar. In dat jaar heeft hij nog maar voor één beroep bedankt en heeft hij één keer op tweetal gestaan, en is niet gekozen.
Nu heeft hij plotseling vijf beroepen, en staat nog een keer op tweetal.
Hoe komt dat zo plotseling?
Past hij zijn preken aan?
Of hebben gemeenten hem 'ontdekt'?
En hij heeft niet 'voor één beroep bedankt', maar hij is 'tot nu toe éénmaal beroepen'.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag
Re: Beroepingswerk discussie
Er is in de GG soms wat kopieergedrag te zien in het beroepingswerk.Forummer schreef:Een ding in het beroepingswerk van de GG vind ik heel gek.
Ds. Bredeweg is nu ongeveer een jaar en een week beroepbaar. In dat jaar heeft hij nog maar voor één beroep bedankt en heeft hij één keer op tweetal gestaan, en is niet gekozen.
Nu heeft hij plotseling vijf beroepen, en staat nog een keer op tweetal.
Hoe komt dat zo plotseling?
Past hij zijn preken aan?
Of hebben gemeenten hem 'ontdekt'?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Beroepingswerk discussie
Op zich heb ik niets tegen rotonde-discussies hoor (anders zou ik niet op Refoforum moeten zitten).
Maar kan er geen limiet worden gesteld aan hoe snel sommige discussies weer opnieuw gevoerd worden? Anders vindt hier straks elke week opnieuw dezelfde discussie plaats. Zeker als trouwe forummers weer vooraan staan om hun steentje bij te dragen aan de vermoeiende discussie.
Of nee, laat ik het anders formuleren:


Maar kan er geen limiet worden gesteld aan hoe snel sommige discussies weer opnieuw gevoerd worden? Anders vindt hier straks elke week opnieuw dezelfde discussie plaats. Zeker als trouwe forummers weer vooraan staan om hun steentje bij te dragen aan de vermoeiende discussie.
Of nee, laat ik het anders formuleren:


Re: Beroepingswerk discussie
Hahaha, absoluut waar, al wordt dit vurig ontkend door sommige forummers, vooral wanneer het gaat om het beroepingswerk onder de wat links-geörienteerde gemeenten. (Sorry, Jongerehuisman schreef: Er is in de GG soms wat kopieergedrag te zien in het beroepingswerk.
