Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Dodo

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik maak regelmatig deze:
pasta (voor vier personen 350 gr of wat minder)
gekookte broccoli
drie tomaten in stukjes
een heleboel verse peterselie
een pakje kookroom met twee lepels mayonaise erdoor geklopt
gerookte kipfilet in stukjes gesneden.

Op kamertemperatuur vind ik het lekkerder dan uit de koelkast.
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:Ik vind koude pasta gruwelijk. We werden onlangs uitgenodigd om te blijven eten, ik heb uit beleefdheid een klein bordje naar binnen gewerkt.
Ik vind het in dezelfde categorie vallen als koude soep.
Op het verjaardagsfeestje van onze dochter had ik 2 hartige taarten gemaakt, lauwwarm geserveerd, omdat ik ze vlak voor hun komst pas had kunnen bakken. De meiden vonden dit lekkerder dan als ie koud is, zeiden ze.
En dat geloof ik direct, er zitten eieren in en niet iedereen vindt dat gestolde/gebakken koude ei lekker.
Tsja... smaken verschillen. Mij kan je blij maken met pastasalade, koude soep of een koude hartige taart :super
Maar wat lust jij niet Jolanda? Of ben jij een alleseter? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:Ik vind koude pasta gruwelijk. We werden onlangs uitgenodigd om te blijven eten, ik heb uit beleefdheid een klein bordje naar binnen gewerkt.
Ik vind het in dezelfde categorie vallen als koude soep.
Op het verjaardagsfeestje van onze dochter had ik 2 hartige taarten gemaakt, lauwwarm geserveerd, omdat ik ze vlak voor hun komst pas had kunnen bakken. De meiden vonden dit lekkerder dan als ie koud is, zeiden ze.
En dat geloof ik direct, er zitten eieren in en niet iedereen vindt dat gestolde/gebakken koude ei lekker.
Tsja... smaken verschillen. Mij kan je blij maken met pastasalade, koude soep of een koude hartige taart :super
Maar wat lust jij niet Jolanda? Of ben jij een alleseter? :)
Eigenlijk wel, ja. Kan niet iets bedenken wat ik niet lust. :yahoo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:
Zita schreef:Om onduidelijke redenen gaat er bij dit barre weer gebarbecued worden. Ondergetekende mag o.a. voor een salade zorgen, en ik dacht zelf aan een pastasalade. Internet staat vol met recepten, maar heeft iemand hier een favoriete? Het is wel aardig als er geen schreeuwend dure ingrediënten in moeten, want het gezelschap bestaat uit ruim veertig man.
Die van Helma is lekker, deze ook:

pasta (schelpjes ofzo, maar kan ook gewoon macaroni zijn)
stukjes perzik, gerookte kipreepjes of blokjes (uitgebakken spekblokjes kan ook of ham maar dat is wat flauw), feta, cashewnoten, rucolasla

(hoeveelheden van elk naar eigen smaak)
Ziet er lekker uit, op de fêta na, kun je daar ook oude kaas voor in plaats doen ofzo?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:
MarthaMartha schreef:
Zita schreef:Om onduidelijke redenen gaat er bij dit barre weer gebarbecued worden. Ondergetekende mag o.a. voor een salade zorgen, en ik dacht zelf aan een pastasalade. Internet staat vol met recepten, maar heeft iemand hier een favoriete? Het is wel aardig als er geen schreeuwend dure ingrediënten in moeten, want het gezelschap bestaat uit ruim veertig man.
Die van Helma is lekker, deze ook:

pasta (schelpjes ofzo, maar kan ook gewoon macaroni zijn)
stukjes perzik, gerookte kipreepjes of blokjes (uitgebakken spekblokjes kan ook of ham maar dat is wat flauw), feta, cashewnoten, rucolasla

(hoeveelheden van elk naar eigen smaak)
Ziet er lekker uit, op de fêta na, kun je daar ook oude kaas voor in plaats doen ofzo?
oude kaas lijkt me erg dominant worden, zou ik eerder voor een jonge kaas gaan denk ik: gewoon proberen
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dodo

Bericht door Dodo »

Feta heeft bijna geen smaak, en het wordt vaak gebruikt in salades. Dat gaat prima. Jonge kaas doe ik zelf ook wel eens inderdaad.
Pas heb ik ook mozzarella gebruikt, maar dat smaakt helemaal nergens naar dus die laat ik nu maar links liggen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het wordt als volgt (met dank voor de suggesties):
pasta
spekjes
olijven
rucola
paprika
zongedroogde tomaatjes
lente-uitjes
rode pesto
yoghurtmayo
peper

Overigens, Mara, vind ik gazpacho 's zomers heerlijk. Pastasalade ook. Quiche vind ik lekkerder als 'ie warm of lauwwarm is. Ik lust vrijwel alles, alleen heb ik het niet zo op schaal- en schelpdieren en enge vissen (zalm en kabeljauw is geen probleem, maar van haring en paling gruw ik al).
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:Het wordt als volgt (met dank voor de suggesties):
pasta
spekjes
olijven
rucola
paprika
zongedroogde tomaatjes
lente-uitjes
rode pesto
yoghurtmayo
peper

Overigens, Mara, vind ik gazpacho 's zomers heerlijk. Pastasalade ook. Quiche vind ik lekkerder als 'ie warm of lauwwarm is. Ik lust vrijwel alles, alleen heb ik het niet zo op schaal- en schelpdieren en enge vissen (zalm en kabeljauw is geen probleem, maar van haring en paling gruw ik al).
Ik lust ook wel best veel (denk ik ;) ) maar ik mag niet alles hebben of niet alles bekomt mij even goed.
En ik merk dat je smaak in de loop van je leven verandert. Waar ik vroeger dol op was, laat ik nu staan, omdat het me niet meer smaakt, of er ooit een keer teveel van gegeten heb, of overgevoelig voor ben geworden.
Ik ben wel dol op koken en nieuwe recepten uitproberen. Gewoon van de simpelste ingrediënten.
Bijv snijboontjes, je kunt er mee variëren door ze op traditionele wijze door de molen te halen en te koken met een klontje boter, schepje suiker en gemalen nootmuskaat op te dienen.
Of in ruitjes snijden en er een heel of half blikje tomatenblokjes op sap doorheen te mengen
Of een klein potje witte boontjes er door te doen (blote baby's in het gras)
Of uitgebakken magere spekblokjes en dan een stamppotje ervan maken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:Het wordt als volgt (met dank voor de suggesties):
pasta
spekjes
olijven
rucola
paprika
zongedroogde tomaatjes
lente-uitjes
rode pesto
yoghurtmayo
peper

Ik lust ook wel best veel (denk ik ;) ) maar ik mag niet alles hebben of niet alles bekomt mij even goed.
En ik merk dat je smaak in de loop van je leven verandert. Waar ik vroeger dol op was, laat ik nu staan, omdat het me niet meer smaakt, of er ooit een keer teveel van gegeten heb, of overgevoelig voor ben geworden.
Tante at de pastasalade en zei: 'héééérlijk! Ik merk dat ik dat soort nieuwe smaken hoe langer hoe meer ga waarderen. Olijven, zongedroogde tomaten, echt smullen!' En ze schepte nog eens lekker wat satésaus over haar salade.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Dodo schreef:Feta heeft bijna geen smaak, en het wordt vaak gebruikt in salades. Dat gaat prima. Jonge kaas doe ik zelf ook wel eens inderdaad.
Pas heb ik ook mozzarella gebruikt, maar dat smaakt helemaal nergens naar dus die laat ik nu maar links liggen.
Feta heeft juist erg veel smaak (vind ik). Mozarella heeft inderdaad geen/weinig smaak maar voeg je vooral toe voor de romigheid en de structuur; als je het in een lekkere salade doet is het een lekkere toevoeging. Niet laten smelten want dan wordt het een grote draderige janboel (op de pizza kan het dan weer wel gesmolten).
Ik heb geen idee wat ik ga eten vanavond. Ik heb nog een spitskool en een pakje spekjes, maar de aardappels zijn op. Misschien toch maar aardappels halen straks? Door het weer van gisteren kreeg ik zin in stamppot, maar ja toen kon ik natuurlijk niet naar de supermarkt ;)
Mara

Bericht door Mara »

De aardappelen zijn best duur. Ik heb zelfs prijzen gezien van 6.25 per 5 kilo! Wij zijn hier niet erg van de pasta. Eén keer in de zoveel weken een lasagneschotel en nog veel minder vaak een tagliatelle met zalm gerecht.
Rijst staat vaker op het menu, persoonlijk vind ik dat je daar meer mee kunt variëren, droog, met allerlei sauzen, opgebakken.
Heel lekker vind ik dan de basmati rijst, een geurige aromatische korrel.
@Sirdanilot: maar dan heb je geen jus.
Heerlijk al die stamppotten. Kun je ook eindeloos mee variëren. :langue
Wel/geen creme fraiche erdoor, groentecombinaties door de aardappels stampen, lekker hoor. En supergezond.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:De aardappelen zijn best duur. Ik heb zelfs prijzen gezien van 6.25 per 5 kilo! Wij zijn hier niet erg van de pasta. Eén keer in de zoveel weken een lasagneschotel en nog veel minder vaak een tagliatelle met zalm gerecht.
Rijst staat vaker op het menu, persoonlijk vind ik dat je daar meer mee kunt variëren, droog, met allerlei sauzen, opgebakken.
Wel/geen creme fraiche erdoor, groentecombinaties door de aardappels stampen, lekker hoor. En supergezond.
Aardappels en uien zijn inderdaad historisch duur komende winter, zegt boerbroer. Handig dus om zo'n broer te hebben, al snapt hij niet dat een éénpersoonshuishouden niet echt gelukkig wordt van een zak met vijfentwintig kilo aardappels.
Vanavond kook ik maar es prei met ham en kaas en aardappelpuree. Ik zat te denken over een zongedroogd tomaatje door de prei.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:De aardappelen zijn best duur. Ik heb zelfs prijzen gezien van 6.25 per 5 kilo! Wij zijn hier niet erg van de pasta. Eén keer in de zoveel weken een lasagneschotel en nog veel minder vaak een tagliatelle met zalm gerecht.
Aardappels en uien zijn inderdaad historisch duur komende winter, zegt boerbroer. Handig dus om zo'n broer te hebben, al snapt hij niet dat een éénpersoonshuishouden niet echt gelukkig wordt van een zak met vijfentwintig kilo aardappels.
Vanavond kook ik maar es prei met ham en kaas en aardappelpuree. Ik zat te denken over een zongedroogd tomaatje door de prei.
Mijn ouders kochten vroeger een paar mud, die werden in een grote houten bak gestort en de hele winter aten wij probleemloos piepers. Als ik nu een zak van 5 kilo koop, moeten we opschieten anders zitten er al spruiten aan.
Nieuwe oogst staat er op de zak, en toch, dat begin van een nieuw leven? Ik bewaar de zak in de kelder, in het donker en koel dus.
Bij AH waren de Opperdoezers in de aanbieding, maar ja, die ogen he :sweat
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Mja het wordt toch maar iets anders.

Ik eet normaal gesproken erg veel pasta, en ook wel rijst of aardappelen. Bonen/linzen vind ik ook erg lekker (met spek en ui !), liefst zelf geweekt en gekookt en niet uit blik, al is dat laatste natuurlijk wel erg makkelijk en supersnel klaar. Als er mensen komen eten zijn pannenkoeken natuurlijk een goede optie, maar om één of andere reden zou ik nooit in mijn eentje pannenkoeken gaan eten. Dat zie ik toch als een soort 'gezelligheidsvoedsel'.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Gisteren hutspot vanwege Leidens ontzet.

Aardappels
Wortels
Uien

3 kwartier laten koken

Vandaag patat :yahoo
Laatst gewijzigd door Reiziger op 04 okt 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie