Gereformeerde gemeente Woudenberg
Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg
Naar wat ik vernomen heb van een gemeentelid in Amersfoort wil men er voorlopig niet aan, omdat GG Amersfoort dan flink leeg loopt. GG Amersfoort bestaat namelijk grofweg uit drie kernen (Amersfoort, Leusden, Woudenberg), waarbij de laatste / laatste twee dan waarschijnlijk beide in de nieuw te vormen GG Woudenberg uitkomen.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
-
Amersfoort heeft 1471 leden, behoorlijk massaal en bijna onmogelijk om een hechte gemeente te vormen met zoveel mensen. Dit zou je makkelijk kunnen splitsen, lijkt mij dan.
Maar dat hadden ze dan beter kunnen bedenken voordat het gebouw in Amersfoort aangeschaft werd, natuurlijk... Een beetje zuinigheid met nieuwe kerkgebouwen kan ook geen kwaad.
Hoewel het mij enorm verbaasd heeft dat Scherpenzeel wel koos voor uitbreiding. Een kleine zware gemeente in Woudenberg en een ruim perforatiebeleid had toch ook prima geweest.
Hoewel het mij enorm verbaasd heeft dat Scherpenzeel wel koos voor uitbreiding. Een kleine zware gemeente in Woudenberg en een ruim perforatiebeleid had toch ook prima geweest.
Die kolossale gebouwen verbazen me sowieso. Alsof kerken er vanuit gaan dat die geboortegroei maar door blijft zetten. Over tien jaar liggen de kaarten misschien wel heel anders. Dan zit je met die gebouwen die verder voor geen enkel andel doel geschikt zijn.DDD schreef:Maar dat hadden ze dan beter kunnen bedenken voordat het gebouw in Amersfoort aangeschaft werd, natuurlijk... Een beetje zuinigheid met nieuwe kerkgebouwen kan ook geen kwaad.
Euhm Freek,freek schreef:Die kolossale gebouwen verbazen me sowieso. Alsof kerken er vanuit gaan dat die geboortegroei maar door blijft zetten. Over tien jaar liggen de kaarten misschien wel heel anders. Dan zit je met die gebouwen die verder voor geen enkel andel doel geschikt zijn.DDD schreef:Maar dat hadden ze dan beter kunnen bedenken voordat het gebouw in Amersfoort aangeschaft werd, natuurlijk... Een beetje zuinigheid met nieuwe kerkgebouwen kan ook geen kwaad.
http://www.edescheconcertzaal.nl/ en http://www.noorderkerkede.nl/

Dat laatste is niet helemaal waar, zie o.a. hier...freek schreef:Die kolossale gebouwen verbazen me sowieso. Alsof kerken er vanuit gaan dat die geboortegroei maar door blijft zetten. Over tien jaar liggen de kaarten misschien wel heel anders. Dan zit je met die gebouwen die verder voor geen enkel andel doel geschikt zijn.DDD schreef:Maar dat hadden ze dan beter kunnen bedenken voordat het gebouw in Amersfoort aangeschaft werd, natuurlijk... Een beetje zuinigheid met nieuwe kerkgebouwen kan ook geen kwaad.
http://www.deheyzon.nl
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat is natuurlijk onzin. Alsof je als kerk moet kijken naar de demografische ontwikkeling... Dat spreekt niet van een groot geloof. Er kan een opwekking komen. Zelfs zo dat die mega kerken nog te klein zullen zijn.freek schreef:
Die kolossale gebouwen verbazen me sowieso. Alsof kerken er vanuit gaan dat die geboortegroei maar door blijft zetten. Over tien jaar liggen de kaarten misschien wel heel anders. Dan zit je met die gebouwen die verder voor geen enkel andel doel geschikt zijn.
Wilhelm schreef:Dat is natuurlijk onzin. Alsof je als kerk moet kijken naar de demografische ontwikkeling... Dat spreekt niet van een groot geloof. Er kan een opwekking komen. Zelfs zo dat die mega kerken nog te klein zullen zijn.freek schreef:
Die kolossale gebouwen verbazen me sowieso. Alsof kerken er vanuit gaan dat die geboortegroei maar door blijft zetten. Over tien jaar liggen de kaarten misschien wel heel anders. Dan zit je met die gebouwen die verder voor geen enkel andel doel geschikt zijn.

Als dat zo is, kun je ook nog altijd in de openlucht diensten houden, of in scholen die op zondag toch geen dienst doen....
Vind het ook zonde van het geld al die nieuwe gebouwen, uiterlijk mooi vertoon maar onnodig denk ik.
Vind het ook zonde van het geld al die nieuwe gebouwen, uiterlijk mooi vertoon maar onnodig denk ik.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin schreef:Als dat zo is, kun je ook nog altijd in de openlucht diensten houden, of in scholen die op zondag toch geen dienst doen....
Niet mee eens. We hebben zelf ook prachtige huizen; en als het voor de dienst van God gaat zou het wel wat minder kunnen?
Valt hier wel mee... hebben geen eigen huis, maar vindt zulke dingen ook heel niet belangrijk.
Ik val wel vaker buiten de boot vanwege een in andere mensen hun ogen bezien simpele levensstijl.
Vandaar mijn eerdere reactie.....,
Tja....en voor de dienst van God hoeft het er aan de buiten kant echt niet pico bello uit te zien.
Als je in een oude schuur samenkomt kan God daar ook bij je zijn in je hart
In je hart is Hij overal waar je gaat.
De Heere Jezus kwam in een stal op aarde
Ik val wel vaker buiten de boot vanwege een in andere mensen hun ogen bezien simpele levensstijl.

Tja....en voor de dienst van God hoeft het er aan de buiten kant echt niet pico bello uit te zien.
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
- Johann Gottfried Walther
Vind je dat de tabernakel/tempel ook maar onzin was?MoesTuin schreef:Valt hier wel mee... hebben geen eigen huis, maar vindt zulke dingen ook heel niet belangrijk.
Ik val wel vaker buiten de boot vanwege een in andere mensen hun ogen bezien simpele levensstijl.![]()
Het is wel zo dat het niet in de stenen en de pracht zit, maar een kerkgebouw lijkt mij niet verkeerd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
http://www.smulweb.nl/Haarlem/restauran ... /Jopenkerkhenriët schreef:Dat laatste is niet helemaal waar, zie o.a. hier...freek schreef:Die kolossale gebouwen verbazen me sowieso. Alsof kerken er vanuit gaan dat die geboortegroei maar door blijft zetten. Over tien jaar liggen de kaarten misschien wel heel anders. Dan zit je met die gebouwen die verder voor geen enkel andel doel geschikt zijn.DDD schreef:Maar dat hadden ze dan beter kunnen bedenken voordat het gebouw in Amersfoort aangeschaft werd, natuurlijk... Een beetje zuinigheid met nieuwe kerkgebouwen kan ook geen kwaad.
http://www.deheyzon.nl
http://www.waandersboekverkopers.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominicane ... stricht%29
http://www.orgelpark.nl/pages/home
enz. enz. enz.
~~Soli Deo Gloria~~
-
En in het dorp Bant, in de Noordoostpolder, is er in de voormalige geref. kerk een tattooshop gevestigd...
Een opwekking zal er misschien wel komen, maar of dat in de gereformeerde gezindte gebeurt is maar de vraag. Zo doet men maar weinig aan evangelisatie. Maar wie weet... het is uiteindelijk God, niet de mens, die het doet. Ik heb een keer horen preken dat wat wij aan evangelisatie doen, in feite niet meer is dan 'dansen om de muur van Jericho'. We doen wat God zegt, maar het is uiteindelijk God die de muur doet omvallen. Maar we moeten dus wel doen wat God zegt wat betreft evangelisatie, en m.i. gebeurt dit maar erg mondjesmaat in de gereformeerde gezindte.

Een opwekking zal er misschien wel komen, maar of dat in de gereformeerde gezindte gebeurt is maar de vraag. Zo doet men maar weinig aan evangelisatie. Maar wie weet... het is uiteindelijk God, niet de mens, die het doet. Ik heb een keer horen preken dat wat wij aan evangelisatie doen, in feite niet meer is dan 'dansen om de muur van Jericho'. We doen wat God zegt, maar het is uiteindelijk God die de muur doet omvallen. Maar we moeten dus wel doen wat God zegt wat betreft evangelisatie, en m.i. gebeurt dit maar erg mondjesmaat in de gereformeerde gezindte.
Hallo JohanJohann Gottfried Walther schreef:Vind je dat de tabernakel/tempel ook maar onzin was?MoesTuin schreef:Valt hier wel mee... hebben geen eigen huis, maar vindt zulke dingen ook heel niet belangrijk.
Ik val wel vaker buiten de boot vanwege een in andere mensen hun ogen bezien simpele levensstijl.![]()
Het is wel zo dat het niet in de stenen en de pracht zit, maar een kerkgebouw lijkt mij niet verkeerd.
Ik weet niet of hier die vergelijking die je schetst opgaat?
Maar in ieder geval vind ik de tabernakel / tempel geen onzin.
Maar daar hebben we het nu toch ook niet over
Je kan een kerk bouwen van 1 miljoen Euro en een kerk bouwen van 1 duizend euro
Gods Woord klinkt er niet anders door
Daar gaat het mij om, zonde van al dat geld
Waarom moet het het mooiste van het mooiste zijn, allemaal uiterlijk
Maar dat is een westers probleem, in een arm land kan men toch ook samen komen in een eenvoudig gebouw dat dienst doet voor een kerkelijke gemeente.....
God kijkt niet naar het gebouw maar naar ieders Hart, persoonlijk
Hij zal erbij zijn waar 2 of 3 in Zijn Naam samenkomen waar dan ook.
MoesTuin
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!