De organist komt niet uit de traditie van niet-ritmisch zingen en wacht dus niet bij de inzet van een nieuwe regel. Die spanning proef je wel in deze opname. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer consequent op deze manier zou worden gespeeld, ook de frictie bij de inzet van de nieuwe regel uiteindelijk zou wegvallen. Nu merk je nog dat de "gemeente" gewend is om royaal de tijd te krijgen voor de inzet van de nieuwe regel, terwijl de organist gewoon lekker strak doorgaat.ejvl schreef:Ik vind dat juist erg meevallen in veel gevallen bij niet ritmische samenzang in een gemeente is het juist veel erger dit vind ik een voorbeeld dat het juist goed gaat.Upquark schreef:Oef, er wordt wel heel erg achter het orgel aangezongen, of zou dat komen door de plek van de microfoon? Wel mooi gespeeld trouwens.
En verder is het natuurlijk een grote, galmende ruimte, dat maakt ook verschil. In een ruimte zonder galm en met een geringere afstand tussen orgel en gemeente is het ook makkelijker om gelijk te blijven / moeilijker om ongelijk te blijven.
Helaas is dit niet het soort orgelspel dat in niet-ritmisch zingende gemeenten gewoonlijk te horen is.