Begin catechese op 6-jarige leeftijd

sirdanilot

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door sirdanilot »

Ik verbaas me ook over de relatief grote bijbelkennis van kinderen die juist in de jonge jaren bijbels onderwijs ontvangen. Die verhalen onthouden ze toch erg goed, zeker als het wordt gebracht op een manier die aansluit bij de leefwereld van de kinderen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

sirdanilot schreef:Ik verbaas me ook over de relatief grote bijbelkennis van kinderen die juist in de jonge jaren bijbels onderwijs ontvangen. Die verhalen onthouden ze toch erg goed, zeker als het wordt gebracht op een manier die aansluit bij de leefwereld van de kinderen.
Dat kan natuurlijk, en dan denk ik toch maar weer aan de Kinderbijbel 'Voor onze kleintjes' van W.G. van der Hulst waaruit ik werd voorgelezen. Er stonden ook mooie platen in.
In de buurt waar ik opgroeide woonde een groot gezin. Een van der kleintjes ging mee met het gezin (naar de 'grote mensen kerk' dus).
Ik vroeg aan dat kind later: 'En hoe was het in de kerk?' Het antwoord was 'In onze kerk kun je plassen!'
'k Wist genoeg........
helma

Bericht door helma »

Eppo Gremdaat schreef: In de buurt waar ik opgroeide woonde een groot gezin. Een van der kleintjes ging mee met het gezin (naar de 'grote mensen kerk' dus).
Ik vroeg aan dat kind later: 'En hoe was het in de kerk?' Het antwoord was 'In onze kerk kun je plassen!'
'k Wist genoeg........
er zijn (gelukkig) ook andere voorbeelden.
Een groot gezin kwam uit de kerk; de preek ging over het lijden en sterven van Christus. Dde jongste spruit van 7 bleef dralen bij de voordeur. Iedereen was al naar binnen. Moeder zei: moet je niet naar binnen? "Nee, ik moet nog wat tegen de Heere vertellen". Moeder deed de deur op een kier dicht, maar kon niet nalaten door de kier te kijken. Het kind hief haar hoofd omhoog en zei zacht: "Heere Jezus, ik houd zóveel van U".
Vrucht van de prediking....

Hetzelfde kind tekende altijd onder de preek. Onder een ernstige preek over de oordeelsdag keek moeder even opzij of haar kroost wel luisterde. Ze blikte even in het schriftje van haar dochter. Ze zag dat ze een meisje met vlechtjes aan het tekenen was. "teken je wel over de preek?" fluisterde moeder. Heftig knikte het kind. Toen de tekening af was liet ze het aan moeder zien. Er stond een klein meisje voor een grote stoel. Hoofd gebogen, handjes op de rug. Eronder stond geschreven: 'ikke voor de rechterstoel'.

En zo zou ik vele voorbeelden kunnen noemen.

Denk niet te snel dat kinderen niets oppikken van de preek!!
Plaats reactie