
Columns
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: Columns
Oh ik wist helemaal niet dat het een christelijk ziekenhuis was... het was op dat moment gewoon het dichtst bij 

- Dodo
- Berichten: 5851
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Columns
Gisteren stond een column in het RD over mensen die overdreven gezond willen leven en hun kinderen dan supergezond eten, zonder e-nummers, met eigengekweekte komkommer, naar school sturen enzovoorts. Dat werd nogal dik aangezet, maar goed, het is een column. Vervolgens werd gezegd dat die kinderen hun gezonde lunch op school weggooien en bij de vriendjes bedelen om een ongezonde hap.
Ik vond het een slechte column eigenlijk.
Mijn vraag ging over een klein zinnetje ergens halverwege: kinderen die zo supergezond worden opgevoed, zijn vaker ziek dan anderen.
Is dat echt zo? Dat kan ik me niet voorstellen namelijk. Heeft iemand daar een idee over?
(die column kan ik online niet vinden, het RD is niet zo makkelijk na te zoeken wat dat betreft).
Ik vond het een slechte column eigenlijk.
Mijn vraag ging over een klein zinnetje ergens halverwege: kinderen die zo supergezond worden opgevoed, zijn vaker ziek dan anderen.
Is dat echt zo? Dat kan ik me niet voorstellen namelijk. Heeft iemand daar een idee over?
(die column kan ik online niet vinden, het RD is niet zo makkelijk na te zoeken wat dat betreft).
Re: Columns
Geen geroddel aub.
Re: Columns
Mea culpa.... 

Re: Columns
Ik vond het een uitstekende column. In een column hoeven alle feiten niet te kloppen maar de strekking van deze doorgeschoten gezondheidscultus mag best aan de kaak gesteld worden.Dodo schreef:Gisteren stond een column in het RD over mensen die overdreven gezond willen leven en hun kinderen dan supergezond eten, zonder e-nummers, met eigengekweekte komkommer, naar school sturen enzovoorts. Dat werd nogal dik aangezet, maar goed, het is een column. Vervolgens werd gezegd dat die kinderen hun gezonde lunch op school weggooien en bij de vriendjes bedelen om een ongezonde hap.
Ik vond het een slechte column eigenlijk.
Mijn vraag ging over een klein zinnetje ergens halverwege: kinderen die zo supergezond worden opgevoed, zijn vaker ziek dan anderen.
Is dat echt zo? Dat kan ik me niet voorstellen namelijk. Heeft iemand daar een idee over?
(die column kan ik online niet vinden, het RD is niet zo makkelijk na te zoeken wat dat betreft).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Columns
E-nummers proberen we hier in ons huishouden (niet met kinderen) ook zoveel mogelijk te vermijden. Niet omdat we vinden dat dat zou moeten, maar meer omdat ze vaak in allerlei pakjes en zakjes zitten die voor geen meter smaken. Je zit dan vaak meer een kunstmatig "chemisch" goedje te eten dan dat het nog iets met echte, natuurlijke kruiden en producten te maken heeft. Nu we dat een tijdje zo doen, merken we dat we die kunstmatige smaken ook helemaal niet meer kunnen waarderen. Zo lang je het eet hebben de extreme smaken (vooral al dat zout!) iets verslavends. Maar zodra je aan natuurlijk eten gewend bent, mis je het niet meer. Je proeft het als iets echt is. We proberen onze groente ook vaker op de markt te halen, genoeg te vinden in Rotterdam. Je schrikt ervan als je hoort hoeveel groente bij de supermarkten wordt weggegooid omdat het niet toevallig de goede vorm, grootte en kleur heeft. En wij maar werkelijk denken dat elke komkommer of courgette die in de natuur groeit zo enorm is en perfect groen eruit ziet...
Dat kinderen hun gezonde eten weggooien heeft wat mij betreft niet zozeer met dat gezonde eten te maken, maar is meer iets van alle tijden. Ik weet ook wel dat er een aantal jaar geleden (toen dit helemaal nog niet aan de orde was) ook heel wat werd weggegooid aan normale boterhammen voor het broodje hamburger in de pauze.
Ik vraag me af wat iemand ermee wil zeggen als kinderen met een gezond dieet sneller ziek zouden zijn. Ik mag hopen dat er dan niet voor een soort wonderlijke "inenting" wordt gepleit in de zin van: dan maar ongezonder eten geven om aan de weerstand te werken.
Wat mij betreft is het vooral belangrijk om niet te ver bij de natuurlijke producten vandaan te raken met wat je eet. Weten hoe iets op je bord komt is belangrijk. Persoonlijk vind ik dat nog het meest belangrijk bij dieren eten - daar gaat zo ontzettend veel mis in de dierindustrie dat een christen ervan zou moeten huiveren...
Dit hoeft natuurlijk geen obsessie te worden. Dat is net wat je er zelf van maakt. Een beetje nuchterheid kan geen kwaad. Maar ik maak me ook wel eens zorgen over de mate waarin christenen gewoon maar meedraaien met alles wat 'normaal' is in onze consumptiecultuur.
Ik heb de column niet gelezen, dus weet ook niet precies wat de strekking was. Ik voel me ook niet echt thuis bij de wat obsessieve toon die je soms bijv. in een interview in Terdege o.i.d. aantreft als het hierover gaat. Maar laten we niet te schamper doen over ouders die hierin bewust een eerlijke keuze proberen te maken voor hun kinderen. Het valt me op dat de toon over hen soms best cynisch/hard is. Waarom is dat eigenlijk? Doen ze iets verkeerd met het proberen van het juiste te kiezen voor hun kind? Of voelen we onszelf aangevallen omdat we hun keuzes als impliciete kritiek ervaren op onze eigen keuzes? Ik weet wel dat ik een stuk liever mensen bewuste en doordachte keuzes zie maken, dan mee zie deinen met de gewoonten van onze consumptiemaatschappij in het westen.
Dat kinderen hun gezonde eten weggooien heeft wat mij betreft niet zozeer met dat gezonde eten te maken, maar is meer iets van alle tijden. Ik weet ook wel dat er een aantal jaar geleden (toen dit helemaal nog niet aan de orde was) ook heel wat werd weggegooid aan normale boterhammen voor het broodje hamburger in de pauze.
Ik vraag me af wat iemand ermee wil zeggen als kinderen met een gezond dieet sneller ziek zouden zijn. Ik mag hopen dat er dan niet voor een soort wonderlijke "inenting" wordt gepleit in de zin van: dan maar ongezonder eten geven om aan de weerstand te werken.
Wat mij betreft is het vooral belangrijk om niet te ver bij de natuurlijke producten vandaan te raken met wat je eet. Weten hoe iets op je bord komt is belangrijk. Persoonlijk vind ik dat nog het meest belangrijk bij dieren eten - daar gaat zo ontzettend veel mis in de dierindustrie dat een christen ervan zou moeten huiveren...
Dit hoeft natuurlijk geen obsessie te worden. Dat is net wat je er zelf van maakt. Een beetje nuchterheid kan geen kwaad. Maar ik maak me ook wel eens zorgen over de mate waarin christenen gewoon maar meedraaien met alles wat 'normaal' is in onze consumptiecultuur.
Ik heb de column niet gelezen, dus weet ook niet precies wat de strekking was. Ik voel me ook niet echt thuis bij de wat obsessieve toon die je soms bijv. in een interview in Terdege o.i.d. aantreft als het hierover gaat. Maar laten we niet te schamper doen over ouders die hierin bewust een eerlijke keuze proberen te maken voor hun kinderen. Het valt me op dat de toon over hen soms best cynisch/hard is. Waarom is dat eigenlijk? Doen ze iets verkeerd met het proberen van het juiste te kiezen voor hun kind? Of voelen we onszelf aangevallen omdat we hun keuzes als impliciete kritiek ervaren op onze eigen keuzes? Ik weet wel dat ik een stuk liever mensen bewuste en doordachte keuzes zie maken, dan mee zie deinen met de gewoonten van onze consumptiemaatschappij in het westen.
Re: Columns
De dierindustrie in een "Partij voor de dieren" term...ik ken genoeg agrariërs die op een zeer fatsoenlijke wijze hun vee houden en bij al die agrariërs is geen spoor van "dierindustrie". Een christen zou moeten huiveren om zich aan te sluiten bij al die lasteraars die onze boeren zwart maken.Jongere schreef:E-nummers proberen we hier in ons huishouden (niet met kinderen) ook zoveel mogelijk te vermijden. Niet omdat we vinden dat dat zou moeten, maar meer omdat ze vaak in allerlei pakjes en zakjes zitten die voor geen meter smaken. Je zit dan vaak meer een kunstmatig "chemisch" goedje te eten dan dat het nog iets met echte, natuurlijke kruiden en producten te maken heeft. Nu we dat een tijdje zo doen, merken we dat we die kunstmatige smaken ook helemaal niet meer kunnen waarderen. Zo lang je het eet hebben de extreme smaken (vooral al dat zout!) iets verslavends. Maar zodra je aan natuurlijk eten gewend bent, mis je het niet meer. Je proeft het als iets echt is. We proberen onze groente ook vaker op de markt te halen, genoeg te vinden in Rotterdam. Je schrikt ervan als je hoort hoeveel groente bij de supermarkten wordt weggegooid omdat het niet toevallig de goede vorm, grootte en kleur heeft. En wij maar werkelijk denken dat elke komkommer of courgette die in de natuur groeit zo enorm is en perfect groen eruit ziet...
Dat kinderen hun gezonde eten weggooien heeft wat mij betreft niet zozeer met dat gezonde eten te maken, maar is meer iets van alle tijden. Ik weet ook wel dat er een aantal jaar geleden (toen dit helemaal nog niet aan de orde was) ook heel wat werd weggegooid aan normale boterhammen voor het broodje hamburger in de pauze.
Ik vraag me af wat iemand ermee wil zeggen als kinderen met een gezond dieet sneller ziek zouden zijn. Ik mag hopen dat er dan niet voor een soort wonderlijke "inenting" wordt gepleit in de zin van: dan maar ongezonder eten geven om aan de weerstand te werken.
Wat mij betreft is het vooral belangrijk om niet te ver bij de natuurlijke producten vandaan te raken met wat je eet. Weten hoe iets op je bord komt is belangrijk. Persoonlijk vind ik dat nog het meest belangrijk bij dieren eten - daar gaat zo ontzettend veel mis in de dierindustrie dat een christen ervan zou moeten huiveren...
Het zijn geen vaak geen bewuste en doordachte keuzes gebaseerd op feiten maar op de gezondheidscultus van deze tijd.Jongere schreef: Dit hoeft natuurlijk geen obsessie te worden. Dat is net wat je er zelf van maakt. Een beetje nuchterheid kan geen kwaad. Maar ik maak me ook wel eens zorgen over de mate waarin christenen gewoon maar meedraaien met alles wat 'normaal' is in onze consumptiecultuur.
Ik heb de column niet gelezen, dus weet ook niet precies wat de strekking was. Ik voel me ook niet echt thuis bij de wat obsessieve toon die je soms bijv. in een interview in Terdege o.i.d. aantreft als het hierover gaat. Maar laten we niet te schamper doen over ouders die hierin bewust een eerlijke keuze proberen te maken voor hun kinderen. Het valt me op dat de toon over hen soms best cynisch/hard is. Waarom is dat eigenlijk? Doen ze iets verkeerd met het proberen van het juiste te kiezen voor hun kind? Of voelen we onszelf aangevallen omdat we hun keuzes als impliciete kritiek ervaren op onze eigen keuzes? Ik weet wel dat ik een stuk liever mensen bewuste en doordachte keuzes zie maken, dan mee zie deinen met de gewoonten van onze consumptiemaatschappij in het westen.
De hele E-nummervrij hype wordt commercieel uitgebuit, terwijl b.v E162 niets anders is dan bietjesrood en E160 het rood van tomaten.
Laten wij toch dankbaar zijn voor ons dagelijks brood wat wij in tegenstelling tot andere wereldbewoners in overvloed mogen krijgen....of mogen wij alleen danken voor brood zonder E-nummers?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Columns
Alert zijn op wat je eet vind ik prima; maar probeer wel een beetje nuchter te blijven.
Re: Columns
Hoho huisman, loop nu niet te hard van stapel.huisman schreef:De dierindustrie in een "Partij voor de dieren" term...ik ken genoeg agrariërs die op een zeer fatsoenlijke wijze hun vee houden en bij al die agrariërs is geen spoor van "dierindustrie". Een christen zou moeten huiveren om zich aan te sluiten bij al die lasteraars die onze boeren zwart maken.
Ik stem geen partij voor de dieren, omdat het voor mij heel belangrijk is vanuit welk beginsel iemand opkomt voor dieren. Dat moet een gezond christelijk perspectief zijn.
Dat neemt niet weg dat de partij voor de dieren dingen heeft aangekaart die heel terecht zijn om te benoemen. Sterker nog: die christenen vreselijk verwaarloosd hebben te benoemen in de afgelopen eeuw.
Ik wil heel graag geloven dat jij veel agrariërs kent die op een fatsoenlijke manier met hun vee omgaan. Ik kan eerlijk gezegd minder met de term "onze boeren zwart maken". Wie zijn "onze boeren"? Zijn dat christenen die toevallig ook boer zijn? Dat zegt mij niet zoveel - het gaat erom of iedere boer verantwoord met zijn dieren omgaat.
En helaas is het een feit dat het meeste vlees dat in de supermarkten ligt, absoluut niet op een verantwoorde manier in de schappen terecht is gekomen. De mate waarin het westen op dit moment vlees consumeert levert een veel te hoge vraag naar vlees op, waaraan alleen kan worden voldaan d.m.v. een dierindustrie.
De meeste dieren komen helaas op de manier van dit filmpje in de schappen:
[youtube]ksFlFuqeQVk[/youtube]
Al is er de laatste jaren gelukkig veel aan het veranderen. Maar (o.a. vaak in de VS) veel nieuwe wetgeving wordt vaak al weer snel met de voeten getreden, omdat er nu eenmaal aan de vraag voldaan moet worden.
En het meest schrijnende vind ik eigenlijk nog dat als je als christen deze dingen wilt benoemen en daar eerlijk naar wilt kijken, je heel snel door mede-christenen in een soort milieuactivistisch Groen-links-hokje gestopt wordt. Het moet ons niet uitmaken wie er nog meer aandacht vragen voor een probleem. Als wij dat uit christelijk oogpunt ook moeten doen - dan mogen we onze mond niet houden.
Ik voel me absoluut niet thuis bij de manier waarop dierenwelzijn een nieuwe afgod is geworden in onze samenleving. Daar zit heel vaak een totaal verkeerde ideeënwereld achter, waarin de mens niet meer dan 'één van de dieren' is geworden. Maar tegelijk hebben we als christen de plicht om informatie te verzamelen als die beschikbaar is over hoe we leven. Niet klakkeloos gebruik maken van wat ons wordt aangeboden in de winkels, "omdat we dat nu eenmaal zo doen". En er is heel veel informatie beschikbaar, ook heel veel schokkende.
Probeer alleen eens volkomen neutraal het boek Dieren eten van Jonathan Safran Foer te lezen en die feiten voor jezelf op een rijtje te zetten. Dan zijn we tenminste grondig geïnformeerd.
Re: Columns
Als je wat meer thuis zou zijn in de agrarische sector zou je niet dit soort bizarre filmpjes plaatsen.Jongere schreef: De meeste dieren komen helaas op de manier van dit filmpje in de schappen:
[youtube]ksFlFuqeQVk[/youtube]
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Columns
Vertel, Gian.Gian schreef:Als je wat meer thuis zou zijn in de agrarische sector zou je niet dit soort bizarre filmpjes plaatsen.
Ken je het boek dat ik noemde? Het gaat daar om heel erg veel wetenschappelijk materiaal. Daarvoor kun je je ogen niet sluiten.
Bovendien denk ik dat we in Nederland nog in één van de landen zitten waar hiervoor de meeste aandacht is.
Re: Columns
Misschien kan er dan een filmpje geplaatst worden van hoe het er wel aan toegaat?
Re: Columns
1. Ik heb kliksafe en kan het filmpje niet bekijken.Jongere schreef:Hoho huisman, loop nu niet te hard van stapel.huisman schreef:De dierindustrie in een "Partij voor de dieren" term...ik ken genoeg agrariërs die op een zeer fatsoenlijke wijze hun vee houden en bij al die agrariërs is geen spoor van "dierindustrie". Een christen zou moeten huiveren om zich aan te sluiten bij al die lasteraars die onze boeren zwart maken.
Ik stem geen partij voor de dieren, omdat het voor mij heel belangrijk is vanuit welk beginsel iemand opkomt voor dieren. Dat moet een gezond christelijk perspectief zijn.
Dat neemt niet weg dat de partij voor de dieren dingen heeft aangekaart die heel terecht zijn om te benoemen. Sterker nog: die christenen vreselijk verwaarloosd hebben te benoemen in de afgelopen eeuw.
Ik wil heel graag geloven dat jij veel agrariërs kent die op een fatsoenlijke manier met hun vee omgaan. Ik kan eerlijk gezegd minder met de term "onze boeren zwart maken". Wie zijn "onze boeren"? Zijn dat christenen die toevallig ook boer zijn? Dat zegt mij niet zoveel - het gaat erom of iedere boer verantwoord met zijn dieren omgaat.
En helaas is het een feit dat het meeste vlees dat in de supermarkten ligt, absoluut niet op een verantwoorde manier in de schappen terecht is gekomen. De mate waarin het westen op dit moment vlees consumeert levert een veel te hoge vraag naar vlees op, waaraan alleen kan worden voldaan d.m.v. een dierindustrie.
De meeste dieren komen helaas op de manier van dit filmpje in de schappen:
[youtube]ksFlFuqeQVk[/youtube]
Al is er de laatste jaren gelukkig veel aan het veranderen. Maar (o.a. vaak in de VS) veel nieuwe wetgeving wordt vaak al weer snel met de voeten getreden, omdat er nu eenmaal aan de vraag voldaan moet worden.
En het meest schrijnende vind ik eigenlijk nog dat als je als christen deze dingen wilt benoemen en daar eerlijk naar wilt kijken, je heel snel door mede-christenen in een soort milieuactivistisch Groen-links-hokje gestopt wordt. Het moet ons niet uitmaken wie er nog meer aandacht vragen voor een probleem. Als wij dat uit christelijk oogpunt ook moeten doen - dan mogen we onze mond niet houden.
Ik voel me absoluut niet thuis bij de manier waarop dierenwelzijn een nieuwe afgod is geworden in onze samenleving. Daar zit heel vaak een totaal verkeerde ideeënwereld achter, waarin de mens niet meer dan 'één van de dieren' is geworden. Maar tegelijk hebben we als christen de plicht om informatie te verzamelen als die beschikbaar is over hoe we leven. Niet klakkeloos gebruik maken van wat ons wordt aangeboden in de winkels, "omdat we dat nu eenmaal zo doen". En er is heel veel informatie beschikbaar, ook heel veel schokkende.
Probeer alleen eens volkomen neutraal het boek Dieren eten van Jonathan Safran Foer te lezen en die feiten voor jezelf op een rijtje te zetten. Dan zijn we tenminste grondig geïnformeerd.
2. Organisaties zoals "Wakker dier" zijn niet eerlijk in het beeld wat zij maken van onze agrarische sector.
3. Ik herinner je aan het onderzoek dat beweerde dat vleeseters hufters en egoïsten zijn. Allemaal bij elkaar gelogen door meestervervalser Diederik Stapel. Wat zijn dus feiten in deze discussie ?
3. Wij eten vlees en dat komt van levende dieren die daar voor gedood worden. Dat is geen prettig gezicht.
4. Met onze boeren bedoel ik onze "Nederlandse" boeren en heb het dus over een professie en niet over een religie .
5. Natuurlijk is het onze opdracht om de dieren niet te behandelen als levenloze dingen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Dodo
- Berichten: 5851
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Columns
Ik heb een neef die kippenboer is. Hij heeft Wakker Dier meermalen uitgenodigd om te komen kijken (zelfs op radio 1), zodat hij kan aantonen dat ze leugens verspreiden. Maar ze komen niet. Dat is heel frustrerend als je op een eerlijke manier je werk probeert te doen.
Re: Columns
Een paar dingen:
- waarom gaat het plotseling over Wakker Dier? Ik kan me niet herinneren daar een pleidooi voor te hebben gevoerd.
- zoals gezegd geloof ik (gelukkig) ook in heel wat goede ervaringen met boeren. Zeker de kleinere boeren gaan vaak beter met hun dieren om. Maar de meerderheid van het vlees dat in de supermarkten terecht komt, komt niet daar vandaan maar uit de 'bio-industrie'. De onderstaande cijfers komen uit Amerika en zijn officieel onderzoek naar het percentage vlees dat uit de bio-industrie komt. Het gaat dan over de vleesconsumptie in Amerika, voor Nederland heb ik nu geen cijfers.
* Vleeskippen: 99,94%
* Legkippen: 96,57%
* Kalkoenen: 97,43%
* Varkens: 95,41%
* Vleeskoeien: 78,2%
* Melkkoeien: 60,16%
Tel daarbij op dat het overgrote deel van het vlees dat gegeten wordt kippenvlees is en je ziet dat ons meeste vlees toch echt uit de bio-industrie komt. En daarbij horen helaas grote misstanden. Ik kan dat aantonen, maar wil eigenlijk niet het hele boek moeten overtypen.
Misschien is het wel eens een goed idee dat met elkaar te lezen op refoforum en te bespreken?
- Het onderzoek van Diederik Stapel heeft niets te maken met deze discussie. Dat was een psychologisch onderzoek naar de effecten van vlees eten waarin grootschalig is gefraudeerd. Je kunt daarmee natuurlijk niet opeens alle wetenschappelijke gegevens terzijde schuiven waar toevallig ook het woord 'vlees' in voorkomt.
- Dat het doden van dieren prettig zou moeten zijn heb ik absoluut niet beweerd. Ik ben me ervan bewust dat slachten nooit iets 'prettigs' zal worden, dat is voor mij dus ook niet de eerste vraag (voor heel veel milieuactivisten wel!). Het gaat mij er niet om dat het er zielig uit zou zien als een dier wordt gedood, of iets dergelijks. Ook in het Oude Testament worden heel erg veel dieren (ongetwijfeld onverdoofd) geslacht. Bovendien staat God het eten van vlees zelf ook toe bij Noach. Dan mag er ook gedood worden. Dat is dus helemaal niet de discussie.
Wat wel de discussie is zijn de grote misstanden in de bio-industrie. Het gaat dan niet bij pijn om slachten, maar bij allerlei wreedheden die worden begaan. En die zijn absoluut nog aan de orde van de dag vandaag in een groot deel van de bio-industrie. Denk aan het onverdoofd eraf rukken van de staarten van biggetjes, onverdoofd met de hand castreren (gewoon alles eraf trekken en maar zien of ze het overleven). Of wat te denken van meer dan 200 miljoen mannelijke kuikentjes die elk jaar worden gedood (vaak levend in een versnipperaar) op de eerste dag van het leven, puur omdat ze niet voldoen voor vlees en eieren!? Dan heb je het niet over de normale pijn bij een slachting, dan heb je het over onnodige wreedheid ten behoeve van onze vraag naar vlees.
- waarom gaat het plotseling over Wakker Dier? Ik kan me niet herinneren daar een pleidooi voor te hebben gevoerd.
- zoals gezegd geloof ik (gelukkig) ook in heel wat goede ervaringen met boeren. Zeker de kleinere boeren gaan vaak beter met hun dieren om. Maar de meerderheid van het vlees dat in de supermarkten terecht komt, komt niet daar vandaan maar uit de 'bio-industrie'. De onderstaande cijfers komen uit Amerika en zijn officieel onderzoek naar het percentage vlees dat uit de bio-industrie komt. Het gaat dan over de vleesconsumptie in Amerika, voor Nederland heb ik nu geen cijfers.
* Vleeskippen: 99,94%
* Legkippen: 96,57%
* Kalkoenen: 97,43%
* Varkens: 95,41%
* Vleeskoeien: 78,2%
* Melkkoeien: 60,16%
Tel daarbij op dat het overgrote deel van het vlees dat gegeten wordt kippenvlees is en je ziet dat ons meeste vlees toch echt uit de bio-industrie komt. En daarbij horen helaas grote misstanden. Ik kan dat aantonen, maar wil eigenlijk niet het hele boek moeten overtypen.
Misschien is het wel eens een goed idee dat met elkaar te lezen op refoforum en te bespreken?
- Het onderzoek van Diederik Stapel heeft niets te maken met deze discussie. Dat was een psychologisch onderzoek naar de effecten van vlees eten waarin grootschalig is gefraudeerd. Je kunt daarmee natuurlijk niet opeens alle wetenschappelijke gegevens terzijde schuiven waar toevallig ook het woord 'vlees' in voorkomt.
- Dat het doden van dieren prettig zou moeten zijn heb ik absoluut niet beweerd. Ik ben me ervan bewust dat slachten nooit iets 'prettigs' zal worden, dat is voor mij dus ook niet de eerste vraag (voor heel veel milieuactivisten wel!). Het gaat mij er niet om dat het er zielig uit zou zien als een dier wordt gedood, of iets dergelijks. Ook in het Oude Testament worden heel erg veel dieren (ongetwijfeld onverdoofd) geslacht. Bovendien staat God het eten van vlees zelf ook toe bij Noach. Dan mag er ook gedood worden. Dat is dus helemaal niet de discussie.
Wat wel de discussie is zijn de grote misstanden in de bio-industrie. Het gaat dan niet bij pijn om slachten, maar bij allerlei wreedheden die worden begaan. En die zijn absoluut nog aan de orde van de dag vandaag in een groot deel van de bio-industrie. Denk aan het onverdoofd eraf rukken van de staarten van biggetjes, onverdoofd met de hand castreren (gewoon alles eraf trekken en maar zien of ze het overleven). Of wat te denken van meer dan 200 miljoen mannelijke kuikentjes die elk jaar worden gedood (vaak levend in een versnipperaar) op de eerste dag van het leven, puur omdat ze niet voldoen voor vlees en eieren!? Dan heb je het niet over de normale pijn bij een slachting, dan heb je het over onnodige wreedheid ten behoeve van onze vraag naar vlees.