Monarchie afschaffen

Plaats reactie
de Paus

Monarchie afschaffen

Bericht door de Paus »

Zullen we de monarchie maar afschaffen? Het kost alleen maar veel geld, en bovendien leven die mensen constant in een glazen huisje.
Jelle

Bericht door Jelle »

De monarchie zeker niet afschaffen, net wat Rens al zegt presidenten kosten ook veel geld.
En laten we eerlijk zijn de smeuigheid van Prinsjesdag zou ik niet graag willen missen. En ik zie koninginnedag nog niet veranderen in presidentendag, want die man doet er niets aan. Nee laten we dat kleine beetje wat we nu nog hebben maar behouden en dan kan de goudenkoets eens per jaar door den haag blijven rijden.
de Paus

Bericht door de Paus »

Origineel geplaatst door Rens
Buiten dat, presidenten en hun gevolg kosten ook een vreselijke hoop geld, en we lopen het risico op een dictatuur. Kijk maar naar alle landen die een president hebben: staatsgrepen aan de lopende band, danwel tirannie!
Dat moet je wel even uitleggen: kans lopen op een dictatuur.... en er zijn ook genoeg republieken waar GEEN staatsgrepen aan de lopende band zijn.
de Paus

Bericht door de Paus »

Kijk eens naar de VS dan? Dat is toch het toonbeeld dat het wel goed kan gaan met een rebubliek!
BOELY

Bericht door BOELY »

Rens, Amerika en Nederland liggen nou aan elkaar, je moet land met land vergelijken hè! Ik vind een vergelijking Nederland - Amerika normaler dan om Nederland te vergelijken met een zuid-afrikaans land. Ik vind ook dat de koningin moet blijven. Zij verzet achter de schermen nog veel werk voor ons. Bovendien heeft Nederland altijd een band gehad (ik weet niet of die er nu nog is): God - Nederland en oranje. Wel vind ik het ook jammer om te zien dat ons koningshuis zover van God afgeweken is.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk toch dat het natuurlijker is om Nederland te vergelijken met Amerika dan met een afrikaans of Zuid Amerikaans land. Nederland en Amerika zijn westerse landen met een soortgelijke kijk op democratie, een Christelijke verleden, waardoor de term mensenrechten direct begrepen wordt (niet perse de invulling daarvan). De gevaren blijven natuurlijk wel aanwezig, maar je zou dan eerder moeten kijken naar Hitler-Duitsland dan naar een afrikaans land.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Madtice

Bericht door Madtice »

Nog even mijn conclusie:

Alleen zonder monarchie zijn wij werkelijk democratisch... dus kom maar op met die president... trouwens, waarom dan meteen een president? Kunnen we niet iets nieuws verzinnen?

PS Nederland was de allereerste republiek ter wereld en als het niet aan Napoleon had gelegen waren we nog steeds republiek geweest
Plaats reactie