Beste Allemaal
Ik heb een vraag
In Matthheus 18:20 zegt Jezus: waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
Bedoelt Jezus hiermee de samenkomst van de christelijke gemeente of heeft deze tekst een andere betekenis?
Vr Groet
MoesTuin
Mattheus 18 vers 20
Mattheus 18 vers 20
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Re: Mattheus 18 vers 20
In Zijn Naam, dat is in Hem, in de gemeenschap met de Heere. dat kan ook thuis zijn.MoesTuin schreef:Beste Allemaal
Ik heb een vraag
In Matthheus 18:20 zegt Jezus: waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
Bedoelt Jezus hiermee de samenkomst van de christelijke gemeente of heeft deze tekst een andere betekenis?
Vr Groet
MoesTuin
Ik weet zelf dat het meerder keren is gebeurd dat de Heere kennelijk Zelf in het midden was,
ook waar er slechts drie in de kamer waren.
Dit geeft wel een enorme in- en afdruk. Wie dit van nabij meemaakt. Maar dan nog is het vanzelf
een nog veel groter wonder voor de betrokkenen zelf.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik denk dat dit zowel figuurlijk als letterlijk bedoeld wordt. Zo heb ik dat altijd begrepen. ('t Is net als de vraag van Petrus: hoeveel keer moet ik vergeven, zeven of zeventig maal zeven....Dus: altijd. (Dit leerde nu wijlen Dr F. de Graaff in zijn 'Jezus de verborgene' uitleg over het Mattheus-evangelie )
Jezus is altijd in onze midden als we het over Hem hebben (in onze gesprekken, in de kerkdiensten). Overal is Hij erbij. (ook hier op het forum???(vraag ik me weleens af...)
Jezus is altijd in onze midden als we het over Hem hebben (in onze gesprekken, in de kerkdiensten). Overal is Hij erbij. (ook hier op het forum???(vraag ik me weleens af...)
God is vanzelf alomtegenwoordig. Hier wordt ook gewezen op een bijzondere aanwezigheid.Eppo Gremdaat schreef:Ik denk dat dit zowel figuurlijk als letterlijk bedoeld wordt. Zo heb ik dat altijd begrepen. ('t Is net als de vraag van Petrus: hoeveel keer moet ik vergeven, zeven of zeventig maal zeven....Dus: altijd. (Dit leerde nu wijlen Dr F. de Graaff in zijn 'Jezus de verborgene' uitleg over het Mattheus-evangelie )
We kunnen lezen van een huis waar een gezelschap was. Het was laat en een politieman deed
de ronde door het dorp. Hij zag dat een huis werd bewogen. Dit was een huis waar een gezelschap
bijeen was. Natuurlijk zal het niet altijd zo opgemerkt worden door buitenstaanders. Maar de
betreffende personen ervaren dan wel de dadelijke gemeenschap en tegenwoordigheid Gods.
Ik weet ook van voorbeelden waar gezichten in die gemeenschap gingen blinken.
Ik geloof dat men dit tegenwoordig wel niet allemaal meer serieus zal geloven, en toch zijn deze
dingen wel gebeurd. Het heeft ons ook wel wat te zeggen dat God Zich meer en meer terugtrekt,
en daar hebben wij aanleiding toe gegeven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik heb dat ook wel eens meegemaakt, niet dat gezichten gingen glanzen, maar tijdens een bidstond, er kwam plotseling zo een stilte ...een Heilige stilte, en wij bleven ook heel lang stil, en men hield bijna je adem in,.... later konden we alleen maar zachtjes de Here loven en prijzen en danken.
Deze momenten zijn heel kostbaar en bemoedigend.
Deze momenten zijn heel kostbaar en bemoedigend.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
- jakobmarin
Het is lastig te spreken over Gods aanwezigheid.Eppo Gremdaat schreef:Ik denk dat dit zowel figuurlijk als letterlijk bedoeld wordt. Zo heb ik dat altijd begrepen. ('t Is net als de vraag van Petrus: hoeveel keer moet ik vergeven, zeven of zeventig maal zeven....Dus: altijd. (Dit leerde nu wijlen Dr F. de Graaff in zijn 'Jezus de verborgene' uitleg over het Mattheus-evangelie )
Hij is Alomtegenwoordig, maar toch riep Jezus dat Hij verlaten was door God.
Soms verbergt God zich, lees de psalmen.
Hij is op een bijzondere manier aanwezig in het brood en wijn tijdens het Heilige Avondmaal, maar hoe precies?
En het kan zijn dat God er wel is, maar wij Hem niet opmerken en dénken dat Hij er niet is.
Jezus is momenteel met zijn lichaam op een bepaalde locatie, maar op die manier afwezig in deze wereld.
"Ik ben erbij" is Zijn naam, dus daar kun je gerust vanuit gaan.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ik heb er geen studie van gemaakt, maar rekening houdend met het verband waarin deze tekst staat (vs. 15-20), waarin het eerst gaat over de kerkelijke tucht (dus: in het midden van de gemeente), zou ik zeggen dat het hier primair/voornamelijk ziet op de gemeente.MoesTuin schreef:In Matthheus 18:20 zegt Jezus: waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
Bovendien staat er bij "vergaderd zijn in Mijn Naam". Dat gebeurt bij uitstek in de gemeente.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je Gods aanwezigheid niet kunt ervaren als je met 2 of 3 personen in een 'particuliere' ruimte bent.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)