Petrus van der Hagen (1641-1671)
- Christiaan
Petrus van der Hagen (1641-1671)
Wie kan mij meer vertellen over Petrus van der Hagen (1641-1671)? Of weet iemand waar ik meer over hem kan vinden?
Of heeft iemand eens zijn Cathechismus verklaring gelezen of zijn preken over Filipenzen of één van zijn andere boeken?
Of heeft iemand eens zijn Cathechismus verklaring gelezen of zijn preken over Filipenzen of één van zijn andere boeken?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
Valt nogal tegen hoor.jvdg schreef:Even googelen en je hebt een fors begin voor het verwerven van kennis over deze oudvader.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
-
Re: Petrus van der Hagen (1641-1671)
Het meest uitgebreid heb ik over hem gelezen in een boek van de GBS over oudvaders (ik meen het eerste deel in een serie waar nu pas het derde deel van verschenen is). Hij was een geliefd en begaafd predikant in Amsterdam maar is niet oud geworden (30 jaar).Christiaan schreef:Wie kan mij meer vertellen over Petrus van der Hagen (1641-1671)? Of weet iemand waar ik meer over hem kan vinden?
Verder bezit ik een boek met heel veel preken over feeststoffen, vooral lijdenspreken (totaal meer dan 1000 blz.). Ik heb hieruit ook wel een stuk of 10 preken gelezen. Het is zeker de moeite waard (op historisch en exegetisch gebied wist men vroeger meer dan tegenwoordig, hoe vreemd dat ook klinkt :!: ), de toepassingen zijn echter vrij eenvoudig en kort.
M.vr.gr.,
Zonderling
- SecorDabar
Naast het uitgeven van de Heidelbergse Catechismus verklaring in preken heeft Ds. Petrus van der Hagen ook uitgegeven de prekenbundels:
- De Verborgenheid der Godzaligheid, in totaal 104 preken, waarvan er 33 preken worden gehouden op Kerstdagen, Nieuwjaar, Goede Vrijdag, Pasen en Pinksteren, en 42 preken over de lijdensgeschiedenis, 29 preken over voorbereiding, nabetrachting en tijdens het Heilig Avondmaal.
- Ware Boetvaardigheid, 60 preken over biddagen
- Verzameling van enige predikaties, 74 preken over bijbelteksten uit OT en NT
- De brief over de Philippensen, 127 preken over de gehele brief van de apostel aan de Philippensen.
De prekenboeken zijn tegenwoordig ook in nieuwe druk en huidige spelling te verkrijgen.
De preken zijn over het algemeen kort en bondig. Dus geen lange preken. Zowel verklaring als toepassing.
Opvallend is het aantal bijbelteksten dat in een preek verwerkt is, waardoor duidelijk de Schrift met de Schrift wordt vergeleken.
Met recht genoemd: bediening van het Woord.
- De Verborgenheid der Godzaligheid, in totaal 104 preken, waarvan er 33 preken worden gehouden op Kerstdagen, Nieuwjaar, Goede Vrijdag, Pasen en Pinksteren, en 42 preken over de lijdensgeschiedenis, 29 preken over voorbereiding, nabetrachting en tijdens het Heilig Avondmaal.
- Ware Boetvaardigheid, 60 preken over biddagen
- Verzameling van enige predikaties, 74 preken over bijbelteksten uit OT en NT
- De brief over de Philippensen, 127 preken over de gehele brief van de apostel aan de Philippensen.
De prekenboeken zijn tegenwoordig ook in nieuwe druk en huidige spelling te verkrijgen.
De preken zijn over het algemeen kort en bondig. Dus geen lange preken. Zowel verklaring als toepassing.
Opvallend is het aantal bijbelteksten dat in een preek verwerkt is, waardoor duidelijk de Schrift met de Schrift wordt vergeleken.
Met recht genoemd: bediening van het Woord.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Weet iemand of zijn catechismusverklaring ergens digitaal is te lezen?
- Johann Gottfried Walther
Volgens mij niet, ik ben die in ieder geval digitaal jammer genoeg nog niet tegengekomen.Tiberius schreef:Weet iemand of zijn catechismusverklaring ergens digitaal is te lezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Stuur een berichtje naar Gihonbron. Dat is een schaamteloze plagieerder.
- François Turretini
Hoezo zou het plagiaat zijn? Na een eeuw of iets dergelijks gelden auteursrechten niet meer. Daarom kun je heel makkelijk (in het Engels) bijna alle werken van de Engelse/Schotse oudvaders op het internet vinden, bijna alle bladmuziek van begin 20e eeuw en eerder, alle bekende historische literaire werken.
Hoewel er al wel veel beschikbaar is, is het met Nederlandse oudvaders en Nederlandse vertalingen van Engelse/Schotse oudvaders wat lastiger, omdat er minder Nederlanders zijn om dat allemaal op het internet te zetten. Wat mij betreft is het alleen maar mooi dat er mensen bezig zijn om die werken via het internet te verspreiden, zodat iedereen die werken kan lezen en er door opgebouwd worden.
Hoewel er al wel veel beschikbaar is, is het met Nederlandse oudvaders en Nederlandse vertalingen van Engelse/Schotse oudvaders wat lastiger, omdat er minder Nederlanders zijn om dat allemaal op het internet te zetten. Wat mij betreft is het alleen maar mooi dat er mensen bezig zijn om die werken via het internet te verspreiden, zodat iedereen die werken kan lezen en er door opgebouwd worden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing van deze aantijging.refo schreef:Stuur een berichtje naar Gihonbron. Dat is een schaamteloze plagieerder.
Natuurlijk mag je het zelf uitgeven na een aantal jaren.
Maar Gihonbron kopieert uitgaven van anderen en dat is niet toegestaan.
ik snap het niet zo goed, als het auteursrecht is vervsllen mag je het zelf opnieuw uitgeven. Dat kan dan toch door de bron te kopieren en te verspreiden? Wat mag dan niet? Vaak zie je op die site een oude uitgave staan omdat de nieuwste - terecht - nog beschermd is. Maar een uitgave mag toch na x jaar vrijelijk worden gebruikt? Of klopt dat niet?refo schreef:Natuurlijk mag je het zelf uitgeven na een aantal jaren.