Laat haar van u
Re: Laat haar van u
Ik geloof werkelijk dat ik nergens meer vrome mensen tegenkom dan hier...
Wonderlijk hè?
Vergeefs op bouwen toegelegd;
Vergeefs, om 't huis voltooid te zien,
Gezwoegd, gezweet, o arbeidsliên,
Zo God Zijn hulp aan 't werk ontzegt.
Vergeefs, o wachters, is uw vlijt,
Zo God niet zelf de stad bevrijdt.
Wonderlijk hè?
Vergeefs op bouwen toegelegd;
Vergeefs, om 't huis voltooid te zien,
Gezwoegd, gezweet, o arbeidsliên,
Zo God Zijn hulp aan 't werk ontzegt.
Vergeefs, o wachters, is uw vlijt,
Zo God niet zelf de stad bevrijdt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Laat haar van u
In de weg die God gaat met Zijn kind.-DIA- schreef:Ja, in de weg zoals Luther het mocht leren.
Dat kan een Paulus bekering zijn, maar ook een Manasse, een David, een Samuel.
Elke weg van God is weer anders, daarom kunnen we ook nooit een spiegel gebruiken om te zeggen, God ik wil wel bekeerd worden, maar dan wel op die en die manier. Niet dat jij dit doet, daarvoor ken ik je niet goed genoeg, maar ik zeg het als beeldspraak.
Re: Laat haar van u
Misschien een rare vraag, Marco, maar wellicht kun je zélf aangeven wat volgens jou het verschil is tussen beide groepen? Mogelijk dat dat het gesprek wat gemakkelijker maakt.Marco schreef:Misschien is het beter om de doelgroependiscussie ergens anders te voeren (en dan mag je dit stuk rustig aanhalen). Kan er meteen een poll van gemaakt worden.
Re: Laat haar van u
Gelukkig hoeft dat ook niet, DIA. Er staat gelukkig: 'Mijn genade is u genoeg.'-DIA- schreef:En dat zou ik de theorie ook nog wel een beetje kunnen vertellen, maar de praktijk van de vrijspraak in de vierschaar die ken ik niet. Hoewel ik wel weet dat de vierschaar eens gespannen zal worden. Voor mij, maar ook voor u.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Laat haar van u
Ja, en dat leer je ná de vrijspraak!Luther schreef:Gelukkig hoeft dat ook niet, DIA. Er staat gelukkig: 'Mijn genade is u genoeg.'-DIA- schreef:En dat zou ik de theorie ook nog wel een beetje kunnen vertellen, maar de praktijk van de vrijspraak in de vierschaar die ken ik niet. Hoewel ik wel weet dat de vierschaar eens gespannen zal worden. Voor mij, maar ook voor u.
Re: Laat haar van u
Er is er nog een die het nog mag weten...alias schreef:Ja, en dat leer je ná de vrijspraak!Luther schreef:Gelukkig hoeft dat ook niet, DIA. Er staat gelukkig: 'Mijn genade is u genoeg.'-DIA- schreef:En dat zou ik de theorie ook nog wel een beetje kunnen vertellen, maar de praktijk van de vrijspraak in de vierschaar die ken ik niet. Hoewel ik wel weet dat de vierschaar eens gespannen zal worden. Voor mij, maar ook voor u.
Wat wordt hier gemakkelijk overheen geleefd.
En geen wonder als de predikers het niet meer op de kansel brengen, dan moet een volk
verloren gaan, dat bedrogen wordt. Zou me dat onbewogen kunnen laten?
Ik weet het, het is een persoonlijke zaak, maar als je het zelf leert kennen zie je ook de nood
van je naaste toch? Men heeft het leven zonder verloren te zijn gegaan.
En met gaat naar de hemel zonder kennis van de hel.
Een taal die bijkans niet meer begrepen wordt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Laat haar van u
Maar de vrijspraak is geen mystieke beleving.alias schreef:Ja, en dat leer je ná de vrijspraak!Luther schreef:Gelukkig hoeft dat ook niet, DIA. Er staat gelukkig: 'Mijn genade is u genoeg.'-DIA- schreef:En dat zou ik de theorie ook nog wel een beetje kunnen vertellen, maar de praktijk van de vrijspraak in de vierschaar die ken ik niet. Hoewel ik wel weet dat de vierschaar eens gespannen zal worden. Voor mij, maar ook voor u.
Als je mag geloven, het geloof gekregen hebt, dat van nature de mens dood en verloren ligt en dat er uit de mens niets goeds kan voortkomen, en dat er betaald moet worden en dat Jezus Christus betaald heeft voor jouw zonden, dat is genoeg, dat is de vrijspraak!
Re: Laat haar van u
Wat is het dan wel?ejvl schreef:Maar de vrijspraak is geen mystieke beleving.
Re: Laat haar van u
Precies, maar die vrijspraak behoeft niet te geschieden via een van tevoren vastgestelde vierschaarbeleving.alias schreef:Ja, en dat leer je ná de vrijspraak!Luther schreef:Gelukkig hoeft dat ook niet, DIA. Er staat gelukkig: 'Mijn genade is u genoeg.'-DIA- schreef:En dat zou ik de theorie ook nog wel een beetje kunnen vertellen, maar de praktijk van de vrijspraak in de vierschaar die ken ik niet. Hoewel ik wel weet dat de vierschaar eens gespannen zal worden. Voor mij, maar ook voor u.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Laat haar van u
Wij kunnen niet over 'de vrijspraak in de vierschaar' spreken als we dat nietLuther schreef:Precies, maar die vrijspraak behoeft niet te geschieden via een van tevoren vastgestelde vierschaarbeleving.alias schreef:Ja, en dat leer je ná de vrijspraak!Luther schreef:Gelukkig hoeft dat ook niet, DIA. Er staat gelukkig: 'Mijn genade is u genoeg.'-DIA- schreef:En dat zou ik de theorie ook nog wel een beetje kunnen vertellen, maar de praktijk van de vrijspraak in de vierschaar die ken ik niet. Hoewel ik wel weet dat de vierschaar eens gespannen zal worden. Voor mij, maar ook voor u.
beleefd hebben.
Net zo min als men b.v. aan een blinde kan omschrijven hoe ons alfabet
eruitziet of een schilderij van Picasso eruitziet.
Alles wat hierover gezegd wordt door mensen die het niet beleefd hebben is
een slag in de lucht.
Er zijn er nog, die het wel beleefd hebben, en als die er ietsje van vertellen
dan zal dat zeker een in- en afdruk geven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Laat haar van u
Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd, de zonden vergeven, dan is de mens dus vrijgesproken van schuld en straf.Afgewezen schreef:Wat is het dan wel?ejvl schreef:Maar de vrijspraak is geen mystieke beleving.
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Overigens zeg ik het in eerste instantie verkeerd, want ik geloof dat er zeker wel kinderen Gods zijn die een hele sterke vierschaarbeleving gehad hebben.
Maar het enige nodige is een waar geloof in Jezus Christus, en met een geacht oudvader te spreken:
Er is nooit een waar zaligmakend geloof van de Geest in het hart van de uitverkorenen, die niet onmiddellijk de weldaad van de rechtvaardigmaking met
zich meevoert, als een onafscheidelijk vruchtgevolg, volgens Rom. 5:1, Gal. 2:16, Joh. 1:12 en bij herhaling in de Heilige Schrift. Daarom moeten wij nooit een
waar geloof stellen, zonder rechtvaardigmaking! De onmiddellijke vrucht van het geloof is onze rechtvaardigmaking. (is vrijspraak, EJvL) Door dat geloof neemt de zondaar met een gewillige verloochening van alle eigen sterkten en gerechtigheid, de Heere Jezus en Zijn volmaakte gerechtigheid aan, en wordt er op het nauwste mee verenigd en gelijk als omhangen en bekleed en om dezelve wordt hij dan nu van God gerechtvaardigd. Van die tijd af moeten de gelovigen erkend en gehouden worden voor
kinderen Gods. Zodra de uitverkoren zondaar Christus aanneemt en in Hem gelooft, aanstonds op het eerste beginsel en op de uitgaande daad, zelfs van het
allerkleinste en zwakste oprechte geloof, wordt het genadevonnis der rechtvaardigmaking over hem uitgesproken.
Re: Laat haar van u
Ik denk dat hier de spraakverwarring zit: het tot geloof komen in Jezus Christus ís de vrijspraak. Want wat geloof je op het moment dat Christus aan je ziel geopenbaard wordt? Dit: dat Hij in onze plaats gestaan heeft en dat ik dáárom vrijuit kan gaan. Is dat een vrijspraak of niet?ejvl schreef:Overigens zeg ik het in eerste instantie verkeerd, want ik geloof dat er zeker wel kinderen Gods zijn die een hele sterke vierschaarbeleving gehad hebben.
Maar het enige nodige is een waar geloof in Jezus Christus, en met een geacht oudvader te spreken:
Re: Laat haar van u
Inderdaad, je verwoord het zo als ik bedoel, dat is de vrijspraak, Hij voor mij.Afgewezen schreef: Ik denk dat hier de spraakverwarring zit: het tot geloof komen in Jezus Christus ís de vrijspraak. Want wat geloof je op het moment dat Christus aan je ziel geopenbaard wordt? Dit: dat Hij in onze plaats gestaan heeft en dat ik dáárom vrijuit kan gaan. Is dat een vrijspraak of niet?
Re: Laat haar van u
Is dat stukje van Van der Groe?ejvl schreef:Inderdaad, je verwoord het zo als ik bedoel, dat is de vrijspraak, Hij voor mij.Afgewezen schreef: Ik denk dat hier de spraakverwarring zit: het tot geloof komen in Jezus Christus ís de vrijspraak. Want wat geloof je op het moment dat Christus aan je ziel geopenbaard wordt? Dit: dat Hij in onze plaats gestaan heeft en dat ik dáárom vrijuit kan gaan. Is dat een vrijspraak of niet?
Re: Laat haar van u
Maar wat is het eerste wat een levend gemaakte ziet? Niet Christus toch? Maar hij zietejvl schreef:Inderdaad, je verwoord het zo als ik bedoel, dat is de vrijspraak, Hij voor mij.Afgewezen schreef: Ik denk dat hier de spraakverwarring zit: het tot geloof komen in Jezus Christus ís de vrijspraak. Want wat geloof je op het moment dat Christus aan je ziel geopenbaard wordt? Dit: dat Hij in onze plaats gestaan heeft en dat ik dáárom vrijuit kan gaan. Is dat een vrijspraak of niet?
dat het blind is! En geen zicht op Christus. Hij krijgt te aanvaarden dat God Recht is
in al Zijn weg en werk. En wat daaruit voortvloeit.
Anders is onze Godsdienst wel totaal veranderd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«