Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
DIA schreef:Er werd vorige week b.v. gesproken van: "Vele van onze gemeenten zijn tot in de
wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over" Het ging
hier over de verbondsbeschouwing.
En dat is wel een kardinaal punt!
Stuur jouw predikant maar mijn onderschrift van prof G. Wisse .
Daar is hij ook diep van doordrongen, vandaar de ernst en de klem die in de prediking
doordringt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:Zo hoor je hier vanaf de kansel, en daar is reden toe,
ook grote bezorgdheid om de koers van onze gemeenten.
Er werd vorige week b.v. gesproken van:

"Vele van onze gemeenten zijn tot in de
wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over
"

Zegt ds van Dieren dit vanaf de kansel..?
Tja, als dit vanaf de kansel klinkt, kan ik me voorstellen dat ook gemeenteleden zich soms zo veroordelend uitlaten. De voorganger gaat hen erin voor...
Als de ernstige waarschuwingen niet meer van de kansels klinken, dan krijgt men, citeer
even ds. v.D.: Kerken vol met gerusten te Sion. En daar wordt een wee over uitgesproken.
Men weet niet dat men balanceert als boven de hel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:

"

Tja, als dit vanaf de kansel klinkt, kan ik me voorstellen dat ook gemeenteleden zich soms zo veroordelend uitlaten. De voorganger gaat hen erin voor...
Als de ernstige waarschuwingen niet meer van de kansels klinken, dan krijgt men, citeer
even ds. v.D.: Kerken vol met gerusten te Sion. En daar wordt een wee over uitgesproken.
Ja ja. Maar als een predikant zegt dat "vele van onze gemeenten tot in de wortel onherstelbaar zijn aangetast", dan zet hij daarmee het grote gros van z'n collega's weg als valse leidslieden.
Nou, daar ben je klaar mee, met zo'n collega. En straks na de vakantie weer gezellig samen vergaderen in deputaatschappen en zo. Joepie.
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Onbegrijpelijk dat ds van Dieren dit roept vanaf de kansel.
Dit zorgt voor onrust, en hij veroordeeld zijn collega's ermee.
Daarnaast is het maar de vraag of het echt zo is. Al dat geblaat over onrechtzinnigheid en afdwalen van de waarheid is prachtig, en lijkt heel rechtzinnig, maar laat men dan de kerkelijke weg bewandelen en die lereaars ter verantwoording roepen op de meerdere vergaderingen.

Dat is de plek om je zorgen te uiten. En als dat door die vergaderingen in de breedte niet gedeeld wordt, kun je jezelf de vaag stellen of de zorg wel terecht is. Misschien is ds v Dieren wel verschoven en staat hij een leer voor die de reden is geweest voor de droevige breuk van 53.

Tot slot, er is dan ook weinig oog voor het wonder. ' onherstelbaar' dat is nog al wat...
DDD

Bericht door DDD »

Als dat waar is, is dat afschuwelijk. Dan wordt er in Rijssen nu een andere leer voorgesteld dan van 1900 tot pakweg 1995. Want de leer van de Gereformeerde Gemeenten is niet veranderd. Zie het boekje Louter genade.

Het is maar gelukkig dat de Heere de allerzwaarste broeders meestal ervoor bewaart hun dwalingen ook via internet rond te bazuinen.

De kern van het evangelie is: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult behouden worden. Overal waar daaraan afbreuk gedaan wordt, ook al lijkt het op een rechtzinnige wijze, wordt het evangelie verdonkerd.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik het niet echt kan geloven. Juist in Rijssen, waar zoveel leden van de kerk helemaal niet zo serieus meeleven (weet ik uit betrouwbare bron), wordt dat dan -volgens DIA- over andere gemeenten gezegd.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:

"

Ik denk eerder dat dit andersom is. Alles wat uit Christus niet is, dat is een vervloeking. Ik gebruik dat woord niet graag, het past mensen ook niet het in de mond te nemen. Maar het is een letterlijk Bijbelcitaat dat wel bedoeld is om ons aan te spiegelen. Niet om mensen mee af te schrijven, want Gods genade is veel groter dan ik zou kunnen bedenken.

Het is niet zo dat naarmate Gods barmhartigheid kleiner wordt voorgesteld de waarheid steeds beter wordt benaderd! Gelukkig dat God ook nog ongelovigen in eigen oog in genade aanziet, dat treft wel te meer onder zo'n prediking.

En de gerusten te Sion zijn als gewoonlijk weer volledig uit hun verband gehaald, maar daarover hebben we het reeds eerder gehad.
huisman

Bericht door huisman »

Ik denk dat wij beter aan DIA kunnen vragen in welke context deze predikant dit heeft gezegd. Dat er zorgen zijn over het kerkvolk en hun opvattingen kan ik begrijpen. Er schuift in onze gezindte van alles. Het gedrag en de opvattingen van sommige jongeren zijn om van te schrikken (b.v. op het punt van alcoholgebruik, seksuele omgang voor het huwelijk enz.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Als dat waar is, is dat afschuwelijk. Dan wordt er in Rijssen nu een andere leer voorgesteld dan van 1900 tot pakweg 1995. Want de leer van de Gereformeerde Gemeenten is niet veranderd. Zie het boekje Louter genade.

Het is maar gelukkig dat de Heere de allerzwaarste broeders meestal ervoor bewaart hun dwalingen ook via internet rond te bazuinen.

De kern van het evangelie is: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult behouden worden. Overal waar daaraan afbreuk gedaan wordt, ook al lijkt het op een rechtzinnige wijze, wordt het evangelie verdonkerd.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik het niet echt kan geloven. Juist in Rijssen, waar zoveel leden van de kerk helemaal niet zo serieus meeleven (weet ik uit betrouwbare bron), wordt dat dan -volgens DIA- over andere gemeenten gezegd.
Ik geloof... dat ik hier verder over moet zwijgen. Want zo wordt de Kerk in discredit gebracht. En dan mag nooit. Daarom zie ik wel dat ik hier moet stoppen. Het wordt niet gevat wat precies bedoelt wordt.
Laat ik één ding nog zeggen: Het is een waarheid dat velen in Rijssen maar ook in elke andere plaats deze zaken vaak heel licht opnemen. Maar is dat vreemd? Ik geloof het niet, als ik het
toets aan het Woord. Dan hebben we hier te doen met natuurlijke mensen, zoals overal in Nederland en de wereld.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

---knip--- Op de persoon + geen respect voor ambtsdragers.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol. Alsof de GG een soort onaantastbaar zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Ik denk dat wij beter aan DIA kunnen vragen in welke context deze predikant dit heeft gezegd. Dat er zorgen zijn over het kerkvolk en hun opvattingen kan ik begrijpen. Er schuift in onze gezindte van alles. Het gedrag en de opvattingen van sommige jongeren zijn om van te schrikken (b.v. op het punt van alcoholgebruik, seksuele omgang voor het huwelijk enz.)
Ik zou de preek kunnen kopen en vragen of deze openbaar mag worden. Dan is alle misverstand weg. Maar het lijkt me anderzijds ook niet juist als daar dan consequenties uit kunnen voortvloeien die zeer diep ingrijpend zijn voor de hele kerk in Nederland. Het zijn zaken die wel eerlijk en oprecht geconstateerd worden, maar vraag 2 is: Moeten we dat zover doordrijven ook de uiterlijke vorm van het instituut van de kerk zou kunnen breken? Het lijkt me enerzijds wel noodzakelijk, maar anderzijds mogen we ook niet (als we ons daarvan bewust zijn) de kerk in een positie brengen die tot een breuk kan leiden.
Een breuk lost in feite niets op. Dat hebben we in 1953 ook gezien. Daarom past hier mijns inziens wel terughoudendheid.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol. Alsof de GG een soort onaantastbaar zijn.
Tja, dat roepen ze ook wel een beetje over zichzelf af :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol. Alsof de GG een soort onaantastbaar zijn.
Tja, dat roepen ze ook wel een beetje over zichzelf af :hum
Goed, maar laten wij daar niet aan meedoen en ach en wee roepen als de ds. Van D. eens wat kritische uitlatingen doet. Kom op, zeg.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Citaatje 3

Hier in Grand Rapids, daar zie je aan de highways een een bord staan naar Kalamazoo, en daar aan de andere
kant bij Cadillac en naar Muskegon, maar je ziet hier geen bord staan naar Ohio of naar New York. Nee. En zo is
het nu ook in de genade. Nu zijn er leraars, die verwaardigd worden, - niet dat ze je daar brengen kunnen –
nee, maar in hun prediking de noodzakelijkheid van de wedergeboorte leren. Die zuiver zijn in de leer van de
wedergeboorte. Daar zijn er die zuiver zijn in de leer van de rechtvaardigmaking. Daar zijn er, denk maar aan
Adrew Gray, en als je dat nu niet voor je gezicht hebt, en in je verstand een beetje, dan denk je, die man, dat is
niet anders dan vrije wil. Dat gaat naar de remonstranten toe. Maar die man, die heeft in zijn prediking, de nadruk
gelegd op de heiligmaking. En er zijn weer anderen, denk maar aan een Kohlbrugge, die hebben de nadruk gelegd
op de afsterving van de oude, en de opstanding van de nieuwe mens. Niet op z’n antinomiaans, maar zuiver
gereformeerd. En als je dat nu niet voor ogen hebt, dan ga je die mensen verkeerd beoordelen. Dan denk je:
Jaa…’k weet eigenlijk niet wat ‘k er van zeggen moet. En door onkunde worden soms schrijvers verworpen.
Door onkunde. Maar als ze tot de nadere kennis gebracht worden, van hetgeen die mensen bedoelt hebben, dan wordt
het wel een beetje anders. Gods Geest is zo onderwijzend en zo ruim in de onderwijzingen die Hij aan Zijn volk geeft.
En nu kan een mens, niet verder praten als dat hij geleid is. Als je met je verstand verder gaat praten, als er dan
mensen onder zitten die het persoonlijk bevindelijk kennen, dan zouden ze zeggen: Die man springt nu verder als zijn
stok lang is. Als hij maar bleef bij hetgeen God hem geleerd had, dan zou het kunnen stichten. Maar nu gaat hij over
zaken praten, die hij zelf niet kent en weet. En dan sla je altijd de bal mis, mensen!

Wijlen ds. W.C. Lamain in een preek over Zondag 1
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.
Je ziet dat hier op het forum ook gebeuren, bijvoorbeeld in discussies tussen DDD en Dia: die mensen praten volkomen langs elkaar heen.
Gesloten