Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

sirdanilot

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door sirdanilot »

Interessant stuk, en volgens mij heeft hij nog gelijk ook.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Bart-Jan Spruyt eens. Maar ik zie niet in waarom Rutte niet gewoon zijn mening hierover zou mogen geven. Hij heeft ook groot gelijk. Het zou heel goed zijn als dominees hun verantwoordelijkheid zouden nemen. Door te zeggen dat iedereen voor Gods aangezicht een keuze moet maken worden de zaken onnodig geproblematiseerd. Spruyt geeft terecht aan dat er geen enkel rationeel argument tegen inenten (meer) is dat consequent is vol te houden. Het is heel kwalijk dat tegenwoordig zelfs in de Saambinder wordt gepleit om niet te vaccineren. Door de gemeenteleden onzeker te maken nemen (sommige) predikanten niet hun verantwoordelijkheid.

Het feit dat de minister-president richting geeft in een maatschappelijke discussie is geen inmenging in interne kerkelijke aangelegenheden, laat staan een schending van de scheiding van kerk en staat. Het staat kerken toch ook vrij hun mening te geven over maatschappelijke ontwikkelingen? Dat is maar gelukkig ook.

Het is heel kwalijk als door dit soort discussies God als een soort boosdoener wordt afgeschilderd die door de inentingen minder mogelijkheden heeft zijn schepselen tot de orde te roepen. Laten de pleitbezorgers voor niet inenten eerst eens afzien van spaargeld en verzekeren, dat kan een stuk minder kwaad en geeft veel meer afhankelijkheid bovendien.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het probleem lijkt me dat Rutte niet als een ander persoon wordt gezien. Hij is een politicus met macht. Als hij de zin zou formuleren als "ik zou willen dat predikanten oproepen tot vaccinatie" zou ik veel minder moeite hebben met zijn uitspraak. Nu zegt nu.nl dat Rutte vindt dat predikanten hun gemeenteleden moeten oproepen om hun kinderen in te laten enten tegen mazelen. Dan is de toon anders. En ja de kerk mag en moet een mening hebben over maatschappelijke problemen, maar de kerk mag niet direct zijn invloed laten gelden in de politiek door bijvoorbeeld politici onder censuur te stellen vanwege onwelvallige beslissingen of iets dergelijks.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Als ik de formuleringen goed heb beluisterd houdt hij het dicht bij zichzelf en zegt hij min of meer wat jij zegt dat hij moet zeggen. Iedereen kan bovendien begrijpen dat hij als hij over zijn persoonlijk geloof spreekt niet spreekt als vertegenwoordiger van het Kabinet. Als dat niet duidelijk is dan heb je toch niet goed begrepen hoe het oordeel van dit VVD/PvdA-kabinet tot stand komt.

Dit is niet te vergelijken met leden onder censuur zetten. Als hij een wetsvoorstel aankondigde was het heel anders geweest.
caprice

Bericht door caprice »

huisman schreef:
Mister schreef:
eilander schreef:Wonderlijke oproep van mensen die voorop staan om te roepen over scheiding van kerk en staat. Andersom zouden predikanten het niet hoeven te proberen: als zij gaan vertellen wat politici moeten vinden, is het huis te klein, denk ik.

Dat mevrouw Borst gaat vertellen dat vaccineren niet tegen Gods wil is, kan mij niet echt overtuigen eerlijk gezegd. Daarvoor hebben we met haar teveel meegemaakt.
Het is al weer twaalf jaar geleden, maar dat was dezelfde mevrouw Borst die liet blijken dat Gods Woord er is om het belachelijk te maken.
Precies en die andere VVD mevrouw is al net zo'n antichristelijke drammerd.
Heleen Dupuis: Van 1981 tot 1985 was zij voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (NVVE) en maakte naam in het publieke debat met haar aanhoudende pleidooi voor de mogelijkheid van euthanasie.
Alles wat deze mevrouw doet is zeker de wil van God? En ze heeft verstand van God en goddelijke zaken?

Gezien de vruchten aan de levensboom, dacht ik eerder dat ze een kind en een speelbal van de satan is, zoals wij van nature alle zijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Als ik de formuleringen goed heb beluisterd houdt hij het dicht bij zichzelf en zegt hij min of meer wat jij zegt dat hij moet zeggen. Iedereen kan bovendien begrijpen dat hij als hij over zijn persoonlijk geloof spreekt niet spreekt als vertegenwoordiger van het Kabinet. Als dat niet duidelijk is dan heb je toch niet goed begrepen hoe het oordeel van dit VVD/PvdA-kabinet tot stand komt.

Dit is niet te vergelijken met leden onder censuur zetten. Als hij een wetsvoorstel aankondigde was het heel anders geweest.
Nu ik er verder over denk, denk ik nog steeds dat de premier en de twee andere (oud)-politici te ver gaan. Juist omdat ze vinden dat predikanten iets moeten doen. Ze kunnen ouders oproepen, ze kunnen predikanten die inenten als iets positiefs zien om dit ook duidelijk te maken, maar zo in het algemeen naar alle predikanten is iets wat je niet van een predikant moet vragen als politici met status.

Ik kan zeggen dat ik zou willen dat alle imams oproepen tot geloof in Jezus. Echter het zou nogal vreemd zijn als ik zou zeggen dat ik vind dat alle imams deze oproep zouden moeten doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

parsifal schreef:
DDD schreef:Als ik de formuleringen goed heb beluisterd houdt hij het dicht bij zichzelf en zegt hij min of meer wat jij zegt dat hij moet zeggen. Iedereen kan bovendien begrijpen dat hij als hij over zijn persoonlijk geloof spreekt niet spreekt als vertegenwoordiger van het Kabinet. Als dat niet duidelijk is dan heb je toch niet goed begrepen hoe het oordeel van dit VVD/PvdA-kabinet tot stand komt.

Nu ik er verder over denk, denk ik nog steeds dat de premier en de twee andere (oud)-politici te ver gaan. Juist omdat ze vinden dat predikanten iets moeten doen. Ze kunnen ouders oproepen, ze kunnen predikanten die inenten als iets positiefs zien om dit ook duidelijk te maken, maar zo in het algemeen naar alle predikanten is iets wat je niet van een predikant moet vragen als politici met status.

Ik kan zeggen dat ik zou willen dat alle imams oproepen tot geloof in Jezus. Echter het zou nogal vreemd zijn als ik zou zeggen dat ik vind dat alle imams deze oproep zouden moeten doen.
Ze spreken predikanten aan op hun verantwoordelijkheid. Er zijn nu eenmaal mensen die iets doen of laten omdat hun dominee het zegt, zonder zelf te beoordelen of de dingen zo zijn als ze worden voorgesteld. Daarom dragen predikanten een grote verantwoordelijkheid en ik zie niet in wat er mis mee is als ze alle predikanten oproepen die verantwoordelijkheid ook te nemen. Het zou iets anders zijn als er sprake zou zijn van gewetensdwang, maar dat is helemaal niet aan de orde.
sirdanilot

Je mag best alle imams oproepen om Jezus te prediken, als je dat wil. Niet dat het veel effect gaat hebben, en er zijn zat moslims met een kort lontje die er niet blij mee zullen zijn, maar van mij mag je ;)
refo

Bericht door refo »

Ik heb artikel 36 geactualiseerd.

Artikel 36. Van het ambt der overheid.
Wij geloven dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft; willende dat de wereld geregeerd worde door wetten en politiën, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega. Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. Maar die vromen weten zelf wat goed is. De overheid bemoeie zich niet met hen. En het ambt van de overheid is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt. Voorts, een ieder, van wat kwaliteit, conditie of staat hij zij, is schuldig zich den overheden te onderwerpen, schattingen te betalen, hun eer en eerbied toe te dragen, en hun gehoorzaam te zijn in alle dingen die niet strijden tegen Gods Woord, uitgezonderd de vaccinatieplicht, dat willen we liever niet; voor hen biddende in hun gebeden, opdat hen de Heere stieren wille in al hun wegen, en dat wij een gerust en stil leven leiden in alle godzaligheid en eerbaarheid. Wij bepalen dat echter wel zelf. Als de overheid iets wil regelen voor andere mensen: prima. Zij bemoeie zich absoluut niet met ons. En hierin valllen wij de wederdopers en andere oproerige mensen bij, en in het gemeen al degenen die de overheden en magistraten verwerpen en de justitie omstoten willen, invoerende de gemeenschap der goederen, en verwarren de eerbaarheid, die God onder mensen gesteld heeft, zoals daar zijn. In geval van twijfel over dit artikel beslissen wij zelf. De overheid heeft het altijd mis.
alexv

Bericht door alexv »

Je laat je weer lekker gaan Refo. Waar komt die haat en afkeer van jou toch vandaan? Vaccinatie plicht is een onderdeel van het uiteindelijke doel, het wegkrijgen van het Christendom. En jij werkt daar met je gepraat en geschrijf aan mee.

Jij verzet de oude paden en je weet wat de Bijbel daar van zegt. Je praat als de wereld, je WILT niet ziek zijn.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

alexv schreef:Je laat je weer lekker gaan Refo. Waar komt die haat en afkeer van jou toch vandaan? Vaccinatie plicht is een onderdeel van het uiteindelijke doel, het wegkrijgen van het Christendom. En jij werkt daar met je gepraat en geschrijf aan mee.

Jij verzet de oude paden en je weet wat de Bijbel daar van zegt. Je praat als de wereld, je WILT niet ziek zijn.

Wonderlijk verhaal. Christenen die wel laten inenten werken impliciet mee aan het wegkrijgen van het Christendom?
DDD

Bericht door DDD »

Gisteren bad de dominee voor de mensen die vrezen voor de mazelen. Hij zei er gelijk bij dat de middelen wel gegeven waren om te gebruiken, maar dat voor de mensen die daar geen vrijmoedigheid voor hadden het gebed te meer noodzakelijk is. Hij bad ook voor degenen die de pers hierover te woord moeten staan. Ik vond het heel passend en goed. Op die manier geef je geestelijk leiding en voorkom je dat mensen zich afkeren van medechristenen die op een onbelangrijk punt dwalen, alleen omdat het christendom erdoor in een negatief daglicht komt.

Ik was niet in mijn eigen gemeente voor het geval iemand wilde uitzoeken wie dit nu weer was...
sirdanilot

alexv schreef:Je laat je weer lekker gaan Refo. Waar komt die haat en afkeer van jou toch vandaan? Vaccinatie plicht is een onderdeel van het uiteindelijke doel, het wegkrijgen van het Christendom. En jij werkt daar met je gepraat en geschrijf aan mee.

Psst... het niet vaccineren komt onder de wereldwijde Christelijke kerk vrijwel uitsluitend bij refo's in Nederland voor, en misschien nog bij wat Amish in noord amerika... verder bijna niet... als het er dus zo erg mee gesteld is, zijn we hooguit een klein deel van de christenheid 'kwijt' ;)
refo

Bericht door refo »

Ik verzet de oude paden niet. Dat kan namelijk helemaal niet.

En als er iemand praat als de wereld ben jij het wel. Het wegkrijgen van het christendom kan helemaal niet. Probeer daar dan ook niet de strijd tegen aan te binden. Het werkt allemaal precies averechts.
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Kan iemand dit hele artikel plaatsen:

http://www.nd.nl/artikelen/2013/juli/12 ... p-politici

Dank!
Plaats reactie