Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]
De blokhut door Helen Hoover.
Het zit in een boek van de beste-boeken
Ze heeft er nog meer geschreven.Forummer schreef:De blokhut door Helen Hoover.
De jaren in het bos en nog 1, helaas is me de titel ontschoten. Overigens ook in "beste boeken".
Wat nu precies het aantrekkelijke en goede aan deze boeken is, kan ik niet zo onder woorden brengen, maar voor mij telkens weer als ik ze lees; ultieme ontspanning.
Hoe het begonTerri schreef:Ze heeft er nog meer geschreven.Forummer schreef:De blokhut door Helen Hoover.
De jaren in het bos en nog 1, helaas is me de titel ontschoten. Overigens ook in "beste boeken".
Wat nu precies het aantrekkelijke en goede aan deze boeken is, kan ik niet zo onder woorden brengen, maar voor mij telkens weer als ik ze lees; ultieme ontspanning.
En ik ben nog steeds bezig in hetzelfde beste-boek.
De stepperuiters
De stepperuiters
-
The Holy War van Bunyan. In de originele, 17e eeuws Engelse versie. Een beetje pittig, maar toch valt het op dat het Engels uit deze periode veel dichterbij modern Engels staat dan het NL uit die periode bij het modern NL. Er is wat spelling anders, en de zinnen zijn langer en wat ingewikkelder en wat andere woorden, maar over het algemeen is het goed te volgen. Deze parabel van het Chr Geloof is voor iedereen aan te raden !
De spelling- en stijlwijzer van uitgeverij De Banier.

O, houden die er een eigen spelling op na?Afgewezen schreef:De spelling- en stijlwijzer van uitgeverij De Banier.![]()
~~Soli Deo Gloria~~
Soms wel.Hendrikus schreef:O, houden die er een eigen spelling op na?Afgewezen schreef:De spelling- en stijlwijzer van uitgeverij De Banier.![]()

Maar 't is meteen goed ter opfrissing van mijn geheugen c.q. vermeerdering van mijn kennis.
Mag je een voorbeeld geven waar de Banierspelling afwijkt van Algemeen Beschaafd Nederlands?Afgewezen schreef:Soms wel.Hendrikus schreef:O, houden die er een eigen spelling op na?Afgewezen schreef:De spelling- en stijlwijzer van uitgeverij De Banier.![]()
Echt waar.
Maar 't is meteen goed ter opfrissing van mijn geheugen c.q. vermeerdering van mijn kennis.
~~Soli Deo Gloria~~
Als het goed ligt is de Baniertaal iets meer beschaafd als de seculiere taal...Hendrikus schreef:Mag je een voorbeeld geven waar de Banierspelling afwijkt van Algemeen Beschaafd Nederlands?Afgewezen schreef:Soms wel.Hendrikus schreef:O, houden die er een eigen spelling op na?Afgewezen schreef:De spelling- en stijlwijzer van uitgeverij De Banier.![]()
Echt waar.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar spelling blijft gewoon spelling, zou ik denken. Zou toch vreemd zijn als er een soort refospelling werd bedacht.-DIA- schreef: Als het goed ligt is de Baniertaal iets meer beschaafd als de seculiere taal...
~~Soli Deo Gloria~~
Volgens mij is ABN iets anders dan een correcte spelling.Hendrikus schreef:Mag je een voorbeeld geven waar de Banierspelling afwijkt van Algemeen Beschaafd Nederlands?
Maar ik kan een voorbeeldje geven.
De regel van het Groene Boekje is: Je schrijft Bijbel met een hoofdletter als het om de tekst gaat, maar bijbel met een kleine letter als het om een exemplaar gaat. Nee, zegt De Banier, wij schrijven Bijbel altijd met een hoofdletter.
Nog een Banierregel, niet beregeld volgens mij in de officiële spelling: je schrijft Gereformeerde Gemeenten met een hoofdletter als het kerkverband bedoeld is, maar je schrijft de gereformeerde gemeente te Rijssen.
Edit> Deze regels gelden ook voor het RD.

Dat laatste vanzelf, de moeder zal zich ook naar haar kind richten... of niet?Afgewezen schreef:Volgens mij is ABN iets anders dan een correcte spelling.Hendrikus schreef:Mag je een voorbeeld geven waar de Banierspelling afwijkt van Algemeen Beschaafd Nederlands?
Maar ik kan een voorbeeldje geven.
De regel van het Groene Boekje is: Je schrijft Bijbel met een hoofdletter als het om de tekst gaat, maar bijbel met een kleine letter als het om een exemplaar gaat. Nee, zegt De Banier, wij schrijven Bijbel altijd met een hoofdletter.
Nog een Banierregel, niet beregeld volgens mij in de officiële spelling: je schrijft Gereformeerde Gemeenten met een hoofdletter als het kerkverband bedoeld is, maar je schrijft de gereformeerde gemeente te Rijssen.
Edit> Deze regels gelden ook voor het RD.
Of was het nu net andersom....

Toch denk ik dat het niet juist is: de gereformeerde gemeente van Rijssen is de Ontmoetingskerk.
De Gereformeerde Gemeente van Rijssen? Welke bedoel je? Noord, Zuid of West?
Lijkt me niet moeilijk. De gereformeerde kerk aan de boomkamp te Rijssen noemen werefo schreef:Toch denk ik dat het niet juist is: de gereformeerde gemeente van Rijssen is de Ontmoetingskerk.
"de gereformeerde kerk"
of een beetje op z'n Holtens: De Gereffomeerde Karke.
En op z'n Rijssens: De Greffermeerde Koarke
De Gereformeerde gemeente heet hier gewoon Gereformeerde gemeente, en onderling spreken
we van "Zuid". "West" of "Noord"