Nederlandsmeisje schreef:Waar baseert het niet-inenten op?
Inenten is van oorsprong de bedoeling de ziekte uit te roeien!
Daarmee staan we de voorzienigheid Gods in de weg.
Dus conclusie: niet inenten
Nederlandsmeisje schreef:Waar baseert het niet-inenten op?
Stellingname dient gebaseerd te zijn op de Schrift, niet hoe anderen ermee omgaan.huisman schreef:Mijn eigen standpunt is deze: Ik hoop dat alle christelijke ouders biddend en in afhankelijkheid van de HEERE hun beslissing nemen om wel of niet te vaccineren. Als mensen het op deze wijze doen zal ik beide uitkomsten nooit veroordelen.
i.p.v. "toegeven" zal hier wel - lijkt mij - bedoeld zijn "constateert". En hier ben ik wel mee eens. Ik heb al eerder aangegeven dat wel of niet inenten ik een hele moeilijke afweging vindt, waarbij ik persoonlijk neig naar wel inenten als een van God gegeven middel. De afwegingen t.o.v. verzekeren zijn voor mij wel kristalhelder.Huisman schreef: Bij niet inenten hoort (nog steeds volgens deze predikant) - ds. Westrate, wa - niet verzekerd zijn. Deze predikant geeft toe dat dit meestal niet samen op gaat.
Dat is volgens mij ook wel iets dat niet vaak voor het voetlicht komt, vroeger was er wel sprake van "actief" en "passief" inenten, van "verzwakt" of "dood" virus inbrengen. ik weet niet of het nu nog bestaat, maar gelet op bovenstaande is dat een principieel verschil toch?Huisman schreef:Verder zou hij - ds. Weststrate, wa - inenten wel acceptabel vinden als het zou kunnen zonder dat er ziekteverwekkers in het lichaam gespoten worden.
Dankzij voortschrijdend inzicht en wetenschappelijk onderzoek, kunnen steeds meer kankerpatiënten genezen.Albertos schreef:Nederlandsmeisje schreef:Waar baseert het niet-inenten op?
Is een ziekte een voorziening van God dan? Of een gevolg van gebrokenheid der schepping?Albertos schreef: Inenten is van oorsprong de bedoeling de ziekte uit te roeien!
Okay, duidelijk.Albertos schreef:Als de ziekte eenmaal in een persoon heerst is er niets op tegen hier medicatie voor te ontvangen.
Ik geloof dat God ons die wijsheid gegeven heeft medicatie te ontwikkelen.
Maar ik geloof vast dat het niet Zijn bedoeling is dat wij op voorhand al iets tegen een mogelijke ziekte gaan doen.(inenten)
De principiele argumenten uit de folder zijn m.i.Tiberius schreef:In dit geval m.i. wel, gezien hij alle principiële argumenten negeert.freek schreef:Groot voorstander zijn van inenten is niet hetzelfde als een kruistocht voeren voor inenten.Erasmiaan schreef:parsifal, ik heb weinig zin om aan jouw kruistocht voor inenten mee te werken. Veel succes verder met dit topic.
De folder van de NPV geeft in ieder geval duidelijke argumenten.
Albertos schreef:Nederlandsmeisje schreef:Waar baseert het niet-inenten op?
Daar heb jij wel gelijk in maar niet inenten of wel inenten kun je beide baseren op de Schrift. Dus gaat het erom of je de beslissing neemt in afhankelijkheid en voor Gods aangezicht.WimA schreef: Stellingname dient gebaseerd te zijn op de Schrift, niet hoe anderen ermee omgaan.
WimA schreef:Dat is volgens mij ook wel iets dat niet vaak voor het voetlicht komt, vroeger was er wel sprake van "actief" en "passief" inenten, van "verzwakt" of "dood" virus inbrengen. ik weet niet of het nu nog bestaat, maar gelet op bovenstaande is dat een principieel verschil toch?Huisman schreef:Verder zou hij - ds. Weststrate, wa - inenten wel acceptabel vinden als het zou kunnen zonder dat er ziekteverwekkers in het lichaam gespoten worden.
Albertos schreef:Als de ziekte eenmaal in een persoon heerst is er niets op tegen hier medicatie voor te ontvangen.
Ik geloof dat God ons die wijsheid gegeven heeft medicatie te ontwikkelen.
Maar ik geloof vast dat het niet Zijn bedoeling is dat wij op voorhand al iets tegen een mogelijke ziekte gaan doen.(inenten)
Wij nemen dagelijks het heft in eigen handen. We eten gezond of juist ongezond. We drinken teveel (alcohol) of juist te weinig (water). Ziekte en gezondheid kunnen door God worden gegeven (zoals we in de Bijbel lezen ook door satan) maar we hebben zelf ook een verantwoording voor onze lichamen.Met vaccinatie ga je in tegen de voorzienigheid Gods. Ziekte en gezondheid worden ons door God gegeven, daar moeten we niet zelf het heft in eigen handen willen nemen.
In principe is inenten het nabootsen van de natuur. In de baarmoeder krijgt een kind ook al ziektes van de moeder in het bloed, zodat het immuunsysteem op gang kan komen. De ziektes worden voornamelijk door het immuunsysteem van de moeder al verzwakt of gedood, maar wekken nog steeds een immuunreacties bij het kind op. Waarom? om het kind sterk te maken voor wanneer het geboren wordt en helemaal alleen de ziektes te lijf moet gaan. Ik zie veel overeenkomsten met inentingen hier.Tiberius schreef:@Parsifal.
De punten 1 en 3 ga je terecht tegen in. Die worden wel door tegenstanders gebruikt, maar dat zijn m.i. oneigenlijke argumenten. Daarmee wordt de discussie meer kwaad dan goed gedaan. Dan krijg je zulk soort uitspraken als van Borst: "Maar een autogordel dan? Daar geldt toch hetzelfde voor."
Het draait m.i. om punt 2.