Financieel advies
Financieel advies
Wij hebben geen begrafenisverzekering afgesloten, maar destijds een bedrag op een aparte spaarrekening gezet.
Ik moest verplicht de inloggegevens veranderen en ik zag tot mijn verbazing dat deze rekening nog maar 1.6% rente oplevert.
Op deze manier blijven we dus "achter", al houd je alles simpel, alles wordt flink duurder hebben we in het afgelopen jaar begrepen.
Wie kan ons van financieel advies dienen?
Het kan dus een spaarrekening worden waar we alleen in geval van een begrafenis bij moeten kunnen komen en nooit als "noodpotje".
Bestaat er een rekening waar je een boeterente krijgt opgelegd, behalve als het om een overlijden gaat?
Ik moest verplicht de inloggegevens veranderen en ik zag tot mijn verbazing dat deze rekening nog maar 1.6% rente oplevert.
Op deze manier blijven we dus "achter", al houd je alles simpel, alles wordt flink duurder hebben we in het afgelopen jaar begrepen.
Wie kan ons van financieel advies dienen?
Het kan dus een spaarrekening worden waar we alleen in geval van een begrafenis bij moeten kunnen komen en nooit als "noodpotje".
Bestaat er een rekening waar je een boeterente krijgt opgelegd, behalve als het om een overlijden gaat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Financieel advies
Hallo Mara
Op een Deposito rekening ontvang je een hogere rente, maar aangezien je het geld wilt gebruiken bij een overlijden ivm begravenis en de kosten daarom heen, kan je het eigenlijk niet vast zetten, omdat je er dan niet bij kan.
Op alle variabele spaarrekeningen is de rente laag
Je zou kunnen afwegen om het bedrag toch voor 10 Jaar vast te zetten bij Centraal Beheer is de rente bijvoorbeeld bij 10 jaar vast deposito 3,5 procent rente.
Mocht je het geld nodig hebben, kun je dat tegen extra betaling krijgen, maar je hebt wel extra rente ontvangen.
Het is een risico en afweging die je dan maakt.
Bij een kosteloze opname krijg je nu de hoogste rente bij Nationale Nederlanden internetspaarrekening 1,95 procent.
MoesTuin
Op een Deposito rekening ontvang je een hogere rente, maar aangezien je het geld wilt gebruiken bij een overlijden ivm begravenis en de kosten daarom heen, kan je het eigenlijk niet vast zetten, omdat je er dan niet bij kan.
Op alle variabele spaarrekeningen is de rente laag
Je zou kunnen afwegen om het bedrag toch voor 10 Jaar vast te zetten bij Centraal Beheer is de rente bijvoorbeeld bij 10 jaar vast deposito 3,5 procent rente.
Mocht je het geld nodig hebben, kun je dat tegen extra betaling krijgen, maar je hebt wel extra rente ontvangen.
Het is een risico en afweging die je dan maakt.
Bij een kosteloze opname krijg je nu de hoogste rente bij Nationale Nederlanden internetspaarrekening 1,95 procent.
MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Ik zat nog even te kijken voor je Mara op de site van Centraal Beheer
Het gaat om de rente vast rekening
Hieronder kopieer ik de voorwaarden in het blauw, biedt wellicht toch mogelijkheden, maar dat zou ik dan als ik jou was even navragen bij Centraal Beheer
Rente vast rekening
U kunt tijdens de looptijd van uw RenteVast Rekening geen geld opnemen. Wel is het mogelijk om uw RenteVast Rekening tussentijds te beëindigen. Hiervoor betaalt u 1,25% van het totaal gespaarde saldo per eerder opgenomen spaarjaar met een maximum van 5%.
Is er sprake van onvrijwillige werkeloosheid, faillissement, overlijden of schuldsanering dan brengen wij geen kosten in rekening. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de productvoorwaarden van de RenteVast Rekening.
MoesTuin
Het gaat om de rente vast rekening
Hieronder kopieer ik de voorwaarden in het blauw, biedt wellicht toch mogelijkheden, maar dat zou ik dan als ik jou was even navragen bij Centraal Beheer
Rente vast rekening
U kunt tijdens de looptijd van uw RenteVast Rekening geen geld opnemen. Wel is het mogelijk om uw RenteVast Rekening tussentijds te beëindigen. Hiervoor betaalt u 1,25% van het totaal gespaarde saldo per eerder opgenomen spaarjaar met een maximum van 5%.
Is er sprake van onvrijwillige werkeloosheid, faillissement, overlijden of schuldsanering dan brengen wij geen kosten in rekening. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de productvoorwaarden van de RenteVast Rekening.
MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Ik vind dit niet de meest ideale tijd om een tienjaarstermijndeposito te nemen. De rente staat zo belachelijk laag.
- MarthaMartha
een gewone deposito kun je afsluiten voor kosten die gemaakt worden bij overlijden/begrafenis, het geld komt vrij wanneer hier sprake van is. Het voordeel dat dit alleen gebruikt kan worden bij overlijden/begrafenis is, dat het geld op de deposito rekening tot een bepaald bedrag niet meetellen als je in aanmerking wilt komen voor gemeentelijke financiele regelingen voor minima. (Is dus alleen voordelig voor mensen die tot de minima behoren)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zet er nog wat bij en kijk er verder niet meer naar. Een begrafenis hoeft helemaal zoveel niet te kosten.
-
Of ze nog bestaan weet ik niet. En dan bedoel ik de zogenaamde spaarkaspolissen. In de 60er/70er jaren samen met een vriend hebben we die wel verkocht. Je `spaarde`geboorte-adressen en haalde deze uit krant of kerkbladen en liet een blauw tegeltje maken (via de maatschappij) met naam van het kind en de geboortedatum en op een gegeven moment ging je naar het adres en de mensen feliciteren mèt het tegeltje (oh,...wat leuk. Dank u wel) en je kwam terzake: een tientje (of meer) per maand en na een x-aantal jaren kwam de uitkering (en die was al naar gelang de rente - soms - hoog). De polis werd afgesloten op het leven van de baby of een zeer jong kind (als studieverzekering met een looptijd van 15 of 20 jaar. Op het leven van pa of ma was de looptijd meestal 10 of 15 jaar en gold dan als (aanvulling op (de) begrafenisverzekering.
Natuurlijk werden ook de tegeltjes wel gespaard en had je het nakijken wat af te sluiten spaarkaspolis betreft. Ik herinner me een familie die vol trots op de zeven tegeltjes wees in het trapportaal:...`Daar hangen ze....`
Zowel de Nationale Nederlanden (Ned. Spaarkas) en de RVS(Spaarbeleg) waren destijds zeer bekend.
Maar of ze nog bestaan?
Een veel gehoord argument tègen het afsluiten van zo`n spaarkaspolis was altijd: `ik leg elke maand wat opzij`. Maar of het gedaan werd?
Natuurlijk werden ook de tegeltjes wel gespaard en had je het nakijken wat af te sluiten spaarkaspolis betreft. Ik herinner me een familie die vol trots op de zeven tegeltjes wees in het trapportaal:...`Daar hangen ze....`

Zowel de Nationale Nederlanden (Ned. Spaarkas) en de RVS(Spaarbeleg) waren destijds zeer bekend.
Maar of ze nog bestaan?
Een veel gehoord argument tègen het afsluiten van zo`n spaarkaspolis was altijd: `ik leg elke maand wat opzij`. Maar of het gedaan werd?
Dat waren nog eens tijden. De firma List & Bedrog verkocht spaarpolissen. De rendementen waren zeer matig. De beste uitkering die ik gezien heb van die dingen gaf een rendement van 4%. Wat namelijk niet verteld werd was dat de eerste 36 premiebetalingen, 3 jaar dus, voor de maatschappij waren en dus niets opleverden. Eppo en zijn vrienden moesten natuurlijk ook betaald worden.
In het RD heeft daar ook wel eens wat over gestaan. Mensen hoorden vooral 'spaar' en 'hoge rente' en schreven voor 1000 gulden per maand in. Toen ze na een paar jaar het geld weer nodig hadden bleek hun pot nog leeg.
Spaarbeleg en ABC Spaarplan waren de populairste. Nog erger dan woekerpolissen.
In het RD heeft daar ook wel eens wat over gestaan. Mensen hoorden vooral 'spaar' en 'hoge rente' en schreven voor 1000 gulden per maand in. Toen ze na een paar jaar het geld weer nodig hadden bleek hun pot nog leeg.
Spaarbeleg en ABC Spaarplan waren de populairste. Nog erger dan woekerpolissen.
-
Inderdaad was het rendement de eerste jaren laag (al naar gelang de looptijd natuurlijk). Maar daar waarschuwden wij de mensen voor. Ik weet alleen dat Nat.Ned. in dit verband toch wel een goede naam had. Maar natuurlijk was er `kaf onder het koren. Mijn kennis en ik werkten alleen op provisiebasis (hadden geen vast inkomen).
Maar of het alemaal nog bestaat?......
Maar of het alemaal nog bestaat?......
We kunnen het natuurlijk gewoon laten staan, snap ik ook wel.
Een deposito nemen, maar dat zet nu echt geen zoden aan de dijk,
Ik wilde weten of er een spaarrekening bestond, die een iets hogere rente geeft, mag boeterente bij zijn.
En in geval van overlijden vrij opneembaar.
Maar we denken er wel over het over te hevelen naar een andere bank, want dit is erg weinig, zo moet er geld bij.
Vroeger kon je polissen van 100 gulden afsluiten. Je betaalde per week een kwartje of zo.
Maar ik heb nooit vertrouwen gehad in D ela of Y arden, ik heb nu onlangs gezien hoe dat eraan toe ging bij een crematie.
Of je verzekert je voor een bepaald bedrag, of in natura.
Dan kun je je wensen op papier zetten en wordt het zo uitgevoerd.
Toen onze kinderen net 18 waren, kwamen de wervingsfolders al binnen
Ik wilde weten of er een spaarrekening bestond, die een iets hogere rente geeft, mag boeterente bij zijn.
Maar we denken er wel over het over te hevelen naar een andere bank, want dit is erg weinig, zo moet er geld bij.

Vroeger kon je polissen van 100 gulden afsluiten. Je betaalde per week een kwartje of zo.
Maar ik heb nooit vertrouwen gehad in D ela of Y arden, ik heb nu onlangs gezien hoe dat eraan toe ging bij een crematie.

-
Mara schreef:We kunnen het natuurlijk gewoon laten staan, snap ik ook wel.
Maar we denken er wel over het over te hevelen naar een andere bank, want dit is erg weinig, zo moet er geld bij.![]()
Maar ik heb nooit vertrouwen gehad in D ela of Y arden, ik het nu onlangs gezien hoe dat eraan toeging bij een crematie.
Hadden ze geen lucifers en moest je zelf je aansteker meenemen??
Eppo Gremdaat schreef:Mara schreef:We kunnen het natuurlijk gewoon laten staan, snap ik ook wel.
Maar we denken er wel over het over te hevelen naar een andere bank, want dit is erg weinig, zo moet er geld bij.![]()
Maar ik heb nooit vertrouwen gehad in D ela of Y arden, ik het nu onlangs gezien hoe dat eraan toeging bij een crematie.
Hadden ze geen lucifers en moest je zelf je aansteker meenemen??

Het ging nogal....opgejaagd en heel koel en zakelijk.
Slappe opgewarmde koffie, met hartige koekjes en nootjes erbij geserveerd. Ik heb het maar aan me voorbij laten gaan.
Volgens mij was tante de laatste die dag.

-
Dit soort verhalen zijn zeer bekend van dit soort organisaties. Onpersoonlijk.
Ooit had ik - zakelijk - contact met een particuliere begrafenisondernemer die mij hetzelfde vertelde.
Vader en zoon deden het zelf (alleen begrafenisauto en 1 volgauto (voor de familie). De familieleden hebben vaak zelf een auto, dus.... (Het schijnt steeds vaker voor te komen om die `dure jongens`te omzeilen.
En ja, - helaas -, notarissen kunnen er soms ook wat van.... afgifte verklaring van erfrecht, boedelvolmachten, successie-aangifte. `t Klinkt gek, maar een `prijsopgaaf`bij verschullende kantoren kan heus geen kwaad!
Ooit had ik - zakelijk - contact met een particuliere begrafenisondernemer die mij hetzelfde vertelde.
Vader en zoon deden het zelf (alleen begrafenisauto en 1 volgauto (voor de familie). De familieleden hebben vaak zelf een auto, dus.... (Het schijnt steeds vaker voor te komen om die `dure jongens`te omzeilen.
En ja, - helaas -, notarissen kunnen er soms ook wat van.... afgifte verklaring van erfrecht, boedelvolmachten, successie-aangifte. `t Klinkt gek, maar een `prijsopgaaf`bij verschullende kantoren kan heus geen kwaad!
Ze gaan ervan uit dat je niet gaat lopen beknibbelen. Of shoppen waar het goedkoopst is.Eppo Gremdaat schreef:Dit soort verhalen zijn zeer bekend van dit soort organisaties. Onpersoonlijk.
Er komen teveel emoties bij te pas, ook al regel je het van tevoren.
We hebben het wel met de grafsteen van mijn ouders gedaan, mijn man is echt diverse bedrijven afgeweest en dat heeft heel veel geld gescheeld.
Via de begrafenisondernemer was het driemaal zo duur! commissie zeker

Veel mensen weten ook niet dat je heel veel zelf mag en kan doen. Zoals afleggen, dragen, aangifte bij de gemeente enz.
Maar de verhalen over die grote verzekeringsmaatschappijen, niet vaak niet positief.
Mensen hebben een polis gekocht van 8.000 euro en als ze hem dan eindelijk afbetaald hebben, moet er zogenaamd een polis bijgekocht worden, want ja, die kosten he, zijn toch wel heel erg gestegen. Ja daag.
Voor 8.000 euro krijg je iemand echt wel netjes begraven denk ik.