freek schreef:Misschien is de vraag terecht: herkennen we ons soms in de vragen die Ter Linden stelt.
Diep van binnen wel ja.
Maar om dat als dominee nu breeduit te etaleren, lijkt mij niet verstandig.
Hij heeft een ambtelijke roeping, toch?
Hij is de herder van de gemeente en als de herder gaat lopen dwalen, verspreiden de schapen zich en gaan nog verder het dichtbegroeide bos in, totdat ze tenslotte vast in de doorns en struiken zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gisteravond zat dominee aan tafel bij Knevel en v.d. Brink.
Het is echt schokkend om te horen hoe zijn twijfelen in gang werd gezet, nl. door de wetenschap dat de aarde miljoenen jaar ouder is dan we volgens de Bijbel zouden mogen geloven en de mens is er "toevallig" gekomen. Is allemaal een normale, natuurlijke ontwikkeling.
Voor wie het na wil luisteren, staat er een fragment op de site van de eo.
Soms kan intelligentie je in de weg staan.
De kerken, vroeger een belangrijk bindmiddel, polariseren
en individualiseren zij ook niet met het gekissebis over hun gelijk?
We noteren een heleboel zaken over het leven en vervolgens zetten we er onder: namens God. Dat is natuurlijk niet juist. Jansen had het genoteerd, namens zichzelf, dus zijn naam moet eronder. Nederland is een mooie geestelijke snoepwinkel met een enorme variëteit. Wat de
een heeft, heeft de ander niet, en omgekeerd. Soms is dat een reden dat we elkaars geloof niet kunnen overnemen, maar je kunt wel elkaars geloof bewonderen. Het zou daarom mooi zijn als we regelmatig de ander zouden uitnodigen. Jij kan dat goed binnen jouw kerk, kun je dat ook niet eens voor ons doen? Begrijp me goed, ik heb het niet zozeer over tolerantie. Ik bedoel ook niet: verdraag elkaar. Ik ga verder dan dat, ik bedoel: draag elkaar. Het gaat niet om verdragen, maar om dragen. Als de dominee ziek is, waarom laat je niet een keer een imam komen? Of een pastoor? Als we niet door
deze tegenstelling heenkomen, zal die ons gaan opbreken.
Het is de mensen aangepraat dat wanneer je de ander draagt dat verraad zou zijn aan het eigen geloof. Wat een onzin! Alle mensen aanbidden een goddelijke vonk en een ieder moet zijn eigen weg daarin kiezen. Er is geen weg die beter is dan de ander. Dat is krankzinnige hoogmoed.
Het erkennen van pluriformiteit is één. Toegeven dat we de waarheid nooit zullen kennen is twee. Achter elke uitspraak over de waarheid moet je zeggen: geloof ik. Dan zijn we op de goede weg.
Tot zover maar...
Wie nog geinteresseerd is in het hele verhaal, kan ik de link evt. aanreiken.