Rooms-katholieke kerken bezichtigen tijdens de vakantie

Rooms-katholieke kerk bezichtigen?

Ja, ik ga graag met je mee!
22
92%
Nee, dank je, ik blijf liever thuis.
2
8%

Totaal aantal stemmen: 24

jan34willem

Rooms-katholieke kerken bezichtigen tijdens de vakantie

Bericht door jan34willem »

Als ik op vakantie ben, bezoek ik graag kerken. Ik bewonder de architectuur van deze gebouwen en ook de kunstwerken die vaak in deze kerken aanwezig zijn. Ik verdiep me ook in de geschiedenis van de bouw van de kerken en probeer me voor te stellen wat de kerkgangers van deze kerken in de loop der eeuwen allemaal meegemaakt hebben. Vaak zijn de kerken die ik bezoek Rooms-katholieke kerken. Hoewel ik Protestant ben, vind ik het persoonlijk geen probleem om Rooms-katholieke kerken te bezichtigen. Deze kerken zijn gebouwd ter ere van God, die ook mijn God is. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er forummers die om principiele redenen geen Rooms-katholieke kerk betreden, ook niet om te bezichtigen, als er geen sprake is van het bijwonen van een mis?
ejvl

Re: Rooms-katholieke kerken bezichtigen tijdens de vakantie

Bericht door ejvl »

Ik heb er geen enkele moeite mee, ik bezoek ze ook graag.
De historische waarde is enorm, vaak zijn ze erg mooi, glas in lood en dergelijke. Bijvoorbeeld de prachtige bouwwerken in Parijs zoals de Notre Dame.
Maar ik zou ook rustig een Griekse tempel of een Boedha tempel bezoeken om te bezichtigen vanwege de historische waarde.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik bezoek graag kerken, of ze nu RK zijn of niet. Wel maak ik rechtsomkeert als er in een RK kerk een dienst plaatsvind. Een synagoge stap ik ook zo binnen (tip: Portugese synagoge en Amsterdam of de synagoge in Elburg). Een moskee dan weer niet.
dennis

Bericht door dennis »

Ik bezichtig ze ook graag. Is toch een heel stuk Christelijk traditie..
Mara

Bericht door Mara »

Ik ook hoor. Toen ik met een vriendin in Parijs was, vond ik het heel bijzonder om de enorme drukte van de straat even achter ons te laten en tot rust te komen in zo'n oude kerk. Gewoon even zitten, stilte en meditatie moment.
En als ik dan omhoog en om me heen kijk in zo'n eeuwenoude kerk, verwondert het me altijd dat mensenhanden dit vroeger konden maken!
En het geduld waarmee ze dat deden.
Naar verhouding moest het toch heel veel geld gekost hebben?
Ik koop geen kaarsje trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

jan34willem schreef:Deze kerken zijn gebouwd ter ere van God, die ook mijn God is.
Ik ga niet vaak, maar zou gerust gaan. Niet vanuit een religieuze, maar vanuit een culturele belangstelling dan. In ieder geval niet om een dienst bij te wonen.
Op de opmerking dat de kerken gebouwd zijn ter ere van God valt nog wel wat af te dingen, volgens mij. Denk alleen maar aan de aflaathandel van destijds om prestigieuze kerken te laten verrijzen; tot eer van God??
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
parel

Bericht door parel »

Ik heb zelfs ooit met een werkweek van school een dienst meegemaakt in de angelicaanse kerk in Engeland. Ik moet zeggen dat ik het geweldig interessant vond, gewoon om een keer te zien hoe het gaan. Rooms-katholieken (of in mijn geval dan Anglicanen) zijn nog altijd Christenen. Ik kan me voorstellen dat een moskee bezoeken wat anders is.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

parel schreef:Ik heb zelfs ooit met een werkweek van school een dienst meegemaakt in de angelicaanse kerk in Engeland. Ik moet zeggen dat ik het geweldig interessant vond, gewoon om een keer te zien hoe het gaan. Rooms-katholieken (of in mijn geval dan Anglicanen) zijn nog altijd Christenen. Ik kan me voorstellen dat een moskee bezoeken wat anders is.
De Anglicaanse liturgie is zeker boeiend; er wordt vaak kerkmuziek gemaakt op hoog niveau. Ik kom er vaak en ben altijd weer onder de indruk van de schitterende koorzang.
Het bezoeken van historische kerkgebouwen en genieten van kerkelijke kunst is wat mij betreft een favoriete vorm van vakantie.
~~Soli Deo Gloria~~
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

RK-Kerk, bezoek ik graag! Heerlijk die stilte.

Daarom ook zo jammer dat die Refo kerken niet zomaar binnengewandeld kunnen worden....

Synagoge of Moskee nog nooit bezocht, maar zou ik ook geen bezwaar tegen hebben, denk ik, als je maar niet zwijgt over jouw christen-zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik niet. Ik krijg 't spaans benauwd in zo'n kerk, heb vooral het gevoel dat ik er niet hoor. Rondkijken en genieten van al die mooie dingen kan ik echt niet.
Gek genoeg ben ik vorig jaar wel in onze eigen RKK geweest voor een concert, dat ging prima. Maar als toerist zo'n kerk rondlopen is niet voor mij.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Dodo schreef:Ik niet. Ik krijg 't spaans benauwd in zo'n kerk, heb vooral het gevoel dat ik er niet hoor. Rondkijken en genieten van al die mooie dingen kan ik echt niet.
Gek genoeg ben ik vorig jaar wel in onze eigen RKK geweest voor een concert, dat ging prima. Maar als toerist zo'n kerk rondlopen is niet voor mij.
Rooms benauwd, bedoel je? ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
freek

Bericht door freek »

Heerlijk, een oude katholieke kerk. Meestal probeer ik een bezoek zodanig te plannen dat er een dienst of andere activiteit is. Dan komt zo'n kerkgebouw echt tot leven.
helma

Bericht door helma »

wij lopen ook alle kerken die open zijn binnen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het is helaas zo dat er rondom de beeldenstorm veel kapot gemaakt is. Gelukkig zijn er nog veel kunstschatten over. In Nederland denk je dan aan de Sint Jan in Den Bosch en de andere Sint Jan in Gouda (met de Goudse glazen), de twee meest bekende kathedralen.
En ga eens naar Rome, Ravenna of kom naar Brasil in Belem vind je de kathedraal gewijd aan Santa Maria van Nazareth. Niks mis mee om in stilte deze kerken te bekijken en God te te danken voor het moois wat mensenhanden hebben gemaakt en Hij de kracht en het verstand heeft gegeven om deze kerken te bouwen.
En je dankbaarheid kun je tonen door een gift. Er staat altijd wel een offerblok.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik kan zo intens genieten van de serene rust die van katholieke kerken uitgaat, van de machtige symboliek die veelal in de gebrandschilderde ramen vervat is. Ik kan er uren zitten, (moet ik wel alleen zijn) en me dan afvragen of de dag ooit nog komt dat we allemaal weer in 1 kerk zitten, de moederkerk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie