Schatboek zegt hierbij:
Een vast vertrouwen, waardoor het van de andere (geloven n.l.) wezenlijk verschilt. Dit vertrouwen is een toeëigening van de genadige kwijtschelding der zonden door en om Christus' wil. Zo'n vertrouwen behoort onafscheidelijk bij het ware geloof. Want door een blote kennis, gepaard met toestemming, kan niemand zalig worden, aangezien „de duivelen ook zo geloven en sidderen”, Jak. 2 : 19. Daarom voegt de Apostel het vertrouwen bij het geloof, Ef. 3 : 12: „In Denwelke (n.l. Christus) wij hebben de vrijmoedigheid en den toegang met vertrouwen door het geloof aan Hem”; en in Hebr. 11 : 1 wordt het geloof „een vaste grond der dingen die men hoopt” genoemd.
[/quote]
Stem je hier ook mee in Dennis?[/quote]
Jazeker stem ik hier mee in. Zonder geloof is het zelfs onmogelijk om God te behagen (Hebr), maar dat vormt ook helemaal geen tegenstelling met wat ik schrijf. Vraag: zou er over een opwas in de kennis en genade gesproken worden als die er niet was? En denk aan het (Bijbelse) onderscheid tussen zuigelingen in de genade, vaders etc..
Er zijn oefeningen in het geloof nodig waardoor dat vastigheid krijgt. Meer laat afzien van jezelf en zien op die enige Rots, de Heere Jezus Christus, en een van die zaken is de bewuste ervaring van de vergeving van onze zonden.
Let wel: nogmaals. Ik zeg niet dat er zonder die ervaring geen leven is. Het leven begint zodra de gelovige is geboren. En vanaf dat moment is er ook geloof. Alleen dat sluit een verdere weg niet uit. Geloof me: die weg is er echt.[/quote]
Maar dus wel in tegenstelling tot Zondag 7, waar geloof zonder het vertrouwen dat de zonden vergeven zijn?[/quote]
REACTIE DENNIS:
Dat schrijf ik niet. In het ware geloof is er altijd iets van het geloof in de vergeving van de zonden, een (al is het bij aanvang aarzelend) zien op Jezus Christus. Ondanks de onmogelijkheid aan onze kant gaat er dan een mogelijkheid aan Zijn kant oplichten. En al het eerste geringe zicht hierop kan grote vreugde geven...
Nogmaals: ik had het over de verdere weg. 'Hij zal ze zelf bevestigen en schragen!'
Waar ik overigens wel bang voor ben is het (naar mijn gevoel) oprukken van een conclusiegeloof. Ik hoor het regelmatig om me heen. 'natuurlijk geloof ik dat mijn zonden zijn vergeven.'
Nou: zo natuurlijk is dat niet. Het is het grootste wonder dan er is. Maar het besef daarvan is bij het nabijkomende werk niet of nauwelijks aanwezig.