Beroepingswerk discussie

Curatorium

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Bijzonder dat de studenten tot nu toe beroepen mochten aannemen van behoorlijk grote (mega)-gemeentes. Hebben deze gemeenten meer kans? Meer bidders die vragen of het beroep aangenomen wordt?
Toch kan het ook anders, bijv. ds. Vergunst die naar een gemeente van 60 personen gaat..
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Bijzonder dat de studenten tot nu toe beroepen mochten aannemen van behoorlijk grote (mega)-gemeentes. Hebben deze gemeenten meer kans? Meer bidders die vragen of het beroep aangenomen wordt?
Toch kan het ook anders, bijv. ds. Vergunst die naar een gemeente van 60 personen gaat..
Dit is 'toevallig' dit jaar zo.
In de afgelopen jaren gingen kandidaten juist naar middel en kleine gemeenten: Terneuzen, Sliedrecht, Doetinchem, Zoetermeer, Middelharnis, 's-Gravenzande, Terwolde (2009-2012)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef: Dat lijkt me wat politiek-achtig. Meerderheid van stemmen in het beroepingswerk is een armoedige zaak. Zoek als kerkenraad samen het aangezicht van de Heere, zowel in de vergadering als ieder persoonlijk thuis. Om je vervolgens samen te laten leiden door de Heilige Geest. Als iedereen daartoe bereid is, kun je beroepen op basis van unanimiteit. Zo hebben wij beroepen en daarin gemerkt dat de Heere er in mee kwam. Beroepen in geloof. En dat is niet beschaamd geworden.
Ik vind dat ongereformeerd klinken. Het lijkt op een groepsproces waarbij niet een ordelijke weg wordt gevolgd. Ik ben benieuwd welke kerkorde deze manier van werken toestaat. Of is het een evangelische gemeente?
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Curatorium schreef:Bijzonder dat de studenten tot nu toe beroepen mochten aannemen van behoorlijk grote (mega)-gemeentes. Hebben deze gemeenten meer kans? Meer bidders die vragen of het beroep aangenomen wordt?
In de afgelopen jaren gingen kandidaten juist naar middel en kleine gemeenten: Terneuzen, Sliedrecht, Doetinchem, Zoetermeer, Middelharnis, 's-Gravenzande, Terwolde (2009-2012)
Ik dacht het ook even, maar inderdaad is het de laatste jaren niet zo. Voor zover het wel gebeurd is leidde het soms tot ongelukken, dat brengt sommige grotere gemeenten er toe geen kandidaten meer te beroepen. Maar ik begrijp inmiddels de beroepingsrun wel beter. Ik zou het prettig vinden als de kerkorde zo werd aangepast dat kandidaten een beroep niet binnen twee weken mogen aannemen.

Nu wekt het de indruk vooral te willen voorkomen dat er onnodige beroepen worden uitgebracht, maar de consequentie is dat gemeenten hun vergadering perse op maandag of dinsdag moeten houden.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Luther schreef:
Klopt ontdekte ik net ook, daar heb je gelijk in. Maar over het algemeen zie je toch dat grote gemeenten vaak minder lang vacant zijn, in de gergem dan, is er in grote gemeenten meer nood?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Ik dacht het ook even, maar inderdaad is het de laatste jaren niet zo. Voor zover het wel gebeurd is leidde het soms tot ongelukken, dat brengt sommige grotere gemeenten er toe geen kandidaten meer te beroepen. Maar ik begrijp inmiddels de beroepingsrun wel beter. Ik zou het prettig vinden als de kerkorde zo werd aangepast dat kandidaten een beroep niet binnen twee weken mogen aannemen.

Nu wekt het de indruk vooral te willen voorkomen dat er onnodige beroepen worden uitgebracht, maar de consequentie is dat gemeenten hun vergadering perse op maandag of dinsdag moeten houden.
Wat is dat voor vreemde reactie? Je gelooft niet dat kandidaten gaan naar de gemeente waar ze zich van Godswege geroepen weten?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Johann Gottfried Walther schreef: Wat is dat voor vreemde reactie? Je gelooft niet dat kandidaten gaan naar de gemeente waar ze zich van Godswege geroepen weten?
Ik hoop dat zeker en geloof het ook wel. Maar bij mij waren dit ook min of meer de eerste gedachten:
- het aangenomen beroep is in beide gevallen naar de grootste gemeente die op betreffende kandidaat het beroep uitbracht;
- in beide gevallen naar een gemeente die nog maar kort tot zéér kort vacant is, terwijl er andere gemeentes zijn die soms al járen beroepen.
Ik krijg, vooral dat laatste, met mijn verstand ook niet klein. Moet ik misschien maar niet proberen ook.
Er wordt wel eens gezegd (ik kan er niet veel mee): Als er ware nood is, komt er zeker een knecht. Zou er in die gemeentes die al zo lang (be)roepen dan geen ware nood zijn??
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:
Bredeweg ging naar Barneveld-Zuid.
Van Belzen naar Veenendaal.
Joosse naar Hendrik-Ido-Ambacht.
refo

Bericht door refo »

De kleine gemeenten betalen niet voldoende om een gezin te onderhouden.
Misschien moeten grote gemeenten maar eens een kerkelijke 'belasting' betalen, om kleine gemeenten de kans te geven ook een voldonde traktement te laten bieden.
Tenslotte dragen die wel ook aan de emerituskas.
Harmen

Bericht door Harmen »

Bona Fide schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Wat is dat voor vreemde reactie? Je gelooft niet dat kandidaten gaan naar de gemeente waar ze zich van Godswege geroepen weten?
Ik hoop dat zeker en geloof het ook wel. Maar bij mij waren dit ook min of meer de eerste gedachten:
- het aangenomen beroep is in beide gevallen naar de grootste gemeente die op betreffende kandidaat het beroep uitbracht;
- in beide gevallen naar een gemeente die nog maar kort tot zéér kort vacant is, terwijl er andere gemeentes zijn die soms al járen beroepen.
Ik krijg, vooral dat laatste, met mijn verstand ook niet klein. Moet ik misschien maar niet proberen ook.
Er wordt wel eens gezegd (ik kan er niet veel mee): Als er ware nood is, komt er zeker een knecht. Zou er in die gemeentes die al zo lang (be)roepen dan geen ware nood zijn??
Herkenbare gedachten. Zo is het dit keer ook opvallend dat de nieuwe gemeente dicht in de buurt is waar de studenten nu wonen.
Maar toch wil ik het zien in het licht van Gods wonderlijke wegen.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

refo schreef:De kleine gemeenten betalen niet voldoende om een gezin te onderhouden.
Misschien moeten grote gemeenten maar eens een kerkelijke 'belasting' betalen, om kleine gemeenten de kans te geven ook een voldonde traktement te laten bieden.
Tenslotte dragen die wel ook aan de emerituskas.
Of de GG moet maar is na gaan denken over part-time predikanten
DDD

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:
Luther schreef:

Wat is dat voor vreemde reactie? Je gelooft niet dat kandidaten gaan naar de gemeente waar ze zich van Godswege geroepen weten?
Ik geloof niet dat het van Godswege geroepen weten en menselijke wensen en overwegingen elkaar uitsluiten, dat is bij andere roepingen, ambten en beroepen immers ook niet zo? En bovendien zal Gods weg natuurlijk niet tegen de gewone orde van de kerk ingaan, dus zie ik het probleem niet.
jan34willem

Bericht door jan34willem »

De toewijzing van nieuwe kandidaten aan vacante gemeenten laten geschieden via een landelijke loting -- zo komt iedereen terecht waar God hem hebben wil.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat is de vraag. Loting is natuurlijk wel onderworpen aan de natuurwetten, dus ik vind dat een beetje een vreemde redenering. Volgens mij wordt in dat geval de verdeling gewoon door toeval bepaald.
jan34willem

Bericht door jan34willem »

DDD schreef:Nou, dat is de vraag. Loting is natuurlijk wel onderworpen aan de natuurwetten, dus ik vind dat een beetje een vreemde redenering. Volgens mij wordt in dat geval de verdeling gewoon door toeval bepaald.
God regeert alles en zal de loting zo laten verlopen dat de uitkomst naar Zijn wil is. Wij geloven immers dat niets bij geval geschiedt.
Gesloten