Ah, dus jij bent een "kenner"? Het verhaal op zich is zeer aangrijpend, toch ontroerde het mij niet zoals ik had verwacht dat het zou doen.Jongere schreef: Bovendien dient een boek als Tonio absoluut niet "alleen ter ontspanning".
Het is een heel aangrijpend verhaal van een vader die zijn (21-jarige) zoon verliest. Ik vond het erg indrukwekkend en beklemmend om te lezen.
Indrukwekkend omdat het een leed is waar je eigenlijk niet goed over kunt spreken als je het niet meemaakt. Beklemmend door de leegheid op veel plekken in het boek. Het is daarmee een heel tekenend portret van veel mensen in Nederland en van een groot deel van de cultuur en de manier waarop zij met lijden omgaan. Bijvoorbeeld de plaats van God in het boek. Het onthutsende vond ik dat God gewoon niet ter sprake kwam. Hij zegt niet eens meer zoiets als: 'omdat ik dit heb meegemaakt, moet God wel niet bestaan' (zoiets verwacht je bij Maarten 't Hart). Hij zegt er gewoon niets over. Dat in zichzelf is al veelzeggend. Ook is het schrijnend en leeg hoe eerlijk de schrijver spreekt over zijn drankgebruik als een middel om het leed weg te drinken.
Ik vond het heel leerzaam om dit boek te lezen. Inderdaad kom je ermee in aanraking met de cultuur. Maar dat is de wereld waarin we leven. Ik lees dat niet voor mijn ontspanning; maar om mensen te begrijpen, mee te voelen met hun leefwereld, te peilen hoe ze met leed omgaan, etc.
En toen de vloeken begonnen te vallen, (wat ik op zich wel kan begrijpen van hem) ging het mij steeds meer tegenstaan.
Ik heb over dit onderwerp wel eens betere boeken gelezen, althans, die mij meer grepen.
Het is geen boek om even te pakken en weer neer te leggen. Je moet er voor gaan zitten en ik heb er geen lust meer in.