Beroepen GG studenten

Tiberius
Administrator

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

Bona Fide schreef:Ik kan Tiberius niet begrijpen dat hij, ondanks dat een kerkenraad autonoom is, niet gewoon zegt dat het buitengewoon onverstandig is als zij al een ledenvergadering uitschrijven vóór de beroepbaarstelling.
Tot dat soort uitspraken laat ik me niet verleiden, omdat ik de beweegredenen van die kerkenraden niet ken.
Waarmee ik evenmin wil zeggen, dat het verstandig is; maar dat heb ik het hele topic door niet gedaan.
boontje

Bericht door boontje »

In de Hervormde en Gereformeerde kerk kregen studenten vroeger wel eens een 'toezegging van beroep'. Dat kwam er op neer dat met de student werd afgesproken dat de gemeente hem zou beroepen wanneer hij afgestudeerd en beroepbaar zou zijn (en dat de student dat ook zou aannemen).
Dat gebeurde vooral in 'minder aantrekkelijke' gemeenten: kleine dorpen ver van de randstad. Of het ook om 'minder aantrekkelijke' studenten ging, zou ik niet kunnen zeggen.
Overigens kon een gemeente daar ook nog wel eens mee op de koffie komen. 'Nog een half jaar studeren' kon in de praktijk ook wel eens twee jaar wezen... en ik geloof dat het ook wel voorkwam dat de student in kwestie dan toch een ander beroep aannam...
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Tiberius schreef: Tot dat soort uitspraken laat ik me niet verleiden, omdat ik de beweegredenen van die kerkenraden niet ken.
Waarmee ik evenmin wil zeggen, dat het verstandig is; maar dat heb ik het hele topic door niet gedaan.
Waarom niet, zou ik zeggen? Vertel mij eens wat voor soort steekhoudende beweegredenen een kerkenraad zou moeten hebben om vóór de beroepbaarstelling een ledenvergadering te beleggen. Die zijn er gewoon niet.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
Jongere schreef:Waarbij ik wel wil aantekenen dat mijn eerste punt lag (en ligt) op het gebied van de hype in het volgen van het beroepingswerk. Het zou evengoed winst zijn als de tweetallen verdwijnen uit de berichtgeving.
Ik snap dit punt. Wel heb ik daar nog een vraag over (dus niet n.a.v. dit concrete geval, maar gewoon in het algemeen... Ik weet niet of je die nog wel wilt beantwoorden?
Ds. Kersten publiceerde in de Saambinder ook de tweetallen die gesteld waren, zijn opvolgers zijn daar nog lange tijd mee doorgegaan. Als je eens een SB in Digibron opslaat, zie je dat nog tot in de jaren '70, '80 doorgaan. Ds. Kersten deed dat 'opdat de gemeenten ook met elkander konden medeleeven'. Hij zag het als één van de manieren om bovenplaatselijk zich met elkaar verbonden te weten om ook rond het beroepingswerk op de hoogte te zijn van de gestelde tweetallen en de uitgebrachte beroepen.
Mijn vraag daarbij is: Hoe weeg je deze opvatting van ds. Kersten?
Ik kan dat zo niet meevoelen eigenlijk.
Dat de beroepen openbaar zijn lijkt me (inderdaad ook vanwege het meeleven) natuurlijk goed. Maar voor tweetallen meedelen kan ik weinig redenen bedenken. Anders gezegd, ik kan me moeilijk een goede vorm van meeleven rond stemmingen voorstellen, zonder dat die snel vervalt in allerlei (ongeestelijk) gepraat erover. De meerwaarde ontgaat me dan tegenover de nadelen. De stemming lijkt me iets voor de gemeente, intern.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bona Fide schreef:
Tiberius schreef: Tot dat soort uitspraken laat ik me niet verleiden, omdat ik de beweegredenen van die kerkenraden niet ken.
Waarom niet, zou ik zeggen? Vertel mij eens wat voor soort steekhoudende beweegredenen een kerkenraad zou moeten hebben om vóór de beroepbaarstelling een ledenvergadering te beleggen. Die zijn er gewoon niet.
Zoals ik al zei: ik ken die redenen niet.
Dat is mijn bezwaar tegen het beroepingswerkgehijg op dit forum, in dit en andere topics. Iemand hoort ergens een klok luiden, verzint er in de dadelijkheid een klepel bij, vindt daar vervolgens wat van en dumpt dat dan hier op het forum.
Dat is de hijgerigheid waar Jongere in een eerdere post m.i. terecht zijn vinger bij legt.

Besluiten van kerkenraden en ledenvergaderingen horen in de beslotenheid van de lokale gemeente. Pas wanneer er een beroep uitgebracht wordt, kan dat wereldkundig gemaakt worden, in de geest zoals ds. Kersten hieronder beschreef.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:...verzint er in de dadelijkheid een klepel bij...
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt met evenveel recht stellen dat een beroep pas voor de buitenwereld relevant is als het is aangenomen.

Ik vind de tweetallen wel heel boeiend, en hoewel het maar zijdelings met het geestelijk leven te maken heeft is er niets mis mee die te volgen. Er zijn mensen die zich onledig houden met het volgen van de waterstanden bij Lobith. Ik bedoel maar dat iedereen zijn eigen hobby's heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Je kunt met evenveel recht stellen dat een beroep pas voor de buitenwereld relevant is als het is aangenomen.
Ik ging er even van uit, dat de beroepen kandidaat of predikant niet tot de eigen kerkelijke gemeente behoort. Dat is meestal zo.
DDD

Bericht door DDD »

Dan geldt hetzelfde: dan is het toch in die redenering alleen van belang voor de gemeente die beroept en de gemeente van de beroepene?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dan geldt hetzelfde: dan is het toch in die redenering alleen van belang voor de gemeente die beroept en de gemeente van de beroepene?
Sorry, mijn vorige reactie was wat flauw.
Maar eigenlijk heb je wel gelijk: wat hebben anderen te maken met het beroep dat een gemeente uitbrengt? Goed, inderdaad, om mee te leven, zoals ds. Kersten zegt. Maar verder zou het wat mij betreft wel achterwege gelaten kunnen worden.
DDD

Bericht door DDD »

Oké, maar ik vind dat ik daar alles mee te maken heb. Ik volg dat met belangstelling, en ik zie niet in wat daar mis mee is.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:Je kunt met evenveel recht stellen dat een beroep pas voor de buitenwereld relevant is als het is aangenomen.

Ik vind de tweetallen wel heel boeiend, en hoewel het maar zijdelings met het geestelijk leven te maken heeft is er niets mis mee die te volgen. Er zijn mensen die zich onledig houden met het volgen van de waterstanden bij Lobith. Ik bedoel maar dat iedereen zijn eigen hobby's heeft.
Voor de tweetallen uit gaan de zgn groslijsten.
Misschien voor de beroepenjagers een uitdaging?
DDD

Bericht door DDD »

Absoluut interessant. Ik neem aan dat die over 100 jaar voor historisch onderzoek beschikbaar zijn.
RotterS

Bericht door RotterS »

refo schreef:Voor de tweetallen uit gaan de zgn groslijsten.
Misschien voor de beroepenjagers een uitdaging?
Wordt lastig, groslijsten vallen binnen het ambtsgeheim. En ik hoop toch werkelijk dat die dan dus ook geheim blijven. Dat ambtsgeheim is toch al een moeizaam ding, merk ik wel eens!
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
DDD

Bericht door DDD »

Nou, het is maar goed dat de notulen uit 1700 die onder het ambtsgeheim vielen nu wel voor historisch onderzoek beschikbaar zijn. Je kunt het ambtsgeheim niet uitstrekken tot de wederkomst natuurlijk.
Gesloten