Mazelen

eilander
Moderator

Re: Mazelen

Bericht door eilander »

parsifal schreef: Verder zie ik nog steeds niet in (ook na het lezen van de artikelen), wat er onder de gordel is aan mijn berichten. Ik heb een uitgesproken mening en ondersteun die met vergelijkingen. Maar ik maak m.i. geen gebruik van karikaturen of oneigenlijke discussie methoden. Ik kan me voorstellen dat mijn mening hard aankomt bij sommigen (al vraag ik me af of ook maar iemand mij daar serieus genoeg voor neemt) en confronterend is en in die zin een klap in het gezicht is, maar dat is echt wat anders dan "onder de gordel".
Stel, je hebt één of meerdere kinderen. Je leeft vanuit de overtuiging dat je die uit Gods hand hebt gekregen. Daarom doe je wat in je vermogen ligt om ze voor gevaren te behoeden. Je let goed op de veiligheid als ze aan het spelen zijn of als ze in de auto rijden.

Stel dat je verder als echtpaar een goede discussie hebt gehad over wel of niet inenten. Je neemt biddend het besluit om dat niet te doen, omdat je oprecht van mening bent dat dit je gebedsleven hindert.

Kun je je dan voorstellen dat het enigszins tot verwondering (om niet te zeggen: ergernis) leidt als iemand die al op voorhand een standpunt heeft ingenomen over inenten, even de bovenstaande gevaren op één hoop veegt en ze moeiteloos vergelijkt?

Het gaat mij niet om je standpunt, er zijn heel veel mensen in mijn naaste omgeving die er anders over denken dan ik. Het gaat mij wel om je inlevingsvermogen in het standpunt en de diepste drijfveren van de ander.
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:@Parsifal: jij hebt toch (nog) geen kinderen?
Als je een kindje mag krijgen, worden overwegingen ineens heel anders!
Refo zegt:
"Blijkbaar redeneert ieder vanuit zichzelf in deze zaken,"
en dat ben ik met hem eens.
En mag je een gezond kindje krijgen, is dat ook weer een ander uitgangspunt dan wanneer het een kwetsbaar kindje betreft.
Wij hebben geen kinderen nee. Ik denk dat voor ons wel of geen vaccinatie, niet echt een vraag zal zijn, deels om de redenen die ik eerder in de discussie gaf (ik zie het als moedwillig in gevaar brengen om het niet te doen). Deels ook omdat ik vanuit mijn werk weet dat bepaalde ziekten erg gevaarlijk zijn (en mazelen en bijvoorbeeld kinkhoest horen daarbij).

Wel haal ik mijn prik voor ik bij mijn schoonouders op bezoek ga en draag ik ook buiten de stedelijke gebieden in Indonesie lange mouwen uit angst voor de insecten (en de ziekten die ze overbrengen) daar.

Verder zie ik nog steeds niet in (ook na het lezen van de artikelen), wat er onder de gordel is aan mijn berichten. Ik heb een uitgesproken mening en ondersteun die met vergelijkingen. Maar ik maak m.i. geen gebruik van karikaturen of oneigenlijke discussie methoden. Ik kan me voorstellen dat mijn mening hard aankomt bij sommigen (al vraag ik me af of ook maar iemand mij daar serieus genoeg voor neemt) en confronterend is en in die zin een klap in het gezicht is, maar dat is echt wat anders dan "onder de gordel".
En toch is het anders als je erover spreekt, zonder dat je hier echt een beslissing over moet nemen.

Ik zie het RIVM ook niet als een neutrale instantie. Ze hebben wel degelijk belangen. Hoe het precies zit, weten we niet. Dat blijft toch nog enigszins schimmig.
Als het aan hen ligt, krijgen onze kinderen steeds vaker een prik tegen allerlei enge ziektes.
Is dat dan volkomen onschadelijk?
En we trachten het ene te ontlopen en het andere volgt ons.
Ik ben ook niet tegen inenten, maar tenzij...
Ons ene kind laten we de griepprik halen, omdat die voor hem dodelijk kan zijn, het andere kind laten we niet inenten omdat daar geen reden voor is.
Ook al zeggen de artsen dat het toch beter is als alle gezinsleden zich laten inenten.
Want dan zou je de griep uit je huis houden.
Het tegendeel is waar gebleken en de griep sloeg een aantal keren keihard toe, soms ondanks het inenten!

Het topic heet: Mazelen, omdat het nu actueel is. Maar volgende week kan het polio of kinkhoest heten.

Ik vind het eerder zorgwekkend dat elk kinderziekenhuis vol ligt met (zeer) jonge kindjes die allerlei vormen van kanker hebben.
Dat komt niet door roken, noch door slechte levensgewoontes, maar het treft hen. En de ouders!
Dan zijn mazelen vervelend en misschien zorgelijk, maar kanker is een veel groter probleem lijkt mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef: Verder zie ik nog steeds niet in (ook na het lezen van de artikelen), wat er onder de gordel is aan mijn berichten. Ik heb een uitgesproken mening en ondersteun die met vergelijkingen. Maar ik maak m.i. geen gebruik van karikaturen of oneigenlijke discussie methoden. Ik kan me voorstellen dat mijn mening hard aankomt bij sommigen (al vraag ik me af of ook maar iemand mij daar serieus genoeg voor neemt) en confronterend is en in die zin een klap in het gezicht is, maar dat is echt wat anders dan "onder de gordel".
Stel, je hebt één of meerdere kinderen. Je leeft vanuit de overtuiging dat je die uit Gods hand hebt gekregen. Daarom doe je wat in je vermogen ligt om ze voor gevaren te behoeden. Je let goed op de veiligheid als ze aan het spelen zijn of als ze in de auto rijden.

Stel dat je verder als echtpaar een goede discussie hebt gehad over wel of niet inenten. Je neemt biddend het besluit om dat niet te doen, omdat je oprecht van mening bent dat dit je gebedsleven hindert.

Kun je je dan voorstellen dat het enigszins tot verwondering (om niet te zeggen: ergernis) leidt als iemand die al op voorhand een standpunt heeft ingenomen over inenten, even de bovenstaande gevaren op één hoop veegt en ze moeiteloos vergelijkt?

Het gaat mij niet om je standpunt, er zijn heel veel mensen in mijn naaste omgeving die er anders over denken dan ik. Het gaat mij wel om je inlevingsvermogen in het standpunt en de diepste drijfveren van de ander.
Ik begrijp dat dit hard aankomt en dat het pijn doet. Maar ik denk dat dat echtpaar niet consequent is in de besluitvorming en ik hoop dat ze dat inzien na wat ik schreef. (En dan wel op grond van de argumenten.) Ik zeg niets over de drijfveren, ik zeg dat ik niet vaccineren onverantwoord vind en dat het goed is om te beseffen dat de keus om niet in te enten ook gevolgen heeft voor anderen (bijvoorbeeld de kinderen die te jong zijn voor vaccinatie, wat vooral in het geval van kinkhoest geen gezocht voorbeeld is). Ik begrijp ook dat dit hard aan kan komen voor mensen die een kind hebben verloren aan infectieziekten na niet-vaccineren. Ik leg dan een deel van de schuld bij die mensen en ik wil dat niet in hun gezicht doen (als ik dat wel doe is het lomp, maar weer niet onder de gordel). Hier gaat het voornamelijk om die situaties te voorkomen en dan wil ik mijn mening ongezout verkondigen en die is: "Er zijn goede bijbelse redenen om tegen vaccinatie te zijn" en "het is jezelf of je kinderen (en ook anderen) moedwillig in gevaar begeven als je vaccinaties afwijst".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
Parsifal schreef: Bij het RIVM ziet men het als taak om de gevolgen van ziekten zo klein mogelijk te houden en ik vind dat een loffelijk streven.
Het RIVM is minder neutraal dan jij doet vermoeden. Bij het Rijksvaccinatieprogramma tegen baarmoederhalskanker (HPV inenting voor meisjes van 13 jaar) heeft de RIVM de losse seksuele moraal in onze tijd toegejuicht en daar zijn campagne op ingericht.

Deze inenting is om het on-Bijbelse seksuele gedrag te faciliteren.
Maar jij weet ook dat het daar om een heel andere aandoening gaat...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef: Stel, je hebt één of meerdere kinderen. Je leeft vanuit de overtuiging dat je die uit Gods hand hebt gekregen. Daarom doe je wat in je vermogen ligt om ze voor gevaren te behoeden. Je let goed op de veiligheid als ze aan het spelen zijn of als ze in de auto rijden.

Ik begrijp dat dit hard aankomt en dat het pijn doet. Maar ik denk dat dat echtpaar niet consequent is in de besluitvorming en ik hoop dat ze dat inzien na wat ik schreef. (En dan wel op grond van de argumenten.) Ik zeg niets over de drijfveren, ik zeg dat ik niet vaccineren onverantwoord vind en dat het goed is om te beseffen dat de keus om niet in te enten ook gevolgen heeft voor anderen (bijvoorbeeld de kinderen die te jong zijn voor vaccinatie, wat vooral in het geval van kinkhoest geen gezocht voorbeeld is). Ik begrijp ook dat dit hard aan kan komen voor mensen die een kind hebben verloren aan infectieziekten na niet-vaccineren. Ik leg dan een deel van de schuld bij die mensen en ik wil dat niet in hun gezicht doen (als ik dat wel doe is het lomp, maar weer niet onder de gordel). Hier gaat het voornamelijk om die situaties te voorkomen en dan wil ik mijn mening ongezout verkondigen en die is: "Er zijn goede bijbelse redenen om tegen vaccinatie te zijn" en "het is jezelf of je kinderen (en ook anderen) moedwillig in gevaar begeven als je vaccinaties afwijst".
"tegen" moet "voor" zijn, denk ik.

Je herhaalt nu je standpunt. Dat begrijp ik al een tijdje. Verder denk ik dat het vrij zinloos is om door te praten. Je zegt wel dat je het begrijpt, maar ondertussen dender je verder. Nu zijn de mensen die inentingen niet aandurven, weer "niet consequent", ze moeten dat alleen nog inzien. Wel ja.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef: Stel, je hebt één of meerdere kinderen. Je leeft vanuit de overtuiging dat je die uit Gods hand hebt gekregen. Daarom doe je wat in je vermogen ligt om ze voor gevaren te behoeden. Je let goed op de veiligheid als ze aan het spelen zijn of als ze in de auto rijden.

"tegen" moet "voor" zijn, denk ik.

Je herhaalt nu je standpunt. Dat begrijp ik al een tijdje. Verder denk ik dat het vrij zinloos is om door te praten. Je zegt wel dat je het begrijpt, maar ondertussen dender je verder. Nu zijn de mensen die inentingen niet aandurven, weer "niet consequent", ze moeten dat alleen nog inzien. Wel ja.
Sorry, ik miste het woord "geen". Verder staat het iedereen vrij om het niet met me eens te zijn. En ja het doel van discussie is voor mij om de argumenten duidelijk te krijgen en ik hoop dat mensen de betere argumenten kiezen (en als ik niet dacht dat mijn argumenten de beste waren, dan had ik een ander standpunt gehad). Ik zie hier weinig argumenten tegen inenten (buiten een m.i. misbruikte bijbeltekst) ook niet in de folders die worden aangehaald. Ja mensen kiezen oprecht en biddend tegen inenting (en ik denk dat ze de verkeerde keus maken en zeg dat), maar dat is geen argument. Ik geloof dat er Godsvertrouwen uit spreekt en het Christen zijn toont dat je dingen in vertrouwen en biddend doet, maar daar gaat het nu niet over.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
Parsifal schreef: Bij het RIVM ziet men het als taak om de gevolgen van ziekten zo klein mogelijk te houden en ik vind dat een loffelijk streven.
Het RIVM is minder neutraal dan jij doet vermoeden. Bij het Rijksvaccinatieprogramma tegen baarmoederhalskanker (HPV inenting voor meisjes van 13 jaar) heeft de RIVM de losse seksuele moraal in onze tijd toegejuicht en daar zijn campagne op ingericht.

De vorm van baarmoederhalskanker waartegen ingeënt wordt kan alleen verkregen worden bij wisselende seksuele contacten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
MarthaMartha schreef:
huisman schreef:

De vorm van baarmoederhalskanker waartegen ingeënt wordt kan alleen verkregen worden bij wisselende seksuele contacten.
Nee hoor, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Human_papillomavirus. (En dan nog, het kan ook om wisselende seksuele contacten van de partner gaan).
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
MarthaMartha schreef:
huisman schreef:

Dat weet ik, maar daarom is het dus een heel andere aandoening dan mazelen, polio, kinkhoest en dat soort ziekten die bijna iedereen die niet ingeënt is gewoon ook krijgt (op polio na dan). Het is fijn dat het RIVM zich ten doel stelt om de gevolgen hiervan zo veel mogelijk te beperken. Dat ze ook andere dingen doen zal waar zijn, maar dat maakt de hele organisatie niet slecht of onbetrouwbaar.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
alexv

Bericht door alexv »

Nog even voor Parsival, hier kun je lezen dat er een duidelijke relatie met asperine was tijdens de Spaanse griep. Het is dus helemaal niet zo absurt als jij mij wil doen geloven.
Zoals je kunt lezen werden asperines met scheppen te gelijk in de patient gegooid die dan stierven aan longproblemen.

http://cid.oxfordjournals.org/content/49/9/1405.full

En dat ik volgens Luther een complotdenker ben doet me nix. Dat werd 6 jaar geleden al tegen mij gezegt toen ik idereen afrade om een huis te kopen.
parsifal

Bericht door parsifal »

alexv schreef:Nog even voor Parsival, hier kun je lezen dat er een duidelijke relatie met asperine was tijdens de Spaanse griep. Het is dus helemaal niet zo absurt als jij mij wil doen geloven.
Zoals je kunt lezen werden asperines met scheppen te gelijk in de patient gegooid die dan stierven aan longproblemen.

En dat ik volgens Luther een complotdenker ben doet me nix. Dat werd 6 jaar geleden al tegen mij gezegt toen ik idereen afrade om een huis te kopen.
O, volgens mij ben je ook een complotdenker en om die reden wil ik je bronnen graag weten en in veel gevallen zal ik ze niet erg serieus nemen. (En ja 6 jaar geleden waren er ook aardig wat mensen die een val in de huizenmarkt voorzagen zonder dat daarbij complotten werden aangehaald).

En nee, ik bestrijd niet bij voorbaat dat asperine negatieve gevolgen kan hebben op de gezondheid. Wat ik bestrijd is dat de spaanse griep niet erg geweest zou zijn zonder asperine. Ik ben trouwens blij dat je nu wel een serieuze bron geeft.
refo

Bericht door refo »

alexv schreef:Nog even voor Parsival, hier kun je lezen dat er een duidelijke relatie met asperine was tijdens de Spaanse griep. Het is dus helemaal niet zo absurt als jij mij wil doen geloven.

Doe is wat an je nederlans.

En wat was de reden om mensen af te raden een huis te kopen?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:[
Wij hebben onze kinderen wel laten inenten maar hebben dat gedaan in de wetenschap dat inentingen ook gezegend moeten worden. Wij hebben veel kennissen die hun kinderen niet laten inenten en dat ook in afhankelijkheid van de zegen des HEEREN doen. Ik heb persoonlijk verhalen gehoord van uitreddingen tijdens een polio epidemie daarom kan ik niet zo goed tegen het "criminaliseren" van zulke ouders.
Helemaal eens, dit geldt ook voor ons.
Ik heb grote achting voor mijn ouders die ons niet wilden/konden laten vaccineren, maar voor onze eigen kinderen zijn we tot een andere keuze gekomen.
Discussies hierover vind ik persoonlijk helemaal niet gepast.

Alleen had ik niet verwacht dat er nog steeds grote groepen ouders zijn die hun kinderen niet inenten. Blijkbaar ligt dit plaatselijk heel verschillend. Ik ken in mijn vrienden en kennissenkring bijna niemand die zijn kinderen niet in heeft laten enten.
Zelfde kerkverband, zelfde prediking en toch kan het dus plaatselijk heel erg verschillen.
Uiteindelijk is het een heel persoonlijke zaak, maar misschien speelt groepsgedrag hier toch wel een rol.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ken ook nauwelijks iemand die zich niet heeft laten inenten, en bij mij in de omgeving is het nooit een punt van discussie geweest. Maar de beschuldigingen van Erasmiaan aan Parsifal raken kant noch wal.

Parsifal trekt het standpunt dat wordt aangevoerd tot in het absurde door. Dat kan bij een juiste stelling, anders moet de stelling worden genuanceerd. Als een stelling in extreme vorm absurd is is niet het zoeken van een extreem voorbeeld het probleem, maar het feit dat de stelling niet of niet in zijn algemeenheid klopt.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom mensen wel de tuin beregenen als het in Gods voorzienigheid juist niet regent, en waarom ze dan niet zouden inenten. Ik kan me vinden in het standpunt dat dat het tarten van Gods voorzienigheid is. God werkt immers middellijk. Dat komt niet in mindering op het respect voor mensen die daar anders over gevoelen. Het lijkt heel vroom om afhankelijk te zijn van Gods voorzienigheid, maar de Bijbel gaat ons daar nergens in voor.

Het idee dat discussies over dit soort onderwerpen niet gepast zijn is een postmodern verschijnsel, denk ik. Respect voor ieders overtuigingen staat tegenwoordig -en op zich terecht- hoog in het vaandel. Maar het is niet om het even wat we van iets vinden, zeker niet als daarmee het overlijden van kinderen gepaard kan gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Alleen had ik niet verwacht dat er nog steeds grote groepen ouders zijn die hun kinderen niet inenten. Blijkbaar ligt dit plaatselijk heel verschillend. Ik ken in mijn vrienden en kennissenkring bijna niemand die zijn kinderen niet in heeft laten enten.
Zelfde kerkverband, zelfde prediking en toch kan het dus plaatselijk heel erg verschillen.
Uiteindelijk is het een heel persoonlijke zaak, maar misschien speelt groepsgedrag hier toch wel een rol.
Volgens mij heeft Parsifal ergens al aangegeven, dat het grootste aantal niet-gevaccineerden niet bevindelijk-gereformeerden betreft maar antroposofen. Of dat zo is, weet ik niet. Wel ken behoorlijk wat mensen, seculieren, die hun kinderen om gezondheidsredenen niet in laten enten. Dus niet om religieuze redenen.
Plaats reactie