Nieuwe Liedboek (uit: Wat doen we vandaag ?)

Hendrikus

Nieuwe Liedboek (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding

Ik was bij de presentatie van het nieuwe Liedboek in Monnickendam.
~~Soli Deo Gloria~~
dennis

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door dennis »

Hendrikus schreef:Afbeelding

Ik las er het e.e.a. over. Liederen waarin wordt aangemoedigd om Maria tot voorspraak aan te roepen (?) Een lied over Sint Nicolaas?
Het zal allemaal wel.
Ik weet zeker dat er ook hele goede en mooie liederen bij zullen zitten, maar dit vind ik toch wel diep triest.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

dennis schreef:
Hendrikus schreef:Afbeelding

Ik las er het e.e.a. over. Liederen waarin wordt aangemoedigd om Maria tot voorspraak aan te roepen (?) Een lied over Sint Nicolaas?
Het zal allemaal wel.
Ik weet zeker dat er ook hele goede en mooie liederen bij zullen zitten, maar dit vind ik toch wel diep triest.
Sint Nicolaas? Een paar jaar geleden noemde ik dat hier op dit forum als is wat nooit zou gebeuren, ik bedoelde dat toen als een grapje... Is het echt waar?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

dennis schreef:Ik las er het e.e.a. over. Liederen waarin wordt aangemoedigd om Maria tot voorspraak aan te roepen (?) Een lied over Sint Nicolaas?
Het zal allemaal wel.
Ja, er staan liederen in die wij nooit zouden zingen. Klopt.

Maar zingen we wel alle psalmen?
En worden wel alle Bijbelteksten bepreekt?

Het is niet moeilijk om te schieten op een boek met 1016 liederen. Nee, 't zijn er zelfs nog meer, want sommige van die 1016 zijn nog weer onderverdeeld in a b c d. Je vindt altijd wel iets wat niet deugt.
Wie negatief wil insteken, is dus snel klaar met het nieuwe Liedboek.
Maar of dat eerlijk is? Recht van spreken heb je mijns inziens alleen als je wél alle psalmen zingt en alle Bijbelteksten bepreekt. En dat gebeurt nergens. Iedereen selecteert wat in zijn/haar kraam te pas komt, en er blijft bij iedereen ook veel onbepreekt en ongezongen.

Realistisch is m.i. de benadering van ds. Zoutendijk, zoals verwoord in het RD van maandag. Hij zei: in de Jacobikerk kunnen we aardig uit de voeten met het Liedboek van "73. In het nieuwe Liedboek vind ik hooguit 30 à 35 liederen die ik wel zou willen toevoegen. Of dat genoeg reden is om een overstap naar het nieuwe Liedboek te rechtvaardigen? We gaan het serieus bestuderen...
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Maar of dat eerlijk is? Recht van spreken heb je mijns inziens alleen als je wél alle psalmen zingt en alle Bijbelteksten bepreekt. En dat gebeurt nergens. Iedereen selecteert wat in zijn/haar kraam te pas komt, en er blijft bij iedereen ook veel onbepreekt en ongezongen.
Ik snap de logica niet. Je mag alleen zeggen dat bepaalde liederen niet-Bijbels zijn als je alle Psalmen zingt en alle Bijbelteksten bepreekt. Jaja. :jongle
dennis

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Maar of dat eerlijk is? Recht van spreken heb je mijns inziens alleen als je wél alle psalmen zingt en alle Bijbelteksten bepreekt. En dat gebeurt nergens. Iedereen selecteert wat in zijn/haar kraam te pas komt, en er blijft bij iedereen ook veel onbepreekt en ongezongen.
Ik snap de logica niet. Je mag alleen zeggen dat bepaalde liederen niet-Bijbels zijn als je alle Psalmen zingt en alle Bijbelteksten bepreekt. Jaja. :jongle
Hier sluit ik me bij aan. Ik snap echt je punt niet Hendrikus. Dus als we niet alle Psalmen zouden zingen, zouden we geen enkele kritiek meer mogen hebben op een bundel met liederen met een soms zelfs onbijbelse boodschap (Mariaverering.)
Dat schrijf je nu, maar ik geloof eigenlijk niet dat je het zo bedoeld.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

dennis schreef:
Afgewezen schreef:
Hier sluit ik me bij aan. Ik snap echt je punt niet Hendrikus. Dus als we niet alle Psalmen zouden zingen, zouden we geen enkele kritiek meer mogen hebben op een bundel met liederen met een soms zelfs onbijbelse boodschap (Mariaverering.)
Natuurlijk bedoel ik dat niet. Ik zeg ook niet dat je geen kritiek mag hebben: die heb ik zelf ook. Er zijn keuzes gemaakt die absoluut de mijne niet zijn.
Maar liederen die je niet wilt zingen, kun je overslaan. Er blijft genoeg over wat je wél kunt zingen. Dat was mijn punt: zo doen we het met de psalmen ook, en met de Bijbel ook als je heel eerlijk bent. Iedereen bloemleest, leest bloem, iedereen selecteert.
Wat liederen waarin Nicolaos resp. Maria wordt gevraagd om voor ons te bidden (het zijn er maar 2, maar toch) te zoeken hebben in een protestants liedboek, is mij ook een raadsel, laat dat duidelijk zijn. En God aanspreken met jij (gebeurt ook in een stuk of 6 liederen) vind ik ongepast. Dat wil ik niet zingen. Liederen waar een feministische geest uit spreekt (het zijn er 2 of 3): ik kan er niks mee. Het boek als geheel laat dus wel zien hoe veelkleurig de kerk anno 2013 is geworden. Maar of je daar nou in alle opzichten blij mee moet zijn? Ik heb méér met het Liedboek van 1973: dat heeft nog een duidelijk eigen gezicht. Het nieuwe Liedboek is wel heel multiculti. Maar zo is onze maatschappij. Zeggen ze.

Zie ook http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_741952
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Het nieuwe Liedboek is wel heel multiculti. Maar zo is onze maatschappij. Zeggen ze.
Maar is het dan ook het Liedboek van de gemeente van Christus? Volgens mij is hierop maar één antwoord mogelijk: Nee!
(En echt, ik ben niet tegen gezangen zingen in de kerk.)
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Het nieuwe Liedboek is wel heel multiculti. Maar zo is onze maatschappij. Zeggen ze.
Maar is het dan ook het Liedboek van de gemeente van Christus? Volgens mij is hierop maar één antwoord mogelijk: Nee!
Ik denk dat het die pretentie niet heeft. Ik kan me niet voorstellen dat iemand, ook de samenstellers niet, het idee zou hebben dat er gemeenten zouden zijn die het hele liedboek over de hele breedte gaan zingen.

@Hendrikus: We zeggen allemaal regelmatig 'jij' tegen God. Alleen doen we dat in de vorm van 'gij', wat oorspronkelijk een betekenis had die dichter tegen 'jij' dan 'u' aan lag..
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
Afgewezen schreef:
Ik denk dat het die pretentie niet heeft. Ik kan me niet voorstellen dat iemand, ook de samenstellers niet, het idee zou hebben dat er gemeenten zouden zijn die het hele liedboek over de hele breedte gaan zingen.
Die pretentie zou het wel móéten hebben. Anders moet je er niet uit willen zingen.
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:Die pretentie zou het wel móéten hebben. Anders moet je er niet uit willen zingen.
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Er staan gezangen in - en psalmen die toch echt goed te zingen zijn in de eredienst. Moet je die niet zingen omdat er ook dingen in staan die je niet wilt zingen? Wie maakt de keus: de samenstellers van een bundel of kerkenraad of synode?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
Afgewezen schreef:Die pretentie zou het wel móéten hebben. Anders moet je er niet uit willen zingen.
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Er staan gezangen in - en psalmen die toch echt goed te zingen zijn in de eredienst. Moet je die niet zingen omdat er ook dingen in staan die je niet wilt zingen? Wie maakt de keus: de samenstellers van een bundel of kerkenraad of synode?
Welke status heeft zo'n bundel dan? En moet je dat willen als gemeente?

Edit> Ik geloof dat de Bijbel er heel duidelijk over is dat je goed en kwaad niet met elkaar moet combineren. Denk ook aan de uitspraak van Jacobus, zij het in een ander verband: "Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter?"
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 29 mei 2013, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef:Welke status heeft zo'n bundel dan? En moet je dat willen als gemeente?
Edit> Ik geloof dat de Bijbel er heel duidelijk over is dat je goed en kwaad niet met elkaar moet combineren. Denk ook aan de uitspraak van Jacobus, zij het in een ander verband: "Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter?"
Maar toch vind ik ook wel wat zitten in de redenering van Hendrikus.
Immers, in het psalmboek van 1773 staan ook een aantal zeer discutabele vertolkingen die of nooit worden gezongen, of worden veranderd tijdens de samenzang.
Zo kun je toch ook de discutabele liederen uit het liedboek overslaan, of maak ik nu een denkfout?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:
Afgewezen schreef:Welke status heeft zo'n bundel dan? En moet je dat willen als gemeente?
Maar toch vind ik ook wel wat zitten in de redenering van Hendrikus.
Immers, in het psalmboek van 1773 staan ook een aantal zeer discutabele vertolkingen die of nooit worden gezongen, of worden veranderd tijdens de samenzang.
Zo kun je toch ook de discutabele liederen uit het liedboek overslaan, of maak ik nu een denkfout?
In principe kun je alle psalmen van 1773 gewoon zingen. Dat er iets veranderd wordt - behalve om iemand toe te zingen - is mij niet bekend.
Dan nog is de basis van ons Psalmboek gewoon de Bijbel, de Psalmen, en dat is toch nog heel wat anders dan wat er nu in het Liedboek gebeurt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
dennis schreef:
Afgewezen schreef:
Natuurlijk bedoel ik dat niet. Ik zeg ook niet dat je geen kritiek mag hebben: die heb ik zelf ook. Er zijn keuzes gemaakt die absoluut de mijne niet zijn.

Maar liederen die je niet wilt zingen, kun je overslaan. Er blijft genoeg over wat je wél kunt zingen. Dat was mijn punt: zo doen we het met de psalmen ook, en met de Bijbel ook als je heel eerlijk bent. Iedereen bloemleest, leest bloem, iedereen selecteert.
Wat liederen waarin Nicolaos resp. Maria wordt gevraagd om voor ons te bidden (het zijn er maar 2, maar toch) te zoeken hebben in een protestants liedboek, is mij ook een raadsel, laat dat duidelijk zijn. En God aanspreken met jij (gebeurt ook in een stuk of 6 liederen) vind ik ongepast. Dat wil ik niet zingen. Liederen waar een feministische geest uit spreekt (het zijn er 2 of 3): ik kan er niks mee. Het boek als geheel laat dus wel zien hoe veelkleurig de kerk anno 2013 is geworden. Maar of je daar nou in alle opzichten blij mee moet zijn? Ik heb méér met het Liedboek van 1973: dat heeft nog een duidelijk eigen gezicht. Het nieuwe Liedboek is wel heel multiculti. Maar zo is onze maatschappij. Zeggen ze.

Zie ook http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_741952
Wat ik me afvraag: Zou dit Liedboek een kans maken in de PKN (Gereformeerde Bond) te Rijssen?
Ik las laatst in de krant dat niet meer in alle kerken uitsluitend 1773 wordt gezongen.
Dat was echt helemaal nieuw voor mij...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie