Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

freek

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door freek »

M.G. van der Hoeven onderhoudt warme contacten met GPPB. Dat verklaart wellicht waarom het onderwerp homoseksualiteit zelfs betrokken moet worden bij een artikel over de troonswisseling.
En hij is de enige HHK-ouderling die nog door de ballotage van Vlaswiek komt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
DDD schreef:Wat een idioot artikel. Wie heeft dat geschreven?
Ik vind het niet zo'n idioot artikel eigenlijk.
:tilt
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

M.G. van den Hoeven schreef:Denk aan het leren dat homofilie een geaardheid en collectieve schuld is, en dat alleen de praxis moet worden veroordeeld. Men spreekt van Christenen die homo zijn. Die bestaan echter niet, want de apostel Paulus leert in 1 Korinthe 6:11: "En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods." Een homo is dan geen homo meer. Een hoer zit dan niet meer achter de ramen op de Wallen, een dief steelt dan niet meer. Als we dat niet meer geloven dan kunnen we Gods Woord wel sluiten. De oude mens wordt in de bekering gedood en de nieuwe mens, in Christus, staat op. We krijgen dan geen vrome mensen in de beleving, maar goddeloze mensen. Ze zijn vleselijk, verkocht onder de zonde. Het goede te willen en niet te vinden. Niet meer in de zonde te kunnen leven, en toch erin vallen. De rechtvaardige zal zevenmaal vallen en opstaan, maar de goddelozen zullen in het kwaad nederstruikelen (Spreuken 24:26). En dan een Vriend te hebben Die alles van ze weet en nochthans hun Vriend is en blijft.
Alleen al vanwege deze passage neem ik dit hele artikel niet serieus. Ernstig als een ambtsdrager op deze wijze met mensen meent te moeten en mogen omgaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
M.G. van den Hoeven schreef:Denk aan het leren dat homofilie een geaardheid en collectieve schuld is, en dat alleen de praxis moet worden veroordeeld. Men spreekt van Christenen die homo zijn. Die bestaan echter niet, want de apostel Paulus leert in 1 Korinthe 6:11: "En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods." Een homo is dan geen homo meer. Een hoer zit dan niet meer achter de ramen op de Wallen, een dief steelt dan niet meer. Als we dat niet meer geloven dan kunnen we Gods Woord wel sluiten. De oude mens wordt in de bekering gedood en de nieuwe mens, in Christus, staat op. We krijgen dan geen vrome mensen in de beleving, maar goddeloze mensen. Ze zijn vleselijk, verkocht onder de zonde. Het goede te willen en niet te vinden. Niet meer in de zonde te kunnen leven, en toch erin vallen. De rechtvaardige zal zevenmaal vallen en opstaan, maar de goddelozen zullen in het kwaad nederstruikelen (Spreuken 24:26). En dan een Vriend te hebben Die alles van ze weet en nochthans hun Vriend is en blijft.
Alleen al vanwege deze passage neem ik dit hele artikel niet serieus. Ernstig als een ambtsdrager op deze wijze met mensen meent te moeten en mogen omgaan.
Dit soort idiotie heeft MGvdH één op één overgenomen van GPPB.
DDD

Bericht door DDD »

@Afgewezen:
Er is geen beginnen aan een dergelijk artikel te weerleggen. Ik weiger te geloven dat dit soort rigiditeiten ook maar enigszins past bij iemand met een normale persoonlijkheidsstructuur. Dat is het enige wat ik ter verzachting van mijn oordeel kan bedenken.

Ik zie in het hele artikel nergens één vrucht van de Geest blijken. Sommige dingen zijn op zichzelf genomen wel terecht opgemerkt, maar het gaat ook om de intentie waarmee je op zichzelf ware dingen opmerkt. En de rariteiten over homoseksuele gevoelens zijn helemaal bespottelijk. Ik denk niet dat er veel mensen in gereformeerde kringen en daarbuiten zijn die voor hun plezier homo zijn. Niet dat er geen ergere dingen zijn, maar de suggestie die deze auteur doet komt wat mij betreft ofwel rechtstreeks uit de koker van de duivel ofwel uit een tamelijk gestoord hart.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Moet jij nu in elke post van die krachttermen en vergaande bewoordingen gebruiken?
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
Ja, dan hoef je de HC over het zevende gebod ook niet serieus te nemen:
Dat alle onkuisheid van God vervloekt is....in gedachten, woorden en daden.

We doen van nature niets liever dan verbloemen, verhumaniseren, verdraaien, relativeren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
parsifal

Bericht door parsifal »

SecorDabar schreef:

We doen van nature niets liever dan verbloemen, verhumaniseren, verdraaien, relativeren.
Inderdaad, maar ook als het over Willem van Oranje gaat, die een buitenechtelijk kind had en scheidde van zijn tweede vrouw en vrij wisselde tussen Luthers en Calvinistisch. (En nee ik heb geen zin om dat te veroordelen, maar het zou mooi zijn als we de strengheid die we voor het huidige koningshuis hebben voornamelijk op ons zelf zouden toepassen en de mildheid die we op Willem van Oranje toepassen ook op anderen, zoals homos, niet-Christenen, leugenaars, heteros die een keer omkijken als ze een mooie vrouw zien zouden toepassen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
SecorDabar schreef:

Inderdaad, maar ook als het over Willem van Oranje gaat, die een buitenechtelijk kind had en scheidde van zijn tweede vrouw en vrij wisselde tussen Luthers en Calvinistisch. (En nee ik heb geen zin om dat te veroordelen, maar het zou mooi zijn als we de strengheid die we voor het huidige koningshuis hebben voornamelijk op ons zelf zouden toepassen en de mildheid die we op Willem van Oranje toepassen ook op anderen, zoals homos, niet-Christenen, leugenaars, heteros die een keer omkijken als ze een mooie vrouw zien zouden toepassen.
Dat buitenechtelijke kind was op het moment dat hij niet getrouwd was en voor zijn overgang tot het Calvinisme. De scheiding was ook voor zijn overgang tot het Calvinisme (omdat zijn vrouw krankzinnig was geworden). Dus wat je er nu precies mee zeggen wil, weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 mei 2013, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
SecorDabar schreef:

Dat buitenechtelijke kind was op het moment dat hij niet getrouwd was en voor zijn overgang tot het Calvinisme. de scheiding was ook voor zijn overgang tot het Calvinisme. Dus wat je er nu precies mee zeggen wil, weet ik niet.
Toen was hij Luthers inderdaad. Maar zijn "vader des vaderlands" ging toch voor een groot deel over de opstand (ook toen Graaf Adolf bleef in Friesland in de slag, waren hij en zijn broers nog Luthers). Wat ik wil zeggen is dat we vaak heel mild zijn over Willem van Oranje en hem zelfs als vroom bestempelen. Terwijl we nu geen enkele mildheid betonen met mensen die homoseksuele gevoelens hebben of dat we de koning afschrijven omdat hij geen Calvinist is. Ja zeggen dat zonde, zonde is moeten we blijven doen, maar laat wat liefde doorklinken.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:@Afgewezen:
Er is geen beginnen aan een dergelijk artikel te weerleggen. Ik weiger te geloven dat dit soort rigiditeiten ook maar enigszins past bij iemand met een normale persoonlijkheidsstructuur. Dat is het enige wat ik ter verzachting van mijn oordeel kan bedenken.

Ik zie in het hele artikel nergens één vrucht van de Geest blijken. Sommige dingen zijn op zichzelf genomen wel terecht opgemerkt, maar het gaat ook om de intentie waarmee je op zichzelf ware dingen opmerkt. En de rariteiten over homoseksuele gevoelens zijn helemaal bespottelijk. Ik denk niet dat er veel mensen in gereformeerde kringen en daarbuiten zijn die voor hun plezier homo zijn. Niet dat er geen ergere dingen zijn, maar de suggestie die deze auteur doet komt wat mij betreft ofwel rechtstreeks uit de koker van de duivel ofwel uit een tamelijk gestoord hart.
Wat ik met hem eens ben, is dat we met enige krampachtigheid proberen het koningshuis zo christelijk mogelijk te maken. Terwijl datgene wat we daarvan zien, weinig reden geeft tot optimisme.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:Toen was hij Luthers inderdaad. Maar zijn "vader des vaderlands" ging toch voor een groot deel over de opstand (ook toen Graaf Adolf bleef in Friesland in de slag, waren hij en zijn broers nog Luthers). Wat ik wil zeggen is dat we vaak heel mild zijn over Willem van Oranje en hem zelfs als vroom bestempelen. Terwijl we nu geen enkele mildheid betonen met mensen die homoseksuele gevoelens hebben of dat we de koning afschrijven omdat hij geen Calvinist is. Ja zeggen dat zonde, zonde is moeten we blijven doen, maar laat wat liefde doorklinken.
Toen was hij nog Rooms (in naam). Waarom wil je Willem van Oranje omlaag halen, met halve waarheden? Het probleem is dat je die tijd niet moet vergelijken met onze tijd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:Toen was hij Luthers inderdaad. Maar zijn "vader des vaderlands" ging toch voor een groot deel over de opstand (ook toen Graaf Adolf bleef in Friesland in de slag, waren hij en zijn broers nog Luthers). Wat ik wil zeggen is dat we vaak heel mild zijn over Willem van Oranje en hem zelfs als vroom bestempelen. Terwijl we nu geen enkele mildheid betonen met mensen die homoseksuele gevoelens hebben of dat we de koning afschrijven omdat hij geen Calvinist is. Ja zeggen dat zonde, zonde is moeten we blijven doen, maar laat wat liefde doorklinken.
Toen was hij nog Rooms (in naam). Waarom wil je Willem van Oranje omlaag halen, met halve waarheden? Het probleem is dat je die tijd niet moet vergelijken met onze tijd.
Dit staat niet op zichzelf. We vernietigen zo onszelf. We doen onszelf veel kwaad op velerlei
gebied. Ik kan het niet anders zien dan dat dit een oordeel van verharding is, dat over
ons is gekomen. Jaren is hiertegen gepreekt en gewaarschuwd, en God is geen God dat
Hij zou liegen of ons zou laten bedriegen door zijn getrouwe knechten. Hoeveel boetpredicaties
hebben we in het verleden gehoord, toen tijdredes nog echt boetpredicaties waren, en
ons opriepen tot wederkeer en ons ook de bedreigingen werden aangezegd. Maar wij hebben
niet gehoord.

Ik las pas een biddagpreek van ds. Theodorus van der Groe over JEREMIA 23:33
"Wanneer dan dit volk, of een profeet, of priester, u vragen zal, zeggende: Wat is des
HEEREN last? Zo zult gij tot hen zeggen: Wat is des HEEREN last? Dat Ik ulieden
verlaten zal, spreekt de HEERE."

Vele dergelijke preken hebben we ook in het verleden gehoord met de biddagen en
dankdagen. Dat waren boetedagen. Maar we zijn doorgegaan. Dan hoeven we eigenlijk
toch niet meer te vragen vanwaar deze tijd die we nu beleven?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
Hmm, Inderdaad nam Willem van Oranje pas deel aan het gereformeerde avondmaal in 1573. Ik had het hier mis omdat ik dacht dat hij bij zijn huwelijk met de Lutherse Anna van Saksen ook Luthers werd (of in ieder geval zich meer onder de Lutherse leer bracht). Hij lijkt hier zelf niet erg duidelijk over te zijn. Maar hij was inderdaad oficieel nog Katholiek.
Marieke

Bericht door Marieke »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_740751

Schokkend.
Dit moet (naar ik hopen mag) voor het koningshuis toch ook heel schokkend zijn?
Plaats reactie