Gedichten
Re: Gedichten
Is het mogelijk om bij de gedichten de auteur te vermelden? Van de laatste weet ik het toevallig, maar van de eennalaatste niet.
Groenewegen, uit de Lofzangen Israëls.DDD schreef:Is het mogelijk om bij de gedichten de auteur te vermelden? Van de laatste weet ik het toevallig, maar van de eennalaatste niet.
Lees ook dit behartigenswaardige artikel:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... de-teksten
~~Soli Deo Gloria~~
Ik schrik van die toonzetting van gelinkt artikel.Hendrikus schreef:Groenewegen, uit de Lofzangen Israëls.DDD schreef:Is het mogelijk om bij de gedichten de auteur te vermelden? Van de laatste weet ik het toevallig, maar van de eennalaatste niet.
Dat is om echt bang van te worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Om bang van te worden? De schrijver roept op om juist te citeren. Laten we waken voor het verminken van (Bijbel)verzen. Lijkt me een zeer zinvolle oproep.-DIA- schreef:Ik schrik van die toonzetting van gelinkt artikel.Hendrikus schreef:Groenewegen, uit de Lofzangen Israëls.DDD schreef:Is het mogelijk om bij de gedichten de auteur te vermelden? Van de laatste weet ik het toevallig, maar van de eennalaatste niet.
Nee, ik mis de bewogenheid en eerlijkheid in dit stuk, en dat maakt het hard. Begrijp je?Mister schreef:Om bang van te worden? De schrijver roept op om juist te citeren. Laten we waken voor het verminken van (Bijbel)verzen. Lijkt me een zeer zinvolle oproep.-DIA- schreef:Ik schrik van die toonzetting van gelinkt artikel.Hendrikus schreef:Groenewegen, uit de Lofzangen Israëls.DDD schreef:Is het mogelijk om bij de gedichten de auteur te vermelden? Van de laatste weet ik het toevallig, maar van de eennalaatste niet.
Als er iets af mag druppen van de liefde, dan kan de meest ontdekkende waarheid niet
hard zijn. Maar dan mag het hart wel eens smelten onder de liefde. Dan zal men ook meer
geneigd zijn om het oor te neigen. Ook al veroordeelt het je. Dan is het nog olie op je hoofd.
Nu maak je er een veel te groot verhaal van.-DIA- schreef:Nee, ik mis de bewogenheid en eerlijkheid in dit stuk, en dat maakt het hard. Begrijp je?
Als er iets af mag druppen van de liefde, dan kan de meest ontdekkende waarheid niet
hard zijn. Maar dan mag het hart wel eens smelten onder de liefde. Dan zal men ook meer
geneigd zijn om het oor te neigen. Ook al veroordeelt het je. Dan is het nog olie op je hoofd.
De schrijver is helder: veel predikanten (en anderen) citeren verkeerd.
Hij breekt er een lans voor om dat te voorkomen.
Ik voel met hem mee. Zeker als het over Gods Woord gaat.
Dat hebben we nauwkeurig te nemen. En niet op de klank af.
Kom kom, een beetje nuchterheid mag best. Gerrit Roos pleit alleen voor zorgvuldig citeren. En dat lijkt me niet meer dan terecht.-DIA- schreef: Nee, ik mis de bewogenheid en eerlijkheid in dit stuk, en dat maakt het hard. Begrijp je?
Het kan niet zo zijn dat "bevindelijk citeren" het niet zo nauw hoeft te nemen met de bronnen.
~~Soli Deo Gloria~~
Nou, dat gaat nog wel. Maar de suggestie dat gezangen niet in de preken in de eredienst thuishoren vind ik toch wel rigide.
Overigens zie ik geen enkel bezwaar tegen het zingen van gezangen in kerkdiensten, zolang ze althans muzikaal en bijbels verantwoord zijn.
Overigens zie ik geen enkel bezwaar tegen het zingen van gezangen in kerkdiensten, zolang ze althans muzikaal en bijbels verantwoord zijn.
Ik heb het nog eens rustig overgelezen. Ik denk altijd dat dat nooit kwaad kan.Hendrikus schreef:Kom kom, een beetje nuchterheid mag best. Gerrit Roos pleit alleen voor zorgvuldig citeren. En dat lijkt me niet meer dan terecht.-DIA- schreef: Nee, ik mis de bewogenheid en eerlijkheid in dit stuk, en dat maakt het hard. Begrijp je?
Het kan niet zo zijn dat "bevindelijk citeren" het niet zo nauw hoeft te nemen met de bronnen.
Ik moet mijn woorden wel wat nuanceren, en het artikel is op zich niet verkeerd.
Wat me parten speelde is dat ik een liefelijke ondertoon miste, en je weet wel, althans
dat kan bekend zijn, wie veel moet strijden zal ook wel eens iets te snel zeggen.
Men is gewend geraakt dat alles tegen is, maar soms kan er zomaar onverwacht,
een puntje je raken.
Ik weet niet of ik het goed citeer, want ik heb de tekst niet voor mij. Maar naar ik
meen staat er ook in de Waarheid:
Wees niet te snel met uw mond en uw hart haaste zich niet om een woord voort te
brengen.
Kijk het voor de zekerheid even na.
Mooie reactie Dia.-DIA- schreef:Ik heb het nog eens rustig overgelezen. Ik denk altijd dat dat nooit kwaad kan.Hendrikus schreef:Kom kom, een beetje nuchterheid mag best. Gerrit Roos pleit alleen voor zorgvuldig citeren. En dat lijkt me niet meer dan terecht.-DIA- schreef: Nee, ik mis de bewogenheid en eerlijkheid in dit stuk, en dat maakt het hard. Begrijp je?
Ik moet mijn woorden wel wat nuanceren, en het artikel is op zich niet verkeerd.
Wat me parten speelde is dat ik een liefelijke ondertoon miste, en je weet wel, althans
dat kan bekend zijn, wie veel moet strijden zal ook wel eens iets te snel zeggen.
Men is gewend geraakt dat alles tegen is, maar soms kan er zomaar onverwacht,
een puntje je raken.
Ik weet niet of ik het goed citeer, want ik heb de tekst niet voor mij. Maar naar ik
meen staat er ook in de Waarheid:
Wees niet te snel met uw mond en uw hart haaste zich niet om een woord voort te
brengen.
Kijk het voor de zekerheid even na.
Wees streng voor jezelf en tolerant voor een ander.
Ik denk overigens DIA, dat je heel goed gezien hebt dat je de liefelijke toon miste. Daar werden redacteuren destijds niet op geselecteerd.
Prediker 5
Prediker 5
Wees niet te snel met uw mond, en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel, en gij zijt op de aarde; daarom laat uw woorden weinig zijn.
Liefde... Liefdeloos.... Ik vrees dat de meesten op dit forum niet weten wat deDDD schreef:Ik denk overigens DIA, dat je heel goed gezien hebt dat je de liefelijke toon miste. Daar werden redacteuren destijds niet op geselecteerd.
Prediker 5
Wees niet te snel met uw mond, en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel, en gij zijt op de aarde; daarom laat uw woorden weinig zijn.
ware liefde inhoudt.
Dat weet geen natuurlijk mens meer na de val.
Ik geloof ik wel een beetje aanvoel wat hoe dat voelt. Want dan steekt het ene
vlammetje het andere aan. Dan hoef je soms maar 3 woorden te lezen en je
ligt eronder.
Als ik het zo inschat, zijn er onder de forummers meer gehuwden dan vrijgezellen.-DIA- schreef: Liefde... Liefdeloos.... Ik vrees dat de meesten op dit forum niet weten wat de ware liefde inhoudt.
Ik geloof ik wel een beetje aanvoel wat hoe dat voelt. Want dan steekt het ene vlammetje het andere aan. Dan hoef je soms maar 3 woorden te lezen en je ligt eronder.
Dus ik denk dat het wel meevalt en dat je beeld te somber is als het erom gaat of mensen weten wat ware liefde inhoudt.
~~Soli Deo Gloria~~
En als we het nu eens niet over een natuurlijke liefde hebben tussen man/vrouw?Hendrikus schreef:Als ik het zo inschat, zijn er onder de forummers meer gehuwden dan vrijgezellen.-DIA- schreef: Liefde... Liefdeloos.... Ik vrees dat de meesten op dit forum niet weten wat de ware liefde inhoudt.
Ik geloof ik wel een beetje aanvoel wat hoe dat voelt. Want dan steekt het ene vlammetje het andere aan. Dan hoef je soms maar 3 woorden te lezen en je ligt eronder.
Dus ik denk dat het wel meevalt en dat je beeld te somber is als het erom gaat of mensen weten wat ware liefde inhoudt.
Er was een wonderlijker liefde tussen David en Jonathan. Je begrijpt het toch wel?
- jakobmarin
Het is ook een verschrikkelijk gedicht, met name dat toen en nu nog steeds zwarten als minderwaardig worden gezien, ook door christenen.eilander schreef:Ik vind het een verschrikkelijk gedicht.
Daarom plaatste ik het ook.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.