Zeker niet. Maar Hij werkt wel ordelijk en middelijk.Mister schreef:Ik denk niet dat God een curatorium nodig heeft om Zijn plannen uit te voeren.jan34willem schreef:Gelukkig maar dat we een curatorium hebben om Gods plannen uit te voeren! Waar zouden we zijn zonder?Luther schreef:Nee, maar ik sluit me aan bij de postings van @Marieke en van @eilander.
Dwars door al onze mogelijke vragen heen trekt de Heere Zijn eigen plan. En dan komt men dáár terecht, waar men het meest met de geschonken gaven, talenten en persoonlijkheid dienstbaar kan zijn aan de Heere en Zijn Koninkrijk. Daarmee creeër je enige ontspannenheid in dit thema.
Ik vond het mooi dat Van Luttikhuizen liet merken geen enkele rancune te hebben en ook regelmatig nog gewoon in de GG Dordt te kerken. Zo hoort het te kunnen, m.i.!
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Als het maar met ons idee van orde overeenkomt.Marieke schreef:Zeker niet. Maar Hij werkt wel ordelijk en middelijk.Mister schreef:Ik denk niet dat God een curatorium nodig heeft om Zijn plannen uit te voeren.jan34willem schreef:Gelukkig maar dat we een curatorium hebben om Gods plannen uit te voeren! Waar zouden we zijn zonder?Luther schreef:Nee, maar ik sluit me aan bij de postings van @Marieke en van @eilander.
Dwars door al onze mogelijke vragen heen trekt de Heere Zijn eigen plan. En dan komt men dáár terecht, waar men het meest met de geschonken gaven, talenten en persoonlijkheid dienstbaar kan zijn aan de Heere en Zijn Koninkrijk. Daarmee creeër je enige ontspannenheid in dit thema.
Ik vond het mooi dat Van Luttikhuizen liet merken geen enkele rancune te hebben en ook regelmatig nog gewoon in de GG Dordt te kerken. Zo hoort het te kunnen, m.i.!
Wat zou je als bewijs accepteren? Ik meen dat het voormalige blad Koers er wel eens onderzoek naar heeft gedaan. Verder kan ik zonder te hoeven nadenken zo 15 predikanten opnoemen in de PKN die afkomstig zijn uit de Gereformeerde Gemeenten. Als je zo nu en dan de artikelen ter gelegenheid van ambtsjubilea leest dan kom je er ook tegen. Het zou me niets verbazen als het er in totaal meer dan 100 zouden zijn. In de CGK zijn er ook een aantal te noemen. En zoals je weet hebben de Gereformeerde Gemeenten nog niet eens 60 predikanten. Als je het leuk vindt kunnen we wel een rijtje maken. Er moet hier op het forum genoeg kennis aanwezig zijn om een eind te komen.Luther schreef:Heb je daar bewijzen voor? Ik bedoel: heb jij van elke predikant in NL scherp waar of hij wel of niet uit de GG afkomstig is?DDD schreef:Er zijn in ieder geval meer dienstdoende predikanten vanuit de Gereformeerde Gemeenten buiten deze kerk dominee geworden dan in het kerkverband zelf.
Laten we dat doen... Ik zal starten met de OGGN:DDD schreef:Wat zou je als bewijs accepteren? Ik meen dat het voormalige blad Koers er wel eens onderzoek naar heeft gedaan. Verder kan ik zonder te hoeven nadenken zo 15 predikanten opnoemen in de PKN die afkomstig zijn uit de Gereformeerde Gemeenten. Als je zo nu en dan de artikelen ter gelegenheid van ambtsjubilea leest dan kom je er ook tegen. Het zou me niets verbazen als het er in totaal meer dan 100 zouden zijn. In de CGK zijn er ook een aantal te noemen. En zoals je weet hebben de Gereformeerde Gemeenten nog niet eens 60 predikanten. Als je het leuk vindt kunnen we wel een rijtje maken. Er moet hier op het forum genoeg kennis aanwezig zijn om een eind te komen.Luther schreef:Heb je daar bewijzen voor? Ik bedoel: heb jij van elke predikant in NL scherp waar of hij wel of niet uit de GG afkomstig is?DDD schreef:Er zijn in ieder geval meer dienstdoende predikanten vanuit de Gereformeerde Gemeenten buiten deze kerk dominee geworden dan in het kerkverband zelf.
- ds. H. Molendijk
- ds. Joh. van der Poel
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
A. de Reuver
M. Verduin
C.A. van der Sluys
G. Stougie
H.J.P de Pater
P. L. de Jong
K. van de Lagemaat
B. Plaisier
W.C. Meeuse
H. Polinder
W.H.B. Ten Voorde
S. Janse
T. Cammeraat
G.C. Vreugdenhil
E.F. Vergunst
M.J. Paul
H. Schipaanboord
M. Verduin
C.A. van der Sluys
G. Stougie
H.J.P de Pater
P. L. de Jong
K. van de Lagemaat
B. Plaisier
W.C. Meeuse
H. Polinder
W.H.B. Ten Voorde
S. Janse
T. Cammeraat
G.C. Vreugdenhil
E.F. Vergunst
M.J. Paul
H. Schipaanboord
-
Bijvoorbeeld wanneer blijkt dat de betreffende kandidaten met zegen hun werk doen in andere kerkgenootschappen. Of zijn zij de "dieven en moordenaars" waar je het in een ander berichtje over had?Marieke schreef:Hoe kom je daar achter?jan34willem schreef:En wat als later blijkt dat de leden van het curatorium het verkeerd hebben gezien?Marieke schreef:Op zich vond ik het wel mooi om te lezen hoe er bij Van Luttikhuizen geen enkele rancune tegen z'n oude kerkverband leeft. Dat is bij velen wel anders.
Ik vond Eilanders opmerking heel mooi dat niet het curatorium boven God staat, maar God staat boven het curatorium.
En dat de een dan later duidelijk mag zien dat hij zijn "roeping" verkeerd heeft gezien (zie duidelijke posting van Cees) en dat de ander hierdoor in een ander kerkverband terecht komt, dat is zo. Ook daar staat God boven.
Kijk, we kunnen nou wel weer al die namen op gaan noemen die niet toegelaten zijn bij de (O)GG(N), maar er zijn op dit forum al duizend van die rijtjes. En verder:
Wat heeft het voor nut?
Het is heel jammer dat ze niet bij de (O)GG(N) zijn toegelaten, maar dan?
Wat schiet iemand er mee op?
Ik zou zeggen:Als iemand behoefte heeft aan zulke rijtjes, er staan er duizend op het forum.
Wat heeft het voor nut?
Het is heel jammer dat ze niet bij de (O)GG(N) zijn toegelaten, maar dan?
Wat schiet iemand er mee op?
Ik zou zeggen:Als iemand behoefte heeft aan zulke rijtjes, er staan er duizend op het forum.
Misschien moet je die rijtjes dan even aan Luther aanwijzen. Dan kan mijn bijdrage worden verwijderd...
Nee dat hoeven helemaal geen dieven of moordenaars te zijn natuurlijk.jan34willem schreef:Bijvoorbeeld wanneer blijkt dat de betreffende kandidaten met zegen hun werk doen in andere kerkgenootschappen. Of zijn zij de "dieven en moordenaars" waar je het in een ander berichtje over had?Marieke schreef:Hoe kom je daar achter?jan34willem schreef:En wat als later blijkt dat de leden van het curatorium het verkeerd hebben gezien?Marieke schreef:Op zich vond ik het wel mooi om te lezen hoe er bij Van Luttikhuizen geen enkele rancune tegen z'n oude kerkverband leeft. Dat is bij velen wel anders.
Ik vond Eilanders opmerking heel mooi dat niet het curatorium boven God staat, maar God staat boven het curatorium.
En dat de een dan later duidelijk mag zien dat hij zijn "roeping" verkeerd heeft gezien (zie duidelijke posting van Cees) en dat de ander hierdoor in een ander kerkverband terecht komt, dat is zo. Ook daar staat God boven.
Maar het kan toch heel goed zijn dat de Heere ze voor dat kerkverband bestemd heeft? Dan hoeft het curatorium het toch niet mis gehad te hebben? Het curatorium is echt niet onfeilbaar, er zullen echt fouten gemaakt worden, maar dat kun je niet makkelijk achteraf bekijken, lijkt me.
Ik hoorde onlangs een pkn-predikant waarvan ik weet dat hij diverse malen bij het curatorium van de GG is geweest. Toen ik de preek hoorde, kon ik dat heel goed begrijpen. Die man zou totaal niet gepast hebben binnen de GG.
Maar wat wil je precies beogen Jan-Willem?
Je vindt dat iedereen die wil, predikant moet kunnen worden binnen de GG? Dus geen curatorium, maar vrije toelating van iedereen die dat wil?
Mee eens! Ik denk dat we hier niet al te krampachtig over moeten spreken.Marieke schreef:Maar het kan toch heel goed zijn dat de Heere ze voor dat kerkverband bestemd heeft? Dan hoeft het curatorium het toch niet mis gehad te hebben? Het curatorium is echt niet onfeilbaar, er zullen echt fouten gemaakt worden, maar dat kun je niet makkelijk achteraf bekijken, lijkt me.
Ik hoorde onlangs een pkn-predikant waarvan ik weet dat hij diverse malen bij het curatorium van de GG is geweest. Toen ik de preek hoorde, kon ik dat heel goed begrijpen. Die man zou totaal niet gepast hebben binnen de GG.
@Marieke: Ik neem aan dat je niet bedoelt met die predikant die niet in de GG gepast zou hebben, dat het daarmee dus geen rechtzinnige predikant is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sjah, daar zou ik hem vaker voor moeten horen. Heb hem 2maal gehoord, daar heeft geen enkel moment de oproep tot bekering geklonken. Jammer.Luther schreef:Mee eens! Ik denk dat we hier niet al te krampachtig over moeten spreken.Marieke schreef:Maar het kan toch heel goed zijn dat de Heere ze voor dat kerkverband bestemd heeft? Dan hoeft het curatorium het toch niet mis gehad te hebben? Het curatorium is echt niet onfeilbaar, er zullen echt fouten gemaakt worden, maar dat kun je niet makkelijk achteraf bekijken, lijkt me.
@Marieke: Ik neem aan dat je niet bedoelt met die predikant die niet in de GG gepast zou hebben, dat het daarmee dus geen rechtzinnige predikant is?
Nou Luther, dat vind ik een misplaatste opmerking. Één keer in de maand ga ik naar de plaatselijke PKN (Exoduskerk). Meestentijds gaan daar hele goede predikanten voor, maar predikanten die absoluut niet bij de GG hadden gekund. Dus ik vind dat als een predikant niet in de GG past, hij niet meteen een niet-rechtzinnige predikant is.Luther schreef:Mee eens! Ik denk dat we hier niet al te krampachtig over moeten spreken.Marieke schreef:Maar het kan toch heel goed zijn dat de Heere ze voor dat kerkverband bestemd heeft? Dan hoeft het curatorium het toch niet mis gehad te hebben? Het curatorium is echt niet onfeilbaar, er zullen echt fouten gemaakt worden, maar dat kun je niet makkelijk achteraf bekijken, lijkt me.
-
Ik ben bang dat de meeste opmerkingen over de gevolgen van het toelatingsbeleid van het curatorium die hier gemaakt worden allemaal rationalisaties achteraf zijn. Ik ben zeker voor orde en toezicht, maar ik denk persoonlijk dat het curatorium te ver gaat in het oordelen over andermans roeping en geestelijk leven. Het is mij niet duidelijk waaraan het curatorium deze autoriteit ontleent, en ik weet ook niet of deze werkwijze Bijbels is. Soms ben ik bang dat wijzelf degenen zijn die kittelachtig van gehoor geworden zijn, en het liefst onze eigen predikanten uitzoeken.Marieke schreef:Nee dat hoeven helemaal geen dieven of moordenaars te zijn natuurlijk.
Maar het kan toch heel goed zijn dat de Heere ze voor dat kerkverband bestemd heeft? Dan hoeft het curatorium het toch niet mis gehad te hebben? Het curatorium is echt niet onfeilbaar, er zullen echt fouten gemaakt worden, maar dat kun je niet makkelijk achteraf bekijken, lijkt me.
Maar wat wil je precies beogen Jan-Willem?
Je vindt dat iedereen die wil, predikant moet kunnen worden binnen de GG? Dus geen curatorium, maar vrije toelating van iedereen die dat wil?
Met hun uitermate strenge toelatingsbeleid is het curatorium inderdaad succesvol in het uitsluiten niet-gekwalificeerde kandidaten. Maar de keerzijde van dit beleid is dat ook veel gekwalificeerde kandidaten de deur gewezen wordt. De balans is volledig zoek. Op deze manier is het curatorium grotendeels verantwoordelijk voor het aanhoudennde predikantentekort binnen de GG. Het is niet dat God geen predikanten roept.
De opmerking dat het Gods bedoeling wel zal zijn dat afgewezen kandidaten in een ander kerkgenootschap aan de slag gaan kan ik moeilijk plaatsen. Hoewel het voor ons handig uitkomt, is het uit de Bijbel duidelijk dat het niet Gods bedoeling is dat we verdeeld zijn in zoveel verschillende kerkgenootschappen. Persoonlijk zou ik erg terughoudend zijn om zomaar aan te nemen dat wat wij als kerkmensen in al onze gebrokenheid bewerkstelligen in overeenstemming is met Gods bedoeling. Zo kun je je in gemoede afvragen of het instandhouden van een predikantentekort Gods bedoeling is.
Dat laatste zeg ik ook. Ik vroeg me alleen af of @Marieke het met me eens was.Forummer schreef:Nou Luther, dat vind ik een misplaatste opmerking. Één keer in de maand ga ik naar de plaatselijke PKN (Exoduskerk). Meestentijds gaan daar hele goede predikanten voor, maar predikanten die absoluut niet bij de GG hadden gekund. Dus ik vind dat als een predikant niet in de GG past, hij niet meteen een niet-rechtzinnige predikant is.Luther schreef:Mee eens! Ik denk dat we hier niet al te krampachtig over moeten spreken.Marieke schreef:Maar het kan toch heel goed zijn dat de Heere ze voor dat kerkverband bestemd heeft? Dan hoeft het curatorium het toch niet mis gehad te hebben? Het curatorium is echt niet onfeilbaar, er zullen echt fouten gemaakt worden, maar dat kun je niet makkelijk achteraf bekijken, lijkt me.
Ik heb het gevoel dat jouw posting daar ook toe behoort.jan34willem schreef:Ik ben bang dat de meeste opmerkingen over de gevolgen van het toelatingsbeleid van het curatorium die hier gemaakt worden allemaal rationalisaties achteraf zijn.
Ja, het feit dat de kerk opzicht houdt over de toelating van dienaren des Woords is een Bijbelse opdracht. In Romeinen 10: 13-15 staat: "Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!" Let dan vooral op het zinnetje "hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden". Het gaat hier niet louter over de zending door de Heere Zelf, maar ook door de medebroeders.jan34willem schreef:Ik ben zeker voor orde en toezicht, maar ik denk persoonlijk dat het curatorium te ver gaat in het oordelen over andermans roeping en geestelijk leven. Het is mij niet duidelijk waaraan het curatorium deze autoriteit ontleent, en ik weet ook niet of deze werkwijze Bijbels is.
Matthew Henry heeft bij deze tekst het volgende opgemerkt:
De wijze waarop dat binnen een kerkverband is 'georganiseerd' wordt uiteraard door Henry hier niet nader ingevuld. Ik denk dat het van belang is dat er zowel aandacht besteed wordt aan het geestelijk, alsook aan het menselijk aspect. Die geestelijke houding zal er één moeten zijn van: Wij moeten gericht zijn op het horen van het werk van de Heere; afwijzen kan niet anders dan met pijn gedaan worden. Het menselijk aspect is ook van belang. En dan gaat het om eenvoudige zaken als: Is er echt een gesprek? Mag je bijvoorbeeld als voorbereiding het e.e.a. op papier de commissie van onderzoek of curatorium doen toekomen? Wordt er voldoende tijd voor uitgetrokken? Is er in het geval van afwijzing nazorg en transparantie over de redenen van afwijzing, etc. etc. Maar dat spreekt voor zich. (Ik weet overigens niet of dit altijd gebeurt.)M. Henry bij Rom. 10: 15 schreef:En hoe zullen zij prediken indien zij niet gezonden worden? Zij moeten gezonden en in zekere mate bevoegd gemaakt worden voor hun werk van prediking. Hoe zal iemand als gezant optreden tenzij hij zijn geloofsbrieven en zijn orders ontvangen heeft van de vorst, die hem zendt? Dit bewijst dat er een geregelde dienst des woords moet zijn; een geregelde uitzending en afvaardiging. Het is Gods eigen voorrecht om dienaren te zenden, Hij is de Heere des oogstes, en daarom moeten wij Hem bidden dat Hij arbeiders uitstote in Zijn wijngaard, Matth. 9:38. Hij alleen kan mensen bekwamen tot het ambt der bediening en hen er toe geneigd maken. Maar de echtheid van de bekwaammaking en de oprechtheid van die neiging kunnen niet overgelaten worden aan de beoordeling van ieder voor zichzelf; de aard der zaak verbiedt dat en laat het in geen geval toe; ter handhaving van de orde in de gemeente moet die noodzakelijk opgedragen en onderworpen worden aan het oordeel van een behoorlijk aantal van hen, die zelf tot de bediening zijn toegelaten en daarin wijsheid en ondervinding getoond hebben, en die gelijk in andere roepingen, ondersteld worden de meestbekwame rechters te zijn. Dezen worden gemachtigd hen af te zonderen, die zij bevinden genoegzaam bekwaamd en geneigd te zijn voor dit werk der bediening, opdat door deze bewaring van de opvolging de naam van Christus moge voortduren van eeuwigheid en tot eeuwigheid en Zijn troon in de hemelen bevestigd worden. En zij, die op deze wijze afgezonderd worden, mogen niet slechts, maar moeten prediken, want daartoe zijn zij gezonden.
Het belangrijkste lijkt me toch dat de kerk toezicht heeft bij de toelating tot het ambt van predikant.
Er zitten wat wonderlijke vooronderstellingen in deze alinea. Ik vraag me ernstig af of je hiermee recht doet aan het werk van een curatorium?jan34willem schreef:Met hun uitermate strenge toelatingsbeleid is het curatorium inderdaad succesvol in het uitsluiten niet-gekwalificeerde kandidaten. Maar de keerzijde van dit beleid is dat ook veel gekwalificeerde kandidaten de deur gewezen wordt. De balans is volledig zoek. Op deze manier is het curatorium grotendeels verantwoordelijk voor het aanhoudende predikantentekort binnen de GG. Het is niet dat God geen predikanten roept. De opmerking dat het Gods bedoeling wel zal zijn dat afgewezen kandidaten in een ander kerkgenootschap aan de slag gaan kan ik moeilijk plaatsen. Hoewel het voor ons handig uitkomt, is het uit de Bijbel duidelijk dat het niet Gods bedoeling is dat we verdeeld zijn in zoveel verschillende kerkgenootschappen. Persoonlijk zou ik erg terughoudend zijn om zomaar aan te nemen dat wat wij als kerkmensen in al onze gebrokenheid bewerkstelligen in overeenstemming is met Gods bedoeling. Zo kun je je in gemoede afvragen of het instandhouden van een predikantentekort Gods bedoeling is.
- Je hebt het over een 'streng toelatingsbeleid' dat 'succesvol' is. Persoonlijk vind ik dat een uitermate wereldse benadering. Alsof er een verborgen agenda bij het curatorium bestaat, waarover zij bij de GS elke drie jaar verantwoording moeten afleggen. Degenen die de last van het predikantentekort het meest lijfelijk voelen, zijn de predikanten zelf. Zij zitten ook in het curatorium en zullen er op gericht zijn om iedereen die ze horen, ook daadwerkelijk toe te laten.
- Je hebt het over gekwalificeerde en niet-gekwalificeerde kandidaten. Ik vraag me af welke maatstaven jij hierbij voor ogen hebt, maar doorgaans is men huiverig voor mensen die zichzelf gekwalificeerd vinden. Niet ten onrechte, lijkt me, toch? En wie bepaalt die kwalificaties?
- Je stelt dat het curatorium verantwoordelijk is voor het grote predikantentekort. Ik denk dat je dat op zo niet kan en mag zeggen. Uiteindelijk gaat niets buiten Gods voorzienigheid om. Zijn er dan geen indringende vragen? O jazeker! Maakt een curatorium dan nooit fouten? O, dat zal zeker! Lopen er niet verschillende mensen klem met deze werkelijkheid? Ongetwijfeld ook. Ik heb er geen antwoord op. Wel weet ik dat de Heere dwars door allerlei krommingen heen Zijn eigen gang gaat en allerlei kerkelijke structuren en wegen soms flink door elkaar husselt zodat de één daar terecht komt, en de ander daar. Hopelijk is dat altijd op een plek waar ze met hun gaven en hun persoonlijkheid het meeste kunnen betekenen voor het Koninkrijk van God.