Is thuislezen Bijbels?
- SecorDabar
Re: Is thuislezen Bijbels?
Beste Bert Mulder,
ik ben het met u eens, dat we verantwoording hebben, om onze verontrusting te tonen, als de gemeente waar we belijdend lidmaat van zijn, gaat afwijken van de leer die naar de Godzaligheid is.
Dan hebben we zeker onze plicht om te waarschuwen.
maar we moeten ons niet aansluiten bij een kerk die alreeds is afgeweken van die leer.
ik ben het met u eens, dat we verantwoording hebben, om onze verontrusting te tonen, als de gemeente waar we belijdend lidmaat van zijn, gaat afwijken van de leer die naar de Godzaligheid is.
maar we moeten ons niet aansluiten bij een kerk die alreeds is afgeweken van die leer.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch blijft de plicht, om je bij de kerk te voegen, en de samenkomsten niet te verzaken...SecorDabar schreef:Beste Bert Mulder,
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- SecorDabar
Ook dat ben ik met u eens.Bert Mulder schreef:Toch blijft de plicht, om je bij de kerk te voegen, en de samenkomsten niet te verzaken...SecorDabar schreef:Beste Bert Mulder,
Maar niet naar een samenkomst gaan, waar men bedrogen wordt voor de eeuwigheid.
Dan zal men moeten trachten om de leer der Waarheid tot openbaring in zo,n woonplaats te brengen, als daar de bekwaamheid toe is.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
-
Het is zo gemakkelijk om te zeggen`de waarheid wordt niet gebracht`..... Wàt is waarheid? Wat jij wellicht wil horen?
Ik vind dat een dooddoener om je er van af te maken. Bid je weleens voor die gemeente (waar je misschen thuis hoort?)
Je kunt je er ook voor inzetten en meedoen op het pastorale vlak. Valt wellicht niet mee..... Maar het gebed van de rechtvaardige vermag veel. En.....is er in de buurt van jouw woonplaats geen `bijbelgetrouwe`gemeente? Je begrijpt wellicht wat ik hiermee bedoel!
Ik vind dat een dooddoener om je er van af te maken. Bid je weleens voor die gemeente (waar je misschen thuis hoort?)
Je kunt je er ook voor inzetten en meedoen op het pastorale vlak. Valt wellicht niet mee..... Maar het gebed van de rechtvaardige vermag veel. En.....is er in de buurt van jouw woonplaats geen `bijbelgetrouwe`gemeente? Je begrijpt wellicht wat ik hiermee bedoel!
Het is ook erg makkelijk om dit soort retorische vragen te stellen. Je geeft er in elk geval blijk van je gesprekspartner in dezen niet erg serieus te nemen.Eppo Gremdaat schreef:Het is zo gemakkelijk om te zeggen`de waarheid wordt niet gebracht`..... Wàt is waarheid? Wat jij wellicht wil horen?
-
Zolang we nog in vrijheid, wààr dan ook, naar de kerk kunnen gaan moeten we onze onderlinge bijeenkomsten (de kerdienst dus) niet nalaten.(Al zoek je maar iets op `kerkdienst gemist`. Het verwondert mij dat daar `van links tot rechts`te beluisteren valt.
En uit de kerkgeschiedenis weten we dat er wonderen kunnen gebeuren door bekering van de voorganger. Thuisblijven is uit den boze en getuigt van geen respect(en luiheid). En je maakt me niet wijs dat er geen `bijbelgetrouwe` gemeente is in jouw omgeving!
Je hebt vrome verhalen over allerlei gestorven voorgangers, prachtig hoor, maar schrijf eens iets van een hedendaagse voorganger door wie je geraakt bent!
En uit de kerkgeschiedenis weten we dat er wonderen kunnen gebeuren door bekering van de voorganger. Thuisblijven is uit den boze en getuigt van geen respect(en luiheid). En je maakt me niet wijs dat er geen `bijbelgetrouwe` gemeente is in jouw omgeving!
Je hebt vrome verhalen over allerlei gestorven voorgangers, prachtig hoor, maar schrijf eens iets van een hedendaagse voorganger door wie je geraakt bent!
De "dominee" waar jij jezelf naar vernoemd hebt, moeten we in ieder geval mijden!Eppo Gremdaat schreef:Zolang we nog in vrijheid, wààr dan ook, naar de kerk kunnen gaan moeten we onze onderlinge bijeenkomsten (de kerdienst dus) niet nalaten.(Al zoek je maar iets op `kerkdienst gemist`. Het verwondert mij dat daar `van links tot rechts`te beluisteren valt.
Thuisblijven is misschien uit den boze, maar je verbinden aan een goddeloze ds is dat eveneens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- SecorDabar
Hier moet ik om glimlachen. Thuisblijven is iets anders dan thuis een preek lezen.Eppo Gremdaat schreef:Zolang we nog in vrijheid, wààr dan ook, naar de kerk kunnen gaan moeten we onze onderlinge bijeenkomsten (de kerdienst dus) niet nalaten.(Al zoek je maar iets op `kerkdienst gemist`. Het verwondert mij dat daar `van links tot rechts`te beluisteren valt.
Ik heb nog nooit beweerd dat er tegenwoordig geen dienstknechten des Heeren zijn.
Maar is het dan verplicht op dit forum daarover te schrijven?
Het gebeurd wel eens: vandaag geeerd, en morgen verguisd.
Dus laat mij dan maar 'vrome' verhalen schrijven over oudvaders, en andere reeds afgestorven leraars.
Het woord 'vroom" komt slechts eenmaal in negatieve zin in de Bijbel voor,
Namelijk als de broers van Jozef zeggen: wij zijn vroom.
Anders wordt dit altijd in positieve zin gebruikt.
Ik hoop dat u het respecteerd dat ik zondags mijn PC uit laat.
zoals ik respecteer dat u wel naar kerkdienstgemist.nl iets beluisterd.
Hoe weet u zo goed dat er in mijn omgeving een bijbelgetrouwe gemeente te vinden is?
De bijbelgetrouwe gemeente is bij mij elke zondag thuis, met anderen.
Met permissie van de kerkeraad, mogen wij, vanwege de afstand thuis preken lezen.
Van welke kerkeraad, en van welk kerkverband ik ben, houd ik om privacy redenen voor mijzelf.
Ik neem aan dat het niet uit den boze is, om in huiselijke kring een leesdienst te houden.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Een huisgemeente is óók een gemeente. In dit geval kennelijk als een soort dependance van een grotere gemeente. Niet wenselijk misschien, maar als noodoplossing te verdedigen. Het blijft wel een noodoplossing. Zodra het anders kan is er in dit soort gevallen de roeping om weer bij een 'echte' gemeente samen te komen.
Aan de andere kant zijn er weinig plekken in Nederland waarvan ik mij kan voorstellen dat het echt niet mogelijk zou zijn, met een bijbelgetrouwe gemeente samen te komen. Dat is echter een andere discussie. Jammer dat SecorDabar die niet wil of durft te voeren (misschien komt dat nog eens).
Aan de andere kant zijn er weinig plekken in Nederland waarvan ik mij kan voorstellen dat het echt niet mogelijk zou zijn, met een bijbelgetrouwe gemeente samen te komen. Dat is echter een andere discussie. Jammer dat SecorDabar die niet wil of durft te voeren (misschien komt dat nog eens).
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Op deze manier is het gevaar erg groot als men niet wordt vastgehouden, om Gods werk alsBert Mulder schreef:Dit is godlasterlijk! God leidt NOOIT tegen Zijn wet en gebod in. Dit is van de duivel, zoals Jacobus ook schrijft:SecorDabar schreef:Ik hoop maar dat u van uw kerkgang, c.q. uw kerkelijke status, die u wilt ophouden geen grond voor de eeuwigheid maakt.Bert Mulder schreef:Lees hierover even de Nederlandse geloofsbelijdenis...SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,
Ik woon in een totaal onkerkelijke omgeving. Er is daar geen gemeente Gods.
Geen enkele Bijbelgetrouwe gemeente te vinden.
Ik ben noodgedwongen gaan thuislezen.
Ben trouwens wel benieuwd wat u onder "Gemeente Gods" verstaat....
Het is je dure plicht om ergens te gaan wonen waar zulke gemeente is, in plaats van de almachtige Euro te volgen...
Trouwens, hoe kun je daar de sacramenten onderhouden? Alsook het gebod van Christus, om de onderlinge bijeenkomsten niet te nalaten (Heb 10)?
Hoe ver weg is wat jij een bijbelgetrouwe gemeente zou noemen?
Gods voorzienigheid heeft ons zo geleid, en de reden daarvan is niet de almachtige euro zoals u suggereert. Elke keer als ik hier iets schrijf over het thuislezen komt u met een kerkelijke uitleg van de bijbeltekst over de onderlinge samenkomsten.
Wij hebben hier gewoon als huisgemeente thuis onze onderlinge samenkomsten.
Respecteer gewoon dat er thuislezers zijn.
Dit is de laatste keer dat ik hierop reageer.
13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood.
16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders!
duivelswerk te benoemen. We weten wat de Schrift zelf zegt, dan komt men toch in de buurt
van de zonde tegen de H. Geest. Laten we vrezen! Want dit is niet niets.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Bert Mulder
- Contacteer:
Is de vraag hier, wat duivelswerk is, en wat Gods werk is. God werkt nooit tegen Zijn Woord in... God getuigt, dat we de onderlinge samenkomsten niet mogen verzaken...-DIA- schreef:
Op deze manier is het gevaar erg groot als men niet wordt vastgehouden, om Gods werk als
duivelswerk te benoemen. We weten wat de Schrift zelf zegt, dan komt men toch in de buurt
(nu heb ik het ondertussen NIET over Secor Debar, die blijkbaar een speciaal geval is, onder het toezicht van zijn kerkenraad staat, en van hun toestemming heeft om thuis te lezen. Neem dan ook aan, dat ze ook toezicht hebben over wat gelezen wordt, en dat hij wel de sacramenten bijhoudt, alsook toedraagt aan de noden van christendom in de collectes...)
En, ik ben het niet met Marco eens, dat 'thuislezen' dan ook een gemeente is. Een gemeente is alleen daar, waar ook een kerkenraad is, en waar ook de sacramenten bediend worden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
En het gaat maar door..... 28 pagina`s lang...... Is thuislezen bijbels? Nee dus. En allerlei smoezen komen weer voorbij.... Je bent gewoon schuldig bij een al of niet dichtst bijzijnde gemeente te voegen en je dààr in te zetten. In Nederland zijn er genoeg gemeenten `om`gegaan (van vrijzinnig tot confessioneel of bonds) door gebed èn door meeverantwoordelijk te zijn. De Nederlandse kerkgeschiedenis kent daar genoeg voorbeelden van. Je kunt niet geloven in je eentje. Denk eens aan mensen die door ziekte of ouderdom niet meer naar de kerk kunnen gaan en de gemeenschap der heiligen ervaren.(En nou niet aankomen met `ze hebben kerktelefoon, bandrecorder en prekenboeken`....) Dat is maar surrogaat. Uit diverse gesprekken met dezen kwam een hartelijk verlangen om na een ziekteperiode weer naar de kerk te kunnen gaan.
..en dat is dus het verschil tussen een huisgemeente en thuislezen. Een huisgemeente is een volwaardige gemeente, met dien verstande dat die zo klein is dat die in een huiskamer, schuur oid past. Het geval van SecorDabar zou je dan een huisdependance kunnen noemen. Echte huisgemeentes komen in landen waar christenvervolging is nogal eens voor. Huisgemeentes hebben niet als doel, zich van de kerk af te zonderen. Dat is wel wat er bij thuislezen gebeurt. Men zondert zich dan bewust af van andere christenen om oneigenlijke redenen, waarbij de gemeenschap der heiligen in het water valt en de sacramenten worden geminacht.Bert Mulder schreef:Is de vraag hier, wat duivelswerk is, en wat Gods werk is. God werkt nooit tegen Zijn Woord in... God getuigt, dat we de onderlinge samenkomsten niet mogen verzaken...-DIA- schreef:
Op deze manier is het gevaar erg groot als men niet wordt vastgehouden, om Gods werk als
(nu heb ik het ondertussen NIET over Secor Debar, die blijkbaar een speciaal geval is, onder het toezicht van zijn kerkenraad staat, en van hun toestemming heeft om thuis te lezen. Neem dan ook aan, dat ze ook toezicht hebben over wat gelezen wordt, en dat hij wel de sacramenten bijhoudt, alsook toedraagt aan de noden van christendom in de collectes...)
En, ik ben het niet met Marco eens, dat 'thuislezen' dan ook een gemeente is. Een gemeente is alleen daar, waar ook een kerkenraad is, en waar ook de sacramenten bediend worden...
Het een is positief te noemen, het ander niet.
Ik kan je ook wel weer een ander voorbeeld noemen. Maar zolang jij de mening van je opponenten als 'smoezen' betitelt, kan van een echt gesprek natuurlijk geen sprake zijn.Eppo Gremdaat schreef: Uit diverse gesprekken met dezen kwam een hartelijk verlangen om na een ziekteperiode weer naar de kerk te kunnen gaan.
Maar jij gaat toch zelf ook niet naar een kerk op zondag? Dacht ergens anders te lezen, dat je via kerkdienstgemist zat te luisteren.Eppo Gremdaat schreef:En allerlei smoezen komen weer voorbij....