WimA schreef:Luther schreef:Anker schreef:Wij hebben ook een preek n.a.v. de inhuldiging gehad, zondag.
Het valt mij wel op dat het feit dat het Oranjehuis ons gegeven is, dat de koning regeert bij de gratie Gods zo belangrijk wordt geacht dat de leefwijze van onze vorst en de zijnen wat meer op de achtergrond komt te staan. Er wordt wel uitgesproken dat er veel is wat ons verdriet maar daar blijft het wel een beetje bij. Ik meen dat WimA bedoelt dat juist de goddeloze leefwijze van onze Oranjes (op grond van Gods Woord) aangewezen en veroordeeld dient te worden, omdat de Schrift de zonden ook aanwijst en veroordeelt.
Mijn punt was, dat je dat niet hardop hoeft te zeggen. Dat is onze taak niet, net zo min ik dat van jou moet/mag zeggen. De Schrift veroordeelt altijd mij en niet een ander. In de prediking moet ik veroordeeld worden, niet een ander.
Even terzijde: Al
zou deze "taakopvatting" die jij hier aangeeft valide zijn - Dat het onze taak niet is - is het dan
wel jouw/onze taak om erop te wijzen dat het onze taak niet is? Door mij toch te willen zeggen dat het onze taak niets is en dat het daarom niet gezegd mag worden ga je toch in tegen je eigen argument?
Ik wijzig mijn vorige zin: Ik ben van mening dat dat onze taak niet is. Zo goed?
WimA schreef:Overigens ben ik blij dat de inhoudelijke kwalificatie "goddeloos" niet meer wordt betwist. Enkel wordt gepoogd d.m.v. powerplay en "verwijderverzoeken omdat het op de persoon zou zijn" het dood te zwijgen.
Waarop baseer je deze stelling? Wat dat betreft houd ik mijn eerdere posting hierover staande. Die luidde als volgt:
Waarom zou je de koning 'goddeloos' willen noemen? Begrijp me goed: het was verdrietig om te merken dat God en religie een zeer schaars goed was op de afgelopen kroningsdag.
Wel noem ik enkele dingen: In de Nieuwe Kerk zweerde de koning toch echt 'Zo waarlijke helpe mij God almachtig!' (Kijk het fragment nog even na: hij deed dat niet zonder emotie.) Voorts was het 6e couplet van ons volkslied nadrukkelijk in het programma gezet en zong hij dat vol overgave mee. Tot slot - ds. Zippro wees daar vandaag in de krant terecht op - klonk direct na de eed een deel van het magistrale Magnificat van J.S. Bach: 'Gelijk Hij gesproken heeft tot onze vaderen, namelijk tot Abraham, en zijn zaad tot in eeuwigheid.'.
Nogmaals: dit kwam allemaal wat schaars over, maar het is teveel om hier te spreken van een 'goddeloze koning', of je moet hiermee hebben willen zeggen: 'een onverzoende, onbekeerde koning'. Nog los van het feit dat we daar niet over gaan, lijkt me dat dan meer iets voor de binnenkamer en je kunt van RF veel zeggen, maar niet dat het een binnenkamer is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)