Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

JolandaOudshoorn

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Terug uit moderatie; in de hoop, dat er inhoudelijk gediscussieerd kan worden.
Goed, waar waren we gebleven.... ;)
De jurken van Maxima....
O nee, inmiddels hebben ze al wat "dagelijks werk" verricht. De herdenking op de Dam en het concert op de grachten.
Ik ben praktisch monarchist. Op de een of andere manier werkt het koningshuis positief. Het is een goed visitekaartje voor Nederland.

Dat er een aantal zich hier zo negatief over het koningshuis uitlaten, is waarschijnlijk dat zij ontdekken dat het sprookje "Oranje, Nederland en God" nooit bestaan heeft. Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel mensen nog denken dat Nederland een bijzondere plaats heeft in Gods raadsbesluit als "Israel II" of zo. Allemaal restanten van de beeldvorming die geschiedschrijvende predikanten ons hebben nagelaten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

JolandaOudshoorn schreef: Allemaal restanten van de beeldvorming die geschiedschrijvende predikanten ons hebben nagelaten.
God heeft toch werkelijk wonderlijk gehandeld met ons volk in vroeger tijden? Ontken je dat nu? Lees bijvoorbeeld "de wonderen des Allerhoogsten" van Abr. v.d. Velde.
JolandaOudshoorn

Anker schreef:Wij hebben ook een preek n.a.v. de inhuldiging gehad, zondag.
Het valt mij wel op dat het feit dat het Oranjehuis ons gegeven is, dat de koning regeert bij de gratie Gods zo belangrijk wordt geacht dat de leefwijze van onze vorst en de zijnen wat meer op de achtergrond komt te staan. Er wordt wel uitgesproken dat er veel is wat ons verdriet maar daar blijft het wel een beetje bij. Ik meen dat WimA bedoelt dat juist de goddeloze leefwijze van onze Oranjes (op grond van Gods Woord) aangewezen en veroordeeld dient te worden, omdat de Schrift de zonden ook aanwijst en veroordeelt.
Maar niet minder dan de goddeloze leefwijze van de gemiddelde mens of kerkmens.
En wat WimA bedoelt met goddeloos, hoeft een ander helemaal niet zo te vinden. Het komt een beetje over dat, zolang de Oranjes niet in het kerkverband van WimA zich voegen, zij goddeloos zullen zijn.
JolandaOudshoorn

Anker schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Allemaal restanten van de beeldvorming die geschiedschrijvende predikanten ons hebben nagelaten.
God heeft toch werkelijk wonderlijk gehandeld met ons volk in vroeger tijden? Ontken je dat nu? Lees bijvoorbeeld "de wonderen des Allerhoogsten" van Abr. v.d. Velde.
Ik heb het gelezen. Ik heb ook andere verslagen uit die tijd gelezen. God heeft niet wonderlijker gehandeld met Nederland dan met andere landen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

JolandaOudshoorn schreef:En wat WimA bedoelt met goddeloos, hoeft een ander helemaal niet zo te vinden. Het komt een beetje over dat, zolang de Oranjes niet in het kerkverband van WimA zich voegen, zij goddeloos zullen zijn.
Sorry, ik hoef WimA niet te verdedigen, dat kan hij heel goed zelf. :)
Maar dit vind ik een ronduit gemene opmerking die nergens op slaat. WimA constateert, en ik met hem, dat het vorstenhuis geen voorbeeld is van een Bijbelse, Godvrezende levenswandel. (uitgezonderd de kledingstijl van de kleine prinsessen, prachtig!) Hij doelt helemaal niet op een kerkverband o.i.d.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

JolandaOudshoorn schreef:
Anker schreef:
Ik heb het gelezen. Ik heb ook andere verslagen uit die tijd gelezen. God heeft niet wonderlijker gehandeld met Nederland dan met andere landen.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Heeft God wonderlijk gehandeld met ons volk in vroeger tijden?

Met een toevoeging: heeft het huis van Oranje daar een rol in gespeeld?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JolandaOudshoorn schreef:
Anker schreef:
Is dat de reden waarom je "God, Nederland en Oranje" een sprookje noemt?
Niet iedereen die dit géén sprookje vindt, is van mening dat Nederland een Israël II is. Ik zal niet beweren dat Nederland voor God méér is dan andere landen. Maar daarom is de drieslag nog geen sprookje.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Het valt mij wel op dat het feit dat het Oranjehuis ons gegeven is, dat de koning regeert bij de gratie Gods zo belangrijk wordt geacht dat de leefwijze van onze vorst en de zijnen wat meer op de achtergrond komt te staan. Er wordt wel uitgesproken dat er veel is wat ons verdriet maar daar blijft het wel een beetje bij. Ik meen dat WimA bedoelt dat juist de goddeloze leefwijze van onze Oranjes (op grond van Gods Woord) aangewezen en veroordeeld dient te worden, omdat de Schrift de zonden ook aanwijst en veroordeelt.
Mijn punt was, dat je dat niet hardop hoeft te zeggen. Dat is onze taak niet, net zo min ik dat van jou moet/mag zeggen. De Schrift veroordeelt altijd mij en niet een ander. In de prediking moet ik veroordeeld worden, niet een ander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Mijn punt was, dat je dat niet hardop hoeft te zeggen. Dat is onze taak niet, net zo min ik dat van jou moet/mag zeggen. De Schrift veroordeelt altijd mij en niet een ander. In de prediking moet ik veroordeeld worden, niet een ander.
Dat lijkt me nou wat overdreven, Luther. De Schrift kan in een bepaald opzicht best wel eens een ander veroordelen en niet mij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Mijn punt was, dat je dat niet hardop hoeft te zeggen. Dat is onze taak niet, net zo min ik dat van jou moet/mag zeggen. De Schrift veroordeelt altijd mij en niet een ander. In de prediking moet ik veroordeeld worden, niet een ander.
Dat lijkt me nou wat overdreven, Luther. De Schrift kan in een bepaald opzicht best wel eens een ander veroordelen en niet mij.
Ik denk dat we Gods Woord nooit moeten lezen voor een ander. Natuurlijk is objectief vaststelbaar dat iemand die vloekt, Gods Woord tegen heeft. Op zo'n moment mag je dat best voorhouden, niet omdat ik het zeg, maar omdat Gods Woord het zegt. (Tijd en wijze wetend uiteraard.) Dat is wat anders dan het veroordelen van vloekers en dat als boodschap meegegeven aan mensen die zich daaraan niet bezondigd hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Het boek van Abr vd Velde is hier te lezen.

http://www.theologienet.nl/documenten/V ... ogsten.pdf
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Mijn punt was, dat je dat niet hardop hoeft te zeggen. Dat is onze taak niet, net zo min ik dat van jou moet/mag zeggen. De Schrift veroordeelt altijd mij en niet een ander. In de prediking moet ik veroordeeld worden, niet een ander.
Dat ben ik niet met je eens. Zonden mogen aangewezen worden. Als er op zondag sportevenementen bezocht wordt, wanneer Maxima vorig jaar op zondagmiddag een stuk in de Amsterdamse gracht ging zwemmen met alle drukte en aandacht er om heen, dan mag ik zeggen dat dit strijdig is met Gods gebod en daarom zondig en goddeloos.
Wanneer ik op zondag dat genoemde evenement op zondag zou bezoeken, zou ik het heel normaal vinden wanneer jij daar wat van zegt, vanuit jouw overtuiging.
refo

Bericht door refo »

Maar dat is dan ook het enige waar de gereformeerde gezindte echt goed in is: zonden aanwijzen.
Laat mij toe dat ik die splinter uit uw oog verwijder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Maar dat is dan ook het enige waar de gereformeerde gezindte echt goed in is: zonden aanwijzen.
Laat mij toe dat ik die splinter uit uw oog verwijder.
Vandaar je nickname?
helma

Bericht door helma »

Laten we bidden en hopen dat onze Koning Willem het verbond zal vernieuwen wat Willem van Oranje sloot met de Potentaat der Potentaten.
Plaats reactie