Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

DDD

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door DDD »

Nou, sterker nog: ze beweert dat er een republiek zal komen, en vervolgens Nederland zich zal bekeren, en dat in de tussentijd niemand van het zaad van Oranje op de troon zal zitten.

Bij mijn weten is dat laatste niet uitgekomen. En dat eerste voorlopig ook nog niet. Dus ik zou deze profeet nog maar even laten rusten totdat er meer duidelijkheid over is. Er is meer aanleiding te denken aan een valse profetie dan aan een adequate voorspelling.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?
Nou, nou, dat is wel weer erg strak uitgedrukt. Het citaat van Scholten nuanceert wel een beetje. Ik lees daarin niet letterlijk dat er nooit meer een 'manlijk zaad' op de troon zou komen.
In dit citaat niet, maar als het een heel boekje is...
Maar goed, hiermee is weer aangetoond dat we ons dicht bij het Woord moeten houden en ons beter niet kunnen inlaten met allerlei schrijfsels, ook is het van kinderen Gods. Ds. W. Visscher heeft eens gezegd, en dit wordt hiermee weer bevestigd, dat we met bijzondere verhalen bijzonder moeten oppassen.
En wat me dan vooral zo opviel is de angst onder leerlingen die de hele week al bezig waren met de vraag wat er voor vreselijks zou gebeuren op 30 april... Er waren er zelfs die zeiden dat de wederkomst zou komen... Dat was dan op zichzelf wel weer een mooie gelegenheid om daarover te spreken en de vraag te stellen of ze dat erg zouden vinden.

En laten we wel wezen, ondanks de vlekkeloos verlopen troonswisseling, is er veel om verdrietig over te zijn. Al is het alleen maar dat we gisteren weer eens met de neus op de feiten zijn gedrukt dat we in een volstrekt seculier land leven, waarin God en godsdienst naar de marge is gedrukt en hooguit in tradities en folklore aanwezig is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

En hoeveel van deze leerlingen zullen om deze reden zich afkeren van het christelijk geloof? Dat zullen er velen zijn. Zo werkt dat met zwart-wit denkende kinderen, en geef ze eens ongelijk. Hoe kunnen ouders hun kinderen dat aandoen, en dat op basis van zulke onnozelheid.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:En hoeveel van deze leerlingen zullen om deze reden zich afkeren van het christelijk geloof? Dat zullen er velen zijn. Zo werkt dat met zwart-wit denkende kinderen, en geef ze eens ongelijk. Hoe kunnen ouders hun kinderen dat aandoen, en dat op basis van zulke onnozelheid.
Waarom denk je dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Een aardig, genuanceerd citaat uit de Saambinder hierover: (was is digibron toch ontzettend handig...)
Saambinder 1975 schreef:]Allereerst de bekende brief, die in Juli 1873 geschreven werd door Vrouw G. van Schuppen en waarin zij een kort verslag biedt van haar geestelijke werkzaamheden, die betrekking hadden op de droeve toestand van ons land en volk. In deze brief, die ik weer eens aandachtig heb gelezen, wordt verhaald hoe met de nood van kerk en natie geworsteld is aan de troon der genade. Men moet wel voorzichtig zijn met zulk een ontboezeming van de zo persoonlijke werkzaamheden. Blijkens de inhoud verwachtte vrouw van Schuppen bijzondere oordelen Gods in een zeer nabije toekomst; nu zullen we niet voorbij mogen zien aan allerlei gebeurtenissen, waarin van Gods tuchtigingen sprake is, (we denken aan de Eerste en Tweede Wereldoorlog), maar toch is veel van wat in deze brief als zeer nabij gedacht werd, niet of althans nog niet gekomen.

Dat de Heere met rechtvaardige gerichten over een schuldig volk en ontrouwe kerk zal komen, daaraan behoeven we niet te twijfelen. De Schrift leert het ons. Wat echter het aantrekkelijke van dit geschriftje is, is dat het ons doet zien, hoe de eenvoudige vromen met land, natie en kerk worstelden aan de troon der genade. Zou dat ons niet moeten aansporen in deze donkere tijd. Daarom willen we dit geschriftje ter overweging aanbevelen; zonder dat we met bepaalde voorzeggingen zouden durven instemmen zonder meer, doet het ons nadenken over de noodzaak dat in Gods gemeente men met deze zaken ook geestelijk behoort bezig te zijn. Deze brochure wordt gratis verstrekt bij iedere bestelling, die bij de fa. Kool ter gelegenheid van de opening van de nieuwe zaak plaatsvindt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef: Dat boekje heb ik wel bij de hand, maar om dat hier over te typen is nogal wat...
Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?
Ik denk dat ik dat boekje eens weer wat ga afstoffen, want ik heb het in jaren niet meer gelezen.
Verder is me heel veel van de inhoud ontgaan. Ik meen ook dat ze 'profeteerde' dat ook treinen niet meer op zondag zouden rijden... en meer....
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nou, sterker nog: ze beweert dat er een republiek zal komen, en vervolgens Nederland zich zal bekeren, en dat in de tussentijd niemand van het zaad van Oranje op de troon zal zitten.

Bij mijn weten is dat laatste niet uitgekomen. En dat eerste voorlopig ook nog niet. Dus ik zou deze profeet nog maar even laten rusten totdat er meer duidelijkheid over is. Er is meer aanleiding te denken aan een valse profetie dan aan een adequate voorspelling.
Ik verdedig hier dit soort "profetie" niet.
Maar wat je zegt, staat er niet. Ze zegt alleen: ons volk zal wederkeren tot de vreze Gods, maar de Heere heeft daartoe niet de koning verkoren en ook niemand van zijn huis.
DDD

Bericht door DDD »

@ Luther:
Omdat voor kinderen (en voor sommige (niet-)volwassenen) alle dingen even zwaar wegen. Als de dominee, de ouders (en dus God) in het ene niet betrouwbaar blijkt, waarom dan wel in het andere?

Er zijn mensen van hun geloof afgegaan omdat Sinterklaas niet bleek te bestaan. Daarom ben ik er ook zo tegen om kinderen daarover voor te liegen. Ik weet nog dat ik daar echt door beschadigd ben.

@Anker:
Wie schreef dat?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef: Dat boekje heb ik wel bij de hand, maar om dat hier over te typen is nogal wat...
Maar DIA, als je even een dag terugkijkt. Dan was dat toch rare praat van die mevrouw Schuppen?
Ik denk dat ik dat boekje eens weer wat ga afstoffen, want ik heb het in jaren niet meer gelezen.
Verder is me heel veel van de inhoud ontgaan. Ik meen ook dat ze 'profeteerde' dat ook treinen niet meer op zondag zouden rijden... en meer....
Kijk aan... helaas is die 'profetie' ook niet uitgekomen.
Ik meen dat het beter is om worstelingen over land en volk in de binnenkamer te houden en niet uit te geven in boekjes.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Nou, sterker nog: ze beweert dat er een republiek zal komen, en vervolgens Nederland zich zal bekeren, en dat in de tussentijd niemand van het zaad van Oranje op de troon zal zitten.

Ik verdedig hier dit soort "profetie" niet.
Maar wat je zegt, staat er niet. Ze zegt alleen: ons volk zal wederkeren tot de vreze Gods, maar de Heere heeft daartoe niet de koning verkoren en ook niemand van zijn huis.
Wat een drukte vandaag...

Er staat toch:
want de Koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een republikeinse regering in de vreze Gods
Wat lees ik daar verkeerd in, of hoe zou jij die zinsneden uitleggen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:@ Luther:
Omdat voor kinderen (en voor sommige (niet-)volwassenen) alle dingen even zwaar wegen. Als de dominee, de ouders (en dus God) in het ene niet betrouwbaar blijkt, waarom dan wel in het andere?

Er zijn mensen van hun geloof afgegaan omdat Sinterklaas niet bleek te bestaan. Daarom ben ik er ook zo tegen om kinderen daarover voor te liegen. Ik weet nog dat ik daar echt door beschadigd ben.

@Anker:
Wie schreef dat?
Er staat alleen V onder. Ik weet niet welke dominee dat was, in 1975, die de boekbesprekingen deed. Ds. Vergunst, wellicht?
DDD

Bericht door DDD »

Ja, de hoofdredacteur.

*Dit klopt dus niet, zie later. Maar het gaat wel over hem.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 mei 2013, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:@ Luther:
Ja, ok, nou daarom was het fijn om die kids even uit de droom te helpen en een fijn gesprek te hebben rond Gods Woord en ze het gevaar aan te wijzen van allerlei boeken en uitspraken van Gods kinderen, want die kunnen soms behoorlijk dwalen!
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoop maar dat er veel leerkrachten zijn die dat vooraf gedaan hebben.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

...
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 01 mei 2013, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie