Dat geloof ik niet hoor. Ik denk dat de gemeenten elkaar niet veel ontlopen. Hoe zou zo'n bestand vervuild zijn dan?refo schreef:Nummer 8 heeft volgens mij een vervuild bestand. Ik geloof niet dat ze ongeveer even groot zijn die 2 gemeenten in Gouda.Anker schreef:Nummer 8 gaat nummer 7 inhalen!
En in Sprang-Capelle is een vijfde van de gemeente weg, in één jaar. Dat is best heftig.
Groei/krimp GGiN 2012-2013
Re: Groei/krimp GGiN 2012-2013
Door doopleden te laten staan, terwijl die al afgehaakt zijn.Anker schreef:Dat geloof ik niet hoor. Ik denk dat de gemeenten elkaar niet veel ontlopen. Hoe zou zo'n bestand vervuild zijn dan?refo schreef:Nummer 8 heeft volgens mij een vervuild bestand. Ik geloof niet dat ze ongeveer even groot zijn die 2 gemeenten in Gouda.Anker schreef:Nummer 8 gaat nummer 7 inhalen!
En in Sprang-Capelle is een vijfde van de gemeente weg, in één jaar. Dat is best heftig.
Er zijn inderdaad wel analytische vragen te stellen.
Neem bijvb deze "6 Veenendaal 947 -9 (Oost)". Deze gemeente is de laatste jaren gegroeid met de overkomt van aardig wat leden vanuit de GGinNed BV. En ik lees wel eens in het kerkblad van de GG van Veenendaal dat er leden overkomen. Maar dan had ik nog niet verwacht dat de gemeente aan het afnemen is.
Neem bijvb deze "6 Veenendaal 947 -9 (Oost)". Deze gemeente is de laatste jaren gegroeid met de overkomt van aardig wat leden vanuit de GGinNed BV. En ik lees wel eens in het kerkblad van de GG van Veenendaal dat er leden overkomen. Maar dan had ik nog niet verwacht dat de gemeente aan het afnemen is.
-
Ik geloof niet dat dit het geval is. Ik houd het bij onze eigen kerkelijke gemeente (GGiN te Waardenburg) altijd een beetje in de gaten. Maar dit wordt zorgvuldig afgewerkt. Er blijven geen leden en doopleden staan die naar een andere kerk zijn gegaan of gestopt zijn met kerken.refo schreef:Door doopleden te laten staan, terwijl die al afgehaakt zijn.Anker schreef:Dat geloof ik niet hoor. Ik denk dat de gemeenten elkaar niet veel ontlopen. Hoe zou zo'n bestand vervuild zijn dan?refo schreef:Nummer 8 heeft volgens mij een vervuild bestand. Ik geloof niet dat ze ongeveer even groot zijn die 2 gemeenten in Gouda.Anker schreef:Nummer 8 gaat nummer 7 inhalen!
-
@Gerson : voor Terneuzen heb ik geen verklaring, al denk ik wel dat de mensen daar een beetje wegtrekken. Terneuzen ligt helemaal onderin het land, ik geloof best een beetje in een seculiere omgeving. Dit zou een verklaring kunnen zijn, maar ik weet het niet.
Doopleden die niet meer naar de kerk gaan 'vervuilen' het bestand en worden 'afgewerkt'. 

Inderdaad. Een kerk van 2000-3000 leden moeten we niet normaal gaan vinden. Oe kan je als predikant je kudde dan fatsoenlijk weiden?Afgewezen schreef:Oorspronkelijk was het één gemeente.boontje schreef:Zouden die twee gemeenten in Gouda niet beter samen kunnen gaan?![]()
Overigens moet het m.i. juist andersom: een gemeente die te groot wordt, splitsen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- Bert Mulder
- Contacteer:
De kerkeraad moet werken met de doopleden die niet kerkellijk meeleven en zoeken belijdenis van hun geloof te doen, met het doel dat het levende leden van de gemeente worden. En als dat niet zo is, horen ze door de tucht afgesneden te worden... Net zoals belijdende leden.freek schreef:Doopleden die niet meer naar de kerk gaan 'vervuilen' het bestand en worden 'afgewerkt'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Daar ben ik het op zich helemaal mee eens, maar de werkelijkheid in de GGiN is dat vrijwel niemand wordt toegelaten tot het predikantschap. Of je nou gemeenten samenvoegt of splitst, feit blijft dat er in het hele kerkgenootschap maar vijf of zes predikanten zijn (was er niet nog één in Canada?) op 25000 leden. D.w.z. één predikant op de 5.000. Dat zijn 30 à 40 te weinig.vlinder schreef:Inderdaad. Een kerk van 2000-3000 leden moeten we niet normaal gaan vinden. Oe kan je als predikant je kudde dan fatsoenlijk weiden?Afgewezen schreef:Oorspronkelijk was het één gemeente.boontje schreef:Zouden die twee gemeenten in Gouda niet beter samen kunnen gaan?![]()
Overigens moet het m.i. juist andersom: een gemeente die te groot wordt, splitsen.
Er is daar altijd wat grensverkeer tussen GG en GGiN. Het verloop zal ook weer groter zijn als of ds. Visser of ds. Weststrate vertrekt.cornevansteenis schreef:@Gerson : voor Terneuzen heb ik geen verklaring, al denk ik wel dat de mensen daar een beetje wegtrekken. Terneuzen ligt helemaal onderin het land, ik geloof best een beetje in een seculiere omgeving. Dit zou een verklaring kunnen zijn, maar ik weet het niet.
opmerkelijk dat ook Urk ook leden heeft verloren
-
Ho ! Hier spreekt een Neuzenaarcornevansteenis schreef:@Gerson : voor Terneuzen heb ik geen verklaring, al denk ik wel dat de mensen daar een beetje wegtrekken. Terneuzen ligt helemaal onderin het land, ik geloof best een beetje in een seculiere omgeving. Dit zou een verklaring kunnen zijn, maar ik weet het niet.

Terneuzen is binnen de ger. gez. inderdaad een beetje een uitschieter. Het is een protestants eiland in een katholieke zee; de steden Terneuzen, Oostburg en Axel en enkele dorpjes hieromheen (Zaamslag, Hoek...) zijn protestants, de rest katholiek. In de afgelopen decennia is er een groei in Terneuzen geweest doordat verscheidene kerken (zoals Ger. Gem Axel) zijn opgeheven en die vallen nu allemaal samen in Terneuzen; dit zie je bijvoorbeeld ook aan de komst van een reformatorische basisschool in Terneuzen. Men vindt derhalve alleen nog ref. kerken in Oostburg (wat dermate afgelegen ligt dat het ondoenlijk is om in Terneuzen te gaan kerken) en Terneuzen, en nog enkele in dorpjes.
Waarom dit nu dan weer afneemt weet ik niet, ik ken enkelen die vanuit de GGiN naar de Vrijgemaakten zijn gegaan maar dat zou niet alle cijfers moeten kunnen verklaren. Het zou inderdaad kunnen dat men vanuit deze omgeving toch vertrekt naar meer 'Bilbe-Belt' achtige gebieden, zoals bijvoorbeeld Borssele, Goes, Krabbendijke... wie nog in Zeeuws-Vlaanderen woont moet namelijk zijn kinderen elke dag op een busreis van maar liefst een uur enkele reis sturen, om de kinderen naar het Calvijn-college in Goes/Krabbendijke te laten gaan. De bus naar Goes zit elke dag in ieder geval vol kinderen naar het Calvijncollege, en er zijn zelfs speciale buslijnen opgericht naar Krabbendijke om deze kinderen te vervoeren...
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat niet zien zitten. Het is dan óf de kinderen naar een niet-reformatorische (doch wel christelijke) school sturen, óf verhuizen.
Beste mensen, ik heb hier een aantal postings weggehaald. Laten we (1) on-topic blijven en (2) met respect blijven spreken over predikanten/kerkverbanden.
Ik reken op uw begrip en medewerking.
Namens moderators,
eilander
Ik reken op uw begrip en medewerking.
Namens moderators,
eilander
Dat is wel heel bijzonder: van uitgetreden naar vrijgemaakt...sirdanilot schreef:...ik ken enkelen die vanuit de GGiN naar de Vrijgemaakten zijn gegaan...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Komt zelfs wel voor van GG naar 'Rooms'Luther schreef:Dat is wel heel bijzonder: van uitgetreden naar vrijgemaakt...sirdanilot schreef:...ik ken enkelen die vanuit de GGiN naar de Vrijgemaakten zijn gegaan...
En daarvoor kan ik (helaas) gewoon in mijn eigen kerk en familie blijven...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«