Bijbel: Leesboek of Studieboek?

Bijbel: Leesboek of Studieboek

Leesboek
3
27%
Studieboek
8
73%

Totaal aantal stemmen: 11

Bookreader

Re: Bijbel: Leesboek of Studieboek?

Bericht door Bookreader »

Jan schreef:De hele discussie over SV - HSV heb ik van een afstand gevolgd. Mijn ervaring was in ieder geval wel dat de HSV makkelijker leest en voor de kinderen begrijpelijker is dan de SV. Maar nu kreeg ik van iemand een SV met kanttekeningen kado, die we nu gebruiken bij het lezen na etenstijd. En wat leert de praktijk? Wat moeilijk is zoeken we op in de kanttekening. En we steken nu veel en veel meer op van het bijbellezen dan vroeger toen we de HSV of daarvoor nog de SV lazen. Dat bracht mij tot de vraag: is de Bijbel leesboek of studieboek? Persoonlijk kan ik met de HSV niets als studieboek, ook met de SV zonder kanttekening niet. Hoe denken jullie daarover?
Zoals de vraag gesteld is, zou ik eerder zeggen dat de Bijbel een studieboek is, dan een leesboek. De Bijbel kan natuurlijk gewoon gelezen worden, maar dan ontgaat me zóveel wat best wel heel bepalend kan zijn voor het verstaan van datgene wat ik lees, dat ik dan toch maar liever het commentaar erbij heb.

Uitleggingen kunnen verschillen. Ja, dat is waar. Maar om het overzichtelijk te houden begin ik gewoon met het raadplegen van één commentaar. Dan kan ik daarna altijd nog kijken wat andere exegeten erover zeggen.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Bookreader schreef:
Jan schreef:De hele discussie over SV - HSV heb ik van een afstand gevolgd. Mijn ervaring was in ieder geval wel dat de HSV makkelijker leest en voor de kinderen begrijpelijker is dan de SV. Maar nu kreeg ik van iemand een SV met kanttekeningen kado, die we nu gebruiken bij het lezen na etenstijd. En wat leert de praktijk? Wat moeilijk is zoeken we op in de kanttekening. En we steken nu veel en veel meer op van het bijbellezen dan vroeger toen we de HSV of daarvoor nog de SV lazen. Dat bracht mij tot de vraag: is de Bijbel leesboek of studieboek? Persoonlijk kan ik met de HSV niets als studieboek, ook met de SV zonder kanttekening niet. Hoe denken jullie daarover?
Zoals de vraag gesteld is, zou ik eerder zeggen dat de Bijbel een studieboek is, dan een leesboek. De Bijbel kan natuurlijk gewoon gelezen worden, maar dan ontgaat me zóveel wat best wel heel bepalend kan zijn voor het verstaan van datgene wat ik lees, dat ik dan toch maar liever het commentaar erbij heb.

Uitleggingen kunnen verschillen. Ja, dat is waar. Maar om het overzichtelijk te houden begin ik gewoon met het raadplegen van één commentaar. Dan kan ik daarna altijd nog kijken wat andere exegeten erover zeggen.
Het is het allebei:
Als het alleen een studieboek zou zijn (waarin je uitputtend een (klein) bijbelgedeelte bestudeerd), mis je de grote lijnen.
Als het alleen een leesboek zou zijn, mis je juist weer de kleine maar soms belangrijke details die je ziet bij betere studie van een kleiner bijbelgedeelte.

Een preek is vaak van de 1e categorie, daarom probeer ik wel eens gewoon in 1x een bijbelboek uit te lezen. En dan valt je soms op welke bepaalde gedeelten elkaar opvolgen of vlak bij elkaar liggen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

De Bijbel leesboek of studieboek?

De Biblia is het Woord van de levende God, waarin de CHRISTUS der Schriften wordt geopenbaard.
Elke bladzijde is een heenwijzing naar Christus de Zaligmaker.
In die zin is het studieboek bij uitnemendheid: Onderzoekt de Schriften,want gij meent in dezelve
het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. (Joh.5:39)
Maar de Biblia is ook het enige ware harte-boek, waarvan bijvoorbeeld geheel Psalm 119 van getuigt:
Ps.119 :49 Gedenk des woords, tot Uw knecht gesproken, op hetwelk Gij mij hebt doen hopen.

Wat hiervan te denken?
Ik las dit in een voorwoord van het pdf bestand :OM HET WOORD GODS EN DE GETUIGENIS VAN JEZUS CHRISTUS
Onderzoek naar het ontstaan van de Bijbel en de bronnen van de Statenvertaling.
Auteur: W. Westerbeke
Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/W ... taling.pdf

Als een lezer aangemoedigd werd om méér de Heilige Schrift te gaan lezen en daarbij gezegend werd tot ware bekering en het geloof in Jezus Christus, en tot een zuiver Evangelische heiligmaking, dan zou ik mijn doel bereikt hebben. Ja meer dan dat. Want wie kan de waarde uitspreken van één parel die gehecht wordt aan de Middelaarskroon van Christus?
De dag komt dat alle stemmen zullen verstommen, dat alle bijbels zullen verbrand worden, dat alle bedrog geopenbaard wordt en alle verleiding aan het licht komt. In de grote dag van Christus wederkomst trekt Hijzelf definitief de scheiding tussen waarheid en leugen.

Ik eindig met de woorden van Christus en de Bruid uit Openbaring 22:17-20.
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. Want ik getuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
Middelburg, 17 februari 2006. Willem Westerbeke
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:De Bijbel leesboek of studieboek?

De Biblia is het Woord van de levende God, waarin de CHRISTUS der Schriften wordt geopenbaard.
Elke bladzijde is een heenwijzing naar Christus de Zaligmaker.
In die zin is het studieboek bij uitnemendheid: Onderzoekt de Schriften,want gij meent in dezelve
het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. (Joh.5:39)
Maar de Biblia is ook het enige ware harte-boek, waarvan bijvoorbeeld geheel Psalm 119 van getuigt:
Ps.119 :49 Gedenk des woords, tot Uw knecht gesproken, op hetwelk Gij mij hebt doen hopen.

Wat hiervan te denken?
Ik las dit in een voorwoord van het pdf bestand :OM HET WOORD GODS EN DE GETUIGENIS VAN JEZUS CHRISTUS
Onderzoek naar het ontstaan van de Bijbel en de bronnen van de Statenvertaling.
Auteur: W. Westerbeke
Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/W ... taling.pdf

Als een lezer aangemoedigd werd om méér de Heilige Schrift te gaan lezen en daarbij gezegend werd tot ware bekering en het geloof in Jezus Christus, en tot een zuiver Evangelische heiligmaking, dan zou ik mijn doel bereikt hebben. Ja meer dan dat. Want wie kan de waarde uitspreken van één parel die gehecht wordt aan de Middelaarskroon van Christus?
De dag komt dat alle stemmen zullen verstommen, dat alle bijbels zullen verbrand worden, dat alle bedrog geopenbaard wordt en alle verleiding aan het licht komt. In de grote dag van Christus wederkomst trekt Hijzelf definitief de scheiding tussen waarheid en leugen.

Ik eindig met de woorden van Christus en de Bruid uit Openbaring 22:17-20.
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. Want ik getuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
Middelburg, 17 februari 2006. Willem Westerbeke
Hier lees ik de naam van W. Westerbeke. Ik heb een boekje van hem, waarin zaken verklaart
waar hij licht over kreeg na de val van het communisme in Oost-Europa. Het boekje is, naar ik meen, in 1992 verschenen. Ik heb er nooit een recensie over gelezen. Op het eerste gezicht doet
het boekje wat 'eigenaardig' aan, als hij de zaken zo vermeldt met de jaartallen erbij. Het deed me in eerste instantie in ieder geval wat gereserveerd staan tegen dit boekje. Ik had daarom ook graag een recensie gelezen van een predikant en zijn gedachten daaromtrent vernomen. Ik heb zelf het boekje al langere tijd niet meer gelezen. Nadat de vorige maal hier de naam van W. Westerbeke langskwam had ik me voorgenomen zijn boekje "Een deur der hoop" nog eens te lezen.
Immers zijn er na de val van het communisme meer grote opzienbarende zaken in deze wereld
totaal anders komen te liggen.
Ik hoop dan ook het boekje, naast Gods Woord nog eens te lezen.

Op de achterkant van het boekje staat dit:

In Hosea 2 vers 14 lezen we: "En het dal van Achor tot en deur der hoop..." We weten dat
Israël na de doortocht gezongen heeft ter overwinning op de vijanden.
Bij de intocht in Kanaän noest er echter eerst nog een lange gerichtsoefening plaatsvinden,
welke plaats een deur der hoop geworden is.
Dit was dus het dal van Achor, alwaar ze volgens Hosea weer gezongen hebben, als in de
dagen harer jeugd, toen zij uittoog uit Egypteland.
Past dit toe op de Kerk des Heeren als type van Israël, welke ook uitgetogen is uit het dienst-
huis van Rome en vervolgens ook weer in de woestijn gekomen is.
Verder menen we dat er zich weer een deur der hoop begint af te tekenen voor Israël, wat hopelijk
ook weer voor de tegenwoordige kerk mag gelden, volgens Romeinen 11 vers 15
.

Dit boekje heb ik destijds met wat reserves gelezen, een deed onwillekeurig wat denken aan
het boek van Hal Lindsey, "De planeet die Aarde heette". De gereformeerde gezindte heeft
altijd zijn reserves gehouden omtrent Hal Lindsey, en naar ik meen ook terecht.
Dhr. Westerbeke noemt in dit boekje ook zelf zijn naam: "Een sluitend geheel, zoals Lindsey
over de Openbaring, behoeven we niet te zoeken".

NASCHIRFT:
Ik zie nu dat het òf een typfout, òf om een persoonsverwisseling gaat. Bovenstaand
is sprake van W. Westerbeke, terwijl dit boekje is geschreven door ene Joh. Westerbeke.
Wie kan hier opheldering verschaffen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Bericht door Desiree »

Toen de hele discussie HSV-SV aan de gang was, kocht ik (zoals ik ben) maar gelijk de NBV. Mijn man gebruikt de SV en ik de NBV. Daarna hebben we de kanttek van de NBG gekocht en nu liggen er vaak 3 bijbels op elkaar. SV NBG NBV.

Ik vind de NBV heel duidelijk. Dat is de taal die je vandaag spreekt. Dat vind ik jammer aan de SV. Toen ik de NBV ging lezen, kreeg ik echt meer eye-openers. Zeker als je 'snel' een stukje uit de Bijbel wil lezen, bijvoorbeeld aan tafel waar de baby zachtjes begint aan te geven dat 'hij' ook graag 'eten' wil.

Dus dan is het een leesboek.

Als ik wil studeren in de Bijbel, gebruik ik van alles. Naast deze Bijbels, diverse bronnen van links naar rechts kerkelijk. Wat mij opvalt (maar dat komt wellicht omdat ik te weinig studeer) dat Matthew Henry vaak aansluit bij de uitlegging van SV en of NBV/NBG omdat vaak meerelei uitleg mogelijk is.

Mijn 'probleem' is dat de Bijbel meer als leesboek wordt gebruikt dan als studiebijbel. Dat is hét probleem hier.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Mijn 'probleem' is dat de Bijbel meer als leesboek wordt gebruikt dan als studiebijbel. Dat is hét probleem hier.
Een goede tip is om voor studie een Annotatiebijbel aan te schaffen.
Dat is een Bijbel met in het midden van elke bladzijde, een blanco gedeelte,
waar men zelf notities kan schrijven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Desiree

Bericht door Desiree »

Oké, ik wist niet dat er zo'n Bijbel bestond. Maar het is wel een goed idee moet ik zeggen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Nee, je gaat teveel met de 'rede' te werk.
Niet dat we ons verstand terzijde moeten leggen,
maar anderzijds zou onze dominee zeggen:
Ik wou dat we allemaal ons verstand eens verloren!
Dat verstand staat ons zovaak in de weg,
als het niet goed gebruikt wordt.
Wij denken en redeneren menselijk.
En de mens van nature begrijpt niet de dingen die
des Geestes zijn, die zijn hem een dwaasheid.
Hij kan die niet verstaan met zijn menselijke
verstand.
Toch ben ik het niet met jullie dominee eens.
Je gevoel zit ook wel eens in de weg, die kun je toch ook niet wegpoetsen (gelukkig niet).
Je lichaam zit ook wel eens in de weg, die kun je toch ook niet even uitschakelen?
Je hart zit je ook wel eens dwars, die dan ook maar weglaten?

het 1e grote gebod luidt:
u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

Het gaat juist om het evenwicht, en God doet een beroep op de HELE mens (inc. je hart, je ziel, je gevoel, je verstand, je kracht, je geest, je alles) en niet maar een (vroom) gedeelte.
DE STAAT DER RECHTHEID
Laten we dan maar eenvoudig bij het begin beginnen.
Eens leefde de mens in de staat der rechtheid.
Het was zijn hoogst vermaak om God te verheerlijken.

DE VAL
Dan lezen we in Gods Woord over de val van de mens.
Daardoor is de mens zijn verstand van God en Goddelijke zaken
totaal kwijtgeraakt.
Er zijn nog wel 'enige vonkskens' overgebleven, die ons alle
onschuld zullen ontnemen, en die ons zeggen dat er een God
is die wij missen.

HET LEVEN ONZER HAND GEVONDEN
Maar zeg ik dat goed? Missen wij God? Zoeken wij God?
Neen... Maar ik ben van nature geneigd om God en mijn naaste
te haten.... Vinden we dat erg?
Neen, we vermaken ons wel in deze wereld, en we volgen toch
maar een Godsdienst omdat we God uit ons hart hebben.
En dat we onszelf gerust willen stellen.

NIEMAND DIE GOD ZOEKT?
Dat is van nature onze Godsdient: Niet Gods eer zoeken (God heeft
immers Zelf uit de hemel nedergezien of er iemand verstandig ware?)
nee, we zoeken alleen maar een leegte te vullen. Dat is in feite elke godsdienst
die de Ware niet is.

GODS BEELD KWIJT, KINDEREN DES SATANS
Wij zijn dus Gods beeld kwijt en dragen nu het beeld van de satan.
Of we nu vroom leven of in de wereld, we zitten van nature allemaal
gevangen in de klauwen van onze koning, voor wie wij hebben gekozen.
En God? Nee, daar zullen we nooit meer naar vragen. Jij wel dan?
Als God Zelf niet één mens heeft gevonden die naar God vroeg, dan zou
jij de eerste zijn, of samen met alle remonstranten, de vaandelen opheffen
tegen de Heere en Zijn Gezalfde.

MAAR GOD EIST...
Maar hoewel wij Gods Beeld zijn kwijtgeraakt, en wij in der eeuwigheid niet
meer naar God zullen vragen, zo eist God nochtans van ons Zijn Beeld
terug. Dat zou ons toch in de engte moeten drijven. Heere Gij eist Uw Beeld
van mij, en ik kan het niet meer teruggeven....
Wat nu dan? Neemt de Heere die verontschuldiging van ons aan?
Neen.
Wat dan?
Vastlopen.
Met alles de dood in.
Maar dat is makkelijk gezegd, het is voor de mens een onmogelijkheid. En nimmer
zal hij ook willen. Neen, de mens is geen arm lieverdjes, maar een monster van
ongerechtigheid. Maar is de mens dan alzo verdorven, en geneigd te alle kwaad?
En onbekwaam tot enig geestelijk goed?
Ja, wij toch....
Alleen, we zijn in onze val doodgevallen, en we merken het van nature niet.

En God eist dat wij Hem met ons gehele hart zullen liefhebben.
Met heel onze ziel.
Met heel ons verstand.

WIJ ALLEN HATEN GOD VAN NATURE.
Doen we dat?
Neen.
War doen we dan?
God haten.
Weten we dat?
Velen weten dat niet.
Maar er zijn er ook die dat wel verstandelijk weten en toestemmen.

Ze gaan Gods Woord lezen, en... ze doen wel!
Maar, wat zoeken ze in dat Woord?
God?
Neen.
Wat dan?
Ze zoeken hun verontruste consciëntie te stillen.
En daar hebben ze een goede leraar in mee.
Hij heet satan, en hij is de overste van de macht der lucht.

VOLGEN VAN...
En de mens volgt hem. Ook in zijn vrome godsdienst.
Want zeg nu. zou de satan het zo erg vinden als we een beetje netjes
leven, als we de Bijbel wat lezen, als we bidden?
Neen.
Wat vind de satan dan wel erg?
Dit.
Als God een mens hieraan ontdekt.
Wat gebeurt er dan?
Die mens gaat zien wat hij eerst niet zag.
Hij leert zijn dodelijke vijandschap en blindheid.
kent hij deze diepte meteen?
Meestal niet.
Maar God werkt met deze mens aan op een capitulatie.
Hij zal leren wat het is: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Wat doet zo'n mens?
Zich bekeren?
Neen.
De hoogmoedige mens wil eerst nog proberen om zelf de zaligheid
te verdienen.
Is dat verkeerd?
Op zich niet: Gij eist van ons dat wij op Uw waarheid letten.
En vordert die mens?
Ja.
Dat denk hij tenminste wel eens.
Maar God werkt door.
Hij laat niet varen wat Zijn hand begon.
Hoe lang duurt deze ontdekking?
En... Weten wij dat het een ontdekking is van Boven?
Neen.
We gaan immers alles in het werk stellen om God te bevredigen?
Is dat verkeerd?
Neen.
Het is onze plicht.
Maar kunnen wij dat?
Neen.
Wat dan?

NOODZAAK: ONTDEKKING VAN BOVEN
Ontdekking... Ontdekking, doorgaande ontdekking,
onbtloting en ontgronding.
God werkt met Zijn uitverkorenen op de dood aan.
Is dat een aangenaam leven?
Neen.
Of...
Zou hij willen missen wat hem is ontdekt?
Ik dacht het niet.
Maar is dat iets wat hem gerust stelt? is dat voor hem
een teken dat het Gods werk is en dat het wel goed komt?
God laat immers niet varen wat Zijn hand begon?

EEN DODELIJK GEVAAR
Hier ligt een dodelijk gevaar
Met Orpa uit Moab geleid.
Met de vrouw van Lot uit Sodom geleid.
En... dan rustig zijn, en lijdelijk afwachten?
Of... moedeloos worden? Ik kan me toch niet bekeren?
Dat is meer vijandschap dan moedeloosheid.

ONS VERSTAND
Maar het ging dus over ons verstand.
Dat kan ons wel eens in de weg staan.
Dat is ook de bevinding van vele vromen door alle eeuwen heen.

AAN GODS KANT VALLEN
Als de mens met alles....
alles....
alles....
aan een eind mag komen, dan is er leven?
Neen.
Dan moet hij sterven.
Dan valt hij aan Gods kant.
Dan kan God geen kwaad meer doen.
Dan moet hij naar de hel.
En hij is het er mee eens.
In God is immers geen onrecht?
God is immers een heilig en rechtvaardig God?
Hij is aan de kant van God gekomen, niet
door zijn verstand.
Dan zou hij het totaal anders hebben gewild en
gedacht.
Dan had hij immers de Heere wel de weg willen voorschrijven?

RAMPZALIG
Dat bedoel ik met ons verstand dat door de val geheel verduisterd
is, en niet meer gericht is op God.
En... Rampzalig, als we het leven niet uit eigen hand leren verliezen,
maar ons leven zoeken in een eigenwillige godsdienst.
Een godsdienst die door het verstand is beredeneerd, die hij met zijn
verduisterde verstand zelfs in de Bijbel lijkt terug te vinden.

Ik zal er maar niet verder op ingaan, want ik neem aan de de meesten
onder ons wel catechesatie hebben gehad.

ONDERSCHEIDEND VERMOGEN
Dan nog een aantekening: Er is ook een volk op de aarde, dat aanvankelijk
door God is ontdekt. Zij hebben ook de toevlucht genomen tot Gods woord,
ze zijn naar Gods geboden gaan leven, en zijn heel anders gaan leven.
Zijn die bekeerd?
Als het hun eigen verstandswerk is zullen ze zeker denken dat ze bekeerd zijn.
Maar nu is er nog een ander volk, dat door ontdekking zo bang wordt voor
zijn eigen verstand.
Want de mens heeft niet zijn rede verloren maar wel het vermogen
om die recht te gebruiken.
We kunnen door de oudvaders te bestuderen ver komen in de theorie van
de leer. We kunnen er zelfs een genoegen in gaan vinden om deze boeken te
besturen.
is dat dan verkeerd?
Neen.
Maar waar ligt dan het gevaar?
Dat een mens met al zijn schuddingen en aanvechtingen soms niet meer kan onderscheiden
of hij het alles mogelijk enkel uit de boeken kent, of dat deze dingen hem van God zijn
geleerd.
Hier zullen we even stoppen. En laten we even nadenken.
Laten we ons redelijke verstand trachten te gebruiken, en biddend om licht.
Dat we onszelf niet bedriegen voor de eeuwigheid.

TOEPASSING
We hoeven dan niet op anderen te zien.
Ik blijf bij mezelf.
U blijft bij uzelf
Jij blijft bij jezelf

Ik heb een arglistig hart
U hebt dat ook
Jij ook.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb niet gestemd, want het is het beide niet. Het is inderdaad om boek om te lezen, om in te studeren, maar veel meer het levende Woord van de levende God, Die in Christus met Zijn genade tot ons komt door dat Woord. Dat gaat ver buiten de platte keuze tussen leesboek of studieboek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie