Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Al is een gemeente niet missionair, dan kan die predikant het nog wel zijn.Wilhelm schreef:Er zitten verschillenden deputaten in die nu niet uit de meest missionaire gemeenten komen.Marieke schreef:Waar baseer je dan op dat die mensen die in dit deputaatschap Evangelisatie zitten er "niet zoveel mee hebben"?Wilhelm schreef:Eens net zoals bij de deputaten Evangelisatie. Vaak mensen die er in de praktijk juist niet zoveel mee hebben.DDD schreef:[
Nou, als ik het lijstje met deputaten bekijk val ik echt een beetje van mijn stoel van dit soort reacties. Ik vind precies het tegenovergestelde.
En juist zij die je in dit soort deputaatschappen zou verwachten, krijgen er geen plek in.
Maar goed het feit dat ik dit moet uitleggen zegt al dat je het daar totaal niet mee eens bent.
Ga anders eens spreken met mensen die actief zijn in evangelisatiecommissies of anderszins, en vraag eens hoe de medewerking is vanuit verschillende deputaten.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Zoals ik tegen DDD al zei: dat hangt af waar je zelf staat. Iemand die uiterst recht is, zal vinden, dat de linkerzijde oververtegenwoordigd is.Wilhelm schreef:Er is niets grappigs aan.Anker schreef:Ik geef hier gewoon mijn mening weer. Jij bent degene die met niet-onderbouwde stellingen komt en vervolgens zwijgt. Ik denk dan dat het beter is om ook niet met zulke stellingen te komen. DDD doet een serieuze poging maar het blijken ook vaak veronderstellingen zijn die niet echt hard te maken zijn. Dat is het grappige van dit soort topics.Wilhelm schreef:Jammer dat het niet past om alle kerkpolitiek op een forum te gooien en dat vaak iedereen maar zwijgt...
Je ziet gewoon dat in de deputaatschappen de 'rechterzijde' oververtegenwoordigd is. Waarom weet ik ook niet.
Misschien kunnen we het dan als volgt definiëren: uit iemands visie t.o.v. de vertegenwoordiging in de deputaatschappen kan je afleiden of iemand links of recht is.

Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Ik ben het daar niet mee eens. Dit soort dingen is heus wel meer te objectiveren.
Bijvoorbeeld aan de hand van een indeling van de gemeenten of ambtsdragers. Ik ben niet van de rechterflank, maar daarom kan ik nog wel ongeveer inschatten wie dat wel zijn. Hoewel het lastig is dat de criteria een beetje door elkaar heenlopen. De ene dominee behoort tot de rechterflank omdat hij geen aanbod van genade aanhangt, de andere doet dat zeker wel, maar behoort tot de rechterflank omdat hij zelfs over het kappen van de bomen in het woud een geestelijke uitleg geeft. En dan zijn er nog de dominees die vooral bepaalde termen gebruiken in hun navertelling van de preektekst maar niet echt zelf een mening hebben, die worden ook als zwaar geclassificeerd, terwijl als ze wat anders hadden geleerd er heel iets anders te horen zou zijn. Maar al met al is er best een beeld van waarom iemand wordt ingedeeld in een bepaalde categorie. Hoe meer invloeden vanuit de pietistische traditie, hoe rechtser, en hoe meer invloeden vanuit de gereformeerde traditie, hoe linkser.
Los hiervan gaat het natuurlijk om minieme verschillen in het licht van de wereldkerk.
Bijvoorbeeld aan de hand van een indeling van de gemeenten of ambtsdragers. Ik ben niet van de rechterflank, maar daarom kan ik nog wel ongeveer inschatten wie dat wel zijn. Hoewel het lastig is dat de criteria een beetje door elkaar heenlopen. De ene dominee behoort tot de rechterflank omdat hij geen aanbod van genade aanhangt, de andere doet dat zeker wel, maar behoort tot de rechterflank omdat hij zelfs over het kappen van de bomen in het woud een geestelijke uitleg geeft. En dan zijn er nog de dominees die vooral bepaalde termen gebruiken in hun navertelling van de preektekst maar niet echt zelf een mening hebben, die worden ook als zwaar geclassificeerd, terwijl als ze wat anders hadden geleerd er heel iets anders te horen zou zijn. Maar al met al is er best een beeld van waarom iemand wordt ingedeeld in een bepaalde categorie. Hoe meer invloeden vanuit de pietistische traditie, hoe rechtser, en hoe meer invloeden vanuit de gereformeerde traditie, hoe linkser.
Los hiervan gaat het natuurlijk om minieme verschillen in het licht van de wereldkerk.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 apr 2013, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Het laatste ben ik helemaal met je eens. En het is goed om dat met elkaar in het oog te houden.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Een beetje onzin natuurlijk, en stemmingmakerij. Een ieder binnen de Gereformeerde Gemeenten acht zich gereformeerd en is dat ook. Vanouds is de Gereformeerde Gemeenten een kerkverband geweest waar een schriftuurlijk-bevindelijke prediking is geweest en gewaardeerd. Tegenwoordig is dat "bevindelijke" echter een vies woord en behoort dat alleen nog toe aan de behoudende richting in de Gereformeerde Gemeenten, of wordt het geheel anders ingevuld. Neem nu de Gereformeerde Gemeente van Utrecht (en de daaruit voortgevloeide gemeente van Houten). Dan praat je nu toch echt over een geheel andere Gereformeerde Gemeente dan over de gemeente ten tijde van ds. Heikoop. Ik schat niet in dat zijn preken nog veel gelezen worden, terwijl ze bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland overal gelezen worden.DDD schreef:Hoe meer invloeden vanuit de pietistische traditie, hoe rechtser, en hoe meer invloeden vanuit de gereformeerde traditie, hoe linkser.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Dat vind ik juist stemmingmakerij, en feitelijk vind ik het laster. Ik probeer juist feitelijke criteria aan te dragen, en geen waarde-oordeel te geven. De GG in Houten is niet anders dan die in heel veel andere plaatsen, en ik kan het weten want ik kom er regelmatig, vanwege prive-omstandigheden. Er is geen verschil met tien gemeenten in mijn omgeving.
Er is niets mis met bevindelijkheid. Maar dominee Kersten probeerde al de GG meer in gereformeerd spoor te krijgen. Dus daar kan wel een spanningsveld bij optreden. Sommige dingen zijn helemaal niet zo gereformeerd. Het is tekenend dat veel van je argumenten helemaal niet op bijbel of gereformeerde traditie teruggaan, maar op één bepaalde stroming in één bepaald tijd van de kerkelijke traditie van omstreeks 50 jaar.
Er is niets mis met bevindelijkheid. Maar dominee Kersten probeerde al de GG meer in gereformeerd spoor te krijgen. Dus daar kan wel een spanningsveld bij optreden. Sommige dingen zijn helemaal niet zo gereformeerd. Het is tekenend dat veel van je argumenten helemaal niet op bijbel of gereformeerde traditie teruggaan, maar op één bepaalde stroming in één bepaald tijd van de kerkelijke traditie van omstreeks 50 jaar.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Er is in dit opzicht voortdurend een spanningsveld. Ten tijde van de Reformatie was men veel 'verbondsmatiger' dan in onze kringen te doen gebruikelijk is (denk maar aan de betekenis van de kinderdoop, men zag de kinderen in feite al als kinderen van God, die moesten wassen en toenemen in Christus). Je kunt je afvragen of dát nu specifiek gereformeerd is, en zo ja, of het dan Bijbels is. Als het dat niet is, kies ik toch maar voor Bijbels.DDD schreef:Maar dominee Kersten probeerde al de GG meer in gereformeerd spoor te krijgen. Dus daar kan wel een spanningsveld bij optreden. Sommige dingen zijn helemaal niet zo gereformeerd. Het is tekenend dat veel van je argumenten helemaal niet op bijbel of gereformeerde traditie teruggaan, maar op één bepaalde stroming in één bepaald tijd van de kerkelijke traditie van omstreeks 50 jaar.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Allemaal goed en best, maar het is wel goed als feiten en meningen zoveel mogelijk zichtbaar worden onderscheiden, natuurlijk. Het is prima als iemand sommige gereformeerde accenten niet bijbels vindt, maar dan moet je je eigen accenten natuurlijk wel zo benoemen als ze zijn, namelijk meer bevindelijk dan gereformeerd.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Maar goed, zelf presenteer je eigen meningen ook als een feit; bovendien een mening in strijd met de waarheid.
Bijvoorbeeld dat de GG in Houten niet anders is als in veel andere plaatsen "en ik kan het weten, want ik kom er regelmatig".
Bijvoorbeeld dat de GG in Houten niet anders is als in veel andere plaatsen "en ik kan het weten, want ik kom er regelmatig".
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Dat is inderdaad een feit. Sommige feiten vloeien voort uit persoonlijke waarneming. En voor zover iemand mijn inschatting daarvan niet betrouwbaar vindt dan is de persoonlijke argumentatie in ieder geval duidelijk. Je moet de predikanten die daar voorgaan nog maar eens goed bekijken. De gemeente is niet veel anders dan Woerden, Bodegraven, Leiderdorp, Moerkapelle, Boskoop, Zoetermeer, Den Haag, Scheveningen, Rotterdam Alexanderpolder, Rotterdam Zuidwijk, Soest etc. etc, om maar wat kerken uit de buurt te noemen waarvan ik een beetje of beter op de hoogte ben. En dat bevindelijk daar een vies woord zou zijn is echt te gek voor woorden.
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Tiberius schreef:Zoals ik tegen DDD al zei: dat hangt af waar je zelf staat. Iemand die uiterst recht is, zal vinden, dat de linkerzijde oververtegenwoordigd is.Wilhelm schreef:Er is niets grappigs aan.Anker schreef:Ik geef hier gewoon mijn mening weer. Jij bent degene die met niet-onderbouwde stellingen komt en vervolgens zwijgt. Ik denk dan dat het beter is om ook niet met zulke stellingen te komen. DDD doet een serieuze poging maar het blijken ook vaak veronderstellingen zijn die niet echt hard te maken zijn. Dat is het grappige van dit soort topics.Wilhelm schreef:Jammer dat het niet past om alle kerkpolitiek op een forum te gooien en dat vaak iedereen maar zwijgt...
Je ziet gewoon dat in de deputaatschappen de 'rechterzijde' oververtegenwoordigd is. Waarom weet ik ook niet.
Misschien kunnen we het dan als volgt definiëren: uit iemands visie t.o.v. de vertegenwoordiging in de deputaatschappen kan je afleiden of iemand links of recht is.
Niet eens, als we al zouden willen groeperen dan zou zowel links als rechts eenzelfde lijstje opleveren. Maar laten we het maar niet doen

Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Tja, maar wel anders dan Uddel, De Valk-Wekerom, Oosterland, Dirksland, Stolwijk, Kruiningen om maar wat te noemen?DDD schreef:Dat is inderdaad een feit. Sommige feiten vloeien voort uit persoonlijke waarneming. En voor zover iemand mijn inschatting daarvan niet betrouwbaar vindt dan is de persoonlijke argumentatie in ieder geval duidelijk. Je moet de predikanten die daar voorgaan nog maar eens goed bekijken. De gemeente is niet veel anders dan Woerden, Bodegraven, Leiderdorp, Moerkapelle, Boskoop, Zoetermeer, Den Haag, Scheveningen, Rotterdam Alexanderpolder, Rotterdam Zuidwijk, Soest etc. etc, om maar wat kerken uit de buurt te noemen waarvan ik een beetje of beter op de hoogte ben. En dat bevindelijk daar een vies woord zou zijn is echt te gek voor woorden.

Wie heeft gezegd dat in de gemeenten die jij noemt bevindelijk een vies woord is? Dat het een vies woord is tegenwoordig, daar moet ik Erasmiaan wel wat gelijk in geven. Anderzijds moet de prediking niet overbevindelijk zijn. Wat dat betreft tref ik het erg met mijn predikant, moet ik zeggen...
Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
Anker schreef:Tja, maar wel anders dan Uddel, De Valk-Wekerom, Oosterland, Dirksland, Stolwijk, Kruiningen om maar wat te noemen?DDD schreef:Dat is inderdaad een feit. Sommige feiten vloeien voort uit persoonlijke waarneming. En voor zover iemand mijn inschatting daarvan niet betrouwbaar vindt dan is de persoonlijke argumentatie in ieder geval duidelijk. Je moet de predikanten die daar voorgaan nog maar eens goed bekijken. De gemeente is niet veel anders dan Woerden, Bodegraven, Leiderdorp, Moerkapelle, Boskoop, Zoetermeer, Den Haag, Scheveningen, Rotterdam Alexanderpolder, Rotterdam Zuidwijk, Soest etc. etc, om maar wat kerken uit de buurt te noemen waarvan ik een beetje of beter op de hoogte ben. En dat bevindelijk daar een vies woord zou zijn is echt te gek voor woorden.
Wie heeft gezegd dat in de gemeenten die jij noemt bevindelijk een vies woord is? Dat het een vies woord is tegenwoordig, daar moet ik Erasmiaan wel wat gelijk in geven. Anderzijds moet de prediking niet overbevindelijk zijn. Wat dat betreft tref ik het erg met mijn predikant, moet ik zeggen...
Zie je dat een lijstje niet zo moeilijk hoeft te zijn

Re: Kanselboodschap Free Presbyterian Church Schotland
haha, nee hoor, zeer eenvoudig. Maar het getuigt van betrekkelijk grote naïviteit om verontwaardigd te reageren op een stipulering van een gemeente als Houten en dan te zeggen dat de gemeenten Woerden, Bodegraven etc. etc. heel vergelijkbaar zijn. Tja, dat weten we inmiddels, kijk maar naar het beroepingswerk. Al hecht ik er nadrukkelijk geen waarde-oordeel aan, dat zou ik ook niet willen.Wilhelm schreef:Anker schreef:Tja, maar wel anders dan Uddel, De Valk-Wekerom, Oosterland, Dirksland, Stolwijk, Kruiningen om maar wat te noemen?DDD schreef:Dat is inderdaad een feit. Sommige feiten vloeien voort uit persoonlijke waarneming. En voor zover iemand mijn inschatting daarvan niet betrouwbaar vindt dan is de persoonlijke argumentatie in ieder geval duidelijk. Je moet de predikanten die daar voorgaan nog maar eens goed bekijken. De gemeente is niet veel anders dan Woerden, Bodegraven, Leiderdorp, Moerkapelle, Boskoop, Zoetermeer, Den Haag, Scheveningen, Rotterdam Alexanderpolder, Rotterdam Zuidwijk, Soest etc. etc, om maar wat kerken uit de buurt te noemen waarvan ik een beetje of beter op de hoogte ben. En dat bevindelijk daar een vies woord zou zijn is echt te gek voor woorden.
Wie heeft gezegd dat in de gemeenten die jij noemt bevindelijk een vies woord is? Dat het een vies woord is tegenwoordig, daar moet ik Erasmiaan wel wat gelijk in geven. Anderzijds moet de prediking niet overbevindelijk zijn. Wat dat betreft tref ik het erg met mijn predikant, moet ik zeggen...
Zie je dat een lijstje niet zo moeilijk hoeft te zijn